Реферат по предмету "Культура и искусство"


Життєвий і творчий шлях Миколи Садовського корифея українського театру

Реферат
Життєвий і творчий шлях Миколи Садовського– корифея українського театру
План



Дитинство і юність Миколи Садовського

Перебування на військовій службі

Заснування власної трупи

Діяльність стаціонарного українського театру

Творчий діапазон М.Садовського

Микола Карпович Садовський (Тобілевич) народився 13 грудня 1856 року в селі Костуватому на Херсонщині. Дитинство і юність про­вів на селі серед чарівної природи, дружив із селянськими дітьми, на власні очі бачив сирітські злидні, страждання наймитів і найми­чок, жорстоке свавілля куркулів-павуків. Про панську кривду і на­родну правду Микола Карпович розповів своїми неперевершеними сценічними образами. Він чудово знав українські обряди, звичаї, на­родні ігри, хороводи, пісні, танці, рано почав захоплюватися усною поетичною творчістю і театральними виставами, які влаштовували його старший брат Іван Карпенко-Карий і Марко Кропивницький спочатку в Бобринці, а потім у Єлисаветграді.

Освіту Микола Карпович здобув у Єлисаветградському реальному училищі, але курсу навчання не закінчив: 1877 року пішов добро­вольцем на російсько-турецьку війну. За відвагу і хоробрість, виявлені в боях за Шипку, був нагороджений Георгіївським хрестом. Після війни ще два роки перебував на військовій службі у Бендерах, де при офіцерському зібранні існував аматорський драматичний гурток, у якому він виступав як актор. Тут і відбулася його зустріч з майбут­ньою окрасою української сцени Марією Заньковецькою. Разом з нею Микола Карпович грав провідні ролі й мав успіх у глядачів: уже тоді їм обом пророкували велику сценічну кар'єру в професіональ­ному театрі.

1881 року Микола Карпович залишив військову службу і поїхав у Кременчук до свого учителя і творчого наставника М. Кропивниць-кого, який працював тоді в трупі Ашкаренка. Там дебютував у ролі Миколи з «Наталки Полтавки».

Його бурлака в латаній сірій сорочці чарував людською красою і гідністю, життєрадісним гумором, натхненним співом з яскравими народними інтонаціями. Хвацько збита набік шапка, пластичність тіла, легкість і рухливість — усе випливало з душевного стану героя.

«Микола Карпович надзвичайно легко, граціозно танцював,— писав В. Василько. — Його танок, викликаний почуттями і переживаннями героя, ніколи не був вставним номером, а органічно вплітався у дію. Міміка, жест відігравали у ньому першорядну роль. Актор використо­вував тут всі пластичні засоби. Кожен його танок мав свій емоціо­нальний тонус і своєрідний психологічний малюнок, був драматичним епізодом з певним початком, розвитком і кінцем»

Літнього сезону 1888 року М. Садовський разом з М. Заньковецькою заснували власну трупу, яка проіснувала десять років. Тут відбулося його становлення і зростання як актора, режисера і організатора те­атральної справи на Україні.

Репертуар цього театру розширювався за рахунок російської та зарубіжної класики. А щоб обійти заборону царської цензури грати на українській сцені твори, перекладені з інших мов, Микола Карпо­вич вдавався до незначної переробки п'єс. Так, відома драма О. Пи-семського «Гірка доля», наприклад, була показана під назвою «Ни-кандр Безщасний», де Садовський виступив у заголовній ролі.

1898 року трупа М. Садовського злилася з «Товариством російсько-малоросійських артистів під орудою П. К. Саксаганського», а 1900 ро­ку до них на три сезони приєдналася і трупа М. Кропивницького.

Діяльність об'єднаної трупи корифеїв українського театру розпо­чалася виставою «Глитай, або ж Павук» 4 липня 1900 року в Полтаві і мала тріумфальний резонанс. У репертуарі налічувалось близько 60 різних жанрами вистав, що відповідали високим ідейним і худож­нім вимогам. Новим надбанням театру була вистава гостросатирич­ної комедії І. Карпенка-Карого «Хазяїн». Прем'єра її відбулася 10 січня 1901 року в Києві і викликала захоплення широкого кола глядачів. Пузиря чудово виконував сам автор, економів — Феногена і Ліхтаренка — Саксаганський і Садовський, Золотницького — Кропивницький.

