Специфікаорганізації та культової практики в бахаїзмі
В статтірозглянуто особливості специфіки та культової практики релігії бахаї. Здійсненаспроба оцінити і охарактеризувати особливості діяльності релігії бахаї всучасному світовому суспільстві.
Thefeatures of specific and cult practice of religion of bahai are considered inthe article. Realizable attempt to estimate and describe the features ofactivity of religion of бахаїin modern world society.
1.Організаційні засади бахаїзму
Релігія бахаї які інші релігії світу розробила у своїй догматиці організаційну і культовупрактику своєї віри.
МіжнароднеСпівтовариство Бахаї являє собою неурядову організацію, яка офіційнопредставляє всесвітню громаду бахаї, що налічує більш ніж 5 мільйонівпослідовників з більш ніж 2112 етнічних груп та майже кожної національності,класу і професії. Міжнародне Співтовариство Бахаї має значні громади у понад232 країнах і територіях, 175 з яких організовані на національному(регіональному) рівні. [6, с.77]
Протягом багатьохроків Міжнародне Співтовариство Багаї співпрацює з ООН. МСБ підтримує ціліДекларації ООН та бере участь у вирішенні багатьох питань, що стосуються коладіяльності Організації Об'єднаних Націй, а саме: покращення статусу жінки,соціально-економічний розвиток, охорона навколишнього середовища, прав людини,моральна освіта, захист миру. Співпрацюючи з різними спеціалізованимипідрозділами ООН, МСБ намагається спиратися на досвід громад бахаї в цих таінших сферах життя. За період з 1986 по 1995 рр. Міжнародне СпівтовариствоБахаї взяло участь у більш ніж 140 засіданнях ООН, виступило з понад 100заявами. [3, с.107]
У 1987 роціГенеральний Секретар ООН присвоїв Міжнародному Співтовариству Бахаї звання«Посол Миру» за значний його вклад у програму та цілі Міжнародногороку миру, що був проголошений Генеральною Асамблеєю ООН.
МіжнароднеСпівтовариство Бахаї видає щоквартальний бюлетень «ONE COUNTRY» англійською,французькою, німецькою, російською, іспанською та китайською мовами, якийрозповсюджується у понад 150 країнах світу. Це видання висвітлює питаннясоціально-економічних проектів, відносини в системі ООН та багато інших питань.[8]
Головна ідея вірибахаї — світова єдність. «Благополуччя людства, його спокій і безпека небудуть досягнуті доти, доки не буде міцно встановлена його єдність,» — писав Багаулла, засновник Віри багаї. З метою зміцнення миру, єдності йсправедливості Міжнародне Співтовариство Бахаї веде тісне співробітництво зООН, підтримуючи багато її цілей і програм.
Представникибахаї були присутні у 1945 році у Сан-Франциско при заснуванні ООН. У 1947 роціДепартамент суспільної інформації ООН офіційно визнав громади бахаї США та Канади.Наступного року — Міжнародне Співтовариство Бахаї як міжнародну неурядовуорганізацію.
У травні 1970року МСБ отримало консультативний статус в Економічній і Соціальній Раді ООН(ЕКОСОР), що гарантує співтовариству тісну взаємодію з Радою та її допоміжнимиорганами у питаннях зміцнення соціально-економічного розвитку в усьому світі. Уберезні 1976 року співтовариству було гарантовано консультативний статус приДитячому Фонді ООН (ЮНІСЕФ), який розширює можливості для взаємодії з ООН упитаннях зміцнення здоров'я, освіти й добробуту дітей. В 1985 р. МСБ заснуваловідділ громадської інформації, а в 1989 — відділ охорони навколишньогосередовища і в 1993 — відділ з питань покращення статусу жінки. [3, с.290]
Протягом останніхроків відносини співтовариства з цими та іншими органами й агенціями зміцніли йпоглибилися. Сьогодні, наприклад, співтовариство тісно співпрацює з ВсесвітньоюОрганізацією Охорони Здоров'я (ВООЗ) ООН, з Програмою захисту навколишньогосередовища ООН; існують спільні проекти з Фондом розвитку для жінок. МіжнароднеСпівтовариство Багаї бере активну участь в консультаціях ООН стосовно правменшості, статусу жінок, попередження злочинів, профілактики вживаннянаркотиків, благополуччя дітей та руху за роззброєння.
2.Культ в бахаїзмі
В бахаїзміприсутній культ поклоніння Богу, який здійснюється завдяки храмам, зближуючи людинуз Богом .
Храми бахаїзмуабо будинки поклоніння зведені у різних частинах світу. Двері храмів відкритідля кожної людини, яку б віру вона не сповідувала, а також для тих, хто неналежить до жодної із конфесій. У бахаїстів поклоняються Єдиному Богу. Принципивсіх Пророків та релігій можна назвати універсальними, оскільки в них звучитьСлово Боже із Священних Писань.
