Реферат по предмету "Разное"


Атамоьлан мяммядли ермянилярин эерчяк тарихи бакы 2008 Редактор: т е. д дос. Щаъыйев Сани Тофиг оьлу Ряйчи: т е. н. Няъяфли Эцнтякин Ъямил гызы

АТАМОЬЛАН МЯММЯДЛИЕРМЯНИЛЯРИН ЭЕРЧЯКТАРИХИБакы - 2008Редактор: т.е.д. дос. Щаъыйев Сани Тофиг оьлуРяйчи: т.е.н. Няъяфли Эцнтякин Ъямил гызыМонографийада ясасян ермяни вя диэяр гайнаглар ясасында ермяни етносунун йаранма тарихи гялямя алынмышдыр. Ермянилярин мцсялман-тцрк халгларына гаршы бцтцн дюврлярдя дцшмянчилик сийасяти йеритмяляри, XIX ясрин яввялляриндян башлайараг «Бюйцк Ермянистан» йаратмаг мягсядиля яввялъя Османлы Империйа­сын­дан, сонра ися Тцркийя Республикасындан торпаг гопармаг ъящд­ляри, баш верян просеслярин нятиъяси олараг бу юлкядян вя Ирандан чохсайлы кючляр етмякля Азярбайъан торпагларында мяскун­лаш­малары вя с. тарихи щадисяляр мцхтялиф мянбялярдян, о ъцмлядян ермяни алимляринин юз ясярляриндян эютцрцлмцш фактлар ясасында охуъуйа тягдим олунур.^ Ы ФЯСИЛЕрмяниляр гядим вя орта ясрлярдя1. Ермяни етносунун мяншяйиЕрмянилярин мяншяйинин конкрет бир ярази иля баьлылыьы щяля дя гаранлыг галыр. Онлары яслиндя щяр щансы бир иргя аид етмяк дя мцмкцн олмамышдыр. Франсыз мяншяли Гафгаз­шцнас алим И.Шопен щаглы олараг йазырды ки, «айдынлашдырмаг чятиндир ки, бизим ермянишцнас алимляр няйя ясасян юзляриня рява билибляр ки, бцтцн щалларда щайканларын вя онларын вятяни Щайастанын адыны тамамиля башга халгын ады иля дяйишиб тяръцмя едибляр. Айдындыр ки, Йафяс мяншяли, шималдан эял­мя даьлы Арменля, ъянубдан эялмя сами мяншяли щай­кан­ларын (щайларын) щеч бир цмуми охшарлыьы йохдур вя ола да билмяз» (1). Ермянилярин етники ъящятдян формалашмасынын вя он­ларын илкин тарихи мяскянляринин мящз Кичик Асийа сащясиндя олмасы щаггында ермяни тарихчиляри, академикляри С.Т.Йе­рем­йан, К.В.Тревер вя бир чох башга алимляр ъидди фикирляр сюйлямишляр (2). Гядим дцнйа тарихчиляриндян Щеродот, Евдокс вя башгалары протоермянилярин мяншяйинин фракийа-фриэийа тайфалары иля баьлы олдуьуну гейд едирляр. Танынмыш тарихчи-шяргшцнас И.М.Дйаконов бунунла ялагядар олараг гейд едирди ки, «ня гядяр ки, гядим ермяни дили Ярмянийя йайласынын автохтон халгларынын дилляриля гощум дейилдир… айдындыр ки, о, бурайа кянардан эятирилмишдир… протоермяниляр бу яйалятя (Ярмя­ни­йя йайласы ермяни мцяллифляринин уйдурдуглары бир терминдир –А.М.) бизим ерадан яввял ВЫЫ вя ВЫ ясрляр арасында эялмиш­ляр… Гядим ермяни халгы илкин олараг йухары Фярат вадисиндя бяргярар олмушдур…» (3). Беляликля, бу алим дя ермянилярин яъдадларынын Кичик Асийайа эялмя олдугларыны тясдиг едир (4). Ермяни тарихчиляри юз халгларынын автохтон - яслян йерли олмасыны, йяни ермянилярин яъдадларынын гядимдян Юн Асийа­да йашамаларыны сцбут етмяк цчцн дяридян-габыгдан чыхырлар. Совет алимляринин коллектив ясяри олан «Гядим дцнйа тарихи»н­дя ачыг-айдын йазылыр ки, «ермянилярин бу йай­ланын автохтон­лары олмасы барядя сон вахтлар йайылмыш фикри бир сыра сябябляря эюря ясаслы саймаг олмаз» (5). Даща сонра китабда бу фикир елми ъящятдян там ясасландырылмышдыр. Мялум олдуьу кими, е.я. ВЫЫ ясря аид Урарту дилиндя йазылмыш мянбядя Кичик Асийанын шяргиндя, Дяъля вя Фярат чайларынын йухары ахарлары бойуну ящатя едян ярази, йяни индики Тцркийя яразисинин шяргиндя кичик бир яйалят Арме адландырылыр. Е.я. ВЫЫ-ВЫ ясрляр арасында Балканлардан эялмиш фриг тайфа­ларынын бир голу олан ермянилярдян яввял бу яйалятдя йашайан ящали щурри вя лувийа дилляриндя данышмышдыр (6). Мараглыдыр ки, Ящямяни щюкмдары Ксерксин щярби йцрцшцндя ермяниляр иля фригляр бир байраг алтында, алордлар вя саспейрляр ися башга байраг алтында дурмушлар (7). Бу бир щягигятдир ки, эялмя вящши тайфалар, о ъцмлядян ермяниляр бурада юзляриндян йцксяк мядяниййятя малик олан абориэен халгларын мядяниййятинин мцхтялиф цнсцрлярини мянимсяйяряк юзцнцнкцляш­дирмишдиляр. Бу фикри ермяни йазычысы вя алими Налбяндйан да тясдиг едяряк йазырды ки, «ермяни халгы Дяъля вя Фярат чайларынын йухары ахарлары бойларына сюйкянян яразилярдя бяргярар олмушду. Бу яразилярин абориэенляри ися (щетляр, щурриляр, урартулулар) йцксяк инкишаф етмиш халглар иди» (8). Башга бир ермяни мцяллифи Капанчйан бу фикри инкишаф етдиряряк беля бир гянаятя эялир ки, «Македонийалы Искян­дярин йцрцшцнцн (е.я. 323-ъц илдя) иштиракчыларынын фикринъя, эуйа аргонавт Арменин ады иля адландырылмыш Ярмянийя йалныз Фяратын йухары ахарлары бойунда, Арменосун силащдаш­ларынын илк дяфя мяскунлашдыглары йердя иди. Акилисена яйаляти бу Ярмянийяйя сюйкянся дя, М.