Реферат по предмету "Литература"


Ідейно-художні особливості трагедії Есхіла “Прометей закутий”. Образ Прометея

Мнстерство освти науки Украни Рвненський державний гумантарний унверситет Кафедра теор лтератури та словстики дейно-художн особливост трагед Есхла Прометей закутий. Образ Прометея Реферат з стор зарубжно лтератури студентки групи М- 11 факультету ноземно флолог Тадай рини Петрвни Рвне 2005 План 1. Есхл. 1. Епоха. 2. Бографя. 1.3.


Свтогляд. 2. Творчий шлях Есхла. 1. Творчсть. 2. Твори, що не збереглися. 3. Драматична майстернсть. 4. Стиль мова. 3. Прометей закутий. 1. Загальна характеристика. 3.2. сторична основа дейний змст. 3.3. Жанр. 4. Розвиток д. 5. Художнй стиль. 6. Соцально-полтична спрямовансть.


7. Характери. 4. Висновок. 5. Лтература. Бографя Есхла Есхл Бйучэлпх, Aeschylus 525 456 до н. е давньогрецький трагк, автор класично трагед, перший з трьох великих афнських трагкв V ст. до н.е. Епоха. Перший видатний давньогрецький трагк, кий здобув свтове визнання Есхл жив у Грец в першй половин V ст до н. е саме в ту епоху, яку й сам греки вся наступна культура


завжди розцнювали як епоху величезного пднесення суспльного, полтичного, деологчного та художнього. Давня Греця, яка пройшла через розклад общинно-родового ладу, створювала замсть родових авторитетв державу, а саме спершу аристократичну, а потм демократичну республку. Перша половина V ст. до н. е. це епоха греко-перських вйн, в яких нова Греця перемагала старий деспотичний Схд. Перемоги пд


Марафоном 490 р. до н. е поблизу Саламна 480 р. до н. е. пд Платеями 479 р. до н. е. назавжди залишилися в пам ят давнх грекв як символ хнього небувалого патротичного пднесення непорушно дност всього грецького народу у боротьб за свою незалежнсть. В атмосфер цього загального пднесення дяв Есхл, який надав давньогрецькй трагед вишуканост грандозного стилю. Бографя. Звстки про життя Есхла вдом головним чином з життпису, що мститься у склад рукопису


його трагедй XI ст. Згдно цих даних, Есхл народився в 525 до н.е. в сусдньому з Афнами мстечку Елевсин, його батьком був Евфорон, що належав до стародавньо афнсько аристократ, евпатридв. Есхл воював з персами у Марафонськй битв 490 до н. е цей факт з гордстю вдзначаться у його ептаф, де загинув його брат Кинаги, брав участь також у битв при Саламн 480 до н. е оскльки розповдь про цей бй у Персах швидше за все належить очевидцев ймоврно, при


Платеях 479 до н. е За молодост Есхла, за часв упадку Псстратидв, Афни були малозначним мстом, але йому довелось стати свдком трумфу демократичного ладу, який вивв Афни на провдне мсце в грецькому свт, що сталося псля греко-перських вон. Вперше Есхл взяв участь у змаганн трагкв бл. 500 до н.е пд час першо Олмпади, разом з Хрилом й Пратином, але перший приз йому вдалося здобути тльки в 484 до н. е коли йому


виповнилось сорок один рк. У 472 одержав першу нагороду за трилогю, що включала Персв, у 467 перемогла фванська тетралогя у 463 - тетралогя про Данад, у 458 - шедевр Орестея, дина грецька трилогя, що дйшла до нас. Есхл здобував перше мсце щонайменше 13 разв 15 посмертно що було можливо лише тому, що як виняток його пси були допущен до повторних постановок. Афняни дуже високо цнували його твори.


Про це можна судити вже з того, що псля його смерт в Афнах була прийнята ухвала, що всякий бажаючий поставити псу Есхла одержить хор вд влади тобто отрима дозвл зробити постановку драми на свят Донсй. Есхл клька разв 471-469 здив на Сицилю ставив там сво драми, а також склав трагедю Етнянки на честь заснування Етни тираном Гроном, тодшнм правителем


Сракуз. Переказ про те, начебто в 468 до н.е. Есхл залишив Афни, тому що його обурив успх молодшого суперника Софокла, очевидно недостоврний, бо у 467 до н.е. Есхл уже знову в Афнах на постановц сво трагед Семеро проти Фв. Псля 458 до н. е. Есхл знову похав до Сицил, де помер у м. Гел в 456 до н.е.


Надгробний напис вважаться твором самого поета Тут, у земл хлбодайно Гели, впоковсь навки Житель афнський - Есхл, Евфорона син. Довговолос мдйц змогли оцнить його силу, А марафонськ гай плем я - свдки вдваги його. Як вс трагки до Софокла, вн сам виконував рол у свох драмах, але наймав також професйних акторв. Вважаться, що саме Есхл зробив надзвичайно важливий крок у розвитку драми, вввши в дю другого актора.


