ВІДКРИТИЙ МІЖНАРОДНИЙ УНІВЕРСИТЕТРОЗВИТКУ ЛЮДИНИ «УКРАЇНА»
ФАКУЛЬТЕТ СОЦІАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
КАФЕДРА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИКонтрольна робота
з навчальної дисципліни: «Соціальнапедагогіка»
на тему: «Виховна системаВ.О.Сухомлинського»
Студентки 2курсу
групиЗСР-61
КриловоїІрини Валеріївни
Викладач:Іванова
ІринаБорисівна
кандидат педагогічнихнаук
№ заліковоїкнижки 6.040200 — 329
Київ – 2007
План:
Вступ
1. Видатний український педагог В.О.Сухомлинський
2. «Батьківська педагогіка» — енциклопедія сімейного виховання
3. Система виховання дитини дошкільного віку
4. Трудове виховання дітей
5. Розвиток пізнавальної діяльності дитини в процесі навчання
6. Роль сім’ї у виховній системі В.О.Сухомлинського Висновок Список використаної літератури
Людина народжується насвіт не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоблишити по собі слід вічний.
В.О.Сухомлинський
ВСТУП
На сучасному етапі становлення Української держави заумови складного політичного і соціально-економічного її стану особливовідчутний негативний вплив на сучасну школу таких суспільних явищ, як посиленняаморальності, злочинності, зубожіння та інше, що призводить до знеціненняосвіти, падіння авторитету учителя, росту агресивності, жорстокості, нігілізмупідлітків. Аналіз цих деструктивних процесів у сучасному суспільстві дозволяєзробити висновок, що є небезпека виростити бездуховне покоління, не«обтяжене» інтелігентністю, порядністю, яке зневажливо ставиться докультурних цінностей та не прагне до здорового способу життя.
Розв’язання цієї проблеми, як підтверджує вітчизняний ісвітовий досвід, можливе за умови оптимізації управління процесом виховання задопомогою гуманізації освіти, що має забезпечити утвердження пріоритетузагальнолюдських цінностей у суспільстві. Гуманізація освіти передбачає, насамперед,сприяння розвитку творчих можливостей людини, її інтелектуальної свободи,створення максимально сприятливих умов для розкриття особистості.
Гуманні цінності і відповідні їм норми є тим культурнимкодом, який визначає повсякденну поведінку і регулює взаємини людей, забезпечуєраціональність і людяність їхнього способу життя, а отже життєздатністьсуспільства. Саме гуманне виховання особистості сприяє олюдненню суспільнихвідносин.
Сьогодні спостерігається протиріччя між потребами суспільствау таких високогуманних особистостях та реальністю нашого повсякденного життя:дефіциту людяності, милосердя, співчуття, доброти. Все це посилюєтьсяприскоренням темпів життя, бурхливим розвитком засобів масових комунікацій. Закономірно,що для людини важливо, на якому рівні здійснюється її взаємодія та контакти зіншими людьми, як це впливає на її емоційний стан, самопочуття, життєвий тонус.
Система гуманістичних поглядів, створена українськимипедагогами, філософами та діячами культури є надбанням громадської і педагогічноїдумки впродовж століть. Проблемам виховання дітей і молоді в дусі гуманізмуособливу увагу надавав В.О.Сухомлинський. Він неодноразово підкреслював, щонема і не може бути виховання гуманіста без людської любові і поваги довихованців, бо саме розумна любов і повага роблять дитину здатною піддаватисьвпливові педагога і колективу.
1. Видатний український педагог В.О.Сухомлинський.
Василь Олександрович Сухомлинський (1918-1970) — видатнийукраїнський педагог, публіцист, письменник, засновник гуманістичної,новаторської педагогіки.
У 1935 р. В.О.Сухомлинський розпочав педагогічну діяльність.Працював учителем у Василівській школі Онуфріївського району, учителем ізавучем в Онуфріївській середній школі. З 1947 року по 1970 рік — директорПавлиської середньої школи. Кандидат педагогічних наук, член-кореспондент АПНСРСР. Автор багатьох книг, брошур і статей, художніх творів для дітей та низкипедагогічних праць, зокрема: «Серце віддаю дітям», «Народження громадянина»,«Як виховати справжню людину», «Павлиська середня школа», «Сто порадучителеві», «Батьківська педагогіка» та ін. Розробляв питання теорії і методикивиховання у шкільному колективі та родині, всебічного розвитку особистостіучнів, педагогічної майстерності. Особливу увагу приділяв патріотичномувихованню дітей і молоді, проблемам розумового, морального, естетичного татрудового виховання школярів.
Педагогічна творчість В.О.Сухомлинського багатогранна іневичерпно багата. Василь Олександрович увійшов в історію радянської ісвітової культури як видатний педагог і письменник, як патріот і поборникнайгуманніших ідей у вихованні, як політичний трибун і громадський діяч,безмежно відданий своєму народові.