Искяндяр дюврцндян Кичик Ярмянийя адландырылмаьа башламыш вя бу да ермянилярин илкин вятянинин Кичик Ярмянийя олдуьуну тясдиг едир» (9). Рома йазычысы Плини йазырды ки, Фярат «Каранитисдя, Бюйцк Ярмянийянин префектурасындан башланыр» (10). Муса Хоренли йазырды ки, «Арменак Ван эюлц ятрафын­дан шимал-шяргя эяляряк уъа даьларла ящатя олунмуш вя гярб тяряфдян ахыб эялян щай-кцйлц чайларла суварылан эениш дцзян­ликдя мяскунлашды». Сонралар ермяниляр «Арменак» сюзцнц шяхс ады кими тягдим етсяляр дя, яслиндя о, арман-ок, башга сюзля арман тайфасы анламындадыр. Тядгигатчыларын эцманына эюря, фриг тайфаларынын бир голу олан индики ермяниляр Арме вя сонралар Щайаса адлан­дырылан яйалятляря эялиб орада мяскунлашмышдылар. Сами (семит) дил­ля­рин­дя данышан вя Месопотамийанын шималында йашайан арамей­ляр Арме яйалятиндя йашайанлара оранын ады иля «Армина», щурри дилли урартулулар ися «Армини» дейирдиляр. Бу ад етник мянсубий­йят билдирмир. Индики ермянилярин улу бабаларынын мяскянляри щесаб едилян Шярги Анадолудакы Щайас вя Ярмян вилайятляриндя гядим заманлардан, йяни чаьдаш ермяниляря ад гойул­ма­мышдан яввял Балкан йарымадасындан кючцб эялмиш щайларын тюрямяляриля йанашы, чохсайлы автохтон етнослар – щет, щурри, урарту халглары, щямчинин е. я. Ы миниллийин биринъи йары­сында Ъянуб-Шярги Авропадан эяляряк бураларда мяскунлашмыш тцрк­дилли киммер (кямярли), скиф, сак вя башга тайфалар да йашайырдылар. Сонралар Шярги Анадолуда йашайан ири тайфа­лар­дан бири, башга халглар тяряфиндян «ермяниляр» адлан­дырыл­мыш­дыр. Ермянилярин бу ады етноним кими гябул ермямяляринин вя инадкарлыгла «щай» етнониминдян айрылмаг истямя­мя­ля­ринин ясас сябяби ися щай халгынын бу яразилярдя кюклц, гядим ялагяляринин олмамасы вя бу тайфанын ня вахтса Балкан йарымадасындан кючяряк бу торпагларда мяскун­лашмасы, юзлярини башга миллятляря даща цстцн топлум кими, тягдим етмяляри иди. Щай халгы щеч вахт Шярги Анадолу реэионунда ящалинин яксяриййятини тяшкил етмямишдир. Сонралар ермяни мцяллифляри тяряфиндян Ермянистан йайласы адландырылан бцтцн Шярги Анадолунун йерли ящалиси орада гядимлярдян йашамыш щет, щурри, урарту вя тцрк тайфаларынын нясилляри сайыла биляр. «Армини» сюзц ъоьрафи ядябиййатда Шярги Анадолуда «Ермяни йайласы» кими ишлянмякдядир. Лакин «Армини» ады гядим йунанлара кечдикдян сонра «Арменийа» формасыны кясб етмишдир. Сонралар Авропа дилляриня дя йайылан бу тер­мин щямин диллярдя «щай» адлананлар цчцн етник ада чеврилмишдир. Эюркямли рус тарихчиси Дйаконов йазырды ки, «щайлар щеч вахт юзляриня «ермяни» демямишляр» (11). Франсыз мяншяли рус тядгигатчысы И.Шопен ермяни-щай­ларын мяншяйиндян бящс едяряк беля бир нятиъяйя эялмишдир ки, «ермянилярдян, парсуглардан, щайканлардан вя йящуди­лярдян йени, гарышыг бир халг ямяля эялди ки, о, няинки юз типик мцстягиллийини, щятта юзцнцн щягиги (доьма) адыны да итирди» (12). Ермяни алими Манук Абегйан бу фикри даща да инкишаф етдиряряк ермянилярин думанлы кечмиши щаггында беля бир нятиъяйя эялмишдир: «Ермяни халгынын мяншяйи нядир, онлар неъя вя ня вахт, щарадан вя щансы йолларла бу йерляря эялмишляр, ермяни олмамышдан яввял вя сонра щансы тайфа­ларла ялагядар олмушлар, онларын дилиня вя етники тяркибиня ким неъя тясир эюстяриб? Бизим ялимиздя бу мясяляляри тясдиг едян мютябяр вя дягиг дялилляр йохдур» (13). Ермянилярин мяншяйи олдугъа мцяммалыдыр вя аз юй­ря­нилмишдир. Танынмыш рус тядгигатчысы Величко да беля бир гя­на­ятя эялмишдир ки, «…яввялъя Бабил ясаряти заманы, сонра ися Йерусялимин даьыдылмасындан бяри йящудилярин бюйцк бир кцтляси онларла гарышмышдыр» (14). Тясадцфи дейил ки, йящудилярин дя бир щиссяси щайлашараг «зок» адыны алмышдылар. Антроположи нюгтейи-нязярдян ермянилярин яксяриййяти бращисефал, йяни гысабойунлу, йастыбашдыр. Ермяни тарихчиси Капанч­йан бу фикирля ялагядар олараг гейд едирди ки, «ар­ме­ноид типи» ашаьыдакы характерик яламятляря маликдир: башы йасты (гыса) вя йа дикдир, йасты вя кяскин сурятдя (дикиня) ашаьы дцшян арха тяряфя маликдир, сифяти узунсовдур вя бир аз да енлидир, бурну гейри-ади дяряъядя бюйцкдцр, иридир, чох вахты яйилмиш (гартал димдийиня бянзяр) вя сифят хяттиндян иряли чыхыр, бядян гурулушу гейри-мцтянасибдир, анъаг ортабойлудур» (15). Бу ъящятдян Шантр, Еркерт вя башгаларынын тядгигатларындан мялум олур ки, онлар даща чох даь йящудиляриня вя халдей айсорлара йахындыр. Инэилис алими Бертин ися ермяниляри Фялястиня гядярки дюврцн йящудиляри иля ейни типли щесаб едир. Гафгаз антропологу И. Пантйухов даща мараглы нятиъяляря эялмишдир. Тифлис шящяри Тцркийядян эялмиш ермяни гачгынлары иля долан заман бу алим фцрсятдян истифадя едяряк онларын бир чохуну антроположи ъящятдян тядгиг етмишди. Мялум олмушду ки, бу чаьырылмамыш гонагларын бюйцк бир щиссяси физики гурулушуна эюря тямиз кцрддцр. Рус мцяллифи В.