План
Вступ
Діяльність людини іповедінка тварин
Структурадіяльності
Мотиви діяльності
Вступ
Розвиток суспільства — результат діяльності людей. В процесі діяльностівідбувається формування і самореалізація особи.
У повсякденній мові слово «діяльність» вживається в значенніактивності кого-небудь або чого-небудь. Наприклад, говорять про вулканічнудіяльність, про діяльність внутрішніх органів людини і т. д. У вужчому сенсі цеслово означає заняття людини, його працю.
Людей, що виявили себе в якій-небудь громадській Діяльності, називаютьдіячами. У нашій країні були навіть введені почесні звання (наприклад,«Заслужений діяч культури»). У літературі ви можете зустріти і слово«діяння», яке означає дію, вчинок. Найчастіше воно вживається дляпозначення не будь-якої дії (наприклад, людина піднялася на ліфті — чи можна ценазвати діянням?), а тільки суспільно значущого. У науках, що вивчають людину ісуспільство, поняття «діяльність» наповнюється більш спеціальнимзмістом.
Діяльність людини і поведінка тварин
Усі живі істоти взаємодіють з довкіллям (з природою, іншими живимиістотами). Зовні це проявляється в помітних рухах (руховій активності). Важчевиявити внутрішню (психічну) активність, яка як би включена в поведінку.Наприклад, відомі немало фактів, що говорять про прихильність собаки дохазяїна. У літературі описаний випадок, коли собака декілька років продовжувавходити на станцію до часу приходу потягу, на якому раніше повертався з роботиїї померлий хазяїн.
Відмітимо, що у будь-якому випадку тварини пристосовуються до довкілля.При цьому вони можуть вживати природні предмети як знаряддя і навітьвиготовляти їх за допомогою своїх природних органів. Вони використовують ціпредмети для добування їжі, оборони, будівництва житла, тобто для задоволеннясвоїх життєвих потреб. Можливості поведінки тварин визначаються будовою їхтіла, природними умовами, в яких вони живуть. (Згадайте, як використовуютьприродні предмети мавпи, бобри, птахи, інші живі істоти.)
Від пристосовної поведінки тварин відрізняється практично перетворювальнадіяльність людини. Людина не обмежується пристосуванням до існуючих природних ісоціальних умов, хоча пристосовна поведінка займає велике місце в його житті(згадайте, наприклад, вплив географічних умов на життя людей, значення правовихі моральних норм, звичаїв, традицій, які регулюють життя людини). Протепристосування — не межа людських можливостей. Тільки людині властива така формаактивності, як діяльність, яка не обмежується пристосуванням до довкілля, аперетворить її. Для цього використовуються не лише природні предмети, але,передусім, засоби, створені самою людиною. І поведінка тварин, і діяльністьлюдини погодяться з метою (тобто доцільні). Наприклад, хижак ховається в засідціабо крадеться до жертви — його поведінка погодиться з метою: добути їжу. Птах зкриком відлітає від гнізда, відволікаючи увагу людини. Порівняєте: людина будуєбудинок, усі його дії в цьому випадку теж доцільні. Проте для хижака мета як бизадана його природними якостями і зовнішніми умовами. У основі цієї поведінки — біологічна програма поведінки, інстинкти. Людська діяльність характеризуєтьсяпрограмами, що історично склалися (як узагальнення досвіду попередніхпоколінь). При цьому людина сама визначає свою мету (здійснює цілепокладання).Він здатний виходити за рамки програми, тобто досвіду, що мається, визначатинові програми (цілі і способи їх досягнення). Целеполагание властиво тількилюдській діяльності. Структурадіяльності
У структурі діяльності слідує, передусім, розрізняти суб'єкт і об'єкт діяльності.Суб'єкт — той, хто здійснює діяльність, об'єкт — це те, на що вона спрямована.Наприклад, землероб (суб'єкт діяльності) впливає на землю і вирощувані на нійкультури (об'єкт діяльності). Для бригади будівельників-обробників (суб'єкта)будинок, що будується, — об'єкт. Для Міністерства освіти як суб'єкта діяльностіусі учбові заклади країни — об'єкт, відносно якого здійснюється управлінськадіяльність. Отже, суб'єктом діяльності може бути людина, група людей,організація, державний орган. Об'єктом можуть бути природні матеріали, різніпредмети, сфери або сфери життя людей. Діяльність суб'єкта може бути спрямованатакож на іншу людину. Наприклад, тренер впливає на спортсмена (тренує його).Об'єктом діяльності артиста є публіка в залі (аудиторія). Нарешті, діяльністьсуб'єкта може бути обернена на самого себе (людина свідомо тренує своє тіло,загартовує його, виховує свою волю, займається самоосвітою і т. д.).
