Реферат по предмету "Психология"


Творчі методи в гештальт-терапії

Творчі методи в гештальт-терапії«Тут і тепер». Робота із метафорами і сновидіннями.Тілесні техніки
Гештальт-терапія висуває на перший план усвідомленнятого, що відбувається зараз на різних, нерозривно зв'язаних між собою, рівнях: тілесному,емоційному і інтелектуальному. Те, що відбувається «тут і тепер», є досвідом,який повноцінно відбувається, що зачіпає організм у всій його цілісності. Цей досвідтакож містить в собі спогади, попередній досвід, фантазії, незавершені ситуації,передбачення і наміри.
Те,що відбувається зараз — це досвід контакту з іншими людьми і з навколишнім середовищем.Психотерапевтичний процес концентрується на усвідомленні того способу, яким суб'єктможе порушити цей досвід, ігнорувати свої потреби і бажання або відмовитися відних, постійно відтворювати попередні ситуації, переривати процес творчого пристосуваннядо навколишнього середовища. Це дає можливість пережити новий досвід контакту іззнову знайденими знаннями і ясно визначеними актуальними потребами і усвідомитисвою здатність здійснювати вибір.
Томупоняття «тут і тепер» є своєрідним гаслом гештальт-підходу. Мета цьогопринципу — сконцентрувати увагу пацієнта на тому що «саме тепер ти згадуєш»або що «саме тепер є надією на майбутнє, передбаченням подій».
Централізаціяна «тепер» передбачає відновлення функції «Воно» ситуації, аотже дозволяє по-іншому осмислити характеристики ситуації і виробити творче пристосуваннядо нового.
Вправа«Розвиток усвідомлення».Протягом кілька хвилин складати фрази, які виражають те, що в цей момент усвідомлюється-помічається.Починати кожне речення словами «зараз», «у цей момент»,«тут і тепер».
Умовноподіти світ свідомості на три зони: зовнішній світ, внутрішній світ тіла, світпочуттів, думок, фантазій.
Починатиусвідомлення словами «Зараз я усвідомлюю, що…». За сигналом ведучого,переходити до висловлювань про внутрішній світ тіла, світ думок, почуттів, фантазій.
Обмінятися враженнями.Робота зі сновидіннями
Завдяки підходу до снів, розробленому Перлзом,для нього пробила година слави в його останні каліфорнійські роки життя. Він розглядавтоді різні елементи сну як проекцію окремих частин особистості людини, яка бачитьсон. Йшлося про виявлення «екзистенціального послання», з яким сплячийзвертається до самого себе, наприклад, через імпровізовані діалоги між різними елементамисну, як одушевленими, так і неживими. Для цього суб'єкту пропонувалося послідовноідентифікувати себе з різними елементами сну так, щоб привласнити назад свої проекції.
Частоможна було дорікнути Перлзу за театральний і поверхневий характер цього поглядуна сни, який перериває, контакт суб'єкта із зовнішнім світом взагалі і психотерапевтомзокрема на догоду центраціїна внутрішньопсихічному. Саме з цієї причини, відповідно до робіт Пола Гудмена,Ізідор Фром запропонував інший підхід до роботи з снами.
Сонрозглядається в його контексті, який, у свою чергу, є контекстом терапії; підкреслюєтьсятой факт, що особистий сон розказується даному терапевту в цей даний момент терапії.Розповісти сон своєму терапевту це значить повідати йому щось таке, чого сам клієнтне знає і не зумів би йому розповісти по іншому.Змістсну тоді розглядається немовби побудований в основному з ретрофлексивного матеріалуі особливо з ретрофлексії, що виникли протягом попереднього сеансу, і які такимчином намагаються виявитися спочатку уві сні, потім в переказі сну даному адресату.Терапевтнадаєособливу увагу снам, які снилися вночі, наступній за сеансом. Але сон може бутитакож «побудований» вночі, що передує сеансу, як якогось роду підготовкадо майбутнього сеансу.