Л.Величко юзцнцн «Гафгаз» адлы ясяринин 65-ъи сящифясиндя бу фикря эялир. Эцръц алимляри дя ермянилярин Гафгаза эялмя етнос олдугларыны тутарлы фактларла тясдиг едирляр. Зянэин археоложи газынты материалларына ясасланан эюркямли эцръц алими М.И.Ъавахашвили «Эцръц халгынын тарихи» адлы китабында гейд едирди ки, «Антрополоэийа елми халглары баш гурулушуна эюря 3 група айырыр… Гафгазын гядим гябирляриндян тапылан кял­лялярин яксяриййяти долихокрандырлар (йяни узунбаш­лы­дырлар). Индики ермяни вя эцръцляр ися баш гурулушларына эюря бра­хик­ран­дырлар. Эюрцнцр буну нязяря алан профессор Вирхов ермя­ни вя эцръцлярин Гафгазын гядим ящалисинин онларла щеч бир баьлылыьы олмадыьыны йазыр. Щягигятян дя индики ермянилярин вя эцръцлярин яъдад­лары Гафгаза эяляндя бурада башга бир халгын сяляфляри йаша­йырдылар» (16). Муса Хоренли йазырды ки, «гядим Ярмянийя орайа эял­миш тайфалары йцксяк дяряъядя ассимилйасийа етмяк габилий­йятиня малик иди. Буну мцхтялиф вахтларда бу юлкяйя эялмиш чохсайлы тайфалардан чыхмыш шяхсляр дя сцбут едир. Онларын арасындан бир чох бюйцк дювлят хадимляри вя бюйцк чарлар чыхмышдыр, щяля Ярмянийянин маарифчилярини, Парфийадан чыхма Анак оьлу мцгяддяс Григорини демирям» (17). Эюрцндцйц кими, ермянилярин мязщябинин баниси дя Парфийадан чыхма, йяни тцрк мяншяли шяхс олмушдур. Капанчйана эюря, Урартунун гярб районларынын ермяни­ляшдирилмяси артыг е.я. ВЫ ясрдян башламышды. Артыг Ящямяни шащы Курушун заманында ермяниляр Урарту ящалисини даьлыг йерляря сыхышдырараг дцзянлик районлары тутмаьа башламышдылар (18). Урарту китабяляриня эюря, щяля е.я. ВЫЫЫ ясрдя щетлярин Софен яйалятиндя сонралар, заман кечдикъя он мин йунанын эери чякилмяси иля (е.я. 400-ъц илдя) ялагядар олараг, щям­чи­нин ермяниляр мяскунлашмышлар. Бу фикри Капанчйан сюйляйир. О сюзцня давам едяряк билдирмишдир ки, «ща­йа­салы-ермяниляр юзляринин кюклц дилляриля, Фярат бойундакы бцтцн тайфалары, о ъцмлядян щетляри дя, сонралар ися Урарту тайфа­ларыны вя халгларыны да ер­мяниляшдирмишляр» (19). Ермяниляшмя просесинин сцрятля эетмясиня ясас сябяб бу етносун гыз вя гадынларынын онун эедишиндя фяал иштирак етмяси иди. Ермяни тайфа башчыларынын дцшцнъясиндя «Ермяни гызларынын айаглары дяйян торпаглар бизимдир!» кими сярсям фикирляр щямишя долашмагда иди. Капанчйан беля бир гянаятя эялирди ки, Йухары Фяратын гярб яйалятляри бойу бир чох халг­лары вя тайфалары щайаса-ермяниляр ассимилйасийа етмиш­диляр (20). Бура­да сющбят ермянилярин мядяни ъящятдян онлардан йцксяк сявий­йядя олан йерли халглардан бир чох мядяни наилиййятляри мянимсямясиндян эедир. Бязи ермяни мцяллифляринин фикринъя, ермяниляшмя динъ йолла эедирди. Она эюря ки, ермяниляр халдей (щурри) шякилчили, сонлуглу адлар (Арахи, Халдита, Арамаис, Араманиак) дашы­йырдылар. Лакин Ксенофонт «торпагдан истифадя цстцндя эялмя ермянилярля йерли урартулу-халдейляр арасындакы дцшмянчилик щаггында данышыр» (21). «Киропедийа» дан бу вя йа диэяр игтибаслар эятирян ермяни академики Й.Манандйан ися гейд едирди ки, «ермяни вя халдейлярин динъ бирэяйашайышынын няти­ъя­си о олду ки, халдейляр вя диэяр йерли халглар эялмя ермя­ниляр тяряфиндян тядриъян ассимилйасийа едилмиш вя сонракы ясрляр эедишиндя мцасир ермяни халгы йаранмышды» (22). ХЫХ яср мцяллифи Ленорман тутарлы фактлара истинад едяряк ясасян Щенрих Роулинсонун сюйлядийи ейни фикирлярля разылашмышды ки, «Урарту дили щазыркы щайаса дили иля щеч бир гощумлуьа малик дейилдир. Фригийадан чыхмыш щайасалылар тядриъян орадан шяргя доьру йерляшян даьлыг йерляри тутмуш, бу яразидян гядим урартулуларын бир щиссясини сыхышдырыб чыхармыш, бир щиссясини ися «щязм етмиш» вя онларын адларыны, етигадыны, дилини вя яфсанялярини юзцнцнкц иля явяз етмишляр». Бу фикри ермяни мцяллифи Вермишев тясдиг едир (23). Мялумдур ки, урартулулар гядим тцрк дилинин Урал-Алтай шивяляриндя данышмышлар. Йяни онлар Асийадан, даща дягиги Алтай вя Сибирдян эялмиш тайфаларын тюрямяляри олмушлар. Гядим ермяни дили Щинд-Авропа аилясиня мянсуб олдуьу щалда, щурри вя урарту дилляри бцтцн тцрк дилляри кими, илтисаги дилляр олмушлар. Бу дилдя сюздцзялтмя, кюкя шякилчи артырмаг йолу иля баш верир. Тарихи Урартунун мянимсянилмясинин йени мярщялясин­дя щайасалылар хариъиляр гаршысында «йени ермяниляр» ады иля чыхыш едирдиляр. Бу фикря щямчинин Муса Хоренлидя вя Анонимдя раст эялирик. Капанчйан йазырды ки, «Урартунун бу вя диэяр йерляринин чох вя йа аз дяряъядя тамамиля ермяни­ляш­дирилмяси йалныз е.