ЗМІСТ
Вступ.
Розділ I.
Загальна характеристикарелігійних організацій як юридичних осіб ..5
1.1. Загальна характеристика ………………………………………..5
1.2. Аналіз Закону «Про свободу совісті тарелігійні організації» ..11
Розділ II.
Спеціальна правоздатністьрелігійних організацій …………………14
Розділ III.
Особливості прав власностірелігійних організацій ………………...24
Висновки …………………………………………………………………..31
Додатки…………………………………………………………………….32
Список використаної літератури ………………………………………..36
ВСТУП
Налагодження цивілізованих відносин з релігійнимиорганізаціями, зокрема церквою, відіграє особливу роль у процесі розбудовимолодої України. І держава і релігійні організації обопільно зацікавлені успівпраці. Останні, після гонінь, яких вони зазнали протягом багатьохдесятиліть, головним чином церква, потребують допомоги держави. Державі потрібнаїхня допомога для морального оздоровлення суспільства, піднесення йогодуховного та культурного стану.
Таке налагодження стосунків держави з релігійнимиорганізаціями повинно відбуватись перш за все у правовому полі, тобто шляхом визначенняправ і обов’язків останніх на законодавчому рівні й нижче – прийняттяефективного закону у сфері свободи совісті та віросповідання, видачавідповідних підзаконних нормативних акті для деталізації норм та положеньзакону. І, що є найголовнішим у цьому процесі, – надання релігійниморганізаціям статусу юридичних осіб, перш за все для Української ПравославноїЦеркви Московського Патріархату, Української Автокефальної Православної церкви,Української Греко-католицької церкви.
Сьогодні такого закону не має – на практиці маємо невтішнірезультати, про що йтиметься у аналізі діючого ЗУ «Про свободу совісті тарелігійні організації». Отже, зважаючи на вище викладене, дослідник вважає, щотема дослідження є актуальною іпотребує як наукового аналізу,так і законодавчого вирішення. Слід додати, що ґрунтовних досліджень з даноїпроблематики не має, за винятком наукових статей у профільних журналах: ПравоУкраїни, Юридичний вісник України, Підприємство, господарство і право тощо.Тому метою даної курсової роботи є:
· вивчення та узагальнення науково-практичних статейщодо цивільно-правового статусу релігійних організацій;
· аналіз діючого законодавства про цивільно-правовийстатус релігійних організацій.
Предметом дослідження даноїкурсової роботи є безпосередньо самі релігійні організації, їх правий статус зачинним законодавством, особливості майнових прав та цивільної дієздатності.Дослідник вважає, що дана тема не є достатньо розробленою у вітчизнянійюридичній науці і, як наслідок, не отримала повного та всебічного законодавчогорегулювання.
Дана робота складається з трьох розділів, з яких перший маєдва підрозділи, висновків та додатків. У додатках містяться: протокол загальнихзборів віруючих громадян та заява про бажання зареєструвати релігійну громаду.
РОЗДІЛI
РЕЛІГІЙНІОРГАНІЗАЦІЇ ЯК ОРИДИЧНІ ОСОБИ
1.1.Загальна характеристика
Правове становищерелігійних організацій як юридичних осіб не достатньо досліджено у правовійлітературі. У вітчизняній науці і практиці відсутній єдиний підхід до вирішенняпитання про правовий статус релігійних організацій та про їх місце ворганізації суспільства. Юридична література, навіть, не містить визначенняпоняття релігійних організацій, оскільки фундаментальні дослідження їх правовоїприроди відсутні. Разом з тим слід зазначити, що до жовтневої революції такимидослідженнями займались вчені Н. Суворов – «Курс Церковного права», Л. Дашевич– «Юридична особа, її походження і функції в римському приватному праві», А.Павлов – «Курс Церковного права», П. Соколов – «Церковно-майнове право угреко-римській імперії». Досвід історико-юридичного дослідження В. Мімотін –«Про нерухоме майно духовенства у Росії», І. Попов – «Короткий курс зЦерковного права». Православна Церква у дореволюційній Росії мала статусдержавної релігійної організації, діяльність і, навіть, відправлення культу якої визначалосядержавними законами. Законодавство царської Росії про церквувходило до «Зводу законів Російської імперії», встановлювало провила про права і обов'язкиправославного духовенства, про майнові права церкви, її адміністративні,судові, фінансові й інші функції, про ведення церквою актів цивільного стану, про цензуру духовну,про запобігання іприпинення злочинів проти віри і церкви. [15, с.107]. Існувала окремагалузь науки, яка мала назву «церковне право» Під ним слід розуміти сукупність релігійних і юридичних норм, які регулюютьструктуру та діяльністьцеркви. З відміною дореволюційного законодавства ці юридичні норми втратили силу. Післяреволюційне законодавство про релігійніорганізації характернотим, що не визнавало за ними статусу юридичної особи і позбавило їх права власності на майно. Так, відповідно до Декрету РНК РСФРР від23 січня 1918 р.«Про відокремлення церкви від держави і школи від церкви»: Ніякі церковні та релігійні товариства не мають права володітивласністю. Прав юридичноїособи вони не мають" (п. 12). Аналогічна норма закріплена і у Положенні про релігійні об'єднання 1929 р. — основному нормативному акті, який регулював питання, пов'язані з діяльністю релігійних організацій [15, с.67].
У 1976 р. прийнято Положенняпро релігійні об'єднання в Українській РСР, де релігійниморганізаціям (релігійним центрам, духовним управлінням, зареєстрованимрелігійним товариствам) надавалися права юридичної особи участині купівлі транспортних засобів, оренди,будівництва, набуття у власність будов для своїхпотреб, виробництва церковного начиння і продажу йоготовариствам віруючих.
На сьогодні правовестановище релігійних організацій визначається ст. 35 Конституції України: «Церкваі релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа — відцеркви», Цивільним кодексом України (далі — ЦК), Закономвід 23 квітня 1991 р. «Про свободу совісті та релігійніорганізації» (далі—Закон), статутами релігійних організацій.
Релігійна організаціявизнається юридичною особою з моменту реєстрації її статуту. Відповідно до ст. 80 ЦК юридичною особою є організація, створенаі зареєстрована у встановленому законом порядку, яканаділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю і можебути позивачем та відповідачем у суді. Традиційно утеорії цивільного права виділяють такі ознаки юридичноїособи: організаційна єдність, наявність відокремленогомайна, самостійна цивільно-правовавідповідальність, участь у цивільному обороті відсвого імені.
Передусім релігійниморганізаціям притаманна така ознака, як організаційнаєдність. У теорії цивільного права під нею розуміють чіткувнутрішню структуру, яка полягає у конкретному підпорядкуванніорганів управління, у регламентації відносин міжструктурними підрозділами. Організаційна єдність — необхіднаумова для об'єднання декількох осіб у структуру, що даєможливість перетворити їх волю на волю юридичної особи,яка виступає як єдине ціле. Названа єдність закріплюється статутними документами юридичної особи.