Есхл Свтогляд. Есхл жив у часи, коли демократичн порядки в Афнах ще не змнили, у самому мст точилася напружена боротьба мж родовою аристократю та демократю, яка робила сво перш кроки. Ще тривав перехдний перод, тому давн традиц родового суспльства позначилися на свдомост громадян. Не уник впливу родово деолог й Есхл. Цим поясняться складнсть свтогляду поета, якому були близьк погляди та нтереси частини родово аристократ,


але яких водночас не мг бачити того нового й прогресивного, що несли з собою демократичн перетворення у держав. Вн подляв погляди т просвчено аристократ, яка сприйняла вяння часу почала вдстоювати права людини нового пероду, заперечуючи варварство диксть архачного минулого. Ця аристократя усвдомила вже перевагу полсно системи над застарлою родовою, що вирзнялася первсними, невизначеними вдносинами мж людьми. Тому Есхл з таким патротичним пднесення заклика еллнв на захист


Афнсько держави перед спльною загрозою персько навали сам пода приклад, захищаючи з зброю в руках. Вн ненавидить зраду, особливо якщо вона загрожу незалежност втчизни. Загалом, подбна риса людини виклика в геров Есхла найгострше засудження. Поняття врност як етично категор сформувалося у свдомост поета пд впливом нових взамин у полсному суспльств. Тому так погордливо звучать слова хору океанд у Промете закутому, що нетльки проголошу свою вддансть


могутньому богов, але й хоче подлити його долю Ми готов все перетерпти з ним, А до зрадникв вчились ненавист ми, з порокв усх Для нас найогиднша зрада. Творчсть Есхла Творчсть. Есхл обднував сво трагед в трилог тетралог з додатковою сатиричною драмою, присвячен спльнй тем, наприклад дол роду Лайя. Невдомо, чи був вн першим, хто почав створювати подбн дин трилог, однак використання саме тако форми вдкривало широкий простр для думки поета стало одним


з чинникв, що дозволили йому досягти досконалост. Вважаться, що Есхл був автором девяноста драм, назви 79 нам вдом з них 13 - сатиричних драми, що звичайно ставилися як доповнення до трилог. Хоча до нас дйшло тльки 7 трагедй, хнй склад визначився в результат ретельного добору, зробленого в останн столття античност, де вони були у шкльному читанн, тому х можна вважати кращими або найбльш типовими плодами поетичного дарування


Есхла. Кожну з цих трагедй варто згадати особливо. Перси Persa, дина сторична драма, що дйшла до нас з ус грецько лтератури, опису поразку персв при Саламн в 480 до н.е. Трагедя була написана через всм рокв псля цих подй, тобто в 472 до н.е. була частино трилог, що не зберегася. Погруддя Есхла Прометей закутий Рспмзиехт Деумюфзт, Prometeus desmotes. Щодо часу постановки трагед


Прометей закутий даних нема. Одн вчен вважають належно до раннього пероду творчост, нш, навпаки, до пзнього. моврно, це була частина трилог, присвячено Прометею. Трагедя Семеро проти Фв рфб ерй ИЮвбт, Hepta ep Thebas, поставлена в 467 до н.е викладом стор синв Едпа, Етеокла й Полнка. Це завершальна частина трилог, перш дв трагед були присвячен


Лайю його синов Едпу. Ди. Семеро проти Фв. Трагедя Благальниц Hketdes виклада сторю пятдесяти дочок Даная, що забажали вткти з гипту, щоб не виходити замж за свох двоюрдних братв, синв гипта, знайшли притулок в Аргос. Через велику кльксть архазмв ця трагедя довгий час вважалася найраншим з збережених творв Есхла, однак папрусний фрагмент, опублкований 1952, дозволя датувати приблизно 463 до н.е.


Трилогя Орестея була написана в 458 до н.е. складаться з таких частин o Агамемнон гбмемнпн , o Жертва бля гробу Хоефори, Чпзцьспй , Choeforo, o Евменди ЕхменЯдет, Eumendes. Збереглося також понад 400 уривкв з творв, до яких вдкриття папрусв час вд часу додають нов. Разом з ншими фрагментами й античними свдченнями вони часто проливають додаткове свтло на творчсть великого афнського драматурга, якого уже древн називали батьком трагед.


Есхл мав заслужене визнання як у свох сучасникв, так в нащадкв. Пд безпосереднм впливом Есхла знаходилися Софокл Еврпд, Арстофан визнав його першсть, деяк з його трагедй послужили прототипами для творв римських поетв Ення, Акця, Сенеки. В еллнстичну епоху його твору вже не ставилися ними займалися лише граматики й сторики лтератури. На драматургв Нового часу Есхл вплинув за допомогою трагедй


Сенеки. Вдомий ще з часв Ренесансу, вн збудив особливий нтерес у XV ст. Сильний вплив Есхла спостергався в перод романтизму. Англйськ поети Байрон, Шелл, Ктс створили поширили уявлення про прометезм. Наприкнц XX ст. трагед Есхла знову вийшли на сцену ставляться до наших днв, особливо Орестея, у центр яко знаходяться вчн моральн проблеми вибр мж обовязком родинним почуттям, право на


помсту можлив границ, вдповдальнсть людини за прийняте ршення. Вплив Есхла на мистецтво був меншим, нж на поезю. Перодизаця I Благаюч Т, хто благають мф про одруження данад та синв гипту трилогя Перси на суч. сюжет 472 р. до н.е. Фактично не використовуться другий актор, далог слабкий. II Семеро проти Фв 476 р. до н.е. Про Прометея трилогя образ головного героя , який посда центральне