я. ЫЫЫ ясрин сону вя ЫЫ ясрин яввял­ляриндя баша чатмышдыр» (24). Йунан алими Страбон ися гейд едирди ки, «бу заман ермянилярин щамысы бир-бирини баша дцшцрдцляр, башга сюзля, бцтцн йерли ящали юз дилини итирмиш вя ясасян эялмя щайларын дилини гябул етмиш, юзляринин яввялки йерли дилляринин ирсини диалект цнсцрляриндя горуйуб сахламышдылар». Буна юз мцна­сибятини билдирян Капанчйан йазырды ки, «Ван эюлцндян шяргя доьру Урарту яйалятляри сонралар ермяниляшмишди». Капанчйан гейд едирди ки, «щайлар Щайаса-Аззидян, йяни «тарихи» Кичик Ярмянийя районундан юз щярякятляри бойу е.я. ЫЫЫ ясрин орталарынадяк сакларын (киммерлярин), мидийалыларын, фарсларын, Македонийалы Искяндяр заманында йунанларын вя Селевкилярин сийаси тясири алтына дцшсяляр дя бунлар кечмиш Урартунун йени торпагларынын мянимсянил­мясиндя, бу йерли тайфа вя халгларын ермяниляшдирмясиндя онлара мане олмамышдыр. Ермянилярин бу вя йа диэяр халглары ассимилйасийаедиъи щейрятамиз габилиййятлярини гейд етмяк лазымдыр» (25). Бу щяр шейдян яввял бу етносун ващид вятя­нинин олмамасы иля, диэяр халглардан мядяни ъящятдян эери галмасы иля изащ олуна биляр. Капанчйан бу фикрини башга бир тядгигатында даща да инкишаф етдиряряк гейд едирди ки, «ермяни етносу тяряфиндян, Щайаса-Аззидян башламыш вя «Бюйцк Ярмянийя» дя (Урарту яразиси) битян бир просесдя 40-дан чох ири тайфа вя халг ассимилйасийа едилмишдир» (26). Щяля ХЫХ ясрин сонларында чыхмыш «Мурч» адлы ермяни журналы, ермянилярин башга халглары ассимилйасийа етмяк габилиййяти щаггында данышаркян онларын арасында ассимил­йасийа едилмиш гарачыларын бюйцк фаиз тяшкил етдийини гейд едирди («Мурч», 1897, «Гарачы ермяниляр» адлы мягаля). Щяр ики тайфа иля, щям ермяни, щям дя гарачыларла танышлыг мцшащидячийя бу журналын нятиъялярини тясдиг едян мараглы материал верир. Мягаля мцяллифинин тясвириня эюря Эянъя, Тифлис вя башга йерлярин гарачылары ермянилярля гарышараг юз варлыьыны итирмиш вя йалныз фамилийаларыны сахламышлар. Бу фикри Гафгаз албанларынын бир щиссясиня дя аид етмяк олар. Величко Гарабаь ящалисинин ермяниляря аид едилян щиссяси щаггында сющбят ачаркян йазырды ки, «…Гарабаьын (Албанийа вя йа Агванийа) дцзэцн олмайараг (кечмишя аидян) ермяни адландырылан вя христиан дининя итаят едян ящалиси даьлы вя тцрк тайфаларындан тюрямиш вя цч-дюрд яср бундан яввял ермяни­ляш­мишдир» (27). Величконун бу фикри щягигятя уйьундур. Бу фикри рус-совет алимляриндян Новоселтсев, Пашуто вя Черепнин дя мцдафия вя тясдиг едирляр. Онларын фикринъя, «Албанларын бир щиссяси, …христианлыьы сах­лайараг …тядриъян ермяни дилини гябул етмиш вя ермяни олмушлар» (28). Бу фикирляри беля бир реал эерчяклик сцбут едир ки, Ирявана кючцб эялмя ермянилярля Гарабаьын ермяниляшмиш албанлары арасында щям дил, щям хасиййят фяргляри, щятта мятбях­ля­рин­дя беля мцяййян фяргляр мювъуддур. Гядим дцнйанын эюркямли алими Страбон Анаит мябя­ди­ня ермяни гул вя кянизляринин верилмяси адяти щаггында мя­лумат верирди. О ялавя едирди ки, «бу, щеч дя тяяъъцблц дейил». Страбон «халгын ян варлыларынын юз гызларыны ниэаща эирмяздян яввял узун мцддятя мцгяддяс фащишялик пешяси иля мяшьул олмаг цчцн мябядляря верилмяси адятлярини тясвир едирди» (29). Бу фикри чаьдаш ермяни алими А.Периханйан да тясдиг едяряк йазыр ки, о заман «мябяд фащишялийи – яйанлардан тутмуш гулларадяк ъямиййятин бцтцн тябягяляринин иштирак етдийи бир мярасим гайдасы иди» (30). Башга бир ермяни алими Капанчйан гядим заманларда ермяни чарларынын фащишялийя бярабяр башга бир хцсусиййятини дя гейд едирди. О йазырды ки, «Щайаса чары юз доьма баъысы иля евлянмишди» (31). Гейд едяк ки, гоншу щет тайфаларында бу ъцр ниэащ юлцм ъязасы иля ъязаландырылырды. Ермяни алими Хачатрйан ися бу адятин миладын яввялляриндя ермяни чарлары арасында йаша­дыьыны гейд едир (32). Алман алими Фридрих Енэелс йазырды ки, «Ермянистанда Анаит щиеродуллары илк фащишяляр идиляр» (33). Беля ки, ермяни килсяляриндя ишляйян гадынлар, ращибяляр мцнтязям олараг юз бядянлярини йол кечян инсанлара, сяййащлара, таъирляря сата­раг газандыглары пуллары йени ермяни килсяляринин бцнюв­рясинин гойулмасына вя диэяр ещтийаъларына сярф едирдиляр. Бу мяшьулиййят сонралар ермяни гадынларынын мяшщур вя севимли пешяляриня чеврилмишди. Капанчйан да тясдиг едирди ки, Анаит килсясиндя «щямчинин кился фащишяляри-щиеродуллар хидмят эюстярирдиляр» (34). Сонралар чохсайлы тядгигатлар сайясиндя дцнйа халг­ла­рынын, о ъцмлядян дя ермяни етносунун тарихини ятрафлы юйря­нян башга бир эюркямли алман алими Карл Маркс ермяни гадын вя гызла­ры­нын йарамаз яхлаг нормалары щаггында йазырды: «Дцнйа ханым­ларынын бир гисми ермяни гадынынын, бир гайда олараг юз яриня хяйанят етмя