У богослужінняхбахаї не проголошують проповідей, не виконують жодних специфічних обрядів, якіпритаманні для їхньої релігії. Ви можете почути у них молитви чи окремі уривкиз Писань Авраама, Кріпни, Мойсея, Зороастри, Будди, Христа, Магомета, Баби таБагаулли. Їхні тексти часто супроводжуються музикою і виконуються хором. [6.с.76]
Будинкипоклоніння є на усіх п’яти континентах. Архітектура символізує Бога, усіхБогонатхнених Пророків та усі релігії. Кожен храм має дев’ять входів. Через нихсимволічно може прийти віруючий будь – якої з всесвітньовідомих релігій,звернутися у молитві до Єдиного Бога, що втілений в куполі як довершенійспоруді. Храми являють собою відкриті приміщення. Гармонійні композиціївнутрішнього оздоблення часто відображають ідею бахаї про єдність у розмаїтті.[5, с.123]
Перший з них побудованийв Ашхабаді ще за часів царської влади.В 1902 році Абдула-Бага затвердив проектспорудження будинку поклоніння в Ашхабаті, автором якого став російськийархітектор Волков. Того ж року заклали перший камінь у цьому будівництві. Нацеремонії був присутній генерал-губернатор Туркестану Куропаткін.З 1907 року вхрамі щонеділі проводились молитовні богослужіння, відзначалися свята бахаї. Післярепресій 1938 року, коли громада Туркестану позбулася багатьох своїх членівчерез депортації та численні арешти, храм бахаїзму закрили для богослужінь.У1948 році храм бахаї в Ашхабаті зазнав численних руйнувань, а у 1963 роцівзагалі був знищений, як багато інших культових споруд .[4, С.251]
Європейський хрампоклоніння бахаї знаходиться у Лангенхайні (Німеччина), що на заході відФранкфурта. Щорічно на початку літа у ньому проводяться духовні фестивалі длявсіх, хто сповідує ідею єдності, братства та любові. Храм поклоніння бахаї,що в Азії у передмісті Нью-Делі відомий у всьому світі як храм Лотоса. Він бувзбудований архітектором Сахбою, який став згодом головним автором проекту спорудженнясвятих терас на горі Кармель у місті Хайфа (Ізраїль ). На Африканськомуконтиненті перший будинок поклоніння бахаї був споруджений на одній із чудовихгір Канпали в Уганді. Храм бахаї на Американському континенті (поблизу Чикаго)є національним надбанням та гордістю усіх його мешканців, він входить дореєстру пам’яток національного значення США. Біля нього збудували допоміжнийзаклад – будинок для пристарілих.
Архітектурабудинків поклоніння пронизана оптимізмом, притаманним громаді бахаї; вонитвердо переконані, що з часом більша частина людства буде сповідувати вченняБагаулли, вірять також, що загальна криза, яка все більше поглиблюється,стане тим чинником, який примусить людей усього світу звернутись до пошукуістини, а це призведе до збільшення ролі духовності у житті людей. Відкритістьархітектури храмів, злиття у проектах різних стилів, богослужіння, з яких виключенопроповіді (так званий церковний ритуал) — все це відображає прагнення до радісногомайбутнього.[2, С.82]
У бахаїзмі немаєпрофесійних священиків, які б вирізнялися від єдиновірців особливимипривілеями, оскільки вважається, що тільки в період свого дитинства людствопотребувало духовного керівництва, справжнє призначення якого зробити людейздатними обходитися без нього, дивитися на божественні явища своїми очима й сягативласним розумом. Нині завдання духовенства визнається виконаним ,і мета вченнябахаїзму – завершити цю роботу, зробити людей незалежними від усього, крімБога, щоб вони могли звертатися до нього безпосередньо через посланців. Навідміну від християнства, бахаїзм не має вироблених ритуалів і церемоній. Батькивиховують дитину на засадах власного вчення: з п’ятнадцяти років вона стаєособисто відповідальною за виконання заповідей вчителя. Людина, яка визнаєБагауллу Божим пророком, заявляє про свою віру найближчим місцевим духовнимзборам, які після розгляду прохання приймають Ії без будь-яких церемоній передгромадою. Якщо людина вирішує, що більше не вірить у вчення Багаулли й хочевийти з громади, вона вільна це зробити, повідомивши місцеві духовні збори.Багаулла звів обряди до мінімуму. Він наказав кожному щодня читати одну з трьохобов’язкових молитов, і, крім того, читати інші молитви й тексти Святогописьма, як у повсякденному житті, так і на загальних зборах бахаї .[6, С72]
В бахаїзмі є свійвласний календар, що складається з 19 місяців, в кожному з яких 19 днів.
Отже, розглянувшикульт бахаїзму, можна відверто сказати, що останній не є універсальним і нічимсуттєво не відрізняється від інших культів інших релігій, хоча, як пишуть бахаїськібогослови, в нас немає глави церкви і священиків, але це неправда, бо главоюусіх бахаї є нащадок Багаулли.
Списоквикористаних джерел і літератури
1.Зданович Л. Великие тайны пророков. –Спб., изд. «Виче », 2006, с.465
2.Ишен. История мирових религий. –СПб., узд. «Виче»,2007, с. 380
3.Людство у пошуках Бога, вид. «Вартова башта», 2004,с. 125
4.Павлов С. В. Географія релігій: Навчальний посібник/за ред. Мезенцева К. В., Любіцева О. О. – К.: Артек, 1999. – 504с.
5.Релігієзнавчий словник/ за ред. А. Колодного і Б.Лобовика. – К.: Четверта хвиля, 1996. – 392с.
6.Релігійна панорама//Конфесії бахаї. -№6. – 2004.–С.76-85
7. Шевченко В.М. Словник – довідник з релігієзнавства. – К.: «Наукова думка»,2004, с.56
8. [Електронийресурс.] www. Bahai. org. ru//Послання Багаулли
9. [Електронийресурс.] www. Bahai. org. ua //культ у релігії бахаї.