Благородній справі виховання молодих поколіньВ.О.Сухомлинський віддав усе своє невтомне життя і вогонь серця. Його численніпедагогічні праці, нариси та оповідання нині відомі не тільки педагогічнійгромадськості, а й широким колам читачів і в нашій країні, і за її межами. Засвоє коротке життя Василь Олександрович опублікував близько тридцяти книжок — монографій та багато наукових і популярних статей у журналах і збірниках.Багато з них перекладено на різні мови народів світу.
Усі твори видатного педагога пройняті безмежною вірою влюдину, щедрість і благородство її душі, невичерпне багатство інтелектуальних іморальних сил і в ті величезні виховні можливості, які створює суспільство.
Педагогічні ідеї і праці В.О.Сухомлинського швидко привернулиувагу численних дослідників і всієї педагогічної громадськості. Павлиськашкола ще за життя Василя Олександровича стала своєрідною педагогічноюлабораторією, академією, місцем педагогічного паломництва.
У працях Сухомлинського знаходять розвиток прогресивніпедагогічні ідеї корифеїв вітчизняної і зарубіжної педагогіки — Коменського іРуссо, Дістервега і Песталоцці, Толстого і Ушинського, Крупської і Макаренка.
Учений-педагог ставить у своїх творах найрізноманітнішіпроблеми виховання. Це передусім проблеми морального і естетичного виховання,розумового розвитку, формування світогляду, проблеми всебічного гармонійногорозвитку і громадянського виховання.
Водночас В.О.Сухомлинського все життя хвилювали й проблемисімейного виховання, батьківської педагогіки, тієї найменшої соціальноїклітинки, де закладаються основи особистості, формуються характер молодоїлюдини, моральні почуття, поведінка, громадянська зрілість. Він бувпереконаний у тому, що успіху у вихованні поколінь можна досягти тількиспільними зусиллями сім'ї, школи і громадськості. «Всі шкільні проблемистоять і перед сім'єю, усі труднощі, які виникають у складному процесішкільного виховання, сягають своїм корінням у сім'ю»1.В.О.Сухомлинський твердив, що зміцнення сім'ї, вдосконалення родинноговиховання — одна з найважливіших соціальних проблем, від розв'язання якоїзалежатиме майбутнє нашого суспільства, моральне обличчя молоді.
_____________________________________________________________
1 Сухомлинський В.О. Вибрані твори. К.,«Радянська школа», 1976, т. 1, с. 86.
2. «Батьківська педагогіка» — енциклопедія сімейного виховання.
Наприкінці свого життя В.О.Сухомлинський розпочав роботу над дужепотрібною книжкою — енциклопедією сімейного виховання «Батьківськоюпедагогікою», в якій повинні були висвітлюватися найактуальніші сучасніпроблеми виховання дітей у сім'ї, педагогічної освіти батьків і дорослих,соціальної педагогіки. Та не встиг Василь Олександрович підготувати до друкузадуману ним працю. Вже після його смерті вдалося зібрати рукописні та деякінадруковані статті й підготувати видання «Батьківської педагогіки».
Педагогічна майстерність В.О.Сухомлинського виявлялася в тому, щозвичайні життєві явища, події чи ситуації він умів використовувати як важливіфактори виховного впливу на особистість дитини, перетворювати їх у засобивиховання. Так, у «Батьківській педагогіці» кожний маленький епізод, подія зжиття школи чи сім'ї, легенда чи переказ стають канвою, відправним моментом длязмістовної розмови, педагогічних роздумів і міркувань, що змушують глибоковникати в проблеми сімейної педагогіки.
В.О.Сухомлинський був справжнім знавцем і дослідником психології людини,він глибоко розумів душу дитини, її переживання, почуття, прагнення ісподівання, досконало знав психологію взаємин батьків і дітей, молодшого істаршого поколінь, міжособових стосунків у дитячих колективах, психологічнийклімат у соціальних групах і ті фактори, що його зумовлюють. Винятковапедагогічна спостережливість, душевна проникливість, палка любов до дітей ідоброзичливість, невтомна наполеглива дослідницька робота сприяли всебічномупізнанню й розкриттю найінтимніших відтінків психічного життя дитини, виявленнюособливостей її почуттів, намірів, сподівань і мрій.
В.О.Сухомлинський вважав, що Батьківщина починається із сім'ї, щонайважливіші риси і якості радянського громадянина-патріота зароджуються всімейному вихованні, що діти — продовження не тільки нашого роду, а й нашогосоціального ладу, наших завоювань і благородних намірів. І від того, якідуховні цінності візьме від нас молодь, залежатиме майбутнє нашого народу ісуспільства. От чому в світі йде така запекла непримиренна боротьба заоволодіння умами й серцями молодого покоління, за його світоглядну та ідейно-політичнуорієнтацію. А тому через усі праці В.О.Сухомлинського проходить головна ідеягромадянського виховання, патріотичного та інтернаціонального обов'язку, формуваннягармонії морального та інтелектуального, героїчного і естетичного, особистого ісоціального.
