КИЇВСЬКИЙНАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІТАРАСА ШЕВЧЕНКА
ФІЛОСОФСЬКИЙФАКУЛЬТЕТ
Контрольнаробота
натему: Кабала як релігійно–містичневчення іудаїзму
Київ– 2011
План
Вступ
1. Загальні відомості про Кабалу
- Міфи про Кабалу
- Етапи розвитку
2. Склад Кабали
- Ідея і суть Кабали
- Поняття в Кабалі
3. Кабала як релігійно – містичне вченняіудаїзму
Висновки
Бібліографія
Вступ
Останнім часоммасовий інтерес до містики зріс. На екранах з'являютьсярізні кінострічки про таємні знання («Код Давінчі»), у всіх на слухумасони, корінні релігії народів поновлюються і практикуються под. гасломтаємничої сили предків, тощо. Звичайно, інтерес не оминув і кабалу.
Щотаке кабала? Найпоширеніша думка говорить про те, що кабала — це окультизм вюдаїзмі і вона є продуктами народного, традиційного вірування євреїв. Цікавудумку висловив Андрій Кураєв сказавши, що кабала — це реакція євреїв нахристиянство, тобто продукт на противагу християнству. Через присутність такзваного «таємного знання» про всесвіт її іноді асоціюють сгностичними течіями асоціюючи з містикою початку ери. Власники цього знання іназивались мудрецями, гностиками, а в юдаїзмі кабалістами. Ще існує думка, щокабала – це синтез традиційної віри євреїв з віруваннями язичників. Але щонасправді представляю собою це вчення?
Одинз учителів кабали Міхаель Лайтман сказав: «Кабала- математика почуттів. Вона бере всю сукупність людських почуттів та бажань,аналізує їх, і до кожного явища, кожного відтінку почуття та осягнення ставитьвідповідно точну математичну формулу». Кабала – це наука?
В рамках цієїроботи – реферату ми розглянемо основні моменти пов’язані з кабалою, її вченнямі кругозором. А також, спробуємо дати визначення кабалі на стільки, на скількице може бути об’єктивно з точки зору філософії.
Загальнівідомості про Кабалу
Кабала – зєврейської «одержання», «прийняття», «переказ». Основу кабали складаютьтвори Йецира, Багір, Зоар і писання Арі (рабина Іцхака Лурія Ашкеназі, відомогопід ім'ям Арізаль). Історія кабали простежується з вавилонських часів, однакзакінчене навчання було сформовано в середні століття. На протязі цього часунавколо неї зросло багато міфів пояснюючих що вона собою представляє, испочатку спробуємо розвіяти помилкові уявлення щодокабали.
Міфипро кабалу
Міф перший кажепро те, що кабала є вченням іудаїзму, зв’язанез окультним знанням і практикою. «Кабала», як зазначалося вище вперекладі з івриту означає «отримання», тобто, набуття особливогознання. З історії бачимо, що ці знання передавались від вчителя учню, та ще йне кожному а якомусь особливому, який міг це вчення нести далі передаючи своїмучням. Інформація була закрита. Саме це і підштовхнуло на думку що вона маєокультний характер. Сучасний юдейський філософ А. Кушнір пояснює скритийхарактер кабали: «Одна з причин щільного приховування щодо кабали була побоюваннямудреців, що її секрети потраплять до рук людей розумних, але нечистих у своїхнамірах і пристрастях. Вони побоювалися тих непередбачених, руйнівнихнаслідків, до яких це може призвести. У цьому сенсі Кабалаподібна до атомної енергії. Коли цей колосальний енергетичний потенціалзнаходиться під контролем, він приносить велику користь у вигляді атомнихелектростанцій. Але якщо атомна енергія виходить з-під контролю, вонаперетворюється на величезну руйнівну силу з непередбаченими наслідками. Так і Кабала».
