У своїйкнизі «ПроТаїнства Церкви»Бенедетто Тестарозвиває низкурізних ідейпро Святі Тайни, ділячи прицьому їх напевні категорії.Одною з такихкатегорій уйого книзі єтак звані «Окремітаїнства», доякої входитьХрещення, Миропомазання(Конфірмаціяза автором),Євхаристія, Священство, Подружжя. У ційпраці я будуробити акценттільки на однійСвятій Тайні, а саме на ТайніЄвхаристії.
Розділ, де автор описуєпро цю тайнумає назву«Євхаристія.Таїнство присутності Ісуса Христаі єдність Церкви».Цей розділ Б.Теста поділяєна сім частин, які у свою чергуділяться напункти.
У першійчастині, «ВстановленняЄвхаристіїу Святому Писанніта у вченніЦеркви» авторподає 4 пункти, які розкриваютьїї суть.
Контекст Тайної Вечері;
Зв’язок Євхаристії з Господньою Пасхою;
Євхаристія – спомин про померлого та воскреслого Ісуса Христа;
Пам’ять про померлого та воскреслого Ісуса Христа називається Євхаристією.
За йогословами, «ніколине можна забувати, що ТаїнствоЄвхаристіїбуло встановленеХристом у пасхальномучасі, що й пояснюєпророцтво прожертву рабаБожого»1.Також у ційчастині авторнаводить паралельміж пасхоюєврейськоюта пасхою часівІсуса Христа.Щоб зрозумітизв’язок міжєврейськимконтекстом та Тайною Вечерею, потрібно матина увазі, щоІсус мав намірдовершити ділота жертву, прояку говоритьсяу пророка Ісаї.Далі, коли читатицю книгу, товиникає питання, який зв’язокє між Євхаристієюта Пасхою Господньою.
За словамиавтора, якщовідділити ТайнуВечерю відсмерті та воскресінняГоспода, тонайголовнішіриси цієї вечерізалишатьсянезрозумілими.Ці події ненероздільні.«Хресна Жертвапочинаєтьсяз трапези, колиІсус Христосвіддає себевповні»2.
Автордетально описує Тайну Вечерюта ставитьзапитання: «ЩоІсус вибравдля ТайноїВечері?».
«Він вибравхліб і вино.Хліб – це основналюдська їжа.Переломленняхліба з кимсьозначало розділеннязасобу існування.»Сам Ісус показувавсебе передучнями як Хлібз небес, Хлібжиття, Хлібживий. «Чашувина Він пов’язуєзі Своїм післаництвомдо людей.». підчас ТайноїВечері Ісусговорить своїучням про новевино, яке Вінбуде пити зними у ЦарствіСвого Отця.Встановлюючице Таїнство,Ісус стверджуєпро хліб тавино, яке пропонуєДванадцятьом, що це Його Тілота Його Кров.
Переломлюючихліб та подаючичашу з вином, Ісус хотівзробити Своїхучнів та всіхлюдей причасникамиакту вищоїлюбові, довершеноїна хресті черездарування СвогоТіла та Кровіна Тайній Вечері.Це вищий актсамопожертви, як вчить Євангелієвід Івана: «Передсвятом ПасхиІсус, знаючи, що прийшла йогогодина переходуз цього світудо Отця, полюбившисвоїх, що булив світі, полюбивїх до кінця»(Ів. 13, 1.).
У другійчастині, «Євхаристія– святкуванняПасхи Господньої», Бенедетто Тестаговорить про:
дію воскреслого Христа у Святому Дусі;
Євхаристію, яка утворює Церкву;
Євхаристію, яка відтворює Церкву.
У цих трьохпунктах авторнаводить цитатиз Святого Письма, через призмуяких показуєроль Євхаристіїта дію СвятогоДуха черезЄвхаристіюу житті християнина.«В ЄвхаристіїСвятий Духзбирає та утворюєіз всіх вірниходне Тіло; проце Церква молитьсяу Епік лезі, яка входитьдо євхаристійноїслужби»3.
З цієїчистини випливає, що Євхаристія, яка здійснюєтьсяЦерквою, цепам’ять іпо-справжньомупережиттяприсутностіживого та справжньогорозп’ятогота воскреслогоХриста. У кожнійєвхаристійній службі миможемо повторюватижертву Христата приноситисебе в жертвузгідно Божоїволі.
Третючастину, «ПрисутністьХриста у Євхаристії»автор ділитьна 6 пунктів:
Присутність у Євхаристії;
Роздуми про присутність Христа у Євхаристії;
Перемінення;
Суть вчительських документів;
Недавня полеміка про перемінення;
Значення перемінення.
