Реферат по предмету "Социология"


Сучасний стан і напрямок розвитку етнології

Сучасний стані напрямок розвитку етнології
У світі існуєблизько 200 суверенних держав, а народностей налічується від 3 до 5 тисяч.Отже, немає держав етнічно чистих, вони, як правило, багатонаціональні. Укожній такій державі є титульні нації й національні меншості, народності,етнічні групи. Звідси треба необхідність проведення національної політики, щопрагне зміцнити єдність держави шляхом захисту (у першу чергу і як правило)інтересів державних націй і наданням територіальної й культурної автономіїнаціональним меншостям. В основі національної політики повинна лежати певнаконцепція. Вона звичайно формується на тлі загальної теорії — етнології.
Етнос є історичносформована сукупність людей, що володіють відносно стабільними особливостямикультури (у тому числі мови) і психіки, а також усвідомлять своя єдність івідмінність від інших таких же утворень (В. Бромлей). Етнічна культура — це ціннісне-відібранийі організований життєвий і професійний досвід етносу. Границею, що окреслюєзміст етнокультури, є контури її самобутньої системи (мова, символіко-знаковасистема); змістом же — позитивний соціальний досвід, накопичений у формахцінностей, норм, традицій і зразків, звичаїв, вірувань і знань.
Розвитий етносмає своя самосвідомість. Структура його складається з подань про характерніриси народу (етнічні автостереотипи), його походженні, історичному минулому,державності, мові, що ведуть зразках (героях), нормах і цінностях народу.Видимо, кристалізація форм етнічної самосвідомості відбувається по формулі:архетип — > менталітет — > форми суспільної свідомості. Приналежністьособистості (групи) до етносу оцінюється через поняття етничність ізакріплюється самоідентифікацією.
У поясненніприроди етничності існують два підходи: а) етничність споконвічний; б) етничністьситуативна. У першому випадку затверджується, що етничність є первісноюхарактеристикою людського буття, тому вона є не просто особиста прихильністьабо тактична необхідність. Етничність властива людині з народження, супроводжуєйого до смерті й не може поширюватися в суспільстві за допомогою соціальноїмобільності. Вона має власну логіку, часто незалежну від інших елементів буття.Звідси й відомі вираження: заклик крові, рідна земля й т.д. Коли ж говорять, щоетничність ситуативна, то мають на увазі, що вона використовується як мітка,тип репутації при досягненні особистістю (групою) своїх цілей. Іншими словами,функції етничності залежать від сформованих потреб у конкретних макро — імікроситуаціях.
Деяка містичністьпершого підходу й нездатність другого підходу пояснити появу енергетичнихресурсів при самоідентифікації особистості зі своїм етносом приводять до спробсинтезу обох позицій. Досить складним питанням є самоідентифікація.Самоототожнення тієї або іншої людини з який-небудь національної (етнічної)групою проходить принаймні чотири стадії: а) виникнення емпатії стосовноетнічної групи; б) становлення ситуаційної ідентичності на основі емпатії; в)усвідомлення ситуаційної ідентичності й формування надситуаційної ідентичності(тобто виникнення зв'язків цінностей етносу зі ядром особистості); г) прийняттяусвідомленої стійкої ідентичності в якості особистісної етнічної ідентичності.У такий спосіб виникає етничність особистості як її риса. Розкриємо зміст цихстадій. Основним фактором етнічної самоідентифікації є статус етносу. Від ньоговідбувається етнічний статус особистості в соціальному середовищі.
Структура етностатусаяк частини соціального статусу складається з: а) об'єктивних факторів (залученняпредставників етносу в систему керування, рівень доходів, освіченість); б)феноменів етнічної свідомості: самооцінки нації в цілому й груп усерединіетносу, оцінки контактуючих етносів. Ступінь самоідентифікації людей зі своєюетнічною групою можна оцінити також за допомогою виміру схоронності культури йвнутрішньої згуртованості (схоронність мови й відношення до нього, знаннянародних звичаїв, обрядів і т.д.).