Проблема виховання молоді на героїчних і трудових традиціях нашогонароду посідає провідне місце в творчості В.О.Сухомлинського. Ідея вірності івідданості Батьківщині, пише Сухомлинський, стає переконанням лише тоді, колиБатьківщина постає перед дитиною в ореолі героїчного і прекрасного. Вже самінаголовки першої частини «Батьківської педагогіки», а саме: «Нехай попіл героївстукає в серця дітей», «Чи знають діти, якою ціною здобуто їхню радість»,«Загін носить ім'я героя» красномовно говорять про це.
Переживання краси героїчного — це духовна сила, що возвеличує людину вїї очах. Це не сліпі почуття, а поєднані із свідомістю і переконаннямблагородні поривання людської душі, що кличуть на подвиги, героїчні вчинки. Ценова проблема в теорії і практиці виховання, що потребує пильної увагидослідників. До В.О.Сухомлинського ніхто в теорії педагогіки не підносив натаку висоту проблеми формування особистості через красу героїчного і величного.Василь Олександрович приділяє велику увагу патріотичним ритуалам і традиціям,присвяченим героїчним подіям у житті нашого народу, як засобуідейно-політичного виховання, джерела моральних та естетичних почуттів.
Розвиваючи ідеї А.С.Макаренка, В.О.Сухомлинський збагатив радянськупедагогіку новими формами високоідейних ритуалів і традицій, показав чудовізразки й способи організації естетичного і патріотичного виховання учнів.
В.О.Сухомлинський, як і А.С.Макаренко, високо цінив роль традицій і звичаїву вихованні радянського патріотизму, громадянському вихованні, формуванніідейних переконань і моральних почуттів.
У Павлиській середній школі були створені прекрасні традиції, звичаї, щосприяли формуванню високих моральних якостей у школярів, згуртовували дитячийколектив, створювали сприятливу психологічну атмосферу в дитячих групах іколективах. Це передусім культ героїв війни і мирної праці, традиційневшанування пам'яті тих, хто віддав своє життя за визволення і незалежність нашої Батьківщини. Це не тільки урочисте проведенняпам'ятних днів, а й повсякденна практична діяльність — догляд за могиламивоїнів-героїв, праця в Музеї Слави, створення Алеї Героїв, участь у відтворенніісторичних подій героїчного минулого, допомога інвалідам війни і праці тощо.
Це культ праці, культ бережливості, культ творення і примноженняматеріальних і духовних цінностей. У системі роботи Павлиської середньої школиці традиції і звичаї входили в життя вже з самого початку навчання дитини вшколі, коли вона своїми руками прикрашала обеліски, висаджувала і доглядалаквіти на братських могилах, виготовляла пам'ятні подарунки знатнимтрудівникам. Активна участь у громадських справах старших школярів, освоєння пустиріві запущених ділянок землі, боротьба з ерозією ґрунту, насадження лісозахиснихсмуг, парків, садів, участь у збиранні врожаю, урочисте відзначення святаПершого Снопа і Першого Хліба — все це сприяло не тільки створенню в дитячомуколективі культу величного і героїчного, але й культу праці, вихованню поважногоставлення до праці, високої пошани і поваги до трудівників.
В.О.Сухомлинський — неперевершений майстер створення патріотичнихритуалів і традицій, обрядів і звичаїв. Шкільні традиції передавалися наступнимпоколінням, забезпечуючи ідейний зв'язок, вони згуртовували учнівський колектив,формували почуття честі і відповідальності, обов'язку і поваги до колективу.Ідеї А.С.Макаренка про виховуючу роль традицій В.О.Сухомлинський розвинув ізбагатив в умовах сільської школи.
Виховання громадянина-патріота починається із сім'ї. Сім'я — це найменшаклітинка нашого суспільства, в якій, як у фокусі, відображається все життянашої країни. І тим сильніший виховний вплив робить сім'я на особистість дитини,чим активнішу життєву позицію займають батьки в суспільстві, чим вищі їхніморальні достоїнства і культурний рівень.
3. Система виховання дитини дошкільного віку.
В.О.Сухомлинський виявив дуже важливу особливість психіки дитини — чиммолодший її вік, тим вразливіша, сприятливіша вона до виховного впливу, тимлегше пробудити в ній благородні почуття, виховати чи перевиховати. В.О.Сухомлинськийрозвинув і збагатив ідеї А.С.Макаренко про особливо сприятливі можливостівиховання дитини дошкільного віку. Всім відоме твердження А.С.Макаренка проте, що виховання дитини, в основному, проходить до шести років, і якщо ви невиховали дитину в цьому віці, тоді виникає потреба перевиховувати її.Психологічними дослідженнями встановлено, що той чи інший період розвиткудитини характеризується підвищеною чутливістю і сприйнятливістю, коли виникаютьі особливо рельєфно виявляються надзвичайні й навіть неповторні можливостіефективного розвитку й формування особистості дитини. А потім такі можливості поступовоабо й різко слабнуть, зникають, ускладнюючи процес виховання. Це стосуєтьсянасамперед соціальної адаптації, розвитку пізнавальних інтересів, моральнихякостей і поведінки дитини.