мсце, далог набува бльшого розвитку, чткше змальован епзодичн образи. Твори, що не збереглися Дв частини тетралог, що мстила Перси сатирична драма, зв язана сюжетно o Трагедя Финей Fneus. o Главк Понтйський Gloukos Ponteus. o Сатирична драма Прометей-вогненосець Prometeus Pyrkaeus. Прометей розкутий


Prometeus lyomenos. Дв частини фвансько тетралог, з яко збереглися Семеро проти фв сатирична драма, зв язана сюжетно o Лай Laos. o Едип Odpus o Сатирична драма Сфнкс. Сатирична драма Протей Proteus, тема якого була узята з Одссе. Мрмдоняни Myrmdones, трагедя, нещодавно вдкрита завдяки знахдкам папрусв.


Сатирична драма Рибалки Dktyulko. Дв частини трилог, до яко входили Благальниц o гиптяни Agypto. o Данади Danades. Етнеянки Atna або Atnaa. Ноба. Кассандра. Етеокл. Клтемнестра. Фрнх. Драматургчна майстернсть. Есхл став справжнм творцем грецько трагед. Коли вн починав писати, трагедя являла собою переважно лричний хоровий твр , цлком ймоврно, складалася


з хорових партй, що зрдка переривалися реплками, якими обмнювалися проводир хору корифей диний актор утм, по ходу драми вн мг грати клька ролей. Есхл удосконалив драматичну технку обмежив участь, а отже, значення хору увв на сцену другого актора, що уможливило розвиток д пожвавлення далогу. Доля хору завжди залучена до трагед, результат драми певною мрою торкаться його учасникв. Таким чином, Есхл використову хор як додаткового актора, а не просто як коментатора подй.


Псн хору, що переплтаються з епзодами, утворюють величне тло, вони передають безпосередн вдчуття трагчно ситуац, створюють настрй тривоги жаху часом мстять указвку на моральний закон, що прихованою пружиною д. Використовував нов виразн засоби блискуч описи битва пд Саламн, падння Тро, барвист оповдання, що становлять под, як вдбуваються або всередин палацу Агамемнон, або далеко вд мсця основно д Перси далог у форм коротких питань вдповдей.


Використовував сценчн паузи Ноба, Прометей закутий, Кассандра в Агамемнон для створення вдповдного настрою. Велику роль у трагедях Есхла грали музичн елементи, як хоров, так сольн парт. Есхл удосконалив також акторський склад урзномантив маски. Екзотичн костюми акторв у Благальницях Персах, описи ноземних звичав свдчать про нтерес поета до варварського


свту. Основною рисою драматург Есхла велич. Ц риси вдбит також у характерах геров. У збережених творах можна простежити шляхи розвитку творчост поета вд пс, позбавлених д, заповнених в основному партями хору, з одномантними характерами дючих осб Благальниц, до трагедй з виразним розвитком д й ндивдуалзованих образв геров Орестея. Геро Есхла зазвичай монументальн вони вдчувають сильн пристраст, мужн, сила вол наполегливо


веде х до мети. Стиль мова. Стиль мова Есхла узгоджен з змстом. Висока патетичнсть виплива з добору слв хнього звязку. Есхл створю неологзми, барвист метафори й описи. Проте мова простих людей, що зявляються в його трагедях повсякденна зрозумла. все ж сьогодншнього читача здиву не стльки образна мова Есхлово трагед, скльки ритмчне впорядкування. Рзн метричн одиниц, переплтаючись навть у межах одного


й того самого рядка, творять свордну ритмчну канву, що створю певн труднощ для перекладачв. Геро Есхла - не безвладн стоти, як беззастережно виконують волю божества людина в нього надлена вльним розумом, мислить д цлком самостйно. Майже перед кожним гером Есхла стоть проблема вибору лн поведнки. Моральна вдповдальнсть людини за сво вчинки - одна з основних тем трагедй драматурга. Есхл ввв у сво трагед другого актора тим вдчинив можливсть бльш глибоко розробки


трагчного конфлкту, пдсилив дючу сторону театрального уявлення. Це був дйсно переворот у театр замсть старо трагед, де парт диного актора хору заповнювали всю псу, народилася нова трагедя, у якй персонаж зштовхуються на сцен один з одним сам безпосередньо мотивували сво д. Зовншня структура трагед Есхла зберга слди близькост до дифрамба, де парт заспву перемежовувалися з партями хору. Майже вс трагед, як дйшли до нас, починаються з прологу, у якому мститься завязка д.


Потм виплива парод - псня, яку викону хор. Дал йде чергування писодв далогчних частин, що виконуються акторами, нод при участ хору стасимв псень хору. Заключна частина трагед називаться ексодом ексод - це псня, яку викону хор покидаючи сцену. У трагедях зустрчаються також гпорхема радсна псня хору, що звучить, як правило, у кульмнацйний момент, перед катастрофою, комоси спльн псн-плач геров хору, монологи геров. Псн хору обовязково здйснювалися пд акомпанемент флейти.