Будучиколективними утвореннями, релігійні організації діють як однеціле з єдиною метою, встановленою у законі, а саме —задоволення релігійних потреб громадян сповідувати іпоширювати віру. Залежно від внутрішніх релігійних правил(настанов), котрі визначаються традиціями і належністю допевного релігійного об'єднання, яке має своє віровчення, культову практику, дані організації мають різну організаційну побудову і органи управління. Наприклад релігійніорганізації: громади, управління (центри, монастирі, духовні навчальні заклади,як самостійні юридичні особи, можуть входити дорелігійного об'єднання Українська Православна Церква. Релігійні організації діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури. Порядок створення органів управління та їх повноваження закріплюються у статутах,вказівках організацій і пов'язані з конфесійними правилами. Існують як колегіальні органи — загальні зборигромади, Собор Єпископів Церкви, такі одноособові органи — настоятель управославній громаді, ректор духовногонавчального закладу. Колегіальні органи створюються у виборному порядку, одноособові — як у результаті виборів, так і за призначенням.
Другою ознакоюрелігійних організацій є наявність відокремленого майна. У науціцивільного права наявність останнього означає, що майно юридичної особи відокремлене від майна власників, які створили цюорганізацію, держави, інших суб'єктів цивільногоправа. Майнова відокремленість організацій полягає у тому,що вони є власниками майна, яке їм належить. Увласності цих організацій можуть бути будівлі, предметикульту, об'єкти виробничого, соціального ідобродійного призначення, транспорт, кошти та інше майно, необхідне длязабезпечення їх діяльності. У сучасній практиці майновабаза релігійних організацій не завжди буваєсформована на момент її створення. Майнова відокремленістьу цьому разі полягає у суб’єктивному праві в абстрактнійможливості для релігійної організації мати таке майно у майбутньому.Особливістю ознаки майнової відокремленості є те, що після передачі майна ційорганізації її засновники втрачають усі майнові права щодо нього. Так, вони не вправі одержувати дивіденди, розподіляти майноорганізації у разі її ліквідації.
Членські корпоративнівідносини, які складаються у цих організаціях, маютьорганізаційний немайновий характер. Ніякої взаємної майнової відповідальностіназваних організацій та їх членів не існує. Вихід учасника з цієї організації не має жоднихмайнових наслідків (обов'язків), тому здійснюєтьсябезперешкодно.
Третьою ознакою є самостійна цивільно-правова відповідальністьрелігійних організацій, яка полягає у тому, що вони несутьсамостійну майнову відповідальність за своїми зобов'язаннямивсім належним їм майном. Засновники релігійнихорганізацій не відповідають за її зобов'язаннями,а остання не відповідає за зобов'язаннямизасновників. Слід погодитись з точкою зору, що передумовою самостійної майновоївідповідальності будь-якої юридичної особи є наявність у неї відокремленого майна [14,с.159], яке може слугувати об'єктом претензій з бокукредиторів. Але, що стосується релігійних організацій, то на їх майно не можебути звернене стягнення за вимогами кредиторів.
Четвертою ознакою релігійних організацій як юридичних осіб є виступ у цивільному оборотівід свого імені, яка означає можливість для організації набувати і здійснюватицивільні права та нести обов'язки, а також виступати позивачем і відповідачему суді. Релігійні організації виступають у цивільному обороті від свого імені,самостійно набувають цивільні права і обов'язки. Можна погодитись з тієюточкою зору, що цивільний оборот є сукупністю правочинів та інших юридичнихфактів, які породжують цивільні правовідносини, в силу котрих здійснюєтьсяперехід майна затим чи іншим юридичним титулом від однієї особи до іншої [15,с.107]. Релігійні організації, як непідприємницькі,не є професійними учасниками цивільного обороту. Їх виступ у ролі самостійнихюридичних осіб обумовлений необхідністю матеріального забезпечення основної діяльності,не пов'язаної з участю у майнових відносинах [15, с.108]. Зазначене вище дозволяє зробити висновок, що релігійні організаціїналежать до юридичних осіб приватного права. Оскільки, по-перше, правовестановище цих організацій регулюється Законом «Про свободу совісті тарелігійні організації», по-друге, більшість з видів даних організацій створюєтьсяза ініціативою приватних осіб, ст. 8, ч 2 ст. 10 Закону, по-третє, реєстраціяцих організацій здійснюється у нормативно-явочному порядку, ст. 14 Закону [3].Як слушно зазначав свого часу І. Покровський «Так,например, в значительной степени современный вопрос об отделении церкви отгосударства, с юридической точки зрения, является не чем иным, как именно вопросомо перенесений всей данной области отношений из сфери права публичного в сферуправа частного. Удовлетворение религиозньх по-требностей должно бытьпредоставлено частным союзам верующих, которые будут регулировать своиотношения путем своих частных соглашений».
Разом з тим релігійні організаціїналежать до непідприємницьких юридичних осіб. Оскільки, по-перше, мета їхстворення — задоволення релігійних потреб, сповідувати і поширювати віру;по-друге — ці організації мають право займатися підприємницькою діяльністю,шляхом заснування юридичних осіб, у формах і порядку, встановленому в законі,але така діяльність повинна відповідати цілям даних організацій і бутиспрямована на їх досягнення; по-третє — відсутнє право нарозподіл отриманого прибутку між засновниками.
Правоздатність релігійнихорганізацій має спеціальний характер і виникає з моменту реєстрації їхстатутів. Порядок створення, реєструючі органи, перелік необхідних документівдля реєстрації, її строки, підстави відмови у реєстрації статутів визначаютьсянормами Закону «Про свободу совісті та релігійні організації». Засновникамирелігійних організацій можуть бути як фізичні особи, так і юридичні. Статутирелігійних організацій реєструються у Державному комітеті у справах з релігіїі у відділеннях комітету, які діють при державних місцевих адміністрацій. Алеслід зауважити, що тут має місце правова колізія, про що йтиметься у наступномурозділі.
Для виконання статутнихзавдань релігійним організаціям необхідна певна матеріальна база: майно,приміщення, гроші. У власності організацій можуть знаходитись культовіспоруди, предмети релігійної обрядовості, благодійного, культурного і виробничогопризначення, жилі будинки, гроші й інше майно, необхідне для забезпечення їхдіяльності. Під культовими спорудами слід розуміти приміщення для проведенняабо забезпечення богослужінь і виконання релігійних обрядів (церкви, собори,костьоліі, синагоги, мечеті, пагоди, каплиці, дзвіниці, мінарети, молитовнітощо). До предметів релігійної обрядовості можна віднести предмети і матеріали,які необхідні для провадження релігійних дій. Майно може переходити увласність релігійних організацій в результаті договорів купівлі-продажу,добровільної пожертви, власного будівництва, спадкування, передачі майнадержавними органами. Релігійні організації мають право на передачу їм увласність культових будівель із земельною ділянкою, необхідною дляобслуговування останніх.
Одним з видів майна, якезнаходиться у власності релігійних організацій, є гроші. Джерела отриманнягрошових засобів можуть бути різноманітні. Серед них можна виділити наступні:добровільні пожертви громадян, державних, громадських організацій чи установ;доходи, які отримує релігійна організація в результаті здійснення обрядів,реалізації предметів релігійного призначення, релігійної літератури: доходивід здійснення підприємницької діяльності: отримання банківських кредитів,страхових відшкодувань, доходи, отримані внаслідок здійснення будь-яких цивільно-правовихправочинів: купівлі-продажу, оренди.
Припинення (злиття,приєднання, поділ, перетворення) або ліквідація релігійної організаціїздійснюється відповідно до її статутних положень.
Передбачається такожліквідація цих організацій за рішенням суду. І таким чином, наведене вищесвідчить про те, що де-юре релігійні організації є юридичними особами ісуб'єктами цивільних правовідносин.