Далі в структурі діяльності можна виділити мету, засоби її досягнення ірезультати. Вище вже відзначалося: людина починає будь-яку діяльність з того,що ставить (вважає) перед собою мету.
Мета — це усвідомлений образ результату, що передбачається, на досягненняякого спрямована діяльність. Наприклад, в голові архітектора, перш ніжпочнеться будівництво будинку, виникає його образ. Насправді, чи можна починатибудувати будівлю, не уявляючи собі, яким воно буде (багатоквартирний будинокабо адміністративна будівля, сільська хата або храм, казарма або палац). Йогообраз може бути показаний в малюнку, кресленні, об'ємній моделі, але раніше вінвиник у свідомості архітектора. Державний діяч, починаючи реформи, повинен ясноуявляти собі їх результат. Учитель усвідомлює, які знання і уміння отримаютьучні в результаті його педагогічної діяльності.
Отже, мета — це те, що представляється у свідомості і очікується врезультаті певним чином спрямованій діяльності.
Чи може людина ставитибудь-яку мету, яку надумається? Маючи кремній, можна задатися метою виготовитинаконечник стріли, але не можна зробити з нього лук. Поки не з'явилися сучаснібудівельні матеріали, не могла виникнути мета побудувати висотні будинки.Правда, міг з'явитися казковий образ, наприклад, килима-літака. Але яка діяльністьмогла створити такий килим насправді? Отже, метою діяльності може бути небудь-який образ бажаного, а лише такий, який відповідає реальним можливостямнавколишнього світу і самого суб'єкта. При цьому людина може знати або не знатисвої можливості, знати або не знати властивості предметів навколишнього світу.Мета визначається тим точніше, чим краще суб'єкт діяльності знає, які реальнізасоби і умови досягнення мети. «Кого вважати розумним»? — запитувавсирійський мислитель XIII ст. Абуль-Фарадж. І відповідав: «Того, хтопрагне лише до досяжної мети».
Коли мета визначена, її досягнення або неуспіх діяльності залежить відзасобів. Щоб побудувати будинок, потрібні будівельні матеріали, механізми,знаряддя праці і інші засоби виробництва. Щоб виростити урожай, потрібнінасіння, знаряддя праці, система прийомів агротехніки і т. д. Щоб навчити учнівчитати і писати, потрібні підручники, зошити, ефективні прийоми учбової роботиі тому подібне. Засоби повинні відповідати меті. Коли говорять: «Палити згармати по горобцях», це означає, що засоби не відповідають меті. Згадаємоі байки: ведмідь, щоб позбавити хазяїна від комара, що докучав йому, пристукнувпершого дубиною.
А чи можна, поставивши перед собою благородну мету, скористатисянечесними засобами? От як відповідав на це питання мислитель епохи ВідродженняНікколо Макіавеллі: «Про дії усіх людей, а особливо государів, з яких всуді не запитаєш, укладають по результатах, тому нехай государі прагнутьзберегти владу і отримати перемогу. Які б засоби для цього ні спожити, їхзавжди визнають гідними і схвалять, бо чернь спокушається видимістю іуспіхом». Він вважав, що для досягнення мети можна обманювати, «припотребі не цуратися зла».