Крм того, вони нердко супроводжувалися танками. Трагчний танець називався емелейя. З дйшовши до нашого часу трагедй великого драматурга особливо видляються так Перси 472 р. до н.е де прославляться перемога грекв над персами в морському бо при остров Саламн 480 р. до н.е. Прометей Прикутий - можливо, сама вдома трагедя Есхла, що розповда про подвиг титана Прометея, який подарував вогонь людям за це був жорстоко покараний


трилогя Орестея 458 р. до н.е вдома тим, що диний зразок трилог, який дйшов до нас цлком у якй майстернсть Есхла досягла свого розквту. Есхл у свох трагедях показу перемогу прогресивних початкв у розвитку людства, у державному устро, у морал. Творчсть Есхла зробила помтний вплив на розвиток свтово поез драматург. Прометей закутий Прометей закутий. Найвидатншою трагедю Есхла вважають Прометея закутого ,що входила до трилог про


Прометея. Написана трилогя, очевидно, у 469 р. до н.е. Змст нших частин Прометей вогненосний Звльнений Прометей нам точно не вдомий, але цлком можливо, що в Промете вогненосному розповдалося про розподл Зевсом усх благ мж богами, люди ж збулися розуму свтла знань. Лише один Прометей поставився до них з спвчуттям виршив допомогти. Вн дав людям розум мови, науки ремесла, а також викрав з


Олмпу вогонь передав м для користування. За це Зевс покарав Прометея. Трагедя Прометей закутий розповда про це покарання. Дя розгортаться в далекй скфськй пустел. Зевсов слуги Влада, Сила Гефест ведуть Прометея до скел, Гефест прикову його. На вс обвинувачення Влади Прометей вдповда гордим мовчанням.


Непереборний титан-бунтвник не скоряться вол Зевса. Лише коли вн залишаться один, то почина скаржитись стихям на свою самотнсть. О, ты эфир божественный, и вы, О ветры быстрокрылые, и реки, И смех морских неисчислимых волн, Земля всематерь, круг всезрящий солнца, Вас всех в свидетели зову смотрите, Что ныне, бог, терплю я от богов


До нього прилтають Океанди, а потм сам Океан, який радить Прометею змиритися з Зевсом, але той вдмовляться. У далоз з Океан дами герой докладно розповда про сво дари людям. Что за шум раздается вблизи От несущихся птиц И эфир зазвенел, Рассекаем ударами реющих крыл. Вд Прометея вс в людей умлост з гордстю розповда вн.


З являться нещасна о, перетворена Герою з ревнощв на телицю. Вона пита у титана-вщуна про свою дальшу долю. Прометей попереджа про численн страждання й труднощ, як вона повинна перебороти, але врешт до не повернеться жноча врода вона стане родоначальницею могутнього роду геров, у якому десь у тридцятому його колн, з явиться визволитель самого Прометея - Геракл. Прометей про можливе народження сина


Зевса, сильншого за батька, проте мен богин-матер не назива. Чуючи ц погрози Прометея, Зевс посила до нього Гермес з метою дзнатися про тамницю. Герой вдмовляться це зробити, з зневагою дивиться на Гермеса, який добровльно промняв свою волю на службу Зевсу Знай хорошо, что я б не променял Своих скорбей на рабское служенье. тод його спостига нове покарання.


Зевс кида свою блискавицю, земля розходиться, Прометей разом з скелею пада у безодню потрапля у чорний Тартар. Очевидно, заключною була трагедя Звльнений Прометей, у якй шлося про дальшу долю титана. 30 тис. рокв терпв вн муки в Тартар, поки Зевс знову не винс його на поверхню не прикував до пасма Кавказьких гр, посилаючи щодня орла шматувати його тло.


Продовжувалося це доти, доки не з являться Геракл, який вбива стрлою орла розбива кайдани героя. У кнц Прометей нби замирються з Зевсом вдкрива врешт тамницю його падння. Небезпечним для Зевса стане його любовний зв язок з морською богинею Фемдою, тому боги виршують одружити з земним царем Пелем. В Аттиц на честь Прометея встановлються культ.


Звичайно трагедя складалася з 3-4 еписодв 3-4 стасимв. Стасими роздляються на окрем частини-строфи й антистрофи, що строго вдповдають за структурою одна ншй. При виконанн строф антистроф хор рухався по оркестр то в одну, то в ншу сторону. Строфа вдповдна й антистрофа написан завжди в тому самому розмр, а нова строфа й антистрофа - в ншому. Таких пар у стасимв бува деклька х замика загальний епод висновок. сторична основа та дейний змст.


сторичною основою для тако трагед могла служити тльки еволюця первсного суспльства, перехд вд звриного стану людини до цивлзац. Трагедя хоче переконати читача глядача насамперед у необхдност боротьби з будь-якою тираню та деспотю на захист слабих пригнчених. Ця боротьба, за Есхлом, можлива лише завдяки цивлзац, а цивлзаця можлива лише завдяки постйному прогресов. Переваги цивлзац перелчено в Есхла дуже докладно.


Це насамперед теоретичн науки арифметика, граматика, астрономя, потм технка особливо практика будвельне мистецтво, грнича справа, кораблеводння, експлуатаця тварин, медицина. Нарешт, це мантика тлумачення сновиднь та прикмет, птахо ворожння ворожння на нутрощах тварин. Есхл демонстру силу людини в широкому розумнн слова. Вн змальову образ борця, морального переможця в умовах фзичного страждання.