Так, у дошкільному віці, коли дитина особливо інтелектуально і соціальноактивна, порівняно легко виховати елементарні моральні почуття і правилаповедінки: слухняність і доброзичливість, чесність і правдивість.
На яскравих повчальних прикладах із сімейного виховання В.О.Сухомлинськийпоказує, як успішно закладаються і міцніють основи моралі в дітей, якщо батькивраховують ці особливості й можливості розвитку психіки в дошкільному віці(«Моральні цінності сім'ї», «Бережіть душу дитини»), і як несформовані йнезакріплені в ранньому дитинстві такі елементарні моральні правила життя іповедінки дитини, як «можна», «не можна», «треба», «не треба», «дозволено»,«заборонено», відсутність елементарних почуттів обов'язку і відповідальностіускладнюють дальший процес виховання особистості в наступних вікових періодах.
А кому не відомі надзвичайна дитяча спостережливість, цікавість ідопитливість, скільки разів малюки завдають клопоту старшим своїминескінченними «чому?», «для чого?», «навіщо?». То зароджується і з неповторноюсилою виявляється пізнавальний інтерес — потреба все знати, зрозуміти,пояснити. Задовольняючи дитячу допитливість розумними, доступними для її розуміннявідповідями, підтримуючи її цікавість, ми сприяємо розпитку мислення й уявидитини, стійких пізнавальних інтересів як найважливішого компонента в структуріінтелекту особистості.
Однак, дорослі не завжди усвідомлюють свою відповідальність за розумовийрозвиток дитини, їм не вистачає ні часу, ні зусиль, щоб задовольнити дитячудопитливість, поміркувати, порозмовляти з дитиною, дати правильну і зрозумілувідповідь на ті чи інші запитання, заохотити до дальшої пізнавальноїдіяльності, розвинути дитячу спостережливість і увагу, пам'ять і мислення. Такзароджується психологія байдужості, так виростають діти, яких ніщо неприваблює. Їх не цікавлять ні знання, ні школа, вони вчаться лише формально, зобов'язку або примусу, у них не виникла потреба все знати, розуміти, не сформувалисяпізнавальні інтереси.
От чому В.О.Сухомлинський звертається своїми працями до батьків іззакликом вчити дітей спостерігати, пізнавати світ, міркувати, бути уважними доїхніх запитань, заохочувати і спрямовувати дитячу допитливість і, головне, незалишати дітей поза батьківською увагою, турботою про їхнє розумове виховання,своєчасно впливати на розвиток розумових здібностей. Звичайно, сформувати вмалих дітей стійкий пізнавальний інтерес, органічну потребу в знаннях, освіті — нелегка справа. Василь Олександрович радить батькам знаходити різноманітніформи й способи спонукання дитячої спостережливості, цікавості, показувати йрозкривати перед ними неповторну красу природи і людського життя.
Щодо формування моральних почуттів, найблагородніших рис і якостейособистості особливо сприятливий вік раннього дитинства. У цьому віці порівнянолегко формуються такі моральні цінності особистості, як колективізм,дисциплінованість, працьовитість і бережливість, почуття обов'язку івідповідальності, дружби, товаришування, поваги до праці й людей праці. У підлітковомуі юнацькому віці інтенсивно формуються світоглядні і морально-вольові якості особистості- ідейні переконання, патріотичні ідеали, громадянська зрілість.
В.О.Сухомлинський назвав цей вік періодом становлення громадянина, світогляднимвіком, періодом формування вольових якостей і характеру молодої людини. Осьчому дуже важливо для всіх, хто має справу з вихованням дітей, знати не тількивікові та індивідуальні особливості розвитку дитини, а й ті умови, за якихуспішно формуються й виховуються в тому чи іншому віковому періоді найбільшзначущі риси і якості особистості, та забезпечити їхній максимальний розвиток.Своєчасність виховного впливу — запорука успіху у вихованні молодої людини.
Видатний педагог відмічав найтиповіші вади сімейного виховання. Одною знайшкідливіших вад, за його висловом, є споживацький характер способу життябагатьох дітей. Деякі батьки вважають, що живуть вони і працюють лише заради щастясвоїх дітей і тому дозволяють їм усе, створюючи максимальний матеріальнийдостаток, тепличні умови, задовольняючи всі необмежені бажання й навіть примхи.Діти в таких сім'ях виростають, не знаючи ні в чому нужди, не знаючиобов'язків і відповідальності. Це призводить до дуже небезпечних наслідків — спотворення людської особистості, марнотратства, споживацького, паразитичногоспособу життя.