1.2.Аналіз Закону «Про свободусовісті та релігійні організації»
12 травня 2003 р.Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради України проект Закону “Провнесення змін до Закону України “Про свободу совісті та релігійні організації”– п’яту редакцію одного й того самого законопроекту за останні п’ять років.Вірогідність того, що черговий законопроект Державного комітету у справахрелігії (далі – Держкомрелігій) (а саме в надрах цього органу створювались усіп’ять редакцій згаданого документа) спіткає доля його попередників, залишаєтьсядуже великою. Однією з причин цього є те, що законопроект так і не вирішуєпроблеми набуття релігійними організаціями статусу юридичної особи.
Закон України “Про свободу совісті тарелігійні організації” 23 квітня 1991 р. № 987-XII (далі –Закон ), без сумніву програє згаданому законопроекту як у деяких принциповихположеннях, так і за якістю нормотворення. Слід звернути увагу і на те, що напрактиці релігійні організації і за чинного закону навчились отримувати статусюридичної особи “малою кров’ю”. Проте ця “мала кров” нерідко доповнюєтьсячималою залежністю від держави, в яку Церква потрапляє в обмін на “ліберальнетлумачення” та “гуманне застосування” щодо неї чинного законодавства.
Розділ II Закону дає вичерпний перелік форм, вяких законодавець дозволив утворювати релігійні організації – ст. 7. [2]
Показово,що Закон не аргументує такий обмежувальний підхід. Законодавець вирішив, щобратство, місія, монастир – це релігійні організації, а от скит, чернечий орденчи конгрегація, на приклад, – не релігійні. Причому в самому переліку формрелігійних організацій, який наведено в законі, легко помітити логічнунекоректність. По-перше, перелік форм подається як перелік власне релігійнихорганізацій (“Релігійними організаціями в Україні є…” замість “релігійніорганізації в Україні можуть утворюватись у формі…”), оскільки релігійнагромада, братство, монастир, місія тощо – це, з юридичної точки зору, не що іншеяк організаційно-правова форма, в якій утворюється конкретна релігійнаорганізація, а не сама ця організація. По-друге, релігійні центри тауправління, а також духовні навчальні заклади – поняття родові (духовнийнавчальний заклад, приміром, може утворюватись і у формі духовного училища, і уформі семінарії, і у формі академії, і у формі богословського інституту тощо),а от релігійні громади, релігійні братства, місіонерські товариства тамонастирі – поняття видові.
Далі, у законі відсутній дозвіл релігійниморганізаціям утворювати місцеві філії та представництва. Так, наприклад, з юридичної точкизору, скит – це класичний приклад монастирської філії. Цікаво, якщо скит – нерелігійна організація і не філія (представництво) релігійної організації, то якйого кваліфікувати з точки зору вітчизняного законодавства? ЗаконодавствоУкраїни позитивно закріплює право створення відокремлених структурнихпідрозділів без статусу юридичної особи за всіма (крім релігійних організацій)юридичними особами приватного права – господарськими товариствами, політичнимипартіями, громадськими та благодійними організаціями. Чому релігійніорганізації опинились у такому “винятковому” становищі, закон умовчує.
Насьогодні для інших видів релігійних організацій, які не є релігійними громадами,алгоритм отримання статусу юридичної особи в Законі взагалі не виписаний. “Релігійніцентри, управління, монастирі, релігійні братства, місії та духовні навчальнізаклади подають на реєстрацію статут (положення) до державного органу України усправах релігій”, – от і все, що сказано в ч. 2 ст. 14 Закону просвободу совісті [2], яка визначає порядок реєстрації статутів релігійнихорганізацій, а отже й порядок отримання ними статусу юридичної особи.
Виникаєзапитання: а хто має право створити релігійний центр, управління, монастир,релігійне братство, місію чи духовний навчальний заклад? Щодо духовнихнавчальних закладів і місій (місіонерських товариств) зрозуміло – їх маютьправо утворювати релігійні управління та центри, статути яких передбачають такеправо. Щодо релігійних братств і монастирів вже складніше – їх мають правостворювати релігійні управління і центри, але водночас вони “можуть бутиутворені також у порядку, передбаченому цим Законом для утворення релігійнихгромад, з реєстрацією їх статутів (положень)” (ч. 2 ст. 10 Законупро свободу совісті).
Порядокутворення і набуття статусу юридичної особи релігійною громадою передбачає,зокрема, подання статуту на реєстрацію до обласної (для міст Києва таСевастополя – міської) державної адміністрації (ч. 1 ст. 14Закону)[2]. Водночас ч. 2 тієї самої статті говорить, що “монастирі,релігійні братства (…) подають на реєстрацію статут (положення) до державногооргану України у справах релігій”, тобто до Держкомрелігій, який має статусцентрального органу виконавчої влади.
Де саме реєструється статутновоутвореного релігійного братства – це питання, на яке Закон про свободусовісті дає одразу дві взаємовиключні відповіді. Зокрема:
1. “… статутирелігійних братств, які утворені безпосередньо віруючими громадянами,реєструються в порядку, передбаченому для релігійних громад, тобто рішеннямобласної (міської) державної адміністрації”;
2. “… релігійнібратства (...) подають статут на реєстрацію до державного органу у справахрелігій”.
Отже, наочно спостерігаємо спірнуситуацію щодо того, хто ж має реєструвати релігійні братства – Дежкомрелігій чиоблдержадміністрація. Майже рік безрезультатно листувалися згадані державніоргани, згодом дещо прояснив ситуацію Верховний Суд України, який зобов’язав“державний орган у справах релігій” розглянути заяву віруючих про реєстраціюстатуту релігійного братства по суті.
РОЗДІЛ II
СПЕЦІАЛЬНА ПРАВОЗДАТНІСТЬ РЕЛІГІЙНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ
Проблема правоздатностірелігійних організацій є однією із складних і маловивчених.
У теорії цивільного праваправоздатність такої особи визначається якздатність мати суб'єктивніправа і юридичні обов'язки. Правоздатність і дієздатність юридичних осіб виникають одночасно – з моменту їх створення.
Релігійні організації як вжезазначалось вище набувають правоздатність з моменту реєстрації статуту (ч. 1 ст. 13 Закону «Про свободу совісті та релігійніорганізації»). Як юридичні особи ціорганізації користуються правами інесуть обов'язки у відповідності з чиннимзаконодавством і своїм статутам (ст.13 Закону)[3]. Слід підкреслити, що деякі положення цивільних статутів релігійних організацій викладені підвпливом норм церковного права у частині, яка регламентуєвнутрішню структуру цих організацій і компетенцію їхорганів управління. Норми церковного права, як й інші подібніправила поведінки, що приймаються релігійними організаціями, не є правом у власному розумінніцього слова. Вказане логічно випливає з принципувідокремлення релігійних організацій від держави (ст. 35Конституції України [1]): церква і релігійні організації вУкраїні відокремлені від держави, а школа — віл церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов'язкова. Релігійні організації створюються і діють відповідно до своєї ієрархічної й інституційної структури.Держава не втручається у внутрішню діяльністьцих організацій, якщо остання не протирічить закону. Внутрішні акти, які приймаються названими організаціями, поширюються на їх учасників і не є джерелами права.