Отже, переможців не судять? Мета виправдовує засоби? А ось інша точка зору.Її виразив російський письменник Н. С. Лісків: «Ніяка благородна мета невиправдовує заходів, осоружних принципам людського щастя». Значить, длядосягнення благородної мети годяться не будь-які заходи, а тільки благородні.Добрій меті не можна добитися негідними, недобрими засобами. Недобрі засобипризводять до того, що результат істотно відрізняється від поставленої мети:він теж стає недобрим. У справедливості цих виводів переконує багатовіковийдосвід людства. (Чи можете ви навести історичні приклади, що підтверджують цюдумку?)
Нерідко дії людей призводять до інших результатів, ніж ті, до яких вонипрагнуть. Філософ Г. Гегель наводить такий приклад. Людина з помсти підпалюєбудинок іншої людини, від нього спалахують ті, що стоять рядом будинку, гине майноінших людей, а може бути, і самі люди. Такого результату своїх дій злочинець нечекав. Результат посилив його провину, і, таким чином, він отримав зворотнийудар. Використаний ним засіб породив зовсім інші обставини, чим було задумано.
Говорячи про структуру діяльності, вкажемо також на те, що діяльністьскладається з дій. Так, учбова діяльність включає різноманітні дії: запислекцій, читання книг, рішення завдань та ін. Діяльність космонавтів включає;)себе спостереження за Землею, наладку приладів, проведення експериментів,ремонтні роботи, тренування і т. д. Діяльність землероба — оранку, посів,прополку, збирання врожаю. У дії теж можна угледіти мету, засіб, результат.Наприклад, прополка має на меті створити умовизростання культурних рослин.
Будь-яка діяльність з'являється перед нами як ланцюг дій. Чи можна прицьому говорити про поведінку людини? Так, але у багатьох випадках мається наувазі, як він виконує свою роботу, як відноситься до неї, до інших людей, досебе.
Уявимо собі діяльність продавця. Ця поза сумнівом потрібна людям роботаможе здійснюватися по-різному. Один привітний, порядний, акуратний, зібраний,інший грубить покупцям, намагається їх обдурити, виконує свої обов'язки абияк.Дві людини зайнято однаковою діяльністю, але поведінка їх по-різному. Якщодіяльність складається з дій, то поведінка — з вчинків.
((Згадайте критерії моральної і правової оцінки вчинків. Подумайте, яківчинки може зробити людина в процесі тієї або іншої діяльності.) Мотивидіяльності
живаістота мотив рухова
Слово «мотив» французького походження, в психології означає те,що спонукає діяльність. Нас цікавить питання: що рухає людською діяльністю?
Намагаючись пояснити діяльність людей, їх вчинки, мислителі різних епохдавали різні відповіді на питання про те, що ж рухає цими діями, а отже — розвитком суспільства.
Одні з них пояснювали розвиток впливом географічного середовища. Так,французький просвітник XVIII ст. Ш. Монтескье вважав, що кліматичні умовиобумовлюють індивідуальні особливості людини, його характер і схильності. Українах з плодоносним ґрунтом легше встановлюється дух залежності, оскількилюдям, зайнятим землеробством, ніколи думати про свободу. А в країнах зхолодним кліматом люди більше думають про свою свободу, чим про урожай. З такихміркувань робилися висновки про характер політичної влади, закони, торгівлі ітому подібне.
Інші мислителі пояснювали рух суспільства духовним чинником: "ідеїправлять світом". Деякі з них вважали, що це ідеї критично мислячих осіб,які створюють ідеальні проекти громадського устрою. Інший погляд полягав втому, що історією править світовий розум. Такий погляд розвивав у своїх працяхнімецький філософ Гегель.
Ще одна точка зору на розвиток суспільства полягала в тому, що діяльністьлюдей можна науково пояснити, вивчаючи роль матеріальних чинників.