Типологіясамоототожнення (самоідентифікації) по напруженості може бути визначена якнаціонально-інтернаціоналістична, індиферентна. Висока самоідентифікація (воназростає внаслідок пропагандистських зусиль по розвитку всякого роду ксенофобій,розподілу націй на корінного й некорінні, сортування людей без визнання їхніхособистих достоїнств, позбавлення ворога людських прав і достоїнства й т.д.)може привести до розвитку шовінізму, расизму, націоналізму як ідеологійпоневолення однієї нації іншої. До речі, релігія, будучи феноменом культури, упевній мері знімає етнічний момент, орієнтуючи людей на єдиного Творця.
Розгулнаціоналістичної пропаганди в 90-х рр. привів до різкого пожвавленнянаціональних забобонів-стереотипів; в 1990 р. 31% російської молоді всіхнаціональностей був переконаний у тім, що деякі негативні риси людини пов'язаніз його національною приналежністю (40% переконані у зворотному, 28% утруднилисявідповісти). Побутовим націоналізмом охоплені в основному малоосвічених верствнаселення, оскільки недолік власного соціального статусу вони неусвідомленокомпенсують за рахунок штучного піднесення статусу своєї національної групи,чому сприяють етноцентричні мотиви, впроваджувані в масову свідомістьпропагандою.
Як відбуваєтьсясаморегулювання міжнаціональних відносин? На Заході існують принаймні чотиритеоретичних версії:
— модельасиміляції. Вона визначає модифікацію поводження людей убік пануючихнормативних зразків, коли ці зразки зіштовхуються із пресом нових для нихсоціально-економічних і культурних норм (наприклад, у випадку імміграції). Асиміляційніпроцеси завершуються не раніше чим у другому поколінні;
— модель «плавильногоказана». Вона характерна для США. Соціокультурна ситуація складалася підвпливом багатьох етнокультур, причому відбулася втрата споконвічної етнічностібагатьма групами емігрантів. Правда, англосаксонська культури залишається домінуючою;
— моделькультурного плюралізму. Найбільш перспективний напрямок рішення проблемвзаємодії етнокультур: різні типи етнічної ідентичності зізнаються якрівноцінні елементи єдиного соціокультурного континуума;
— модель ядра(центра) — периферії й внутрішнього колоніалізму. Виявляються протиріччя міжекономічною й політичною владою центром і відсталої, залежної від нього периферією.Виникає етносоціальна стратифікація, що є джерелом міжнаціональних конфліктів.
Гармонізаціїміжнаціональних відносин сприяють, по Г. Олпорту, чотирьох ситуації: однаковийстатус, єдність цілей, залежність від співробітництва, а не від суперництва,позитивна підтримка обох сторін владою, законом, звичаєм, тобто доданняінтересам сторін легітимності.
 
Керуванняміжнаціональним конфліктом (меморандум кону)
Сучасні науковідані говорять про те, що етнічна (національна) приналежність є продуктомполітичної, культурної, релігійної й мовної історії суспільства, його традицій,звичаїв, а іноді й міфів, а не загального походження. Етнічна приналежність іборотьба за національне самовизначення зіграли в історії двоїсту роль: а)провідного фактора в падінні імперіалізму, тоталітаризму й твердженні прав ісвобод особи, б) причини руйнівних конфліктів, а також виправдання обмеженняправ і свобод особи в ім'я націй і встановлення деспотичних режимів.
Немає особоюпотреби вказувати на приклади (трагедія народів колишніх республік Югославії,народів Близького Сходу, Чечні й т.д.). Все це вимагає уважного аналізу мір, щорекомендуються теорією, по профілактиці й подоланню етнічних конфліктів.