Під церковним правом розуміють норми і правила, які регулюють як внутрішнє життя церквив її громадо-інституціональному аспекті, так і її відносини зіншими громадськими союзами релігійного таполітичного характеру. Специфіка норм церковного права полягаєу тому, що більша їх частина приймається релігійними об'єднаннями, а не релігійними організаціями,які входять до складу цих об'єднань. Церковне право включаєнорми, що складають віросповідну основу діяльності релігійнихорганізацій. Наприклад, для православних релігійнихорганізацій такою віросповідною основою є «СвященоеПисание» (Библия) та «Свяшенное Предание» (Решения первых7-ми Вселенских Соборов и труды Отцов Церкви II – VII ст.). Таким чином, норми церковного права, як й інші правила поведінки, встановлені статутами релігійнихорганізацій, є внутрішньою настановою цих організацій, які діють лише тому, щоне суперечать чинному законодавству. Окрім цього, діють такі правила поведінкитільки у межах релігійної організації, яка їх прийняла. Це означає, що фактичнопід регулювання вказаних вище правил підпадають лише ті види діяльностіостанніх, які безпосередньо пов'язані з віросповіданням. Під останнім розуміютьналежність до будь-якої релігії, церкви, деномінації; релігійне об'єднання,яке мас своє віровчення, культ і стійку організаційну структуру[15, с.18]. Інші види діяльності релігійнихорганізацій: виробничо-господарська, культурно-освітня, благодійна регулюютьсявиключно нормами цивільною права. Те ж саме стосується майнових відносинданих організацій.
Враховуючи наведене вище,постає питання: яка ж природа норм церковного права і подібних до них правилповедінки релігійних організацій? На думку дослідника, норми, що приймаютьсяцими організаціями, за своєю природою с релігійними нормами, під якимирозуміють: сукупність правил, приписів, вимог, що регулюють життя віруючих,їх поведінку, вчинки, діяльність релігійних організацій. Релігійні нормивстановлені конкретними віросповіданнями і мають обов'язковийхарактер для їх послідовників.
Таким чином, можна зробитивисновок, що правоздатність релігійних організацій визначається чиннимзаконодавством: у першу чергу Цивільним кодексом України (далі – ЦК). 3аконом«Про свободу совісті та релігійні організації» і статутами названихорганізацій, які приймаються на підставі зазначених законів.
Релігійні організації вУкраїні створюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідуватиі поширювати віру (ст.7 Закону). На відмінність від інших підприємницьких чинепідприємницьких товариств, конкретна ціль діяльності яких визначається узасновницьких документах, мета діяльності цих організацій визначаєтьсяЗаконом. Такою метою є спільне сповідування і поширення віри. Тлумачнийсловник С.Ожегова визначає мету як предмет прагнення, тобто те, що бажаноздійснити. У цьому сенсі дана організаційно-правова форма юридичної особи уназві має вказівку на характер своєї діяльності [18, с.113]. Це свідчить пронаявність спеціальної правоздатності, оскільки ті правомочності, якиминаділені релігійні організації, обумовлені виключно метою їх створення. Такимчином здійснення будь-якої діяльності і пов'язаних з нею правочинів,а також інших юридично значимих дій повинно бути підпорядковано встановленійзаконом і зафіксованій у статутних документах метіі не може їм суперечити.
Якщо під правоздатністюрелігійних організацій розуміється її здатність матицивільні права і виконувати цивільно-правові обов'язки, то змістом правоздатності є конкретні права: майнові інемайнові, які надаються цим організаціям ЦК та Законом ізакріплюються у статутах даних організаційна право здійснення певних видів діяльності.
До немайнових праврелігійних організацій можна віднести право на найменування. Відповідно до ст. 90 ЦК кожна юридична особа повиннамати своє найменування, яке містить інформаціюпро її організаційно-правову форму і таким чиноміндивідуалізує і відокремлює від інших вказану особу [3].Вказівка на організаційно-правову форму юридичноїособи дозволяє визначити основні ознаки організації: є вонапідприємницькою чи непідприємницькою, на чому ґрунтується її відповідальність. Найменування зазначеноїособи вказується в її установчих документах і вноситься доєдиного державного реєстру.
Найменування релігійнихорганізацій мають деякі особливості, пов'язані з традиціями і конфесійнимиправилами будь-якого з видів цих організацій. Перелік видів останніхзакріплений у ч. 2 ст. 7 Закону: релігійні громади, управління і центри,монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовнінавчальні заклади, а також об'єднання, що складаються із зазначених вищерелігійних організацій. Цей перелік складений відповідно до їх офіційнихзагальновизнаних світських назв. Але слід підкреслити, що Закон не забороняєрелігійній організації за статутом мати свою (традиційну) назву. Наприклад,релігійна громада за статутом може називатися «парафія», «помісна церква». Неслід змішувати традиційні назви релігійних громад з традиційними найменуваннямикультових споруд. Остання може мати персональну назву, пов'язану з якоюсьісторичною подією або фізичною особою. До її найменування релігійна громадажодного відношення не має і називатися згідно із статутом за цією назвою не маєправа. Релігійні управління і центри мають за статутами подвійну назву —власну і назву релігійного об'єднання, структурним підрозділом якого вони є(наприклад, «Єпархіальне управління Української Православної Церкви»).Монастирі, як і окремі культові будівлі, теж можуть мати персональнінайменування, але вони традиційно стосуються і монастиря як комплексу спорудспеціального призначення, так і чернечої громади, котра є власником абокористувачем цих будівель (наприклад, Хресто-Воздвиженський чоловічий монастирТернопільської єпархії Української православної церкви Київського патріархату).Релігійні братства за традицією також мають назви, але вони не пов'язані зматеріальними об'єктами (наприклад, «Релігійне братство Андрія Первозваного»).Місіонерські товариства можуть, наприклад, мати таке найменування: «Християнськемісійне товариство «Фундація духовного єднання України». Духовні навчальнізаклади за своїми статутами можуть мати традиційні назви (семінарія) ізагальноприйняті (академія, інститут).
Релігійні об'єднання — цедіючі в Україні церкви (наприклад, православного віросповідання: УкраїнськаПравославна Церква Московського Патріархату, Українська православна церкваКиївського патріархату, які представляються своїми центрами (управліннями),мають відповідно до статутів назви: «митрополія», «патріархія»).
Щодо видів діяльності, якімають право здійснювати релігійні організації, то слід зазначити наступне.Чинне законодавство не встановлює чітких рамок здійснення останньої цимиорганізаціями і критерії їх відповідності статутній меті — сповідання іпоширення віри. Не всі види діяльності даних організацій спрямовані на досягненняцілі їх створення. Результатом деяких з видів діяльності є безпосереднєдосягнення мети, результат інших видів — лише опосередковано слугує їїдосягненню. Таким чином, статутну діяльність релігійних організацій можнаподілити на два види: релігійну і нерелігійну.