тяърцбясини, башыпапаглысынын щямин ямялдян щали олмамасы инъясянятини мянимсямяйя ъящд эюстярсяляр дя, азлары буна наил ола билир. Йенийетмя ермяни гызлары юз бакирялийиндян еля еркян, еля щявясля имтина едирляр ки, санки онлар намус чяпярляринин бцтювлцйцнц горумурлар, садяъя цст­ляриня гонмуш тозу чырпырлар» (35). Башга бир эюркямли алман алими Адам Метс чохсайлы ахтарышлар вя тядгигатлардан сонра беля бир нятиъяйя эялмишди ки, ермянилярин «абыр-щяйалары йохдур» (36). Сонракы дюврлярдя дя ермянилярин тялим-тярбийясиндя вя давраныш нормаларындакы гцсурлар онлар барясиндя рус халгынын да габагъыл, зийалы тябягяляриндя, щятта йцксяк рцтбяли мямурларында беля икращ щисси доьурмушду. Юз обйективлийи иля танынан франсыз мяншяли рус мцяллифи И.Шопен йазырды ки, «яхлаг бахымындан ермяниляр щеч дя хошаэялян имиъ сащиби олмамышлар» (37). Гейд етмяк лазымдыр ки, ермяни сой адлары ичярисиндя ермяни мяншяли сюзляр дя олдугъа аздыр. Буну бу сащя цзря мцтяхяссис олан ермяни алими Аветисйан да тясдиг едир. О йазыр: «Ермяни сой адларынын йалныз 26,3 фаизи орижинал ермяни дилиндян йаранмыш, галан адларын 194-ц фарс, 113-ц тцрк, 111-и яряб, 60-ы йунан, 54-ц йящуди, 44-ц дя диэяр диллярдян эютцрцлмцшдцр» (38). Ермяниляр юз диллярини ики йеря – гядим кился дили олан грабара вя мцасир ашхарабара бюлцрляр. Тясадцфи дейил ки, щай алими Х.Абовйан йазырды: «Мяня еля бир мцасир дил мялум дейилдир ки, о йени ермяни дилинин гядим ермяни дилиндян фяргляндийи гядяр фярглянсин…щеч бир дил (сющбят грабардан эедир) мяним цчцн бу гядяр чятин олмамышдыр». Бу сюзлярин мцяллифи алты дили сярбяст билян бир шяхсдир. Сонра о бу чятинлийи тюрядян сябябляри беля айдынлашдырыр: «…бцтцн анлайышлар, сюзлярин гурулушу, щятта айры-айры сюзляр мцасир дюврдяки ифадя тярзиня вя шярщляря уйьун дейилдир» (39). Гядим ермяни дилинин юзялликляри щай халгынын мцасир дилиндян бу гядяр сечилирся, фярглянирся, онда суал олуна биляр ки, бяс бу дил щансы халга мянсубдур? Кился хадими, кешиш Нарсес дя бу проблемя беля бир айдынлыг эятирир ки, кющня ермяни дилинин гурулушу (конструксийасы) яксяриййят етибариля татар дилиня уйушур. Кющня ермяни дилинин щаллары вар, йени ермяни дилиндя ися сюзляр арасында ядатлар гойулур. Ермяни дилини щяртяряфли юйрянмиш академик Н.Й.Марын бунунла ялагядар фикирляри хцсуси мараг доьурур. О гейд едирди ки, ермяни халгы кими, ермяни дили дя щибрид (ъалаг) дилдир. Бу фикри башга бир ермяни алими академик М. Абегйан да тякрар, щям дя тясдиг едир. О гейд едирди ки, ермяни дили щибрид дилдир. О бири йандан ермяни гябиляси дя щибриддир, урартулу вя башга гоншулары ассимилйасийа етмишдир. Мараглыдыр ки, щайлар юзляри сами мяншяли олдуьундан щай дилинин Иран дилляри групуна дахил едилмяси дцзэцн дейилдир. Бу фикри академик М.Абегйан да тясдиг едир. Ерадан яввял ЫЫ ясрдя «Бюйцк Ярмянийя» адландырылан гуруму йараданлар етник мянсубиййятиня эюря щеч дя юзля­рини «щай» адлан­ды­ран­ларын щюкмдарлары дейил, тцрк мяншяли сяркярдяляр олмушлар. Гядим ермяни мянбяляриндя «Армини» юлкя ады йохдур. Бу мянбялярдя ермянилярин юлкяси щяр йердя Щайк («щайлар») адландырылыр. «Щайк» сюзц рус вя авропа дилляриня «Армениа» кими тяръцмя олунур. Йалныз «Арме» яйалятинин ады иля сонралар йаранмыш «ермяни» ады щям дя «щайлара» шамил олундуьуна эюря «Армина» ады Щайк адынын гаршылыьына чеврилмишдир. Щайлар Ярмянийядя, йяни индики Ермянистанын (тарихи Гярби Азярбайъан торпаглары олан Оьуз йурду) Тцркийя иля сярщядбойу яразисиндя щеч вахт етник чохлуьу тяшкил етмя­миш­ляр. Орада апарыъы рол яввялъя е.я. ВЫЫ ясрдя бура­лара эялмиш гядим тцрк мяншяли кямярляря (киммерляря) вя сак­лара, сонралар ися, йяни еркян орта ясрлярдя йеня дя бураларда мяскунлашмыш диэяр тцрк халгларына мянсуб олмушдур. Ермяни алими Капанчйан йазырды ки, «мяним щеч бир шцбщям йохдур ки, яввялляр дя гейд етдийим кими, ъянуба вя ъянуб-шяргя доьру щайаса щярякатынын башында бир вахтлар скифляр (саклар), кямярлиляр дурмушлар. Илк ермяни падшащы саклар няслиндян олан Паруйр щаггында ермяни халг яфсаняси мяним бу фикрими тамамиля тясдиг едир» (40). Йухарыда дейилянляря бир даща айдынлыг эятирян танынмыш ермяни алими, щцгуг елмляри доктору Аьаси Йесайан йазырды ки, «мясяляйя ашкарлыг эятирмяк цчцн дейяк ки, бейнялхалг сийасятдя 1917-ъи илядяк «Ермянистан» дейиляндя анъаг «Тцркийя Ермянистаны» нязярдя тутулурду» (41). Гейд етмяк лазымдыр ки, щайларын, йяни етник мянсу­бий­йят­ъя ермяни сайдыгларымызын дилиндя «ермяни» сюзц олма­мышдыр. Мялум олдуьу кими, бу сюз онлара «Армени» яйалят ады иля кянардан верилмя аддыр. Щеродота эюря «армен» (армин) термини кянардан, мящз Балканлардан, фрак-фригийа тайфалары тяря­финдян эятирилмядир. Бунунла йанашы ермяни дилиндя 400-450-дяк щинд-авропа мяншяли сюз вя кюк вардыр (42). Е.