Конфлікт єрізновид соціальної взаємодії. У просторі соціальної дії можна виділитинаступну типологію соціальних взаємодій: Конструктивне; Деструктивне Сприяння:Співробітництво; Спільництво (банда, кліка); протидія: Конкуренція; Конфлікт
Джерелом етноконфліктуможуть виступати дискримінація, етноцентризм, соціальна параноя. Дозвіл конфліктувиступає як рух від конфліктних форм взаємодії до співробітництва абоконкуренції, тобто до конструктивної взаємодії.
Розглянемосоціальну реальність у світлі поняття конфлікт.
Спортивнеєдиноборство: Визнаний у даній культурі спосіб виявлення найсильнішогосуперника в даному виді єдиноборства. Суспільно-корисна функція: вид фізичноїкультури людини, естетично й емоційно насичене видовище;
Дуель: Культурновизнаний спосіб дозволу морального конфлікту між представниками дворянського йофіцерського стану в Європі й у Росії. Спосіб відновлення честі й достоїнства,поваги й самоповаги особистості;
Бійка: Конфлікт іпротиправне діяння, із соціокультурної позиції, беззмістовне (за виняткомсамооборони). Пов'язаний з базовими інстинктами агресії й ворожості,садистськими похилостями й жорстокістю.
Бійку можнарозглядати як модель етнічного конфлікту, де кожна сторона сама встановлює длясебе правила. У підсумку виходить свавілля, і лише силовий тиск третьої сторониможе його перервати (інакше він може тягтися десятки років і привести доповного виснаження сил протиборчих етносів).
Етноконфлікт маєпринаймні чотири фази (періоду): латентний період, прояв конфлікту, активнийплин конфлікту, наслідку конфлікту.
Латентний період.Період, найбільш сприятливий для запобігання конфлікту. Щоб уникнути конфліктувладі треба:
— зміцнюватипринцип єдиного й повного громадянства для всіх жителів. Недостатньо прийнятизакони — треба утягувати національні меншості в процес прийняття й виконаннязаконів (тобто зняти підозри в несправедливості);
— знову утворенимдержавам треба починати з нульового варіанта громадянства, тобто всі живучі натериторії держави повинні одержати громадянство. Ця вимога порушена в деякихдержавах стосовно росіянином, що чревате етнічною напруженістю;
— здійснюватисоціально-економічну політику, спрямовану на поліпшення життя й підвищеннястатусу груп, що раніше піддавалася дискримінації (однак ураховувати, щопозитивна дискримінація може дати й негативні результати, тобто викликатинегативне відношення більшості до меншостей);
— реалізовуватипринципи федералізму, розпилення влади, функціонального федералізму, наприклад,у сферах освіти й повноважень місцевої влади, культурно-мовної автономії,сприяючи тим самим стабільності в суспільстві;
— включати впрограми навчальних закладів знання про небезпеки етнічних забобонів, у томучислі й у власній свідомості (це положення починає реалізовуватися в рядікраїн, наприклад, в Англії);
— підвищувативідповідальність журналістів (аж до карного переслідування), що пишуть наетнічні теми: формулювання етнічних процесів повинні бути точними, без погроз іпозначення ворога; необхідно гласно обговорювати конкретні питання безпідбурювання й агресивності. Головна вимога до преси — підтримуватиполікультурність держави.
Особлива рольналежить міжнародним організаціям: необхідно дотримувати об'єктивності увисвітленні й оцінці подій, зборі даних про паліїв етнічних воєн для переказуїх згодом суду Міжнародного трибуналу.