Значення матеріального виробництва в розвитку суспільства обґрунтовувавК. Маркс. Він звертав увагу на той факт, що, перш ніж займатися філософією,політикою, мистецтвом, люди повинні є, пити, одягатися, мати житло, а значить,виробляти усе це. Зміни у виробництві, згідно з Марксом, спричиняють за собоюзміни в інших сферах життя. Діяльність людей визначається кінець кінцем їхматеріальними, економічними інтересами.
Деякі учені заперечували можливість пояснення історичних змін яким-небудьодним чинником, вказуючи на взаємодію самих різних причин і умов розвитку.Наприклад, німецький учений М. Вебер доводив, що духовний чинник грає не меншуроль, чим економічний, що важливі історичні зміни відбувалися під впливом тогоі іншого. Проте багато учених і сьогодні вважають, що можна знайти визначальнийчинник руху суспільства, виділяючи його з інших. Так, в умовахнауково-технічної революції XX ст. деякі учені таким чинником назвали техніку ітехнологію.
Учені-психологи вивчають стан переживання людини, спонукаючий його додіяльності. У мотивах діяльності проявляються потреби людини. Тому можнасказати, що мотиви — це спонукання до діяльності, пов'язані із задоволеннямпотреб. А потреба — це переживана і усвідомлювана людиною нужда в тому, щонеобхідно для підтримки організму людини і розвитку його особистості.
Потреба зазвичай спрямована на який-небудь предмет. Наприклад, голод — ценужда в їжі, предметом потреби є їжа. Неможливість впоратися із завданням створюєнужду в знаннях, які потрібні для її вирішення. Предметом потреби в даномувипадку є знання.
Потребі людини можна розділити на три групи. Перша — це переживання нуждив диханні, живленні, воді, в нормальному теплообміні, русі, самозбереженні,збереженні роду і інші потреби, пов'язані з біологічною організацією людини, зйого приналежністю до природи. Іншими словами, це ті ж потреби, що є і утварин. Німецький письменник Г. Белль (1917-1985) так писав про одну з цихпотреб: «Сон прекрасний тим, що зрівнює і людину і тварину».
Друга група — соціальні потреби, породжені суспільством. У них втіленанужда особи, наприклад, в різноманітних взаєминах з іншими людьми, всамореалізації, самоствердженні, громадському визнанні її достоїнств. Середсоціальних потреб іноді виділяють потреби «для себе» (потребанаполягати на своїх правах) і «для інших» (потреба виконувати своїобов'язки). Про перші російський письменник А. Н. Радищев говорив: що «Усепочинається для себе, усе, що робимо без примусу, робимо із старанністю,затьмарені, добре». А прикладом другої потреби може бути герой розповідіЮ. Нагібіна "Іван": «Якщо визначити його головну спрямованість — він завжди комусь допомагав… Допомагати було його покликанням… Йомудоставляло куди більше задоволення старатися для когось, ніж для самогосебе».
Третя група потреб — ідеальні: пізнавати навколишній світ в цілому і вйого подробицях, усвідомлювати своє місце в нім, сенс і призначення свогоіснування. Нужда в знаннях відмічена була ще в давнину. Філософ Аристотель писав:«Усі люди від природи прагнуть до знання». Зрозуміти сенс життядопомагає не лише знання, але і мистецтво, яке іншими засобами, ніж наука,допомагає людині знайти себе і своє призначення.
У деяких людей ідеальні потреби зводяться до розваг. Але і в цьомувипадку вони різноманітні: комусь — кіно, комусь — танці, а комусь — боліти заулюблену футбольну команду. Тим, хто професійно займається наукою і мистецтвом,властиві сильні ідеальні потреби.