Дух людини нчим не можна побороти, някими стражданнями. Дух людини нчим не можна побороти, някими стражданнями погрозами, якщо вона озброна глибокою дейнстю залзною волею. Нарешт, увесь цей апофеоз боротьби за свободу прогрес людства Есхл мислив не в план абстрактно розповд, а саме як оповдь про боротьбу з верховним божеством Зевсом. Можливо, це ще не прямою антирелгйною пропагандою оскльки вона йде вд


Прометея, який сам богом навть двоюрдним братом Зевса. Жанр. Прометей закутий Есхла, на вдмну вд нших його трагедй, вража стислстю незначним вмстом хорових партй. Це означа, що трагедю не можна вдносити до того широкого грандозного ораторного жанру, яким вдзначаються майже вс Есхлов трагед. Тут нема оратор, бо хор тут зовсм не вдгра няко рол. Драматургя Прометея закутого дуже слабка тльки монологи та далоги.


Залишаться диний жанр, чудово поданий у трагед це жанр декламаця. Розвиток д. Якщо пд дю розумти перехд вд одного стану до ншого, йому протилежного, в результат взамин дздатних геров, то в Промете закутому нема няко д, а отже, розвитку . Те, що вдбуваться мж сценою приковування провалення Прометея, складаться тльки з монологв та далогв, як нскльки не посувають д вперед в усякому раз не змнюють


на протилежну. Монологи та далоги Прометея закутого дуже художн, але вони зовсм не драматичн. диним рушйним мотивом можна вважати тльки майбутн визволення Прометея Гераклом, яке пророку сам Прометей. Та це тльки завбачення притому про дуже вддалене майбутн, няких натякв хоча б на найменш ознаки всього визволення в сучасност в трагед нема. Художнй стиль. Уже одне те, що дйов особи трагед боги навть з геров тут одна о що ц боги подан в серйозному


план, свдчить про монументальнсть, яка характерна для всх Есхлових трагедй. Що ж до другого основного моменту Есхлового стилю, а саме патетизму, то вн тут набагато ослаблений великими довготами дейно-теоретичного та флософського змсту довжелезними розмовами, часто досить спокйного характеру. Патетика наявна насамперед у початковй монод Прометея, де титан скаржиться на несправедливсть


Зевса, у сцен з о, де зображено безумство ц герон нарешт, в зображенн катастрофи в природ, коли Прометей провалються в пдземний свт. Проте ця патетика надто перевантажена рацональним змстом, а саме критикою Зевсового деспоту, в нй нема тих рис нагнтання, як ми знаходимо в нших Есхлових трагедях. Та монументально-патетичний стиль Прометея закутого безпечний. Його специфка поляга в загальнй тональност трагед, яку можна назвати ви


хвально-риторичною. Уся трагедя Прометей закутий не що нше, як ви хвально-риторична декламаця на адресу диного справжнього героя Прометея. Тльки таке розумння художнього стилю ц трагед допоможе осмислити вс довготи всю недраматичну установку. Справд, розповд розмови Прометея про минуле, зокрема про його благодяння людям, нскльки не посуваючи дю вперед, надають образов Прометея надзвичайно глибокого змсту, пдносять його насичують дейно.


Без такого роду риторично декламац образ Прометея, безперечно, втратив би сво глибоке призначення. Точнснько так само розмови Прометея з Океаном та Гермесом, нскльки не посуваючи дю вперед, досить виразно змальовують нам стйксть силу вол Прометея. Сцена з о увчню Прометея як мудреця провидця, що зна тамниц життя й буття, хоча й не може скористатися цими тамницями. Крм пророцтва про сво визволення, Прометей тут ще дуже багато говорить про мандри о з довгим перелком


географчних пунктв, через як вона пройшла ще ма пройти. Прометев тут написано широку географчну вченсть, яка, безперечно, була тод останнм досягненням науки. Ця розповдь не ма зовсм някого драматизму навть прямо протилежна йому, проте стилстично вона дуже важлива як прогресуюче змалювання Прометево мудрост. Хори в Промете закутому так само не драматичн. Якщо пдйти до них з точки зору декламацйно-риторично, то вдразу


можна побачити, наскльки необхдн вони для поглиблення загального монументально-патетичного стилю трагед. Парод говорить про жаль Океанд до Прометея. Перший стасим змальову нам, як за Прометем плачуть пвнч, пвдень, захд, схд, амазонки, вся Азя, Колхда, скфи, Перся, море, навть Ад. Другий стасим про необхднсть пдпорядкування слабких стот третй стасим про неприпустимсть нервних шлюбв знову-таки пдкреслюють велич


Прометево справи, на яку здатний тльки вн, але не здатн слабк й затуркан стоти. Нарешт, геологчна катастрофа наприкнц трагед знов-таки демонстру нам могутню волю Прометея, здатного протистояти ршуче всьому, включаючи усю природу всх повелителв богв. Таким чином, те, що в Промете закутому розвитком д це поступове й неухильне нагнтання трагзму особи Прометея поступове декламацйно-риторичне наростання загального монументально-патетичного стилю ц трагед.