Прояв конфлікту.Етнічна напруженість не завжди переходить у стан війни. Війна — прямий наслідокзневаги мірами, необхідними в латентний період конфлікту. Соціолог можевстановити наближення до насильницької стадії по наступних сигналах: посиленнювзаємних обвинувачень у зловмисності, посиланням на етнічні стереотипи-забобонив суспільних дискусіях і політичних акціях, появі повідомлень про звірства, здійсненихякою-небудь етнічною групою, вимогам надзвичайних заходів на благо й захистетнічних меншостей або для обмеження волі тих, хто їм загрожує. Тут можливіпровокації з боку фанатиків. Не слід упускати з виду й міграцію населення поетнічній ознаці: таке перегрупування створює напруженість і конкуренцію нанових місцях розселення, що підсилює конфліктність. Пасивна позиція влади можебути зрозуміла як зелене світло для нагромадження зброї, створення загонів. Діївлади:
— зміцнюватигромадський порядок. Необхідно створювати спеціальні поліцейські загони,нейтральне командування, підсилити вимоги до дисциплінованості частин,обмежувати пропаганду. Ретельно стежити за схоронністю й рухом зброї.Підбурювання й участь у вуличних безладдях повинні каратися по всій строгостізакону, а винесені вироки неухильно виконуватися. Одна з помилок — винесенняпісля конфлікту м'яких, умовних вироків зачинателям, які відчувають у цихвипадках, що нічим особисто не ризикують;
— сприятипоширенню точної й неупередженої інформації про конфлікт у пресі.
Потрібна активнадіяльність по викриттю слухів. Журналістам і редакторам треба дати відчути, щовони несуть пряму відповідальність за свою професійну й етичну позицію: законповинен швидко й жорстко реагувати на заклики до насильства, наклеп і інші дії,що виходять за загальноприйняті рамки волі слова. Варто дати зрозумітисуспільству, що справедливість надійно захищається. Необхідно також залучитиресурси суспільних наук для досягнення згоди у формулюванні предмета суперечки.Коли така згода є, то з'являється перспектива подальших переговорів навколореальних розбіжностей.
Активний плинконфлікту. Перше завдання влади — зупинити воєнні дії з метою домогтисяконструктивного рішення етнічних проблем у майбутньому. Необхідні міри:
— рішучі заявивлади про нетерпимість насильства, супроводжувані впевненими діями армії йполіції. Палії й вершителі етнічного конфлікту повинні бути затримані,арештовані й щонайменше вилучені із зони конфлікту;
— недопущеннярозколу по етнічній ознаці в структурах, що забезпечують порядок. Якщо ценеобхідно, то варто замінити їхніми військами, що вводяться ззовні;
— твердийконтроль за засобами зв'язку й об'єктивністю засобів масової інформації;
— створеннямеханізму припинення вогню й вступу в переговори;
— мінімізаціявтрат і матеріального збитку (відвід військ, створення нейтральних зон,міжнародний статус вільних міст і т.д.);
— запобіганнязвірств і військових злочинів. Збір даних для судових розглядів повинен бутиголосним.
Наслідкуконфлікту. Будь-який конфлікт рано або пізно закінчується. Необхідно усунутиреальні наслідки конфлікту й примирити вчорашніх ворогів. Для цього треба:
— зробитизагальна заява про втрату й необхідність відтворити єдине цивільне суспільствона новій основі, тобто в умовах національного примирення;
— додативідбудовному процесу етнічно нейтральний характер (звільнення заручників,переказ землі загиблих повинні відбуватися без виділення героїв, жертви війниповинні одержати компенсацію, біженці — повернутися додому, якщо, звичайно, єможливість); налагодити медичне обслуговування, особлива турбота повинна бутивиявлена про дітей і жінок, які стали жертвами насильства; провести в життязаборона на присвоєння власності (боротьба проти мародерства);
— не допускатигероїзації терористів, не дати їм можливості пожинати політичний урожай своїхподвигів, не допускати їх на керівні пости;
— початисуспільний діалог на тему позитивних реформ;
— недраматизувати конфлікт, тому що величезні страждання етносу, націям згодомпринесуть збереження священної пам'яті, прагнення до кревної помсти, передачідуху конфлікту наступним поколінням. Особлива роль у цьому належить школі йпресі. Для справедливого рішення цих питань велике значення має своєчаснерозслідування військових злочинів.