У релігієзнавстві підрелігійною діяльністю розуміють релігійно-регламентовану практично-духовнуактивність віруючих, їх спільнот, релігійних інститутів [15, с.123].Традиційно виділяють два види релігійної діяльності: культову і поза культову [15,с.124]. Культову діяльність розуміють як сукупність релігійних (культовихдій), пов'язаних із ставленням до надприродного: молитви, богослужіння,таїнства, обрядові, ритуальні, магічні дії. Право релігійних організацій на здійсненнявказаної діяльності закріплено у ст. 21 Закону. Релігійні організації маютьправо засновувати і утримувати вільно доступні місця богослужінь або релігійнихзібрань, а також місця, шановані у тій чи іншій релігії (місця паломництва).Богослужіння, релігійні обряди, церемонії та процесії безперешкоднопроводяться в культових будівлях і на прилеглій території, у місцяхпаломництва, і релігійних організацій, на кладовищах, у місцях окремих похованьі крематоріях, квартирах та будинках громадян, а також в установах, організаціяхі на підприємствах за ініціативою їх трудових колективів і за згодоюадміністрації. Слід підкреслити, що порядок використання храмів, інших об'єктівкультового призначення визначається внутрішніми настановами релігійних організацій.Держава у ці питання не втручається. Єдине, чого треба дотримуватись зазначениморганізаціям: місця богослужінь, релігійнізібраннячи інших релігійні заходи повинні бути вільно доступними.Закритими можуть бути тільки ті зібрання віруючихгромадян, на яких вирішуються організаційні, кадрові,господарські чиінші питання, не пов'язані звідправленням культу. При відправленняхкультурелігійнаорганізація не повинна порушуватичинне законодавствоіправопорядок. Відповідно до п. 7.11 ст. 7 Законувід 22 травня 1997 р. «Про оподаткування прибуткупідприємств» від оподаткування звільняються доходи цихорганізацій, отримані у вигляді безповоротноїфінансової допомоги чи добровільних пожертвувань; будь-які іншідоходи від надання культових послуг [4]. Такимчином, на підставі вказаної норми надходження до церковної каси за релігійні обряди, церемонії, інші відправлення культу не оподатковуються. Слід підкреслити, оскільки результатом культової діяльності релігійних організацій є задоволення релігійних потреб фізичних осіб, може йтися про спрямованість цієї діяльності на безпосереднє досягнення статутної мети.
Щостосується позакультової діяльності, товона визначається, як сукупністьрелігійно-зумовлених дій віруючих, релігійних інститутів, спрямованих назадоволення духовних та практичних потреб функціонування релігійнихорганізацій: 1) духовнасфера —продукування релігійних ідей,богословсько-теологічне їх обґрунтування, інтерпретація, систематизація; 2) практичнасфера — пропаганда, поширення релігійнихідей,місіонерська, доброчинна, релігійно-освітня, виробнича і господарська діяльність.
Право на здійсненнярелігійними організаціями виробничої і господарськоїдіяльності закріплено у ст.19 Закону. Відповідно до неї ціорганізації для виконання своїх статутних завдань можутьзасновувати видавничі, поліграфічні, виробничі,реставраційно-будівельні, сільськогосподарські та інші підприємства, а також добродійні заклади (притулки, інтернати, лікарнітощо),які мають права юридичної особи. Слід зазначити,що дана норма базувалася наположеннях Закону «Про підприємства в Україні» від27 березня 1991 р. (нині він недіє), який вперше ввів таку форму як«підприємстворелігійної організації», засновану на праві повного господарського відання (ст. 2) [5]. Релігійніорганізації,як засновники таких підприємств, булиїх власниками. Назва статті «Виробнича і господарська діяльність»запозичена із Закону «Пропідприємствав СРСР». Виробнича і господарськадіяльність вказаних організацій означала заснування підприємств для здійсненнягосподарської діяльності. У той жечас самі релігійні організації невправібули займатися господарською діяльністю.Дослідник підтримує точку зору В. В. Піддубної про те, що зміст даноїнормивходить у протиріччя з чиннимзаконодавством [19, с.113]. Оскільки, по-перше, передбачається можливість заснування релігійними організаціями підприємств, що мають праваюридичної особи, а новий ЦК розглядає підприємство як цілісний майновий комплекс,який є об'єктом права. По-друге, потрібно визначитися з термінологією, бочинний Закон не закріплює за цими організаціями право на підприємницькудіяльність, а встановлює лише право на заняття виробничою і господарськоюдіяльністю. В даному разі виробнича і господарська діяльність повиннарозглядатися як аналог підприємницької діяльності, оскільки права релігійнихорганізацій на заняття підприємницькою діяльністю чітко простежуються всучасному українському законодавстві. ЦК України дозволяє непідприємницькиморганізаціям «поряд зі своєю основною діяльністю здійснювати підприємницьку діяльність, якщо інше не встановлене законом і якщо ця діяльністьвідповідає меті, для якої вони були створені»(ст. 86)[2]. Аналізуючи зміствказаної статті, виробнича і господарська діяльність релігійних організаціймає відповідати їх статутним цілям. По-третє, відповідно до ст.83 ЦКюридичні особи можуть створюватися у формі товариств, установ та у іншихформах, передбачених законом. Товариства, які здійснюють підприємницькудіяльність з метою одержання прибутку та наступного його розподілу міжучасниками (підприємницькі товариства), можуть бути створені лише якгосподарські товариства (повне товариство, командитне товариство, товариствоз обмеженою або додатковою відповідальністю, акціонерне товариство) або виробничікооперативи.
Таким чином, можна запропонувати норму ст. 19Закону викласти у наступній редакції:
«Підприємницька діяльність релігійних організацій
Релігійні організації маютьправо здійснювати підприємницьку діяльність шляхом заснування юридичних осіб,у формах і порядку, передбачених чинним законодавством».
Право на здійсненнярелігійно-освітньої діяльності вказаними вище організаціями закріплено у ст.11 Закону [3]. Релігійні управління і центри відповідно до статутів мають правостворювати духовні навчальні заклади для підготовки священнослужителів іслужителів інших необхідних їм релігійних спеціальностей. Дані заклади діютьна підставі статутів, які реєструються у Державному комітеті України у справахрелігій. Слід зазначити, що право на створення духовних навчальних закладівмають ті релігійні управління (центри), у статутах яких містяться відповідніположення про право заснувати такі заклади. Право на здійсненнякультурно-освітньої діяльності закріплено у ст. 23 Закону. Під названоюдіяльністю потрібно розуміти діяльність, спрямовану на повідомлення інформаціїпро зміст конкретного релігійного вчення з метою формування у її отримувачівпевного ставлення до нього.
Добродійну діяльність можнаототожнити з благодійною, оскільки «добродійний» — це той, хто має на метідавати матеріальну допомогу нужденним. Добродіяти — надавати допомогу, сприятикому-небудь у чому-небудь. Відповідно до ст. 1 Закону «Про благодійництво таблагодійні органівації» від 16 вересня 1997 р.: благодійною діяльністювизнається добровільна безкорислива діяльність, що не передбачає одержанняприбутку від неї [6]. При релігійних організаціях можуть утворюватисятовариства, братства, асоціації, інші об'єднання громадян для здійсненнядобродійництва, вивчення та розповсюдження релігійної літератури та іншоїкультурно-освітньої діяльності. Ці організації діють на підставі зареєстрованихстатутів у порядку, встановленому для громадських організацій. Відповідно їхправове становище буде регулюватися Законом «Про об'єднання громадян» від 16червня 1992 р [7].
Слід вказати, що особливістюправоздатності релігійних організацій є їх виключне право засновуватипідприємства для випуску богослужебної літератури і виробництва предметів культовогопризначення (ст.22 Закону) [3]. Вони також мають право виготовляти, експортувати, імпортуватиі розповсюджувати предмети релігійного призначення, релігійну літературу таінші інформаційні матеріали релігійного змісту.
Враховуючи наведене вище,потрібно зазначити, що правоздатність релігійних організацій має спеціальнийхарактер, тобто вони мають право на здійснення тих видів діяльності, якізакріплені у їх статутах і повинні відповідати цілі створення данихорганізацій, а саме сповідування і задоволення релігійних потреб. Щодо здійсненняцими організаціями підприємницької діяльності, то вони не мають правоздійснювати її безпосередньо, а тільки шляхом заснування юридичних осіб, уформах і порядку, встановлених чинним законодавством.