Сонзнаходить, таким чином, завдяки Ізідору Фрому своє місце серед засобів, що даютьможливість роботи з явищами межі контакту і порушеннями функцій межі.
Приконсультуванні батьків з приводу дитячих страшних сновидінь виникають дві основніпроблеми: по-перше, допомогти батькам правильно зрозуміти, що відбувається з дитиною,і, по-друге, якщо необхідно, провести психокоректувальний сеанс з дитиною, якщоірраціональне переживання досягає травматичного рівня.
Дітяміноді сняться страшні сни або в їх фантазіях з'являються 'страшні' елементи. У цихснах відбуваються жорстокі і дивні дії: страшні чудовиська намагаються поглинутидитину, бандити женуться за нею по темних коридорах і тунелях, відьми мучать і лякаютьїї тощо. Іноді, навпаки, сама дитина в сновидінні скоює дивні або агресивні дії:нападає на інших персонажів, відриває голову або окремі частини тіла у супротивника.У таких сновидіннях зустрічаються небувалі пейзажі, зловісні птахи із страшнимиочима, предмети, що трансформуються, і багато що інше. Ці сновидіння іноді сильнолякають дитину.
Колидитина розказує такий сон батькам, або батьки самі здогадуються, що малюку снятьсякошмари, у них виникає природне питання: як краще всього допомогти дитині справитисяз цими переживаннями. У таких ситуаціях дорослі часто лякаються або впадають в замішання,не знаючи, як поступити. Або, що ще більш небезпечно, починають 'вживати заходи'виходячи зі свого здорового глузду або спираючись на рекомендації масової популярної'духовної' літератури.
Зпогляду сучасних психологічних уявлень можна припустити, що ці 'страшні' сновидіннявідображають дійсно важливі глибинні процеси в психіці маленької людини. Правильневідношення до таких переживань може мати велике значення для розвитку дитини, тимбільше що дитячі сновидіння іноді мають продовження в дорослому житті. Тому психокоректувальнаробота з такими сновидіннями або реакція батьків на розповідь дитини про такий досвідбезпосередньо впливають на розвиток емоційного досвіду.
Увзаємостосунках батьків і дітей важливо те, як реагують дорослі на страшні або ірраціональніпереживання дітей, як вони розуміють природу цих переживань і як вихователі і батькивибирають способи допомоги дитині. Намагаючись пояснити для себе причину 'страшного'сновидіння дитини, батьки звичайно припускають, що:
А.У житті дитини відбулися якісь події, які її налякали, треба з'ясувати, що це заподії, і допомогти дитині уникнути цих ситуацій (наприклад, хтось на вулиці йогоналякав або щось відбулося в сім'ї).
B.Батьки вважають, що дитина запам'ятала страшний, лякливий епізод з фільму по телевізору,побачений перед сном, або її налякала історія з казки, отже, треба виключити телепрограмиі не читати на ніч казки з 'страшними' епізодами (наприклад, 'Червону Шапочку').
З.Дитина захворіла або втомилася.
D.Батькам іноді здається, що ці лякливі сюжети — пряме віддзеркалення внутрішньогосвіту дитини, і якщо уві сні або у фантазіях дитини багато жорстоких сцен — їх дитинавиросте жорстокою людиною, тому вони думають, що треба 'перевиховати' героїв сновидінняі зробити їх добрішими.
Механізмисновидінь, згідно сучасних психологічних уявлень, пов'язані з базовими механізмамипереробки інформації. Коли людина бачить СОН — вона 'підглядає' роботу глибиннихмеханізмів, які поєднують накопичену за день інформацію про зовнішній світ, інформацію,що є в пам'яті, інформацію про фізіологічні процеси в організмі і багато що іншев єдине ціле, 'перетравлюючи' різнорідний матеріал, що часто конфліктує між собою.Під час сну мозок 'переупаковує' інформацію, що поступила із зовнішнього світу абоз внутрішніх фізичних і психічних інстанцій і 'розкладає її по поличках'. Під чассновидіння свідомість виконує роботу, яку не змогла виконати в денний час, зокремавчиться справлятися із страхом і емоційним стресом.