Міф другий, що вкабалі існують ритуальні дії і обряди. Насправді подивимось на цей момент зіншої сторони. Якщо взяти Біблію, що можна сказати? Де хто читає її і вона єджерелом філософських думок, хтось вірує в неї і приймає участь вхристиянському житті церкви. А хтось бере тексти цієї ж самої Біблії івикористовує їх в своїх ритуалах і особистих цілях, які можна назвати містикою.Міхаель Лейтман зазначив, що ніяких ритуальних дій, обрядів і зовнішніхмеханічних практик кабала в собі не містить. Можна зустріти людину, яка зчервоними нитями, з якоюсь картинкою і картами запропонує вам вивчення кабали,але це не означає, що це кабаліст, це означає, що це шарлатан. Адже кабала — ценаука. Це природознавство, що вивчає весь Всесвіт, а не тільки наш світ, якінші науки. Просування можливо тільки за допомогою бажання виправити своїнаміри, а не удосконалити механічні дії.
Міф третій проте, що Кабала використовує техніку медитації і потребує аскетизму і обмеження внасолодах.
Медитація іподібні до неї техніки нав'язують людині певний образ, стиль, тактику мисленняі концентрації. І тим самим вони обмежують його впошуку нового. Людина повинна зосередитися начомусь певному, строго обмеженому і відключитися від світу. Це зовсімпротилежно кабалі. Згідно кабалі людина повинна бути тісно пов'язаний з цимсвітом — працювати, мати сім'ю, жити життям суспільства. Починаючививчати кабалу, людина продовжує жити звичайним життям, не обмежуючи себе ні вчому. Адже бажання людини диктують вчинки. Якщо його бажання будуть все більшеспрямовуватися до вищого, відповідно до цього і вчинки його стануть іншими. Закабалою у насолоді немає нічого ганебного.Людина повинна жити, як людина і ніяк не обмежувати себе анти-природнимиметодами.
Це триосновних помилкових точок зору про кабалу. Звісно є ще багато інших, але не маєсенсу їх розглядати, краще подивитись на те що таке кабала, а не на те чим вонане являється. Тому звернемось до історичних фактів розвитку кабали і їїосновних етапів формування.
Етапирозвитку
Найбільшдавнім джерелом Кабали є книга «Сефер Йецира» (євр. ספר היצירה- «Книга творіння»), написана вXVI-XVII століттях до н. е… Надумку кабалістів, автором цієї книги є праотець Авраам. За іншоюверсією, книжка написана в II столітті н. е… рабіАківа згідно ідеям праотця Авраама. Кабалістивважають, що Авраам перший в історії людства усвідомив єдність всіхіндивідуумів і процесів, опанувавши духовної технологією Кабали. Авраам бувпершою людиною, що зумів змінити свою долю. У Авраама не повинно було бутидітей від його дружини Сари. Однак завдяки величезній турботі Авраама проближнього сталося диво і народився Ісак.
Але більшкоректніше буд вважати першим етапом формування кабали період XII-XV століттянашої ери. Етап Іспанської Кабали.
Сергій Аверінцеввідносить початок формування кабали першій книзі Кабали – «Книга Сіяння»,або «Зоар», яка була написана в кінці XIII століття і належала скорішза все Мойсею Ліонському (Моше де Ліон), котрий, однак вирішив представити її,як спадщину мудреця талмуду II століття н.е. Симона бен Йохаї. Ця книга маєхарактерну форму алегоричного тлумачення біблійних текстів. На цьому етапі вжеє вся система Сфирот. Сфирот — це опис структури Божественності, тобтотеософія. Кабала включає в себе два основних релігійно — філософський подання:теософію і теургію. Теософия (грец. thеоs — Бог і sорhiа — мудрість) це описструктури Божественності, яке здійснюється за допомогою «мови Сфирот».
Другий етап урозвитку кабали зв’язане з ім’ям Ісака Лурії (1534-1572) і має назву Луріанськакабала. Арі(коротке ім’я Лурії) розробив принципово нову систему вивчення Кабали івикладав її групі своїх учнів. Один з них р. ХаїмВіталь (за допомогою свого сина Шмуеля Виталя) виклав вчення Арі в трактатіПисання Арі (івр. כתביארי). Ця книга стала другим за важливістюпісля Книги Зоар.