Метою всіх цихмір є повернення країни до вихідної точки й будівництво довгостроковихвзаємовигідних і мирних відносин між етнічними групами населяють, що країнурізними.
 
Тематичнірозділи програми етнокультурного дослідження
Прикладнасоціальна антропологія має потребу в різного роду методичних матеріалах, задопомогою яких проводяться антропологічні дослідження. Нижче пропонується одназ можливих рубрикаторів відомостей про окремий народ.
В основурубрикатора покладена схема суспільного виробництва, вона містить у собі чотириосновних тематичних розділу, необхідних для опису характеру відтворення життябудь-якого народу (етносу).
1 розділ.Виробництво й відтворення матеріальних умов життя. Природно середовище розкривається зпогляду природоохоронної, ре культиваційної (відбудовної) діяльності людини.Речові фактори середовища перебування містять у собі виробництво предметівіндивідуального споживання й виробництво засобів виробництва. Індивідуальнеспоживання відтворює людини як індивідуального суб'єкта громадського життя(виробництво предметів споживання й засобів виробництва сфери послуг).Виробництво засобів виробництва служить для відтворення матеріальних умовжиття, соціальних відносин, духовного життя й сфери послуг.
2 розділ.Відтворення людини як суб'єкта індивідуальної життєдіяльності. Потреби, у задоволенні якихлюдина відтворює себе як індивідуальність і член суспільства, є базовими йрозчленовуються на біологічні потреби (голод, спрага, спокій і т.д.), потреби вбезпеці (порядку й організації життя, гарантіях життя), потреби в ідентифікаціїй спільності (груповій приналежності, що приносять людині роль, статус,престиж, а також почуття волі, незалежність), культурні потреби й потреби всамореалізації (особистісному втіленні).
Відповідно до цихбазових потреб можна виділити три види відтворення людської життєдіяльності:духовно-культурний, соціобіологічний. Людина відтворює себе, оточуючи себебезпечним і комфортним середовищем (будинок, одяг, громадський порядок і т.д.),відновлюючи енергетичні сили (харчування, відпочинок і т.п.), підтримуючифізичні сили (гігієна, фізична культура, лікування й т.д.). Культурно людинаробить і відтворює себе в процесі утворення (навчання й освіта) і виховання(релігійне, світське), безпосереднього спілкування (повсякденного,ритуального), а також естетичні відносини (безпосереднього,культурно-опосередкованого).
Соціобіологічневідтворення людини припускає олюднений спосіб задоволення базових біологічнихпотреб, таких, як сексуальна (любов) або релаксаційна (туризм, видовища йт.д.), і потреб у відтворенні себе як соціальної істоти — професійно-трудова йцивільна активність, самодіяльність як умова особистісного розвитку.
3 розділ.Виробництво й відтворення соціальних відносин між людьми. Формально організованийспосіб відтворення (регуляції) соціальних відносин здійснюється системоюдержавно-адміністративного керування, владою, судово-правовою системою,політичним життям і професійно-менеджерським керуванням. Нормальним образомрегуляція здійснюється за посередництвом моральних норм, ціннісних установок,традицій і звичаїв, зразків, етикету й ритуалів.
4 розділ.Відтворення духовного життя суспільства (етносу).
Духовне життяформує змісти й цінності для орієнтації всіх видів і форм людської активності.Звичайно виділяються три види цінностей і змістів: знання (істини й омани),задуми (реалізовані й утопічні), естетичні цінності (прекрасне — потворне).
Кожний з видівцінностей зв'язаний зі своєю сферою й формою духовної активності. Пізнавальнаактивність існує, підтримується у формі наукового (суспільні, природні йтехнічні науки), філолофсько-світоглядного (світського й релігійного),просвітительського (масово-інформаційного й науково-популярного), паранаучноговидів діяльності.