Соцально-полтична спрямовансть. Стиль Прометея закутого змальову деологю ц трагед в зовсм несподваному свтл. деологя ц трагед, взята навть у свому абстрактному вигляд, рзко вдрзняться вд нших Есхлових трагедй свом ставленням до Зевса. В нших трагедях Есхла спостергаються захоплен гмни Зевсов, богословськ мркування про нього й у всякому раз незмнне шанування його, якесь прямо-таки бблйне вихваляння його. На противагу всьому цьому,


Зевса у Промете закутому зображено не людяним тираном, жорстоким деспотом, вроломним зрадником, хитруном боягузом, який не все зна не все може. Якщо вникнути в стиль Прометея закутого, то виявляться, що це ставлення до Зевса тут не просто якась абстрактна теоря не просто випадковий епзод у трагед. Таке ставлення провадиться в найсмлившй навть бунтарськй форм з якимось революцйним пафосом, з якоюсь


просвтницькою переконанстю з якимсь публцистичним запалом. Це, безперечно, просвтницька трагедя, а то й просто революцйна. Характери. Характери Прометея закутого аналогчн характерам раннх трагедй Есхла, але так вони тому, що це майже суцльна декламаця. Характери тут монолтн статичн, цлковито однобарвн не мстять у соб няких зсувв, а тим паче суперечностей.


Сам Прометей це надлюдськи могутнй герой, вн мовчки терпить будь-як тортури не боться няких погроз та покарань. Це несхитна особистсть, без будь-яких вагань суперечностей. нш геро Прометея закутого виступають кожен так само, тльки з якоюсь одню рисою, цлком нерухомою однобарвною, але вже менш значною, нж в основного героя трагед. Океан добрий ддусь вн хоче допомогти Прометев готовий пти на компромс. о вд фзичних та моральних страждань


мало не збожеволла. Гефест Гермес механчн виконавц вол Зевса, один проти власно вол з глибоким жалем, другий без спвчуття жалю. Це не характери, а загальн схеми, яксь втлен де чи думки. Уже в самому мф Прометей був надлений рисами, що робили його втленням людських зусиль у боротьб з природою. З самого початку трагед глядачв вража постать титана-страждальця.


Непохитний у свох переконаннях, гордий, сповнений презирства до фзичних мук, вн вдразу привертав симпат глядачв, особливо псля загрозливих обвинувальних промов Влади, на як вдповдав мовчанням. Очевидно, Есхл тут уперше звернувся до цього прийому, який пзнше неодноразово використовуватимуть драматурги. А суть полягала в тому, що це мовчання було сповнене глибокого внутршнього змсту. Всм свом виглядом Прометей свдчив, що залишаться несхитним борцем, врним свом деям, вн не змнить


свого ставлення до Зевса, якого вважа деспотом тираном. Цей прийом пзнше почали називати формулою трагчного мовчання. У далоз з Океан дами та о непорушна воля титана виявляться ще яскравше. Вн кида обвинувачення Зевсу в його чорнй невдячност адже лише Прометей був диним з усх титанв, хто допомг Зевсов в боротьб з


Кроном заволодти олмпйським троном За цю послугу карою жахливою Влада богв жорстоко вдплатив мен. Властиво-бо усм тиранам хворти На боязку до друзв недоврливсть. Переклад Б. Тена Няк молння жалсних Окенд, умовляння бога Океана змиритися з Зевсом не можуть вплинути на героя, вн вдкида х. Його надиха розумння того грандозного значення, що мав його подвиг для культурно еволюц роду людського.


У монолоз Прометея, яким вн вдповда ридаючим Океандам, Есхл розгорта величну панораму цивлзаторсько мс цього бога-героя Ось про недолю смертних ви послухайте То я ж м, дтям нетямущим, розум дав, Я надлив х мудрою розважнстю Не знали н теслярства, н пдсонячних Домв з цегли, а в земл селилися, Мов комашня моторна, десь у темряв


Печер глибоких, сонцем на осяяних. певно ще не було прикмети в них Для зим холодних, весни квтучо, золотого лта плодоносного. Весь труд х був без тями. Тамничий схд захд зр небесних пояснив я м. З усх наук найвидатншу винайшов Науку чисел, що й письмен сполучення творчу дав м пам ять цю праматр муз. в ярма першим уярмив тварин я, Щоб у важкй робот, приневолен,


Людей своми заступили спинами. Я вжколюбних коней в колсниц впрг Забагатли розкошв оздоблення. Хто, як не я, для мореплавцв вигадав Мж хвиль летюч льнянокрил повози Я х навчив вигойн лки змшувать, щоб цим перемагати всяк хворост. Для них я рзн вщування способи Установив, перший сни я визначив Переклад Б. Тена Прометей не прихову сво гордост за здйснену ним для людей велетенську роботу готовий


перетерпти ще безлыч муки й катувань ще тисяч.от тльки себе не уберг, за що йому доркають Океан ди. Мабуть, разюча картина високо цивлзац була пдказана Есхлу як деями грецько флософ, що швидко прогресувала, так само афнською дйснстю, бурхливим розвитком загально культури полса. Порвняння минулого варварства з сучаснстю було не на користь першого, так само як первсний уклад життя беотйцв, афнян т.д. У свох останнх далогах