Історія каже, що у серединіXVI в Цфаті зібралися провідні кабалісти тогочасу. Зокрема, там був, наприклад, р. Шломо hа-Леві Алькабец — автор пісні «Леха,Доді», р. Йосип Каро — автор «Шулхан Арух», а також раби МошеКордовера, Рамак, який вважався кращим, головним кабалістом в той час. І ось уцей Цфат, який був епіцентром кабалістичної мудрості, приїхав молодий чоловік зЄгипту — Іцхак Лурія. Він приїхав, приблизно півроку навчався у тих мудреців,які були в Цфаті. Через півроку вони всі вирішили, що він повинен бутивчителем, а вони учнями. Усі вони перейшли до нього в учні і близько півторароку вивчали у нього Кабалу. Через півтора року він помер від епідемії у віці38 років, встигнувши за цей час навчити провідних кабалістів. 3а ці півторароку він абсолютно змінив всю Каббалу.
В чому ж інноваційністьвчення? Мабуть тим, що Лурія на кабалістичному рівні пояснив процеси трагедіїізраїльського вигнання і зв’язав їх з процесом творення Всесвіту. А саме, вцентрі луріанської кабали стоїть особлива доктрина «скорочення»всюдисущої сутності Бога з ціллю дати місце космосу. Однак, сосуди не змоглидовго витримувати божественного світла і розбиваються. Так пояснювалосьруйнування храму старого заповіту, розсіяння євреїв, а також більш новікатастрофи єврейського народу. Необхідно піклуватися і щільно працювати надвозз’єднанням розосереджених частинок світла божого. Тобто, кабала формуваласьна протязі багатьох років, але найбільш яскравими етапами були два розглянутих.Перший – зібрав вчення і сформував поняття кабали, другий – показав кабалучерез історію, що було кардинально новим поштовхом для її вивчення, адже доцього випадку вчення кабали зосереджувалось біль на теоретичному поясненнісвітобудови на прикладі космосу.
2. Склад Кабали
Врамках цієї роботи ми не зможемо розкрити сутність Кабали цілому, а тільки взагальному. Будемо дивитись на основні речі і цілі кабали. Є багато поглядів, ія вирішив в своїй роботі взяти декілька, але перш за все «погляди зсередини».
Ідея і сутьКабали
ПінхасПолонський зазначив, що Кабала розкриває таємний зміст Тори, що розглядаєтьсяяк глибокого містичного коду. З точки зору тих, хто вивчає Кабалу, причиноювсіх проблем людства в цілому і кожного індивідуума зокрема є невідповідністьзаконам світобудови. Метою вивчення Кабали є духовне вдосконалення особистості,яке дозволить людині зрозуміти своє призначення в матеріальному і духовномусвітах.
ЗгідноКабалі, душа втілюється в матеріальному світі до тих пір поки не «вивчитьсвій урок» і не виконає тієї функції, для якої вона була створена.(Вважається, що кожна душа має якусь свою, тільки їй властиву особливість, якувона і повинна усвідомити). Коли — за допомогою навчання Кабалі — ця метадосягається, душа перестає втілюватися. Стан, в якому досягається мета кожноїдуші, називається «Гмар Тикун» (євр. גמר תיקון) — кінцеве виправлення. Досягнення цього стану і є мета Кабали.
Аверінцевпише: «Особливий аспект кабали складається с практичної кабали, яка заснованана вірі в те, що за допомогою спеціальних ритуалів, молитов, і внутрішніхвольових актів людина може активно втручатися в божественно – космічний процесісторії, тому що кожному „збудженню знизу“ (людина) не може невідповісти „збудження зверху“ (Бог)». Незважаючи на зауваження проритуали і містичну практику Аверінцев дуже точно визначив суть – це впливлюдиною на верхні світи, тобто все те, що не входить в матеріальну субстанцію.Можна сказати, що завдання кабали навчити людину адекватно відноситись до своєїнематеріальної субстанції.
ЗгідноТалмуду, в Торі є чотири рівня розуміння, які називаються: «ПаРДеС»(букв. «Сад»). Це поняття є абревіатурою:
«Пшат»- просте, безпосереднє розуміння тексту;
«Ремез» — букв. «Натяк»;
«Драш»- тлумачення;
«СОД» — таємниця.