4. Трудове виховання дітей.
Особливу увагу В.О.Сухомлинський приділяв трудовому вихованню дітей як усім'ї, так і в школі, вихованню любові до праці, працьовитості, поваги до людейпраці, бережливого ставлення до матеріальних і духовних благ людства. У Павлиськійшколі ним було запроваджено чітко продуману систему виховання дітей, створеніналежні умови для формування трудових традицій, які переросли в культ праці. ВасильОлександрович писав, що не гра в працю, а справжнє трудове життя, — з потом,втомою, мозолями, радістю досягнутої мети — ось щастя людини.
В.О.Сухомлинський відзначав, що марне витрачання часу, байдикування,ледарство проникає нині у життя дітей; та деякі батьки вважають, що їхні дітиповинні тільки гратися, забавлятися, розважатися, а праця — це обов'язок дорослих.Дітей перетворили у бездушних споживачів радощів, вони навіть не усвідомлюють,звідки та радість прийшла і якою ціною завойована. Такі батьки переконані втому, що найбільше щастя дитинства — безтурботність, втіха, радісне життя.
У деяких сім'ях діти аж до підліткового, а то й юнацького віку не знаютьособливих турбот, серйозної праці, не мають постійних трудових обов'язків ідоручень, а свій вільний від навчання час проводять у розвагах, іграх, а то йбешкетуванні. Деякі батьки вважають, що бажання працювати, любов до праціприходить до людини з віком само собою. Вони заявлять: ми в свій часнабідувалися, зазнали стільки горя, то хай хоч наші діти будуть щасливими,ростуть безтурботними, тішаться радощами дитинства.
За думкою В.О.Сухомлинського, в праці розкриваються здібності, моральніта інтелектуальні сили молодої людини, формується її особистість. Тільки впроцесі трудової діяльності виникає потреба в спілкуванні, у становленнісоціальних і психологічних відносин, ділових взаємин між людьми, взаємодопомоги,взаєморозуміння, дисциплінованості, погодженості дій і вчинків тощо. Потреба впраці, звичка і відповідальне ставлення до праці можуть сформуватися лише принаявності посильних і постійних трудових доручень, у праці радісній, безпримусу і покарань, самостійній і творчій, корисній як для особистості, так ідля суспільства.
Через усі педагогічні праці В.О.Сухомлинський проводить основну ідею — ідею самоутвердження і становлення особистості громадянина у творчій праці наблаго суспільства. Дати дитині радість творення, радість праці, праці на благолюдей — це і є справжня мудрість батьківської любові до дітей.
Василь Олександрович писав, що творчий характер трудової діяльностірозкривається перед дитиною тоді, коли вона зайнята тривалою працею, якапотребує щоденної думки, піклування. І однією з найсильніших спонук до фізичноїпраці є важливість задуму цієї праці, поєднання зусиль розуму і рук. Чимважливіший задум, тим з більшим інтересом виконується найпростіша робота.Оволодіння майстерністю дослідження, експериментування, використання данихнауки у праці — все це дитина усвідомлює і переживає як моральну гідність.
5. Розвиток пізнавальної діяльності дитини в процесі навчання.
Василь Олександрович у низці наукових та публіцистичних робіт розглядаєпроцес навчання як радість пізнання, як красу розумової праці. Переконливопоказати, що в знаннях зосереджена краса життя і геній людства, активізуватирозумову діяльність учнів, заохочувати вольові зусилля, сприяти усвідомленнюними потреби в знаннях — запорука успіху в навчанні. От чому свою школу вінназиває «школою радості». Основи пізнавальної діяльності і навчальної працізакладаються в ранньому дитинстві, а тому В.О.Сухомлинський дає практичніпоради батькам: розвивати в дітей спостережливість, вміння орієнтуватися врізноманітних ситуаціях, мислити, міркувати, фантазувати. Цьому особливосприяє вивчення явищ природи в ранньому дитинстві, спільні прогулянки, бесіди,читання книжок, спільна праця.
Мислення дитини своєрідне, її думка невіддільна від почуттів, вона прагневсе пізнати, зрозуміти. А тому сам процес навчання повинен бути життєрадісним,захоплюючим, будити думку і почуття, мати дослідницький характер. Водночас зцим, розвиток пізнавальних і навчальних інтересів немислимий при застосуванніпримусу, покарань або сухих формальних вимог. В.О.Сухомлинський пише: «Діти, на яких часто кричать, втрачають здатністьсприймати найтонші відтінки почуттів інших людей і — це особливо тривожить — втрачають чутливість до правди, справедливості»1.
Василь Олександрович на яскравих прикладах показує, яке значення дляінтелектуального розвитку, зокрема мислення і пізнавальних інтересів, маєпсихологічний клімат соціального середовища, в якому дитина формується ірозвивається, багатство інтелектуальних зв'язків і відношень, мовнеспілкування, активна пізнавальна і трудова діяльність. Багато цікавих порад зцього питання міститься у статті «Вашій дитині через рік іти до школи» та ін.