я. ВЫЫ ясрдя гядим тцрк мяншяли кямярляр (киммер­ляр) Гара дянизин шимал чюлляриндян щярякят едяряк Кцр-Араз овалыьына вя индики Ермянистан яразисиня эялдиляр. Тяса­дцфи дейил ки, ермяни мянбяляринин дя етираф етдийи кими, индики Ермянистан яразисиндя скифляря (йяни саклара) аид яшйалар 29 абидядя (онларын 11-и йашайыш йерляридир) тапылмышдыр. Бу бир щягигятдир ки, индики Ермянистан яразиси бцтцнлцкля Сак пад­шащ­лыьына аид олмушдур. Ермяни мцяллифи С.Йеремйан йазырды ки, саклар Кцр-Араз овалыьыны тутараг киммериляри орадан сыхышдырдыгдан сонра Арарат вадисиня, орадан да Урмийа эюлц щювзясиня кечмишляр (43). Капанчйана эюря, «Щайаса» юлкясинин ъянубунда вя ъянуб-шяргиндя щярякатын башында саклар дурурдулар (44). Бу фикри даща да инкишаф етдирян эюркямли эцръц алими Г.А. Меликишвили индики Ермянистан яразисинин гядим тцрк тор­паглары олмасыны тясдиг едяряк йазырды ки, Иряван вя Севан (ХХ ясрин 20-ъи илляринядяк ермяни гайнагларында бу эюлцн ады тцркъя олдуьу кими Эюйъя гейд олунмушдур – А.М.) бюлэяляриндя скиф типли яшйаларын тапылмасы орада киммерлярин вя сакларын йашадыгларыны эюстярир (45). Гейд етмяк лазымдыр ки, саклар Урарту дювлятинин сц­гутуну сцрятляндирдиляр. Бундан истифадя едян Ъянуби Азяр­бай­ъан яразисиндяки Мадай дювляти е.я. 590-ъы илдя Урарту дювлятинин Кичик Асийадакы яразисини ишьал етди. Бу яразийя Армини вя Щайаса яйалятляри дя дахил иди. Тясадцфи дейил ки, Ксенефонт (е.я. V яср) «Мадайдан асылы Армени дювляти» ифадясини ишлядир (46). Щямчинин Страбон юз китабында гялямя алдыьы «мидийа­лылар ермянилярин адятляринин баниляридир» (47) мялуматында Армини яйалятинин Мадайа мяхсус олдуьу эюстярилир. Татсит ермяниляр щаггында бящс едяряк гейд едирди ки, «бу халг гядимдян юз характериня эюря икицзлц адамлар олмушлар вя ъоьрафи мювгейиня эюря, беля ки, Ярмянийя бюйцк бир яразидя бизим яйалятляр бойунъа, ичярийя, мидийа­лылара доьру узаныр. Бу ъящятдян бюйцк дювлятляр арасында олан ермяниляр чох тез-тез ромалылара ядавят, йунанлара нифрят, парфийалылара ися пахыллыг, щясяд щисси бясляйирляр» (48).. Мадайын Урарту дювлятинин яразисини ишьал етмяси иля «Урарту» йахуд «Биаини» адлары «Армини» ады иля явяз олунур. Мадайларын Урарту дювлятини неъя адландырдыглары мялум дейил. Ящямяни щюкмдары Ы Даранын е.я. 520-ъи илдя йаздырдыьы Бисцтун китабясиндя «Урартунун» гаршылыьы олараг «Армини» кими юз яксини тапыр. Урарту дювлятини йаратмыш щуррилярин дилиндя йаранмыш Армини яйалят ады о вахт щеч дя юзлярини «щай» адлан­ды­ран­ларын етник ады, йахуд онларын ъям щалда йашадыглары яразинин ады дейилди. Армини ады Арме яйалятинин адындан вя щям мякан, щям дя мянсубиййят билдирян «ини» шякилчисиндян ибарятдир. Мялум олдуьу кими Сак падшащлыьы Шимали Азярбайъан вя индики Ермянистан (Гярби Азярбайъан) яразилярини ящатя едирди. Демяли индики Ермянистан яразисиндя илк дювлят гуру­му гядим тцрк мяншяли Сак падшащлыьы олмушдур. «Биб­ли­йа­да» бу падшащлыг «Ашкеназ» адланыр. В яср ермяни тарихчиси Корйонун «Щайлар Ашкеназын (скиф) няслиндяндир» мялуматы да бунунла ялагядардыр. Бу фикри Капанчйан да тясдиг едир (49). Диэяр тяряфдян гейд етмяк лазымдыр ки, ермяни мян­бяляриндя индики Даьлыг Гарабаьа мцнасибятдя ишлядилян «Арсаг» термини дя гядим тцркъядир. Беля ки, яр-сак щярфян сак адамларын, сакларын йашадыьы мякан, йер анламындадыр. Рус мцяллифи А. Хазанов да тясдиг едирди ки, «Гарабаь яйалятляриндян бири олан Арсаг юз адыны сакларын «ъясарятли» вя «киши» сюзляриндян эютцрмцшдцр» (50). Хатырладаг ки, сонралар, ХВЫЫЫ ясрин 20-ъи илляриндя рус чары Ы Пйотра мцраъият едян арсаглылар (христиан ящали) юзлярини албанлар адландырмышлар. Величконун йаздыьы кими, «ермя­ниляр Загафгазийа абориэенляри дейилляр вя она эюря дя Кцр сащилляри вя Арсаг щеч ъцр ясл ермяни торпаглары вя Ермя­нистанын кюклц вилайяти ола билмяз». О, даща сонра гейд едир­ди ки, «…ермяни-григориан дининя ибадят едян, …ъями цч-дюрд яср яввял ермяниляшмиш Гарабаь сакинляринин ясл сойкюкц албанларла баьлыдыр» (51). Муса Хоренли ермяниляр (йяни юзлярини «щай» адланды­ран­лар) барясиндя йазырды ки, «биз (йяни щайлар) кичик, азсайлы, зяиф вя чох щалларда юзэялярин щакимиййяти алтында йашайан халгыг» (52). Цмумиййятля, адлары тцркъя олан йашайыш мянтягя­ля­рин­дя йашамалары да ермянилярин бу яразиляря эялмя олдугларыны эюстярир. Ярмяниййянин илк щюкмдарлары сак мяншяли щакимляр олмушлар. Муса Хоренли ися е.