Біологічні, соціальні іідеальні потреби взаємозв'язані. Біологічні у своїй основі потреби у людини навідміну від тварин стають соціальними. Насправді, в жаркі дні багатьох людеймучить спрага, але ніхто не стане пити з калюжі на дорозі! Людина вибираєнапій, що тамує жадаю, і піклується, щоб посудина, з якої він п'є, була чиста.І їда для людини стає потребою, задоволення якої має безліч соціальних граней;мають значення і кулінарні тонкощі, і обстановка, і сервіровка столу, і якістьпосуду, і оформлення блюда, і приємне суспільство, що розділяє його трапезу. Убільшості людей соціальні потреби панують над ідеальними. Потреба в знанняхвиступає нерідко як засіб набути професії, зайняти гідне становище всуспільстві.
В деяких випадках взагалі важко відокремити біологічне, соціальне,ідеальне. Прикладом може служити потреба в спілкуванні (мова про нього піденижче).
Приведена класифікація потреб не єдина в науковій літературі. Існуютьнемало інших. Одна з них розроблена американським психологом А. Маслоу. Вінвиділив наступні базисні потреби:
— фізіологічні: у відтворенні роду, їжі, диханні, одязі, житлі, фізичнихрухах, відпочинку і тому подібне;
— екзистенціальні (від латинського слова, що означає буквально, — існування): в безпеці свого існування, комфорті, постійності умовжиттєдіяльності, в гарантії зайнятості, страхуванні від нещасних випадків,упевненості в завтрашньому дні і т. д.;
— соціальні: в соціальних зв'язках, спілкуванні, прихильності, турботіпро інше і увазі до себе, участі в спільній діяльності з іншими;
— престижні: в самоповазі, пошані з боку інших, визнанні, досягненніуспіху і високої оцінки, службовому зростанні;
— духовні: в самоактуалізації, самовираженні.
Згідно теорії Маслоу, перші два типи потреб — первинні (природжені), анаступні три — вторинні (придбані). Потреби кожного наступного рівня стаютьнасущними, коли задоволені попередні.
Разом з потребами, найважливішим мотивом діяльності є соціальніустановки. Під ними розуміється загальна орієнтація людини на певний соціальнийоб'єкт, виражаюча схильність діяти певним чином відносно цього об'єкту.Наприклад, таким об'єктом може бути сім'я.
Залежно від оцінки значення сімейного життя, її корисності для себе,індивід може бути схильний до створення сім'ї, її збереженню або, навпаки, нерозташований створювати і берегти сімейні узи. Від цього залежать його дії,його поведінка.
Важливу роль в мотивах діяльності грають переконання. Переконання — цестійкі погляди на світ, ідеали і принципи, а також прагнення утілити їх в життячерез свої дії і вчинки.
У формуванні мотивів діяльності особливу роль грають інтереси. Це словотеж латинського походження, що означає буквально — має значення, важливо.Інтереси людей мають у своїй основі їх потреби, але спрямовані не стільки напредмети потреб, скільки ті громадські умови, які роблять більш менш доступнимиці предмети, передусім, матеріальні і духовні блага, що забезпечуютьзадоволення потреб. Інтереси людей полягають в збереженні або перетворенні тихумов (установ, порядків, норм взаємин і тому подібне), від яких залежитьрозподіл благ. Ці інтереси залежать від становища в суспільстві тих або іншихгруп населення. Кожна людина належить до декількох соціальних груп. Наприклад,молода людина належить до молоді, яка має свої, відмінні від інших групінтереси (здобути освіту, професію, мати матеріальні умови для створення сім'їі т. д.). Він же відноситься до якої-небудь етнічної групи і має загальніінтереси з іншими членами цієї групи (можливість розвитку національноїкультури, мови). Будучи членом інших груп, людина має відповідні соціальніінтереси. Значить, інтереси визначаються становищем різних соціальних груп ііндивідів в суспільстві. Вони більшою чи меншою мірою усвідомлюються людьми і єнайважливішими спонукальними стимулами до різних видів діяльності. Усуспільстві взаємодіють різноманітні інтереси: індивідуальні, групові, інтересисуспільства в цілому. По спрямованості інтереси розділяються на економічні,соціальні, політичні, духовні. У них знаходять узагальнене вираження актуальніпотреби людей.