У даному розділі розглянутідеякі аспекти правоздатності релігійних організацій, які мають дискусійнийхарактер. Дослідник вважає, що одним з основних питань для вчених у галузіцивільного права є визначення правового статусу релігійних організацій яксуб’єктів цивільного права.
РозділIII
ОСОБЛИВОСТІ ПРАВ ВЛАСНОСТІ РЕЛІГІЙНИХОРГАНІЗАЦІЙ
Згідно із ст. 35 КонституціїУкраїни кожному гарантується право на свободу світогляду івіросповідання [1]. Це право включає свободусповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправлятирелігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Церкваі релігійні організації в Україні відокремлені від держави. Відповідно до ст. 13 Закону релігійнаорганізація визнається юридичною особою змоменту реєстрації її статуту [3]. Таким чином, релігійні організації єсуб'єктами права і тому здатні від свого імені здійснювати належні їм права, в тому числі майнові.Основними нормативними актами у сфері регламентації майнових прав релігійних організацій є Цивільний Кодекс України, Закон України «Про свободу совісті та релігійні організації». Майновий стан релігійних організацій регулюється також статутами цихорганізацій.
Слід зазначити, що майно,яке належить релігійним організаціям, традиційно має цільове призначення. Релігійні організації в Україні створюються зєдиною метою: задоволення релігійних потреб громадян сповідувати іпоширювати віру, а тому відносяться донепідприємницьких юридичних осіб, маютьспеціальну правоздатність, у межах якої їм належать лише ті цивільні права й обов'язки, які відповідають цілям діяльності, які передбачені у статутних документах У зв'язку із цим майно, яке належить релігійним організаціям, повинно використовуватися ними виключно для досягнення: по-перше, статутних цілей, по-друге, тих цілей, які за своїм характером пов'язані із статутними. Використання манна релігійних організацій в інших, не передбачених статутними документами цілях, не допускається. У цьому і полягає певна особливість майнового режиму релігійних організацій.
У зв'язку із цим,досліджуючи право власності релігійних організацій, слід розглянути питання про джерела формування майна, яке знаходиться у власності цих організацій. Відповідно до ст. 18 Закону до таких джерел можна віднести майно, придбане або створене релігійнимиорганізаціями за рахунок власних коштів,пожертвуване громадянами, організаціями або передане державою, а такожна інших підставах, передбачених законом. Слідзазначити, що наведений перелік джерел формуваннямайна не є вичерпним, оскільки використання майна можливе і на інших підставах, передбачених законом. Як випливає із статутних документів релігійних організацій, джерелами формування майна можуть бути також прибутки від здійснення виробничої та господарської діяльності, членські внески, грошовінадходження від здійснення культовоїдіяльності, доходи від реалізації літератури і предметів релігійногопризначення.
Що стосується такого джерелаформування майна релігійних організацій, як придбане абостворене за рахунок власних коштів, то воно є досить поширеним майже для будь-якого з видів релігійних організацій (релігійноїгромади, управління (центру), релігійного братства, монастиря, місії, духовних навчальних закладів). Так, зусиллями віруючихрелігійної громади можуть проводитися роботиз будівництва тих чи інших приміщень,створення будь-яких предметів, які використовуютьсяпри проведенні богослужінь, здійснення реставраційних робіт тощо. Право власності на майно, набуте за рахунок власнихкоштів, виникає у релігійних організацій напідставі укладення таких цивільно-правових договорів, яккупівля-продаж, міна, поставка.
Серед релігійних організацій досить поширеним джереломформування майна є пожертвування майна громадянами, організаціями абопередача його державою. До цього джереламожна віднести як добровільні внески засновників, так і добровільніпожертвування фізичних чи юридичних осіббудь-якій релігійній організації.Пожертвування можуть мати і цільовийхарактер, визначатися окремимиособами, відповідною програмою чиконкретною вказівкою ними особами на мету використання майна. Так, пожертвування з конкретним призначенням, у більшостівипадків на користь релігійних організацій,здійснюються юридичними особами. При цьому цілі використання пожертвуваногомайна пов'язані з відновленням нерухомостірелігійних організацій.
Істотним джерелом формування майна будь-якого з видів релігійних організацій є прибутки,які отримують ці організації від здійснення виробничої та господарської діяльності. Слід зауважити, що чинний Закон не міститьвизначення поняття виробничої або господарської діяльності релігійних організацій, а лише розкриває юридичні межі здійснення такоїдіяльності, а саме вона повинна бутиспрямована на виконання статутнихцілей. Здійснювати таку діяльність релігійні організації можуть лишешляхом заснування видавничих, поліграфічних,реставраційно-будівельних,сільськогосподарських та іншихпідприємств, а також добродійних закладів (притулків, інтернатів, лікарень), якімають права юридичної особи. Аналізуючи дану норму, слід зазначити, що чинний Закон не закріплює за релігійними організаціямиправо на підприємницьку діяльність, а встановлює лише право на здійснення виробничоїабо господарської діяльності. Відповідно до ст. 86 Цивільного кодексу України непідприємницькітовариства нарівні із своєю основною діяльністю можуть здійснювати підприємницьку діяльність, якщо інше невстановлено законом і якщо цядіяльність відповідає меті, для якої вони були створені [2]. Як бачимо, чиннезаконодавство містить певні обмеження щодо здійснення непідприємницькимитовариствами, в тому числі релігійними організаціями, підприємницької діяльності. По-перше, така діяльність повинна відповідати цілям створення цих організацій, а також сприяти їх досягненню, по-друге, прибуток від такої діяльності не може бути розподілений між учасниками цихорганізацій.
Що стосується такогоджерела формування майна, як сплата членських внесків, то воно має місце лише в окремих видах релігійних організацій. Наприклад, такеджерело формування майна передбачається статутними документами релігійного братства. Питанняпро розмір і порядок сплати членських внесків чітко не встановлений у статуті,очевидно, що такі внески робляться добровільно і не мають встановленого фіксованого розміру У статуті, зокрема, закріплюється порядок вступу і виходу з членів братства. Так, у разівиходу з членів релігійного братства повиннобути виконано щонайменше дві умови: по-перше, подання заяви про вихід зрелігійного братства на ім'яголови братства і отримання резолюції засідання ради братства, а також дозвіл контрольно-ревізійної комісії щодовідсутності майнової чи фінансової заборгованості.
Одним із поширених джерел формування майна, яке поступає у власність релігійних організацій, є доходи від здійснення культової діяльності. Так, відповідно до розділу 11 п. 10 Статутупро управління Української ПравославноїЦеркви Московського Патріархату одним із джерел формування майна єгрошові надходження від здійсненнябогослужінь, таїнств, обрядів [20, с.93]. У більшості випадків культові послуги, перелік яких затверджений постановоюКабінету Міністрів України «Про затвердженняпереліку культових послуг та предметівкультового призначення, операції з наданняі продажу яких звільняються від обкладанняподатком на додану вартість» від 12.09.1997р. № 1010, здійснюються як на безоплатній основі, так і за певну плату.
До джерел формування прававласності на майно релігійних організацій можна віднести і доходи цихорганізацій, які вони одержують у результаті здійснення культурно-освітньої діяльності, а саме: проведення виставок, семінарів,організації паломницьких поїздок; освітньої,видавничої діяльності.