Інтерпретаціясновидінь завжди викликає інтерес, але, на жаль, в будь-якій інтерпретації присутнявелика частка суб'єктивності. Звичайно при інтерпретації прагнуть встановити зв'язокміж образами сновидінь і подіями буденного життя.
Хочаточна інтерпретація сновидіння неможлива, деякі загальні принципи і закономірностіпобудови сюжету сновидінь досліджені психологами, наприклад, в рамках психоаналізу,аналітичної психології Юнга, гештальт-терапії. На основі гештальт-підходу можназробити деякі прогнози щодо того, які тенденції внутрішнього життя відображаютьсяв побаченому людиною сновидінні.
Наприклад,якщо дитина бачить уві сні, як ВОВК полює за ЗАЙЦЕМ і намагається його зловити із'їсти, це не значить, що вона виросте мисливцем або мучитиме і ловитиме тварин.З погляду гештальт-підходу, кожна тема сновидіння і кожен персонаж представляютьякусь важливу тенденцію в психічному житті людини. Якщо якась емоція або психічнатенденція або тілесний стан або форма активності недостатньо повно виявляються вбуденному житті, вони в сновидінні можуть з'явитися як небезпечні для героя. З цієїточки зору ВОВК в дитячому сні може символізувати, наприклад, тему фізичної сили,агресивності і активності. В цьому випадку сновидіння може бути інтерпретоване,як побоювання дитини щодо власної агресивності. Агресивність відноситься до числанесхвалюваних дорослими форм поведінки, але одночасно з агресивністю заперечуєтьсяі будь-який прояв сили і рухової активності.
Заспостереженнями, більшість страшних дитячих сновидінь, що запам'яталися надовго,відображає переживання фізичного плану (тілесні зміни, що супроводжують вікові кризи,або хвороби). Ці тілесні процеси часто проектуються в сновидінні в дивних і символічнихобразах, драматичних фантастичних сюжетах. Такі сновидіння неможливо тлумачити,якщо шукати джерела образів в емоційній сфері дитини або у сфері її відносин з близькимилюдьми.
Найбільшранній стресовий, травматичний тілесний досвід дитини — це тілесні переживання підчас пологів. Цей досвід пізнається в сюжетах сновидінь, де героя проковтують абонамагаються проковтнути різного роду чудиська або тварини, часто зубасті, або геройнамагається вирватися із закритого приміщення, або блукає по коридорах і тунелях,іноді в цій подорожі його переслідують небезпечні істоти. Проглядаючи такі сни,дитина 'виліковує' себе від цих травматичних спогадів.
Дотрохи старшого віку (приблизно перший рік життя) відносяться інші епізоди тілесногодосвіду. Дитина починає знайомитися з своїм тілом, навчається володіти ним. Цьомудосвіду в сюжетах снів відповідають образи лякливих очей і інших страшних елементівлюдської особи, розчленовування людського тіла, відділення голови від тулуба. Окремігрупи складають теми задушення, переміщення в шахті ліфта або на ескалаторі, розчинення,трансформація, агресія з боку 'чорної руки' або зловісної жіночої фігури і так далі.Ці образи можуть відноситися до подій тілесного (фізіологічної) життя дитини віднародження до третього (п'ятого) років життя.
Момент,коли в сновидінні спливає для переробки психічна травма або досвід, що сполучаєсильне психічне і фізичне переживання, може далеко відстояти за часом від тієї самоїподії. Сильні ірраціональні переживання і страхи часто є дальнім слідом травматичноготілесного досвіду, який дитина пережила у віці до року або у момент народження,а саме сновидіння може бути 'проглянуте' у віці трьох — п'яти років або пізніше.Мабуть, людина 'проглядає' сновидіння в той період, коли у неї з'являються достатніресурси для ефективної допомоги самій собі.