Сфера праксеологічноїдіяльності насамперед створює задуми по підтримці або зміні відносин; міжлюдьми — суспільна ідеологія (соціальні, політичні й етичні навчання, соціальнепроектування й т.д.); між людьми й природою — екологія (екологічні навчання йпроекти); між людьми й миром другої природи — технології (інженерія,проектування, організація й керування й т.п.).
Сфера естетичноїдіяльності існує у формах професійного й традиційного народного мистецтва.
Ця схемарубрикатора окреслює контури життя народу як деякої цілісності. Виділимо з їїтематичні блоки властиво етнокультурного дослідження, але вже з описоміндикаторів.
1 блок. Ріднамова.Виміряються: а) мовна компетентність (ступінь володіння рідною й іншою мовами);б) мовне поводження (основна розмовна мова в школі, родині, у спілкуванні зоднолітками, професійна мова, мова в іноетнічному оточенні); в) мовна перевага(вибір мови читання книг, газет, прослуховування радіо — і телепередач).
2 блок. Культура. Виміряються: а) знанняфольклору (пісні, казки, легенди, танці, названі респондентом); б) знаннясередовища професійної культури (імена національних діячів культури:письменників, композиторів, художників, учених); національні переваги у виборімузики, танців, кіносюжетів; в) індикатори матеріальних форм національноїкультури — наявність у домашньому побуті предметів національного побуту,національна кухня; г) частота дотримання звичаїв і традицій (національні йрелігійні свята, ритуали присвяти дітей у суспільство, похорони, обрядишанування предків).
3 блок.Національна самосвідомість. Виміряються: а) знання національних героїв, основних подійісторичного минулого свого народу; б) ступінь ідентифікації (Що Вас зв'язує зісвоїм народом?); в) роль соціальних інститутів у прилученні дітей до етнічноїінформації, передачі етнокультурних цінностей (це з'ясовується за допомогоюпитання про джерела знань про життя свого й іншого народів).
4 блок.Демографія (національність, стать, вік, соціальний стан, освіта — своя йбатьків, місце проживання).
Ці блокиінформації дозволяють непрямим образом з'ясувати також питання асиміляції,аккультурації й інкультурації, оптації або депортації нацменшин у данійсистемі.

Література
1.Бергер П., Лукман Т. Соціальне конструюванняреальності. — К., 2002
2.Курелла А. Своє й чуже. — К., 1999.
3.Тойнби А.Дж. Збагнення історії. — К., 2004.
4.Ерасов Б.С. Социальная культурология. — М., 1994.
5.Назаретян А.П. Агрессия, мораль и кризисы в развитиимировой культуры. — М., 1995


Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.

Сейчас смотрят :

Реферат Общество с ограниченной ответственностью понятие и функционирование
Реферат Межбюджетные отношения и модели бюджетного федерализма понятие и виды
Реферат Лекции по Финансам 3
Реферат Научно-теоретические аспекты управления доходами и расходами бюджета муниципального образования
Реферат Союз России и Белоруссии
Реферат Hip Hop Culture Essay Research Paper Hip
Реферат Ативизация познавательной деятельности учащихся посредством физического эксперимента
Реферат Применение концепции маркетинга для организации деятельности предприятия на внешних рынках на
Реферат Fate Throughout Sophocless Three Theban Plays Antigone
Реферат Национальные варианты англ.языка
Реферат 1. поняття та сутність менеджменту > Організації та їх загальні властивості > Ознаки діяльності менеджера > Рівні управління > Управління, спрямоване на успіх Тема розвиток науки управління
Реферат Язык логического программирования Visual Prolog
Реферат Деятельность международных организаций по вопросам унификации бухгалтерского учета и финансовой отчетности
Реферат Азербайджан: социально-экономическая характеристика
Реферат Проголошення незалежності України та розгортання державотворчих процесів на початку 1990-х років