Іудаїзмрозглядає Кабалу як четвертий, найбільш глибокий рівень розуміння Тори. Ашеркаже, що «кабала — це мудрість,що розкриває секрети реальності Творця, створення світу, внутрішнього рівнярозуміння Тори». Тобто, це вже четвертий рівень поняття Тори.
Мирозуміємо, що з філософської точки зору, або навіть з точки зору наукиінформація про кабалу з суб’єктивних джерел (іудеї, кабалістик і т.д.) невважається об’єктивною, або науковою. Але, з іншої сторони пропонуєтьсяподивитись на кабалу не в звичному ракурсі, що це ритуальна книга, а більш вфілософському, що кабала – це філософія, і як філософію Аристотеля можназастосовувати в ритуальній практиці, так і філософію Арізаля можливо таквикористовувати (що і робилося на протязі історії). Тобто, я вважаю, що кабала– це своєрідна філософія. Перейдемо спочатку до розгляду деяких понять вКабалі, а вже потім будемо робити висновки.
Поняттяв Кабалі
Як ів кожній філософській системі, в кабалі є свої поняття.
«Ейн соф» — Сам по Собі Бог — абсолютна Сутність, перебуває замежами будь-якого умоглядного або навіть екстатичного осягнення. Для того, щобвиразити цей непізнавані аспект Божества, ранні кабалісти Провансу та Іспаніїввели поняття Ейн-Соф ( «Нескінченний»). Це вираз неможливопростежити в перекладі латинських або арабських філософських термінів. Скоріше,воно є іпостатизаціею (hypostatization), яка, в контексті, що розглядаєнескінченність Бога чи Його думки, яка «тягнеться без кінця».
«Цімцум» — Самечітке визначення Цімцум можна знайти в працях раби Іцхака Луріі (1534-1572), «ЕцХаїм» ( «Дерево Життя») описує цей процес наступним чином: Передтим, як були створені всі речі Божественне Світло було простим, і воно заповнюваловсе буття. Не було ніякої порожнеч. Коли Його Воля вирішила створити всівсесвіти, Він стиснув це Світло з усіх сторін залишивши вільне місце. Цейпростір був абсолютно круглим. Після того, як сталося це стиснення виникломісце, в якому можна було створити все, що існує. Потім Він віддав ниткинескінченного Світла і заповнив їм цю порожнечу. Саме завдяки цьому променюНескінченний Світло спустилося вниз". Згідно з ученням Луріі, слідом зацімцум відбувся процес божественної еманації.
«Хаацала» (івр. האצלה)- натхнення, еманація. Кабала, швидше за все, отримала цепоняття з грецької філософії. Кабалісти бачать духовний світ як ряд ступенів, «пластів»,через які проходить «світло» (духовність) від Всевишнього. Чим нижчезнаходиться ступінь, тим менше духовного «світла», натхнення, отримуєдуша, так як «світло» слабшає, проходячи через пласти.
Будова світів
Між Всевишнім і душею напочатку її духовного розвитку розділяють чотири «духовних світи»:
Олам ХаАцілут (עולםהאצילות) — світблагородства
Олам Хабра (עולםהבריאה) — світстворення
Олам ХаЙеціра (עולםהיצירה) — світстворення, світ ангелів
Олам Хаас (עולםהעשיה) — світ дії
Кожен з цих світів розділенийна пласти, звані Сефірот.
«Сефірот» — схемабудови Сефірот (ספירות)- в однині «сфіра» (ספירה),вперше термін був використаний у Сефер Йецира. Кожен здуховних світів, як вважають кабалісти, розділений на десять ступенів, які іназиваються «сфірот». Походження слова «сфіра» ясно не докінця: деякі вважають, що воно походить від слова Сапір (ספירСапфір) — коштовний камінь переливається — інші ж вважають, що слово утвореновід кореня З-ф-р (ספר — книга,розповідь). Деякі стверджують, що походження — слово «сфера», інші — що слово Сітрі (סיפרה — цифра).
«Душа» — Кабалаговорить, що джерелом душі є Всевишній, що вона безсмертна і перероджується дотих пір, поки не підніметься через всі духовні ступені до самого джерела «світла»- Всевишнього.