Пізніше, 1906 року, разом з М. Заньковецькою М. Садовський здій­снив давню мрію українського громадянства про організацію в Києві першого стаціонарного українського професіонального театру. Пра­цювати цей театр почав 15 вересня 1906 року в Полтаві, потім виїхав на гастролі в різні міста і лише навесні 1907 року переїхав в Київ, у приміщення Троїцького народного дому (нині Театр оперети) для постійної праці.

Діяльність стаціонарного українського театру М. Садовського в Киє­ві має велике історичне значення. Тут свято зберігалися і по-нова­торському розвивалися реалістичні принципи акторської і режисер­ської майстерності; неабиякого значення надавалося художньому і му­зичному оформленню вистав. З цією метою було запрошено до спів­робітництва видатних художників і музикантів.

Видатний український митець-громадянин М. Садовський — непере-вершений артист героїко-романтичного і трагедійного плану, народ­ний самобутній талант, талановитий представник реалістичної школи М. Кропивницького.Від природи він був щедро наділений внутріш­німи і зовнішніми акторськими даними: могутня здатність перевті­лення, пристрасний темперамент, швидке збудження, велична, рід­кісної краси струнка постава, виразне обличчя, багата міміка, про­менисті очі, що передають відразу цілу гаму переживань, задушев­ний і зворушливий голос, музикальність, пластичність тіла, простота сценічної поведінки.

Садовський ретельно готував кожну роль. Вій цілком «знищував» себе і свою особистість, заглиблювався у внутрішній світ і психоло­гію дійової особи, надавав яскравих, узагальнених характерних рис, властивих тільки даному персонажу. Все було продумане і відшлі­фоване: міміка, жест і слово.

Творчий діапазон М. Садовського відзначався надзвичайно широ­кою палітрою виконуваних ролей: драматичних — Гнат, Тарас, Панас («Безталанна», «Бондарівна», «Бурлака»), Дмитро, подорожній («Не судилось», «Зимовий вечір»), Никандр («Никандр Безщасний»); ко­медійних та характерних — Карась («Запорожець за Дунаєм»), вибор­ний («Наталка Полтавка»), Мартин Боруля, Пузир, Барильченко («Хазяїн», «Суєта»), Самрось («Дві сім'ї»), городничий («Ревізор»), Смирнов («Ведмідь»), Вишневський («Тепленьке місце»).

Але вершиною акторської майстерності Миколи Карповича були героїко-драматичні і трагедійні образи: Назар Стодоля, Богдан Хмель­ницький, Сава Чалий, Тарас Бульба, командор («Камінний господар» Лесі Українки), воєвода («Мазепа» Ю. Словацького) та інші.

Ціла низка талановитих сценічних образів, створених М. Садов­ським, гідно репрезентує зразки високої театральної культури, є при­кладом вірного служіння своєму народу і об'єктом уважного вивчен­ня нинішніми молодими діячами мистецтва.

[...] В основу своєї гри М. К. Садовський вкладав життє­вість, щирість, правду і ніколи не втрачав почуття міри в ефектних місцях ролі. Він не припускав жодного позування чи красивого театрального жесту. І разом з тим був надзви­чайно пластичний у ході, в ракурсах, рухах. Правда почуття підкреслювала в ньому вольовість та силу і допомагала боро­тися з декламаційністю часто барвистого віршованого тексту ролі, а матовість голосу та швидке виголошення цілих ре­чень майже на монотоні рятували від наспівності, на яку багатьох тягне віршований текст. Психологічні зупинки се­ред речення створювали враження, що мова зароджується тут же, безпосередньо на сцені, від думки. Ось чому у вико­нанні Садовського віршовані героїчні ролі в історичних п'є­сах ніколи не звучали фальшиво, декламаційно. У цьому амплуа він не мав собі рівних в українському театрі.

Композиційновірно, на змінах ритмів і настроїв він буду­вав і всю виставу, і свою роль, щоб постійно і безперервно тримати увагу глядача і непомітно підвести до найвищої точки боротьби та фіналу вистави і ролі.