Якже можуть батьки або вихователі найкращим чином допомогти дитині, якій приснився'страшний' або неприємний сон, якщо дитина сильно перелякана цим сновидінням? Томущо саме батьки є кращими терапевтами для своєї дитини і лише в екстрених ситуаціяхварто психологу самому проводити психокоректувальну роботу з приводу сновидінь.
Першза все — батьки можуть емоційно підтримати дитину. Батькам іноді буває важко спокійновіднестися до ірраціональних переживань свого малюка, прийняти, що 'буває і таке',і дати дитині підтвердження того, що 'все гаразд'. 'Правила життя' в світі сновидіннявідрізняються від правил світу матеріального і можна вільно довіритися розвиткубудь-якого дивного сюжету. УВІ СНІ МОЖНА ВСЕ.
Психологможе порекомендувати дії, які, можливо, покажуться батькам екстравагантними і несподіваними.Ці дії базуються на простій ідеї: якщо несвідоме дитини запропонувало якийсь символічнийсюжет — значить, воно готове вирішити задачу, яка символічно виражена цим сюжетом.Тому треба ДОВІРЯТИ тому, що відбувається в сновидінні, і підтримати розвиток темисновидіння, навіть якщо вона незрозуміла або ляклива. І якщо дитина відчуває страхпри зустрічі з лякливими символічними образами власного несвідомого — дорослий можепідбадьорити її, допомогти дитині із страхом і діяти, йдучи назустріч випробуванню,назустріч небезпеці.
Тобто,якщо дитина побачила сновидіння, в якому жахливий ТИГР хоче з'їсти героя, і із страхомпрокинулася — нехай спробує додивитися в уяві до кінця цей сюжет. Можливо, ТИГРдійсно з'їсть героя, а може бути, вони іншим способом вступлять в контакт, так чиінакше, далі все одно відбудеться трансформація і розвиток сюжету, перетворенняенергії. Такий розвиток дає дитині підтримку у контакті з своїм власним глибиннимдосвідом, вчить спокійно відноситися до власних 'страшних' фантазій і переживань.
Інодів популярній літературі можна зустріти таку рекомендацію: треба намагатися протидіяти'небезпеці' в сні, що налякав дитину, за допомогою гри або введення додаткових елементів('уяви собі, що прийшли мисливці і налякали тигра.'). Цей підхід спрацьовує, якщоджерело сновидіння — 'побутове'. Якщо ж 'страшне' сновидіння породжене на глибинному,тобто фізіологічному рівні, то діючи таким чином, ми побічно ПІДСИЛЮЄМО страх (якщопотрібна така сильна підтримка, отже, ситуація дійсно небезпечна). В той же чассама глибинна тема такою грою не зачіпається і ПЕРЕРОБЦІ травматичного досвіду вонадопомагає мало.
Якщо'страшний' сон приснився дорослій людині — то, наприклад, психолог може запропонувати:'Стань тим персонажем, якого ти боїшся.'
Отже,найголовніше, що варто повідомити батьків, якщо вони намагаються розібратися в сновидінні,яке приснилося дитині: кожне сновидіння для чогось потрібне.
Самийнормальний, правильний спосіб переживання сновидіння — побачити його під час нічногосну і забути. Це означає, що інформація переробилася повністю і ця переробка незалишила сильних емоційних слідів.
Наступнийрівень — коли сон запам'ятовується, і якщо це 'страшне' сновидіння, людина схвильованорозказує про нього, думає, часто згадує, намагається інтерпретувати. Часто це означає,що емоційний досвід, 'закодований' в сновидіння не повністю перероблений і вимагаєдодаткової уваги — можливо, у вигляді обговорення, розповіді або гри.