«Тора»- Книга Зогарстверджує, що Тора була створена до світу, і що вона була "інструкцією"з його створення. Виходячи з цього, Кабала говорить, що книга Тори містить всюінформацію про наш всесвіт, деякі кабалісти шукають «приховані коди»,які допоможуть їм зрозуміти будову світу.
Це основні поняття, які є вКабалі і нарешті давайте узагальнимо все сказане.
3.Кабала як релігійно–містичне вчення іудаїзму
Спочатку хотілось би зробитивизначення терміну «містичне вчення», а взагалі слову «містика».
Містика (від грец.μυστικος — «прихований»,«таємний») — надприродні явища і духовна практика, спрямовані назв'язок із потойбічним світом і надприродними силами. Якщо ціллю містичноїпрактики є безпосередній зв'язок (єднання) з Богом і божественними силами, тодіговорять про релігійну містику. Окультизм, ворожіння і тому подібне відносятьдо нерелігійної містики. Містика – це релігійна практика яка має за цільпереживання в екстазі.
Однозначноївідповіді на питання, чи є кабала релігійно – містичним вченням, датинеможливо. Тобто це залежить від відношення до неї. Наприклад, є вчення на базікабали, яке має назву «Хасидизм» і яке з впевненістю можемо назватимістичним, адже воно базується на містичній практиці, яка нібито виходить зкабали. Поряд з цим прикладом хотілось би взяти відомого кабаліста Рава Кука (1865– 1935). Кабала,в уявленні р. Кука, є «Діалог Бога з єврейським народом». Він розглядає єврейський народ як єдиний організм (ізастосовує понятійний апарат Кабали для розуміння динаміки соціальних процесіввсередині народу, тобто дає «соціологічну проекцію Кабали»). Разомз тим, р. Кук розглядає людей не як «початковопорожні судини, що не мають власного змісту і наповнені тільки тим світлом, щовони сприйняли зверху», — але підкреслює особистісний характер кожного,його неповторне «Я», «Я індивідуума» і «Я народу».Відповідно до цього підходу, лише реалізуючи творчий потенціал свого «Я»,людина і народ знаходять сенс свого життя.
Тобто, мибачимо два застосування вчення кабали всередині іудаїзму. З однієї сторонимістична течія хасидизму, з іншої – філософське сприйняття і проекція на суспільно-політичнежиття.
Висновки
Отже, Кабалабезсумнівно великий труд і квінтесенція вихідна з вчення іудаїзму. На сьогодні,більш об’єктивно буде вважати, що це філософський трактат на тему світобудови.
На даний моменткожен хто захоче може прочитати кабалу і може її вивчати, що дає підставу невважати цей документ за таємне знання, а сказати можна навіть більше, ценапроти знання, як здобуття людства яке може рівнятися з іншими здобуткамитакими як філософськи труди, художній та музикальний спадок, інше. Щодомістичності ми вже показали вище, що дивлячись з якої сторони подивитись, якщобути об’єктивними, то і з творів Шевченко можливо зробити містику. Питаннявикористання матеріалу.
Для людинирелігійної кабала звісно стає частиною його містичного шляху до Бога. Віудаїзмі кабала виступає як містичне, так і не містичне вчення, дивлячись якийперіод і які люди в цей процес включені. Висновок один: Кабала – це особливийфілософський погляд на світ.
кабалафілософський медитація аскетизм
Бібліографія
1. Сергей Аверинцев. Собрание сочинений. София – Логос. Словарь.К.: 2006
2. ЛосевА.Ф. Философия. Мифология. Культура. М. 1991
3. Пинхас Полонский. Философия р. Кука:религиозный сионизм и модернизация в ортодоксальном иудаизм., И.: 2003
4. БромлейЮ.В. Очерки теории этноса. – М., 1983
5. В.Г. Кремень, В.В. Ільїн «Філософія.Мислителі, ідеї, концепції», К:2005
6. Иудаизми евреи. toldot.ru/tags/kabbalah/
7. Маханаим, Еврейский культурно — религиозный центр.www.machanaim.org/philosof/phil/ph4.htm