Слід звернути увагу на те,що об'єкти права власності релігійних організацій маютьпевні особливості. Перелік таких об'єктів закріплений внормах законів України «Про свободу совісті та релігійніорганізації» (ст. 18), «Про власність» (ст. 29) [8]. Відповідно до ст. 18 Закону увласності релігійних організаційможуть бути будівлі, предмети культу,об'єкти виробничого, соціального і добродійного призначення, транспорт, кошти та інше майно, необхідне для забезпечення їх діяльності [3]. Перелік об'єктівправа власності не є вичерпним, тому релігійні організації можуть мати увласності й інше майно, необхідне для здійснення їх статутних цілей. Майно, яке знаходиться у власності релігійних організацій, можна класифікувати за різними критеріями:
1)на рухоме і нерухоме;
2)залежно від цільового призначення: на
майно релігійного призначення й інше майно;
3) майно, яке вноситься допам'яток icтоpii та культури й iнше майно.
Так, що стосуєтьсянерухомого майна, то воно може мати як культове, так і некультове призначення. До об'ектів культового призначення виносяться будівлі(церкви, костьоли,мечеті, тобто тi мйсця, якіспеціально призначені для проведения богослужінь, здійснення різних релігійннх обрядів.
До нерухомого майна, якене має специального культового призначення, можна віднестиоб'екти виробничого, навального, благодійного призначення, будівлірелігійних управлінь (центрів),будь-якi складські npиміщення.
Слід зазначитн, що не всі об'екти нерухомого майна, в тому числи культового призначення, можуть знаходитись у власності релігійннх організацій. Вдповідно до ст. 17 Закону культові будівлі, майно, які станов-лятьдержавну власність, передаються організаціям, на балансі яких вони знаходяться, у безоплатне користування або повертаються увласність релігійннх оргашзацій безоплатновіповідно до рішень обласних, місцевихдержавних адміністрацій. З аналізу даної норми не зрозуміло, яке самемайно, крім культовнх будівель, можебезоплатно передаватися у користування чи у власністьрелігійним організаціям. Kpiм того, чинне законодавство не містить усталеної термінології щодо визначення такого майна єдиним терміном. Так, у ряді підзаконних актів, зокрема в указах Президента Украши «Про невідкладні заходи щодоостаточного подолання негативних наслідківтоталитарної политики колишнього СоюзуРСР стосовно релігії та відновлення порушених прав церков i релігійних оргашзацій» від 21.03.2002 р. № 279/2002 використовується термін«церковне майно» [10]; «Про заходи щодо повернення релігійним організаціямкультового майна» від 04.03.1992 р. №125/2003 вживається термін «культовемайно» [11].
Зважаючи на викладене, доцільно було б назаконодавчому piвні, по-перше, визначити найбілъш повний перелік такого майна,подруге, використовувати позначення такого майна єдиним терміном, оскільки, зцивьльно правової точки зору, особливістьтакого об'єкта, як культове чи церковне майно,полягає в тому, що передача його у користування чи у власність релігійнихорганізацій здійснюєтьсябезоплатно. До того ж, відпо-відно до ст. 20 Закону, саме на майно культового призначення не може бути звернене стягнення за претензіями кредиторів.
Що стосується визначеннятакого майна єдиним терміном, то можна запропонувати термін «майно релігійного призначення». Підмайиом релігійного призначення слід розуміти майно, яке має цільове призначення i тісно пов'язане з метою створення цихорганізацій, а саме із задоволенням релігійних потреб громадян сповідуватн та поширювати вipy.
Особливим правовим статусомнаділяються такі об'єкти права власності релігійних організацій, які становлять історичну, художнюабо іншу культурну цінність, тобто пам'ятки історії та культури. Відповідно до ч 3 ст. 17 Закону культові будівлі i майно, які становлять історичну, художню або іншукультурну цінність, передаються релігійним організаціям та використовуютьсяними з додержанням встановлених правилохорони i використання пам'ятокісторії та культури. Такі правила користування встановлені Законом України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 р. № 1805-Ш [9].
Забезпечення охорони ізбереження культових будівель та іншого майна – пам’яток історії та культурипокладається на ті релігійні організації, у власності яких чи у користуванніяких вони перебувають. Релігійні організації також зобов’язані утримуватипам’ятки в належному стані, своєчасно проводити ремонт, захищати відпошкодження, руйнування або знищення (ч. 1 ст. 24 Закону «Про охоронукультурної спадщини») [9]. Слід зазначити, що всучасному законодавстві містяться і обмеження щодо передачі культових споруд –визначних пам’яток архітектури, які не підлягають у постійне користуваннярелігійним організаціям. Зокрема, перелік таких пам’яток закріплений упостанові Кабінету Міністрів «Про використання культових споруд – визначнихпам’яток архітектури, які не підлягають передачі у постійне користуваннярелігійним організаціям від 09.08.2001 р. № 1005» [12].
Викладене дозволяє зробити висновок, щоджерела формування і об’єкти права власності на майно релігійних організаціймають певну специфіку. Право власності на майно релігійних організацій в тому,що числі і на майно релігійного призначення (культові будівлі, предметикульту), повинно вирішуватися як на законодавчому рівні, так і самимирелігійними організаціями. У цьому випадку, можливо, держава не будепорушувати принцип, закладений у ст. 5 Закону, відповідно до якого держава невтручається у здійснювану у межах цього Закону діяльність релігійнихорганізацій.
Висновки
Проаналізувавшипредмет даної курсової роботи дослідник може зробити наступні висновки.
Насьогодні держава не знає, існує з юридичної точки зору релігійне об’єднання чині, бо в неї (держави) відсутні формально-юридичні критерії визначеннярелігійного об’єднання. Це означає, що держава не спроможна дати задовільнувідповідь принаймні на такі запитання. По-перше, скільки релігійних організаційможуть утворити релігійне об’єднання: дві, три, десять, сто? По-друге, чиможуть бути засновниками або співзасновниками релігійного об’єднання релігійніорганізації, що не мають статусу юридичної особи (для релігійних громад можливістьдіяти без державної реєстрації статутів і навіть без будь-якого повідомленнядержорганів про їх утворення прямо передбачена ч. 3 ст. 8 Закону просвободу совісті)? По-третє, що вважати моментом утворення релігійногооб’єднання?
Створенняв Україні релігійного об’єднання не є юридичним фактом, оскільки воно непороджує будь-яких юридичних наслідків. Релігійні організації мають певніособливості щодо своєї дієздатності та, зокрема, прав власності на майно.
Отже,Верховна Рада України для вирішення вище перелічених питань правого статусурелігійних організацій повинна прийняти відповідний закон – або на базідіючого, але з урахуванням всіх зауважень, або скласти абсолютно новий.
Додаток 1.ПРОТОКОЛ №1Загальних зборів віруючих громадянм. Київ, вул. …. … , буд.… ___.___.2003р. Початок зборів 17-00 Присутні: 1. Петров Іван Іванович
2. Сидоров Дмитро Петрович
3. Іванов Петро Петрович
4. ………………………..…
5. ………………………….. 6. ………………….
7. ……………………..
8. ……………………..
9. ……………………..
10. …………………….. 11. …………………….
12. ………………………..
13. ………………………..
14. ………………………..
15. ………………………..
З числа присутніхвіруючих громадян для ведення Зборів одноголосно обрано:
— ГоловоюЗборів: Петрова Івана Івановича;
— СекретаремЗборів: …………………………
Слухали:
Пропозицію Голови Зборів щодовизначення наступного порядку денного Зборів:
1. Про утворення релігійноїгромади та надання їй назви.