Самийемоційно напружений рівень — якщо 'страшне' сновидіння урвалося через те, що людиназлякалася подій свого власного сну. Саме в таких випадках дитина може з криком прокинутися,перелякавшись свого сновидіння. В цьому випадку найважливіші підтримка і підтвердженнятого, що 'сон — це сон, все нормально', допомога в 'проживанні' сюжету, який непокоїть.
Якщодитина розказує про сновидіння, готова обговорювати його — батьки можуть допомогтидитині прийняти власні емоції, програти ситуацію, пофантазувати на тему 'страшного'сновидіння.
Якщодитина пережила сильний переляк з приводу власного сновидіння, то батьки можутьдопомогти їй активнішим чином, використовуючи малювання або гру.
Алеякщо сон приголомшив дитину до глибини душі, і батьки відчувають замішання — можназапропонувати дитині психокоректувальні заняття.
Стратегіяпсихотерапії з приводу таких сновидінь з дітьми і з дорослими єдина — можна допомогтипрожити сюжет до кінця зі всією трансформацією образів, не віддаючи переваги 'хорошим'перед 'небезпечними'. З дітьми можна використовувати програвання всіх ролей в ігровому,психодраматичному стилі, неначе це, наприклад, мультфільм або фільм жахів. При цьомупсихологу варто пам'ятати, що, що б не відбулося у фантазії, це не реальність! Ігерой 'з'їдений' повинен бути з'їдений повністю, тоді у нього більше шансів ожитив наступному кроці фантазії.
Можливіваріанти роботи зі сновидіннями: ідентифікація з елементамисну (найбільш енергетично насиченими) і діалог цих елементів; намалювати фрагментсну або виліпити скульптуру, що рухається за допомогою партнера; «антисон»- виписати зі сну усі іменники, прикметники, дієслова і до кожного слова придуматиантонім, потім розказати нову історію; за обраним фрагментом сну побудувати із предметіві людей простір сну і спробувати як можна було б існувати у цьому просторі, яківиникають усвідомлення.
 Тілесна робота
Гештальттерапіюіноді відносять до «емоційних», «психотілесних» терапій, абоякщо сказати сучасніше — до «соматотерапій».Якщо дійсно визнавати, що тілесні і емоційні прояви досвіду суб'єкта майже завждиприсутні в терапевтичному процесі, пропонованому гештальттерапією, це не обов'язковотому, що гештальттерапія хоче вважати себе тілесною терапією або для того, щоб слідуватимоді дня.
Всепояснюється набагато простіше: гештальт-терапевт прагне підійти до досвіду пацієнтау всій його цілісності. Отже, це значить, що терапевт враховує тілесні і емоційнівиміри, також як пізнавальні, інтелектуальні, поведінкові, сновидні, пов'язані зуявою, експресивні і інші характеристики пацієнта, з якими терапевт працює, і щовін може користуватися цими вимірами, щоб увійти до контакту з пацієнтом.
Алеце також значить, що терапевт не розділяє те, що наша мова навчила нас розділяти:наприклад, що «тіло» — це одне, а «розум» — це інше. «Тіло»або «емоція» представляють з себе приватні модальності досвіду людини.При патологічних процесах ці модальності іноді носять фрагментарний або ізольованийхарактер і, безумовно, їх не слід розглядати окремо, якщо ми хочемо допомогти людинівідновити їх єдність.
Вправа«Рибки — актинії». Група об’єднуєтьсяв 2 підгрупи — одна грає рибок, інша — актиній. Рибки можуть плавати між актиніями.А ті можуть хапати або не хапати рибок, утримувати (як завгодно довго) або відпуститирибок, захоплювати ще. Рибка може вириватися або залишатися. При цьому актинії несходять зі свого місця. Дія триває декілька хвилин. Після цього актинії і рибкиміняються ролями.
Обговорення: ким бути легше — актинією чи рибкою, чи хотілося хапати й утримувати, чихотілося бути схопленим і утриманим, хто залишився незахопленим, хто нікого не захопив.


Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.