Океан дами Гермесом Прометей неодноразово звинувачу Зевса в жорстокост й несправедливост пророку йому неминуче падння з трону Вн тшиться громами пднебесними, Хай сипле з рук вогнями-блискавицями, Та вже не допоможе це няк йому Впаде безславно не пдведеться вн Переклад Б. Тена Тираня Зевса нестерпна Прометею. Драматична доля о зайвий раз перекону його в деспотичност


Олмпйця, якого вн давно вже перестав поважати. Свою зневагу герой висловлю хору прямо Шануйте ви владущих улещуйте, Для мене ж менше вд нчого важить Зевс Хай робить що захоче цей короткий час, Недовго вн богами керуватиме. Переклад Б. Тена У боротьб з Зевсом Прометей нби зазна поразки, але насправд вн ста моральним переможцем. Олмпць не змг його зламати тортурами, дух Прометея залишаться непереборним незважаючи на страшн муки,


вн висловлю свою ненависть до деспот Скажу одверто всх богв ненавиджу, За добре злим вони мен вддячили. Переклад Б. Тена У жодному з свох творв Есхл не заходив так далеко у критиц олмпйських богв. Вдйшов вн вд зображення образу Прометея Гесодом, у якого бог-титан поста лише хитрим викрадачем вогню, вд мфологчно традиц, за якою всх робт наук людей навчили нш боги й геро


Гефест дав м ремесла, Афна мудрсть науки, Орфей лричне мистецтво, Дедал учив архтектури й будвництва, а Фороней навть вогонь вирощувати хлб. У Есхла все вд Прометея Його ставлення до Зевса подане поетом не як випадковсть чи абстракця, а як глибоко осмислена поведнка, до того ж бунтарськй форм вд початку до кнця трагед. Це робить коментар та аналз дуже складними, якщо не неможливими.


Рч у тм, що з трилогю про Прометея пов язана низка проблем. Чи снувала взагал трилогя про Прометея А якщо снувала. То в якому порядку були розмщен трагед А може, вони входили до рзних трилогй Чи висловлю Прометей думки самого автора, тобто ста його рупором дей або це особисте ставлення героя до рзких висловлювань Чи, може, Зевс у цй трагед розглядаться


Есхлом не як пантестичний символ природи, а як звичайний олмпйський бог вн його критику так само, як олмпйських богв в нших творах Як чому мг замиритися Прометей з Зевсом псля таких неймоврних страждань Слова бога-титана про можливе примирення в майбутньому також звучать загадково Я знаю, що лютий, жорстокий Зевс, Справедливсть йому його самоволя Але прийде час


Злагднша вн пд ударом важким, Погаму свй безнастанний гнв, дружнй з мною закласти союз Поспшить вн до мене назустрч. Переклад Б. Тена Ус ц проблеми дуже складн й за браком художнього матералу нших трагедй Есхла виршен бути не можуть. Протягом довгого часу х дослджували видатн вчен багатьох кран, результатом дослджень стали численн гпотези що мало пояснюють згадан питання. При аналз трагед Прометей закутий слд виходити лише тексту, не порвнюючи з ншими творами


Есхла , мабуть , не торкатися його свтогляду. Тобто розглядати як окремий мистецький факт, у якому найважливше його вплив на свтову лтературу. До Есхла Прометей в Еллад був одним з не дуже популярних богв еллнського пантеону, ми , якби не трагедя, знали б про нього як одного з багатьох богв. Генй Есхла увнчав образ Прометея . а в нов часи почав набувати сучасншого тлумачення, його мя огортаться пафосом революцйност.


З початком революцйних рухв у Захднй вроп прометевськ риси стають символом протиборства деспот в усх формах. Есхл пдкреслю деяк з них, перетворюючи х на визначальн в характер свого героя. Перша з них це послдовне вдкриття деспот Зевса, який жодного разу не з являться на сцен, але незриму присутнсть якого вдчувають ус персонаж. Друга риса Прометея - це врнсть свой де, категорична вдмова навть пд загрозою нестерпних тортур схилитися перед


волею бога-владаря. Бог Океан пропону Прометев виправити вдачу, оновитися, не кидатися гострими словами, змиритися, просити , просити прощення у господаря небес, але герой вол все перетерпти, щоб врешт побачити падння деспота. Третя сила Прометея гуманзм, власне, заради людей починаються вс його страждання. Дари, зроблен Прометем смертним, символзували могутнй людський прогрес. У нових умовах, коли вропа долала останн залишки старого феодального устрою будували новий, ця риса


Прометея виявилася надзвичайно актуальною. Нам невдомо , як Есхл виршував конфлкт мж титанчною особистстю, прагнення людського духу непереборною, залзною необхднстю, що кладе край цим прагненням. Але приклад Прометея пдказував шлях тим, хто не схотв миритися з обмеженстю людсько натури дерзав ти проти дол. Чи тим , хто став на бк титана та приднався до прокльонв, як вн посила богу-тирану, не пдкорився жорстокй сил ,що править свтом.


Образ самого Прометея можна назвати монументальним, тобто таким, у якому вирують могутн почуття грандозн пристраст, як не пд силу витримати звичайному герою, вони б його просто зламали .До цього слд додати й нелюдськ мордування Прометея, на як вн де цлком свдомо. Прометей не зна сумнвв, вагань, вдступв. Сам титан посилаться на невблаганнсть дол, але це не доводить його до покори та безвлля. Навпаки. невмолима доля штовха його могутню натуру до високих герочних подвигв.