Тільки М. К. Садовський, актор виняткових даних, який в образі Богдана вміло поєднував героїчне звучання з гли­биною почуття і задушевності, тільки він з честю виходив з небезпеки розвінчати історичного героя, тобто затушкува­ти його основне устремління, його надзавдання: вирвати з панської неволі народ український і возз'єднатися з вели­ким братнім російським народом. Простежимо, бодай у вуз­лових моментах, лінію боротьби головного героя проти воро­гів народу, а також внутрішню, майже паралельну боротьбу проти самого себе.

Перша, експозиційна дія. Загальна атмосфера її: насторо­женість, як натягнута струна, що ось-ось може порватись. Вирішальний-бо момент: чекають важливих гостей з Чи­гирина на чолі з ясновельможним полковником Бара­башем.

Чуємо від Домахи ввідні репліки про кривди панські: «Церкви замикають… Нещасний люд по лісах ховається та по шибеницях гойдається...»

[...] У наступних сценах з Богуном, Чарнотою, Глобою і бандуристом Богдан одкриває свій план викрадення при­хованого Барабашем королівського привілею, з яким вже можна буде підняти збройне повстання. Ритм стає рвучким, напруженим, повним різних змін[...]|

Нарешті привілей у Богдана в руках. Хмельницький за­кликає до рішучих дій.

У другій дії яскраво відображується соціальна диферен­ціація серед козацтва, активізація народних мас, ставлення народу до польської шляхти і до своїх дуків. Загальна атмо­сфера дії за настроєм і ритмом нагадує розбурхане море [...]

У наступній сцені відбувався справжній поєдинок. Єле­на — Заньковецька намагалась всіма засобами жіночих чар повернути до себе почуття старого гетьмана… її голос, над­звичайної краси в своїй мелодійності, м'яко лився і западав у душу. І не дивно, що Богдан — Садовський, борючись зі своїм почуттям, кидаючи різкі репліки на її адресу, врешті промовляє тихо до себе:

Несила вірить їй, А в душу крадеться той чарівничий голос.

Це була дуже складна сцена, яка вимагала від виконавця ролі Богдана напруження духовних і фізичних сил. На бурх­ливому темпераменті актор проводив двобій з Єленою і з са­мим собою. Підступна шляхтянка намагається знову запов­зти змієм у серце гетьмана, а він, з величезним напруженням волі, бореться із спокусою.

Богдан нагадує Єлені про зраду; вона, втрачаючи грунт під ногами, приховуючи свою розгубленість, падає йому до ніг.

Безперечно, помилкою актора було те, що внаслідок бага­тьох цензурних переробок він звів до мінімуму соціальну за­гостреність п'єси, занадто підкресливши тему особистого життя Богдана, його душевну роздвоєність. Це несло в собі серйозну небезпеку, бо призводило до роздрібнення, знижен­ня образу героя. Така небезпека завжди підстерігала вико­навця ролі Богдана.

І все ж, незважаючи на ці драматургічні огріхи, п’єсу М. П. Старицького «Богдан Хмельницький» в дожовтневому театрі любили як актори, так і глядач за її літературні якості та благородні гуманістичні ідеї — ідеї боротьби українсько­го народу проти польської шляхти за своє визволення і воз­з'єднання з рідним братом — російським народом.
Використана література:

І.О. Волошин “Корифеї українського театру” 1982р.


Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.

Сейчас смотрят :

Реферат Годівля корів
Реферат Применение топливо-содержащих отходов для получения трещиностойких монолитных бетонов
Реферат Cистеми трудового навчання в сучасній загальноосвітній школі
Реферат Індивідуальні звіти працівників кафедри природничо-математичної освіти та технологій іппо кмпу імені Б. Д. Грінченка про роботу, виконану у 2008-2009 н р. Звіт
Реферат Автоматизация учета продаж в ООО Евросеть
Реферат "Лекции по введению в психоанализ"
Реферат Компания ЭКИ-ИНВЕСТ
Реферат Державне управління у сільському господарстві
Реферат Економічна ефективність виробництва молока та шляхи її підвищення
Реферат Управління розрахунковими операціями підприємства при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності (на прикладі дочірнього підприємства ТОВ "АНТ" ВАТ "Янцівський гранітний кар'єр")
Реферат Економіка водного господарства
Реферат К вопросу о правовой природе ответственности по налоговому законодательству
Реферат Проблемы управления термоядерным синтезом
Реферат Дослідження динаміки вологості грунту під посівами люцерни
Реферат Доходы сельскохозяйственных предприятий: формирование и распределение