я. ВЫЫ ясрин ахырында Ярмянийя щюкмдарынын адыны Паруйр кими йазмышдыр. Мцяллиф ону Скаорди, йяни «сак няслиндян олан», «сак оьлу» адландырыр. Рус тарихчиси Дйаконов да бу фикри тясдиг едир (53). Буна эюря дя башга бир эюркямли рус тарихчиси Б.Пиотровски йазырды ки, «Паруйр скиф мяншяли ермяни башчысыдыр» (54). Беля ки, «Паруйр» созц гядим тцркъя бар – «вар», «юзцдцр» вя ур – «варис», «ювлад» сюзляриндян ибарятдир. Башга бир ермяни алими Капанчйан да Паруйру Ска-орди (йяни сак оьлу) адландырыр вя сонра ялавя едир ки, ермяни тарихчиси Корйун ону «ашкеназ аилясиндян» сайырды (55). Капанчйан йазырды ки, «Библийайа эюря, Гомерин оьлан­ларынын адлары Ашкеназ, Рифат вя Тогарма олмушдур. Бурада Гомер – киммериляри, Ашкеназ – скифляри, Рифат – пафлагон­лары, Тогарма ися – ермяниляри тяряннцм едирдиляр» (56). Гейд етмяк лазымдыр ки, Гомер е.я. ВЫЫЫ ясрдя Урарту щюкмдары Ы Русанын гошунларыны дармадаьын едян Гамяр (Киммер) тцрк тайфасынын адынын тящрифидир. Тогарма сюзц ися яслиндя Торгам, даща дягиг сюйлясяк Тургам кими охун­ма­лыдыр. Беля ки, «тур» сюзц гядим тцркляря верилян ад, «гам» ися гядим тцрклярдя тайфа башчысына, аьсаггала, кащиня верилян аддыр. Эюрцндцйц кими, бу эцн ермяниляр адландырылан топлу­мун вя йахуд да етносун гядим тарихи еля бир ясаслы дайаг­лара сюйкянмир. Ермяниляр садяъя олараг сон ясрляр ярзиндя йазмыш олдуглары елми щягигятляря уйьун олмайан, бязян ися тарихи эерчяклийи, тарихи фактлары тякзиб едян чохсайлы китаб­ларла юзляриня уйдурма тарих йарада билмишляр. Бу тарих ися башга халгларын вя миллятлярин мядяниййятинин бир сыра цнсцр­лярини мянимсямяк, бир чох щалларда юзэя мядяниййятляри инкар етмяк йолу иля йарадылмышдыр. ^ 2. Ермяниляр бюйцк дювлятлярин щакимиййяти алтындаТарихян дювлятчилик яняняляриня малик олмайан ермя­ниляр, заман-заман дининдян вя иргиндян асылы олмайараг бу вя йа диэяр халгларын вя дювлятлярин щакимиййяти алтында йаша­мышлар. Беля бир щяйат тярзиня алыш­ма­лары онларда бир сыра хцсусиййятлярин – ялябахымлыг, мцтилик, йалтаглыг, худпясяндлик вя башга кейфиййятлярин формалашмасына эятириб чыхармышды. Е.я. 590-ъы илдя Мадай (Мидийа) гошунлары Урарту дюв­лятинин варлыьына сон гойараг онун яразисини тутду. Е.я. 550-ъи илдя Мадайда щакимиййят фарсларын Ящямяниляр сцлалясинин ялиня кечди. Тезликля Ящямяни щакимиййятиня гаршы наразылыг баш верди. Е.я. 521-ъи илдя цсйан етмиш вилайятляр сырасында Армини бюлэяси дя варды. Бисцтун китабяляриндя «Армини» адынын чякилмяси дя бу щадися иля баьлы иди. Беляликля, Армини вилайяти е.я. 521-518-ъи илляр арасында Ящямяниляр дювлятинин 13-ъц ъанишинлийиня дахил едилди. Ермяни тарихчиси Капанчйан йазырды ки, « Ы Даранын 13-ъц сатраплыьы ермянилярин йайылдыглары бцтцн йерляри ящатя едирди. Бу ярази индики Тцркийянин шярг уъгарлары иди». Мцяллиф сонра ялавя едир ки, «ялбяття, бу яразидя диэяр халглар вя тайфалар да варды» (1). Бу ифадяйя диггят йетирин ки, «бу яразидя ермяни етносу иля йанашы диэяр тайфа вя халглар да варды». Онда суал олунур: Неъя ола биляр ки, ермяни етносу чохсайлы диэяр тайфа вя халгларын йашадыьы бир яразини Кичик вя Бюйцк Ярмянийя адланан инзибати даиряляря бюлмцшдцр? Бу ъанишинлийи Ящямяниляр сцлалясиндян олан щакимляр идаря едирдиляр. Онларын арасында адлары гядим йунанъа йазы­лышда Оронт кими ифадя олунан шяхсляр мцщцм йер тутурдулар. Е.я. 401-ъи илдя Арминидян кечмиш Ксенофонт орада ъанишинин Оронт адландыьыны йазмышдыр (2). Оронтлар щеч вахт юзлярини ермяни адландырмамышлар. Чох эцман ки, Оронтлар термини тцрксойлу Орузлар тайфасынын йунан мянбяляриндя бир гядяр дяйишилмиш шяклидир. Цмумиййятля, антик мянбялярдя е.я. ЫВ-ЫЫ ясрлярдя Армини яразисиндя чохлу Оронт щюкмдар адлары мялумдур. Ксенофонт ъанишин Оронтун атасынын адыны Артасур кими гейд едир. Мараглыдыр ки, Артасур гядим йунан дилиндя «ч» сяси олмадыьына эюря Ардачур адынын фонетик формасы олмагла, гядим тцрк дилляриндя «арда» - шух, ойнаг, эцмращ, итигачан, ъялд вя «чур» ися гцввятли, вцгарлы, язямятли сюзляриндян ибарятдир. Е.я. 331-ъи илдя Македонийалы Искяндяр Ящямяниляр дювлятинин варлыьына сон гойду. Щямин илдя баш вермиш Гавгамел дюйцшцндя Ящямяниляр империйасына дахил олан Армини яйалятинин ъанишини Оронт да иштирак едирди. Гоншу мидийалылар ися Атрапатын башчылыьы алтында чыхыш едирдиляр. Индики Ермянистан яразисинин бир щиссясиндя е.я. 321-ъи илдя тцрксойлу Орузлар (Оронтлар) сцлаляси щакимиййятя эялди. Ярмянийядя Оронтлар (ермяни мянбяляриндя Еруандлар) сцла­лясинин дювляти йаранды вя мцстягил чарлыьа чеврилди. Лакин бу дювлятин сярщядляри щяля дягиг мялум дейилдир. Ола билсин ки, бу дювлят индики Ермянистан яразисинин гярб щис­сясиня сюйкянмишдир. Гейд етмяк лазымдыр ки, Урарту дювляти вя Сак падшащлыьы дюврляриндя олдуьу кими, е.