Разом з тим Есхл смливо надля Прометея суто людськими рисами. Залишившись самотнм ,титан стражда голосно скаржиться на нездоланну силу Неминучост, що за його добр й благородн справи так жорстоко кара. Подбн скарги могли б висловлювати смертн, вони були б логчними зрозумлими В ншому епзод ,розмов з о, Прометей щиро спвчува двчин, стражданням розмовля з нею надзвичайно лагдно.


Це вже не титан . Так може розмовляти з свою ученицею старий досвдчений учитель, який не прихову од не труднощв дальшого шляху, радить уникати пдказаних ним небезпек, пдбадьорю заспокою. Згадан епзоди могли б певною мрою принизити образ бога-титана, але цього не трапляться. Есхл свдомо використову прийом певного олюднення Прометея досяга ним ефекту днання героя з глядачами, конкретного розумння його людяност. Зменшуючи божественний ореол титана ,поет робить його значно ближчим


для глядачв. Деяк образи трагед досить одномантн й схематичн, позбавлен динамки розвитку .ншими вони й бути не можуть, оскльки дя в трагед вдсутня, а в далогах персонажев розкритися важко. Старий доброзичливий Океан хоче допомогти Прометев й навть пропону сво послуги, але й так не може зрозумти вчинкв героя. Безвольн Океан ди оплакують страждання титана, але здатн тльки на самопожертву. Гефест проти сво вол, а Гермес бездушно бездумно виконують накази


Зевса. Рзн письменники минулих часв поверталися до могутнього образу бога-титана ,звертаючи увагу на тй чи ншй з зазначених його рис, даючи йому вдповдн оцнки .Високо цнували Прометея Гете, Шелл, Байрон, Шевченко Зокрема ,Шелл писав про нього Прометей поста як тип вищо морально та розумово досконалост, який керуться найчистшими безкорисливими спонуканнями, що ведуть до найблагородншо мети.


У Промете закутому надзвичайно активний жвавий далог уже цлком перемага хорову частину, займаючи 950 рядкв з 1100, що складають трагедю. Тобто хор не вдгра значно рол, вн - лише спвчутливий свдок того, що дться, а не актор, який бере участь у розвитку д. Та як тако в трагед майже нема, домнують монологи та далоги геров. Отже, головною для Есхла ста мовна характеристика геров, тому кожний з них розмовля властивою йому


мовою. Влада Гермес, вдчуваючи пдтримку Зевса, ведуть свою далогчну партю брутально й загрозливо, Океанди нжно й нершуче, Океан м яко й улесливо. Мова самого Прометея пряма, мужня ршуча. Велико сили досяга Есхл в образ Прометея. Це найкраще побачити, порвнюючи образ трагед з його мфологчним прототипом, наприклад, в поемах Гесода, де вн представлений хитрим розумним обманщиком, який зробив свою жертвою навть самого


Зевса, вд якого вн понс заслужене покарання. У Есхла це титан, який врятував рд людський, викрав для людей вогонь у богв, хоча й знав, що за це вн буде жорстоко покараний вн навчив х суспльного життя, дав можливсть збиратись у загального, державного багаття, вн винайшов створив рзн науки вн богоборець, який ненавидить усх богв, новатор, який шука нов шляхи в мя сво високо де вн готовий прийняти найжорстокше покарання в здоровому глузд викону сво велике дло.


Не думка первсно людини, а високе розумння людей V ст. Могло виносити такий образ. В Афнах снував древнй культ Прометея викрадача вогню. На свят в його честь молод чоловки змагалися в бгу з палаючими факелами. Висновок Есхл поборник освчено аристократ, яка бореться з дикстю та варварством старих часв на захист ндивдууму, об днаних в дину державу полс. У мру демократизований аристократичний полс для


Есхла завжди предмет поваги й захисту. У релгйно-флософському план Есхл також розмркову в дус культурного пднесення свого часу, звльняючи свого Зевса вд вд рзних вад та недолкв трактуючи його принцип свтово справедливост постйно вихваляючи його. Внесок цього видатного поета у процес створення трагедйного дйства був величезний. Вн перший синтезував ус елементи, пов язан заспвами, надавши м глибокого драматичного характеру.


Завдяки його творчост трагедя набула першорядного суспльного звучання стала найголовншим драматичним жанром. До того ж перетворилася на могутнй засб виховання спвгромадян. Поет створю складнший вид драматично творчост трагчну трилогю. Великим поштовхом для швидкого розвитку трагед стало введення Есхлом другого актора. Величезна заслуга поета поляга у створенн могутнх величних характерв монументальних


головних геров, носв нечуваних пристрастей, учасникв грандозних конфлктв. Лтература 2. Блецький О Антична лтература. К 1968. 3. Есхл Переклади з давньогрецько А. содом ори та Бориса Тена. К 1990. 4. Пащенко В Пащенко Н. Антична лтература. К 2001. 5. Антична лтература За ред. А. Тахо-Год.


К 1976. 6. Радциг С. История Древнегреческой литературы. М 1969. 7. Пдлсна Г. Антична лтература. К 1992. 8. Чистякова Н. А Вулих Н. В. История античной литературы. М 1972.



Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.