Величезного значення надавав В.О.Сухомлинський вихованню дітей засобамиприроди, безпосередньому спілкуванню їх з природою. Природа стає могутнімфактором виховання особливо тоді, коли дитина пізнає і розкриває її таємниці,розумно перетворює і примножує її багатства, оберігає її скарби.
Спілкуючись з природою, діти не тільки вчаться пізнавати світ, мислити,вони вчаться розуміти прекрасне. Збагачуються духовний світ дитини, її почуття,облагороджується душа. Прогулянки дітей у ліс, на луг, річку — це не розвага,вважає В.О.Сухомлинський, це справжні уроки, на яких дитина пізнає світ,вчиться мислити, міркувати, розуміти і усвідомлювати складні різноманітніявища.
_____________________________________________________________
1 Сухомлинський В.О. Вибрані твори. К., «Радянська школа»,1976, т. 4, с. 501.
Особливе значення має виховання засобами природи в ранньому дитинстві,коли душа дитини надзвичайно вразлива, чутлива, ніжна. Перші уроки розвиткудуховної культури слід проводити не в чотирьох стінах, перед класноюдошкою, а серед невичерпного багатства природи, неповторної її краси.
Такі уроки допомагають виховати в дитини любов до природи, захопленнякрасою і гармонією, бережливе ставлення до неї. На яскравих прикладахВ.О.Сухомлинський показує, як у дітей зароджуються благородні почуття, коливони спостерігають за життям малих пташенят у гнізді, вирощують квіти і плодовідерева, закладають сади і виноградники, доглядають столітні дуби. Почуттявлади людини над природою — це передусім збереження і примноження її багатстві краси.
6. Роль сім’ї у виховній системі В.О.Сухомлинського.
Василь Олександрович постійно цікавився проблемами сімейного виховання,умовами і особливостями виховання дітей у різних сім'ях, вивчав позитивнийдосвід, підмічав найістотніші і найбільш типові вади та недоліки сімейноговиховання, шукав причини цих недоліків. Він проводив велику виховну і освітнюроботу з батьками, дорослими, навчав їх мистецтва сімейного і громадськоговиховання, гостро критикував обивательство, неуцтво, примітивізм. У Павлиськійшколі було створено чітку систему педагогічної освіти і пропаганди педагогічнихзнань серед населення, батьків і навіть старшокласників.
В.О.Сухомлинський вважав за необхідне ввести в зміст загальноосвітньоїшколи необхідний мінімум педагогічних знань, виховувати майбутніх батьків,морально готувати їх до великої відповідальної батьківської місії. Вінпідкреслював, що безвідповідальне ставлення молодих батьків до виховання своїхдітей дорого обходиться передусім суспільству.
Морально не підготовлені до народження і виховання дітей батьки, вважаєВ.О.Сухомлинський, є великим нещастям для суспільства. Останнім часом сталодосить помітним таке явище, як невідповідність між фізіологічною готовністю донародження дітей і морально-психологічною зрілістю молодих батьків таусвідомленням їх батьківської місії і ролі, величезної відповідальності передсуспільством за виховання своїх дітей. Велике горе приходить тоді, пишеВ.О.Сухомлинський, коли такі дорослі діти приводять на світ дітей — біда ісуспільству, і дітям. Частина з таких батьків не обізнана з елементарнимиправилами виховання дітей у сім'ї. Сімейні конфлікти, ненормальні відносинитощо призводять до розлучення молодих пар і як результат — важкі діти, трагедіядля дітей і батьків. Діти, які виростають у таких неблагополучних сім'ях, якправило, стають важкими у вихованні, бо погіршуються умови їхнього моральногорозвитку в сім'ї, їм не вистачає батьківської турботи, тепла і ласки. «Важкідіти» — це передусім результат неправильного виховання, вад сімейного життя,несприятливого психологічного клімату і ненормальних стосунків у сім'ї.
Молоді батьки повинні розуміти, що шлюб розпочинається з готовності довеликої і відповідальної соціальної ролі — виховання дітей, успіх якоїзалежить передусім від духовного багатства, вірності коханню, взаємної повагиі спілкування, педагогічних знань і умінь. «Своїх вихованців — юнаків ідівчат ми вчимо: моральне право на кохання має той, хто вміє відповідати замайбутнє — за своїх дітей»1.
/>В.О.Сухомлинський вважає, щопотрібна школа мудрості майбутніх батьків, що молодь треба цілеспрямовано йсвоєчасно готувати до цієї відповідальної громадянської місії. У своїйпрактичній педагогічній діяльності Василь Олександрович ішов двома шляхами:облагородження почуттів, поведінки юнаків і дівчат у системі виховної роботи вшколі, а також впровадження спеціальної педагогічної освіти і вихованнямолоді, моральна підготовка до сімейного життя (нарис «Виховання майбутніхматерів і батьків»).