я. ЫЫ ясрядяк индики Ермянистан яразисинин неъя адландыьы мялум дейил. Мящз Оронтлар дювляти сайясиндя Армини яйалятинин ады индики Ермянистан яразисиня дя шамил олунду. Е.я. 312-ъи илдя Юн Асийанын бир щиссяси вя Кичик Асийа, о ъцмлядян Ярмянийя Селевкиляр дювлятинин тяркибиня дахил едил­диляр. Ермяни тарихчиси Эеворков Адонс йазырды ки, «Ярмянийя Иранын сийаси-мядяни щяйатынын тяркиб щиссяси олдуьуна эюря онунла бир цмуми инкишаф йолу кечмяли иди..» (3). Е.я. 201-ъи илдя Селевк щюкмдары ЫЫЫ Антиох Оронтлар (Орузлар) сцлалясинин башчысы Оронту щакимиййятдян кянар­лашдырараг ораны ъанишинлийя чевирди. Бу сцлалядян сонунъу щюкмдар олан Артавазын йериня щакимиййятя яслян мидийалы (о дювр цчцн атропатеналы), йяни тцрксойлу сяркярдя Арташы (ермяни мянбяляриндя Арташес) орайа ъанишин (стратег) тяйин етди. Бу ад, гядим йунан дилиндя «ш» сяси олмадыьына эюря Ярташ йахуд Ар-Таш адынын йазылышыдыр, «ес» сонлуьу ися йунан дилиндя адлыг щал шякилчисидир. (Мясялян, Роман Диоэен шяхс адынын «Романос Диоэенес» кими йазылышы иля мцгайися един). Адын яслинин Арташ олмасыны онун гядим ермяни мянбяляриндя Арташес кими йазылышы да эюстярир. Бу, тямиз тцрк мяншяли шяхс адыдыр. Ярташын (Арташын) тцрк мяншяли шяхс ады олмасы бир дя бунунла тясдиглянир ки, Ярташ Кичик Мидийадан, йяни Атропатенадан чыхмышды. Яняняви олараг, ермяни мцяллифляри атропатеналылары мар (мад, йяни мадай етнониминин гядим ермяниъя йазылышы) адландырырлар. V яср ермяни тарихчиси Муса Хоренли Арташесин етник мянсу­бий­йятъя мар (мидийалы) олдуьуну йазмышдыр. Муса Хоренлинин йаздыьына эюря, Арташес дюйцш вахты юркян (аркан) ишлядирди. Адятян дюйцшдя дцшмянин боьазына салыб сцрцмяк цчцн юркян ишлядилмяси гайдасы тцрк халг­ларынын дюйцш цсулларындан биридир. Иран дилли тайфаларда вя ермянилярдя беля дюйцш цсулу барясиндя щеч ня мялум дейил. Диэяр тяряф­дян Муса Хоренлинин йаздыьына эюря, Арташес албан чарынын гызы Сатеник иля евлянян заман атасы гызын явязиня калым (башлыг) истямишди. Гыз явязиня калым алынмасы гядим тцрк мяншяли адятдир. Ермяни дилиндя «баш­лыг» сюзцнц ифадя етмяк цчцн сюз йохдур, демяли, онларда бу адят дя олмамышдыр. Гейд едяк ки, ХЫХ ясрдя Ярмянийядяки ермянилярин той адятляриндя гейд олунмуш «сцтгаьан» сюзц Азярбайъан дилиндя сцд (сцдпулу) вя «галан» (калым сюзцнцн гядим фор­масы «калан»дыр, лакин ермяниъя «л» сяси «ь» сясиля ифадя олундуьуна эюря, «гаьан» формасыны кясб етмишдир) сюз­ля­риндян ибарятдир. Селевкиляр дювлятинин сцгутундан сонра онун тяркибиня дахил олан юлкяляр мцстягил олдулар. Селевкилярин ъанишини Яр-Таш (Арташес) да Арминини мцстягил елан етди. О, е.я. 165-ъи илдя ихтийарындакы гошунла гоншу халгларын яразиляриня ишьал­чылыг йцрцшляриня башлады. Арташын гошунунун сыраларында тякъя Армини яйалятиндян топланмыш ясэярляр вурушмур­ду­лар. Арташ щеч дя, бязи ермяни тарихчиляринин щесаб етдикляри кими, мцасир ермянилярин яъдадларынын башчысы олмамышдыр. Ермяни алими Щованнесйанын етираф етдийи кими, «гядим дюврлярдя гыса бир заман кясийиндян савайы Киликийадан Гаф­газа гядяр олан торпаглар щеч вахт ермяниляря мяхсус олмамышдыр» (4). Беляликля, Арташын (е.я.189-160) дюврцндя щям дя инди­ки Ермянистан яразисини мцвяггяти олараг ящатя едян, щям­чинин «Бюйцк Ярмянийя» адланан гыса юмцрлц бир гурум йарадылды вя бунунла да цмумиляшдириъи Армин


Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.

Сейчас смотрят :

Реферат Добри Войников "Криворазбраната цивилизация"
Реферат Социальная политика и сферный подход к решению вопросов в муниципальном образовании
Реферат Особенности использования аналитико-синтетического метода обучения письму учащихся младших классов в школе для детей с тяжёлыми нарушениями речи
Реферат Алгоритмизация и программирование разветвляющихся процессов
Реферат Актуальна потому, что привлечение средств за рубежом и обслуживание внешней задолженности является составной частью внешнеэкономических отношений стран. Внешний долг оказывает огромное влияние на всю экономику страны
Реферат Анализ внешней и внутренней среды на примере РОНО
Реферат Разработка таймера
Реферат Гражданско-правовые основания безвозмездного приобретения жилья в собственность
Реферат Most Dangerous Game Essay Research Paper The
Реферат Оцінка власного капіталу підприємства
Реферат Hemophilia 3 Essay Research Paper The genetic
Реферат Field Study Report Essay Research Paper Field
Реферат Використання скриптів Java у документі Опис основних тегів для введення скриптів у документ
Реферат Международный день борьбы с гомофобией
Реферат Я себя убил