Потреби і інтереси займають провідне місце в мотивах діяльності. Г.Гегель писав: «Найближчий розгляд історії переконує нас в тому, що діїлюдей витікають з їх потреб, їх пристрастей, їх інтересів… і лише вони граютьголовну роль».
Потреби і інтереси усвідомлюються людьми, тобто характеризують свідомудіяльність. Люди обмірковують діяльність, здійснюють самоконтроль своїх дій.Проте в діяльності проявляється і несвідоме, що означає психічне життя, щоздійснюється без участі свідомості.
Австрійський психолог З. Фрейд (1856-1939), що вивчав роль несвідомого,надавав йому велике значення: «Багато що в Я безумовно несвідомо, саме те,що слід назвати „ядром Я“. Під несвідомим в психології зазвичайрозуміються обумовлені діями стани, в яких чоловік не дає собі звіту.
У сучасній психології виникла точка зору, згідно якої несвідоме, — цетворче начало, головне джерело мотивів і переживань людей. Швейцарськийпсихолог К. Г. Юнг (1875-1961) рахував, що несвідоме — джерело творчої фантазіїдуху, воно існує не лише в особі, але і в громадській психології.
На діяльність людини можуть зробити великий вплив його потягу, тобтопсихічні стани, що виражають неусвідомлену або недостатньо усвідомлену потребу.Одні потяги спонукають до діяльності, спрямованої на збереження і розвитокжиття, інші проявляються в агресивних, руйнівних діях. Для людини, щовипробовує стан потягу, не ясно, що тягне його до об'єкту, які цілі його дії.Згадаємо слова князя з „Русалки“ А. С. Пушкіна: „Мимоволі до цихсумних берегів мене тягне невідома сила“. Герой драми не усвідомлює, якасила спонукала його прийти до того місця, де загинула улюблена дівчина.
Багато учених вважають, що потяг – це початковий етап формування мотивівповедінки людини. Спочатку неусвідомлені потяги поступаються місцемусвідомленим мотивам.
Німецький соціолог М. Вебер, кажучи про діяльність, розділив дії залежновід їх мотивів на цілераціональні, ціннісно-раціональні, афектні і традиційні.
Целерациональное дія характеризується раціонально поставленою іпродуманою метою. Целерационально діє той індивід, чия поведінка орієнтована намету, засоби і побічні результати його дій. В цьому випадку індивід раціональнорозглядає відношення засобів до мети і побічних результатів, відношення різнихможливих цілей один до одного.
Ціннісно-раціональна дія характеризується усвідомленимвизначенням своєї спрямованості і послідовно планованою орієнтацією на нього.Але сенс його полягає не в досягненні якої-небудь мети, а в тому, що індивіднаслідує свої переконання про борг, гідність, красу, релігійних визначили,благочесті. Така дія підпорядкована принципам, заповідям, вимогам. Вонозасноване на вірі в естетичну, релігійну або іншу цінність певної поведінки.
Афектна дія обумовлена емоційним станом індивіда (слово»афект" походить від латинського слова, що означає буквально,:душевне хвилювання; психологи розуміють під цим терміном відносно короткочасне,сильно і бурхливо протікаюче емоційне переживання — лють, жах, відчай і томуподібне). Воно може бути реагуванням на абсолютно незвичайне роздратування.Індивід діє під впливом афекту, якщо він прагне негайно задовольнити своюпотребу в помсті, насолоді, відданості і тому подібне
Традиційна дія заснована на тривалій звичці. Часто це автоматичнареакція на звичне роздратування у напрямі колись засвоєної установки(наприклад, виникнення у нас в країні нестачі якого-небудь потрібного продуктувикликає у багатьох людей бажання при першій нагоді створити у себе запас цьогопродукту).
М. Вебер відмічає, що в чистому вигляді ці типи поведінки зустрічаютьсянечасто. Зазвичай різні мотиви поєднуються, накладаються один на одного. Протеїх знання допомагає зрозуміти мотиви поведінки людей, сенс їх діяльності.