Василь Олександрович був не тільки великим знавцем батьківської педагогіки,досвідченим пропагандистом педагогічних знань, він сам був прекраснимсім'янином, батьком дітей, що дістали зразкове сімейне виховання, освіту,громадянську зрілість.
В.О.Сухомлинський вважав, що, яким би успішним не було виховання, впливусамого авторитету батьків і дорослих, позитивного прикладу і т. п. для формуваннявсебічно розвиненої особистості не досить. Виховання має доповнюватися самовихованням,тобто зусиллям самої дитини або підлітка, спрямованим на самостійне виробленняпотрібних ціннісних морально-вольових
_____________________________________________________________
1 Сухомлинський В.О. Вибрані твори. К., «Радянська школа»,1976, т. 1, с. 501.
чи інтелектуальних рис і якостей особистості і ліквідацію негативних. Іце дуже важлива справа. Адже ніякі розмови, приклади, заохочення чи покарання збоку батьків чи вихователів не допоможуть підліткові позбутися лінощів і статипрацьовитою людиною, поки цих лінощів, бездіяльності не позбудеться сам учень.Скільки б ми не вмовляли дитину бути відважною, не боятися труднощів, перешкод,вона буде боягузливою доти, поки не подолає сама в собі страх, нерішучість,скованість тощо.
Помиляються й ті батьки, які вважають, що найцінніша риса особистості — слухняність, безумовне виконання всіх вимог старших, підкорення волінаставників тощо. Така беззастережна «слухняність», сліпа підпорядкованістьможуть породжувати конформізм, слабі характери, підлабузництво, слабовільність.А гіршого, ніж безхарактерність і безвольність, немає нічого. Лише той характерсильний, в якому дозріла самостійність, власна думка, самокритичність;незалежність власних суджень і переконань, поглядів і поведінки. Намагання всімі всюди подобатись, усім догодити, не вступати в суперечки й конфлікти,пристосовуватися до всяких вимог (розумних і нерозумних) спотворить характер,почуття і волю молодої людини, сформує психологію раба.
«Виховання може бути безрезультатним, — пише В.О.Сухомлинський, — якщомолода людина з ранніх років не буде виховувати сама себе, коли виховання небуде доповнюватися самовихованням. Самовиховання розпочинається з пізнаннясамого себе і здатності бачити свої достоїнства, недоліки і вади, реальнооцінювати свої можливості і поведінку». Звичайно, самовиховання потребуєособливої уваги з боку батьків і педагогів. Це передусім розумні поради дітям,формування корисних звичок, постійна увага до дітей і допомога у їхнійнавчальній роботі, правильні настанови, посильні й розумні вимоги до їх поведінкиі праці. Неправильні або спотворені уявлення про правила і норми співжиття,поведінки, навчальної діяльності зводять нанівець виховні зусилля і працю якучнів, так і педагогів.
Самоутвердження молодої людини проходить у боротьбі із своїми власнимивадами і недоліками, у боротьбі самого з собою. Перемога над самим собою — найбільша перемога. Щасливим, пише В.О.Сухомлинський, може бути лише той, хто єволодарем своїх бажань, хто вміє володіти собою, своїми почуттями. Требавідзначити, що багатьом нашим дітям і учням саме бракує цієї дуже цінної риси — відповідності рівня бажань і домагань рівневі їх заслуг і можливостей. Разючаневідповідність власних домагань власним достоїнствам породжують паразитичнийспосіб життя дітей у деяких сім'ях — дармоїдство, марнотратство, сімейні ісоціальні конфлікти. Незагнуздані і неприборкані примхи, претензії,незаслужені й невиправдані вимоги молодої людини, які нерозумно задовольняютьсядорослими, — джерело егоїзму, міщанської психології, зарозумілості, появиспотворених характерів.
В.О.Сухомлинський з нових позицій підходить і до оцінки життєвої позиції,і ролі дитини в сім'ї. Діти в сім'ї — це не тільки слухняні виконавці волібатьків і старших, вони рівноправні члени сім'ї, активні учасники всіхсімейних справ, вони можуть чинити взаємний позитивний вплив на сім'ю; поведінкубатьків і старших, їх ставлення до своїх сімейних і громадських обов'язків.Вони не повинні відчувати своєї нерівності, неповноцінності, приниженоїгідності. Василь Олександрович завжди відстоював право дітей активновтручатись у сімейні справи. Під впливом думки дітей, їх вимог, ставленнябатьків до деяких антисоціальних явищ — п'янства, крадіжок, обману,протекціонізму, нечесного способу життя та інших аморальних вчинків, — можназмінити або позбутися цих явищ.