2. Про прийняття Статутурелігійної громади.
3. Про вибори керівних таревізійних органів релігійної громади.
4. Проуповноваження 10 членів релігійної громади написати заяву про реєстраціюСтатуту.
Інших пропозицій не надійшло.
Ухвалили:
Затвердити наступний порядок денний Зборів:
1. Про утворення релігійноїгромади та надання їй назви.
2. Про прийняття Статутурелігійної громади.
3. Про вибори керівних таревізійних органів релігійної громади.
4. Про уповноваження 10 членіврелігійної громади написати заяву про реєстрацію Статуту.
Результати голосування: “За” – 15 громадян; “Проти” – немає;“Утримався” – немає.
По 1-му питанню порядкуденного:
Слухали:
Громадянина Іванова Петра Петровича,який запропонував створити релігійну громаду та надати їй назву: “Релігійнагромада (церква) євангельських християн “Джерело надії”.
Ухвалили:
Створити релігійну громаду та надати їй назву: “Релігійнагромада (церква) євангельських християн “Джерело надії” (далі по тексту –Церква).
Результати голосування: “За” – 15 громадян; “Проти” –немає; “Утримався” – немає.
По 2-му питанню порядкуденного:
Слухали:
Громадянина Петрова Івана Петровича, який запропонувавзатвердити Статут Церкви, зразки якого роздані громадянам для обговорення допочатку Загальних зборів (зразок Статуту – додаток до даного протоколу).
Ухвалили:
Затвердити Статут Церкви, що розданий громадянам дляобговорення (зразок Статуту – додаток до даного протоколу).
Результати голосування: “За” – 15 громадян; “Проти” –немає; “Утримався” – немає.
По 3-му питанню порядкуденного:
Слухали:
Громадянина Сидорова Дмитра Петровича, який запропонувавобрати:
1) Пастором Церкви _______________________;
2) Церковну раду у складі 7 чоловік:________________________________________
3) Ревізійну комісію у складі 3 чоловік:_______________________________________
Ухвалили:
Обрати:
1) Пастором Церкви _______________________;
2) Церковну раду у складі 7 чоловік:________________________________________
3) Ревізійну комісію у складі 3 чоловік:_______________________________________
Результати голосування: “За” – 15 громадян; “Проти” –немає; “Утримався” – немає.
По 4-му питанню порядкуденного:
Слухали:
Громадянина Петрова Івана Петровича, який запропонувавуповноважити громадян:
1. …………………
2. …………………
3. …………………
4. …………………
5. …………………
6. …………………
7. …………………
8. …………………
9. …………………
10. …………………
подати заяву до Київської міської державної адміністраціїдля реєстрації Статуту Церкви.
Ухвалили:
Уповноважити громадян:
1. …………………
2. …………………
3. …………………
4. …………………
5. …………………
6. …………………
7. …………………
8. …………………
9. …………………
10. …………………
подати заяву до Київської міської державної адміністраціїдля реєстрації Статуту Церкви.
Результати голосування: “За” – 15 громадян; “Проти” –немає; “Утримався” – немає.
ГоловаЗборів ______________
СекретарЗборів ______________
Додаток 2.
Голові Київської міської державної адміністрації
О.О.Омельченку
Релігійної громади (церкви)
євангельських християн
“……………………………”
__.__.2003З А Я В А
Ми,уповноважені представники релігійної громади (церкви) євангельських християн“………………………………..”, яка знаходиться в Дніпровському районі м. Києва по вул………………, …, для одержання правоздатності юридичної особи просимо Васзареєструвати статут релігійної громади церкви євангельських християн“……………………………………”, що був прийнятий на загальних зборах релігійної громади__.__.2003 року (протокол №1).
№
п/п
ПІП
Рік народження Адреса Підпис
1.
Іванов Іван Іванович
1960 Київ, вул. Ревуцького, 18, кв. 404
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Додатки:
1) 4 примірникиСтатуту релігійної громади;
2) Протоколзагальних зборів релігійної громади №1 від 17.11.02.
3) Лист № від , про надання приміщення для зборів релігійної громади
Список використаних джерел
Нормативні акти
1. Конституція України від 28 липня 1996 р.
2. Цивільний Кодекс України від 16 січня 2003року.
3. Про свободу совісті та релігійніорганізації. Закон України від 23 квітня 1991 року № 987-XII. – http:// www.rada-gov.ua.
4. Про оподаткування прибутку підприємств.Закон України від 22 травня 1997 року – http:// www.rada-gov.ua.
5. Про підприємства в Україні. Закон Українивід 27 березня 1991 року (втратив чинність) – http:// www.rada-gov.ua.
6. Про благодійництво та благодійніорганізації. Закон України від 16 вересня 1997 року – http:// www.rada-gov.ua.
7. Про об’єднання громадян. Закон України від16 червня 1997 року – http:// www.rada-gov.ua.
8. Про власність. Закон України від 7лютого 1991 року (із змінами та доповненнями) – http:// www.rada-gov.ua.
9. Про охорону культурної спадщини. ЗаконУкраїни від 08.06.2000 р. № 1805-III – http:// www.rada-gov.ua.
10. Про невідкладні заходи щодо остаточногоподолання негативних наслідків тоталітарної політики колишнього Союзу РСРстосовно релігії та відновлення церков та релігійних організацій. УказПрезидента України від 21.03.2002 р. № 279/2002 – http:// www.rada-gov.ua.
11. Про заходи щодо повернення релігійниморганізаціям культового майна. Указ Президента України від 04.03.1992 р. № 125/2003– http:// www.rada-gov.ua.
12. Про використання культових споруд –визначних пам’яток архітектури. Постанова Кабінету Міністрів від 09.08.2001 р.№ 1005 – http:// www.rada-gov.ua.
Наукові та літературні джерела
13. Губар А. Взаємовідносини українськоїдержави та церкви: проблеми сучасного законодавства// Свобода віровизнання.Церква і держава в Україні. – К.: Право – 1996. – с.184-186.
14. Джунь В. Правні основи щодо використаннякультових споруд і майна в Україні// Свобода віровизнання. Церква і держава вУкраїні. – К.: Право – 1996. – с. 172-174.
15. Колодний А. Лобовик Б. Релігієзнавчийсловник. – К., 1996. – с.63.
16. Лилак Д. Судовий захист майнових праврелігійних організацій// Свобода віровизнання. Церква і держава і Україні. –К.: Право – 1996. – с. 157-166.
17. Павлов А. С. Курс церковного права. – СПб.,2002.
18. Піддубна В. Релігійні організації якюридичні особи//Право України. – 2005. — №4. – с. 107-109.
19. Піддубна В. Щодо спеціальної правоздатностірелігійних організацій// Право України. – 2004. — № 11. – с. 112-115.
20. Піддубна В. Деякі питання щодо прававласності релігійних організацій// Підприємство, господарство і право. – 2005.№ 3. – с. 92-95.
21. Плохій С. Вибір: церковна політика вУкраїні і Росії: порівняльний аналіз//Людина і світ. – 1998. — № 7. – с. 8-12.
22. Рублюк О. Перспективи реформуваннядержавно-церковних відносин// Політичний менеджмент. – 2004. — № 1(4). – с.111-118.
23. Друзенко Г. Статус юридичної особи дляцеркви: мрія чи реальність?// Юридичний журнал «Юстініан». – 2003. – № 10. — justinian.com.ua/magazines.php