В.О.Сухомлинський з нових позицій порушує і дуже актуальну проблемусучасності — проблему спілкування дітей з дорослими, проблему новогосоціального середовища, виховання дітей за місцем проживання. Це не тількирозвиток ідей А.С.Макаренка про різновікові групи, це питання включення дітей уматеріальну сферу виробництва через учнівські виробничі бригади, міжшкільнівиробничі об'єднання, участь дітей разом з дорослими у різноманітнихгромадсько-політичних справах, у виконанні народногосподарських завдань. Іголовне, щоб у спільній діяльності і спілкуванні з дорослими діти почувалисебе рівноправними, не відчували приниження їхньої гідності, не ставали формальнимоб'єктом виховання. Бо спілкування з дорослими тільки в тому разі матименалежний виховний вплив, коли виступатиме не як службовий обов'язок, а яквеління душі й серця, як потреба духовної єдності і дружби поколінь, потребаповторення себе в дітях.
ВИСНОВОК
Багатьох задумів і планів не встиг довершити В.О.Сухомлинський.Перенесені важкі поранення на фронтах Великої Вітчизняної війни, хворобипідірвали здоров'я і вкоротили життя талановитому педагогові, вченому,письменникові, людині, яка віддала все своє серце і розум найблагороднішійсправі — вихованню молоді.
2 вересня 1970 р. серце Василя Олександровича Сухомлинського пересталобитися. Втім, фізична смерть не поклала край життю його творчих надбань, незупинила його жертовного служіння школі, учительству, вітчизняній педагогічнійнауці. «Людина, — любив повторювати педагог, — народжується на світ не длятого, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собіслід вічний». Ці проникливі слова можна і треба віднести й до самогоВасиля Олександровича, адже саме вони були тим категоричним імперативом, якомузавжди і всюди слідував він у своєму недовгому, але яскравому й напрочудплідному житті Педагога. Все найцінніше, створене ним, назавжди увійшло доскарбниці вітчизняної педагогіки та національної духовної культури.
Сьогоднішня ситуація в світі — низька оплата праці вчителів, відсутністьмотивації в навчанні, відсутність позитивних зразків для наслідування увихованні — дещо відсуває на другий план сформовані десятиліттями уявлення прозміст праці вчителя і вимоги до нього як вихователя. В той же час педагогічнийдосвід В.О.Сухомлинського переконує, що «учительська професія — целюдинознавство, постійне проникнення в складний духовний світ людини, якеніколи не припиняється», і виконувати цю роботу може тільки той, хто маєсформоване покликання до праці вчителя.
Справжній педагог-вихователь має бути насамперед людиною, яка повиннаприщеплювати у своїх вихованців любов до інших людей, до високих прагнень таідеалів, життєвої мети. Ростити та виховувати справжню людину — такий основнийзміст педагогіки В.О.Сухомлинського.
Привселюдне зізнання, винесене в назву книги «Серце віддаю дітям»,підтверджене трудами і щоденними діяннями великого вчителя. Він писав: «Щобуло найголовнішим у моєму житті? Не роздумуючи, відповідаю: Любов до дітей».
Своєю творчістю В.О.Сухомлинський виховував молоде покоління національносвідомими українцями. Його заповіді, які висловлені в казках, саме і можутьвиховати Справжню Людину, якій притаманні найкращі якості: висока мораль,гуманістичні ідеали, любов до народу, до Батьківщини, бо «без будь-кого знас Батьківщина може обійтися, але будь-хто з нас без Батьківщини – ніщо»1.Світлий, теплий, мистецький талант В.О.Сухомлинського дарує нам вічні цінності– загальнолюдського й національного – у найвищих злетах думки йслова, душі й серця.
_____________________________________________________________
1 Сухомлинський В.О. Вибрані твори. К., «Радянська школа»,1976, т. 1, с. 612.
Список використаноїлітератури:
1. СухомлинськийВ.О. Вибрані твори в 5 т. – К.: Рад. школа. 1976-1977.
2. Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка // Рад.школа, К., 1978.
3. Сухомлинський В.О. Сто порадвчителю // Вибр. твори: у 5-ти т.- т.2 — К., 1976.
4. СухомлинськийВ.О. Серце віддаю дітям. // Вибр. твори: у 5-ти т.- т.3 — К., 1976.
5. СухомлинскийВ.А. Хрестоматия по этике // М., 1990.
6. СухомлинськийВ.О. Джерела невмирущої криниці // Українська мова і література в школі. –1989. — № 7.
7. Зязюн И.А.,Родчанин Е.Г. Гуманист. Мыслитель. Педагог: Об ідеалах В.А.Сухомлинского // М.,1991.
8. І.В.Цюпа.Сухомлинський (Добротворець) // К., 1985.
9. КовальчукВ.І. Спогади про В.Сухомлинського. – К.: Рад. школа. 1990.
10. Історіяпедагогіки // За ред. М.С. Гриценка. — К., 1993.
11. Кравець В.П.Історія української школи і педагогіки. — Тернопіль, 1994.
12. С.Барабаш.Філософія серця, або гуманізм Василя Сухомлинського. — Дзеркало тижня. – 2001.– № 39 (363) 6.