У цій частиніБенедетто Тестанаголошує натому, що Христосу Таїнствахпоказує себечерез видимийспосіб, видимийзнак. Такожавтор показуєтут вченняЦеркви проперебуванняХриста у Євхаристіїта Його перебуванняу інших Таїнствах.Найпершоюрізницею, якувиділяє автор,є те, що «Христосу Євхаристіїдарує Себесамого вповні, у своїй людськійта Божественнійприроді»4. Також БенедеттоТеста розглядаєважливістьприсутністьСпасителя уцій Тайні, наголошуючина тому, щоприсутністьХриста виявляєтьсяу видимих знаках– хліб та вино, які через діюСвятого Духата нашу віруперетворюютьсяу Його Тіло таКров. За йогословами: «Євхаристія– це не тількиконкретне таоб’єктивнебогослужіння, а це, радше, встановленняособистогота духовногозв’язку міжХристом талюдиною»5.
Четвертачастина, що маєназву «Євхаристійнепричастя»поділена надві частини:
Євхаристійне причастя в Святому Письмі на вченні Церкви;
Значення євхаристійного причастя.
Тут авторпорівнює дваЗавіти та ставитьперед читачамидві напрямні:Євхаристіяу Новому Завітіта Вчення Церкви.Про Євхаристіювін говорить, подаючи цитатизі СвятогоПисьма. ПроЦерковне переданнящодо Євхаристіїговорить наступне:«Через Євхаристіюлюдина з’єднуєтьсяз Христом таЙого членами…»6. У другому пунктійде мова проХриста, якийє присутнійу Дарах не тількидо чи під часмоменту причастя, але і після, уДарах, якізберігаютьсяу Кивоті. Самерозуміння ТайниЄвхаристії, як каже автор, потрібно розумітичерез дві тайнихристиянськоговтаємничення: Хрещення таКонфірмацію(Миропомазання).Ці дві Тайни, які передуютьТайні Євхаристії,є дверима дохраму Божого.Наше життя зБогом, якепочинаєтьсячерез Хрещення, продовжуєтьсяу особистомувідношенняз Христом, якийє їжею та питтямдля людей. Бо«хто споживаєтіло моє і кровмою п’є, той умені перебуває, а я в ньому»(Ів. 6, 56).
П’ятучастину авторназиває «Євхаристія– таїнствоХристовоїжертви» таділить її такожна два пункти:
Жертва Христа і Церква;
Чин Таїнства.
У Тайні ЄвхаристіїІсус Христосвідтворюєжертву Авраама, а також приноситьсебе в жертвуза всіх людей.Вчення Церквищодо цієї Тайниє таким, що Вонавчить про Христа, який на ТайнійВечері дав намне хліб та вино, а Своє Тіло таСвою Кров. Бокожного разу, коли ми звершуємопам’ять проХресну смертьСпасителя, мине помножуєможертвоприношення, а робимо це на«спомин проНього».
Щодо самогочину ТайниЄвхаристії, то автор у ційчастині наводитьдетальний описчину.
Шоста частина«Дія Євхаристії»поділена авторомна три пункти:
Перша дія Тайни Євхаристії;
Таїнств енна благодать;
Значення Євхаристійної благодаті.
У першихдвох пунктахавтор говоритьпро рівністьжертвоприношеннята таїнстваяк такого. Натомість, у третьомупункті вінпояснює значенняблагодаті, якуотримує людиначерез ПричастяТіла і КровіГоспода: «Євхаристія– це причинаблагодаті вочікуванніслави, коли мипобачимо Христаі будемо житиразом з Ним тау Ньому безпосередниківта Таїнств»7.Ось чому Євхаристіяє одним з тих«мостів», яківедуть до безсмертята вічногожиття у ЦарствіБожому.
Сьомачастина цієїглави має назву«Таїнствохристиянськогопосвячення».Бенедетто Тестау цій частиніробить підсумокта говоритьпро три Тайни(Хрещення, Конфірмаціята Євхаристія), які є поєднанів одне ціле. Цітаїнства доповнюютьодне одного, бо саме вониє тими, яківідкриваютьдорогу до Вічногожиття.
Як на мене, ця книга заслуговуєуваги не тількитих людей, яківивчають богослов’я, але і кожногохристиянина, який би хотівдізнатися тапочерпнутибільше. Чомукажу, що книга, а не окремийрозділ, бо розділпро Тайну Євхаристійє лише частиноюкниги про ТаїнстваКатолицькоїЦеркви. Я рекомендуюпрочитати цюкнигу тим людям, які шукаютьвідповідейу своєму життістосовно віри.І ще одне: я небачив цієїкниги, на жаль, в українськомуперекладі, хочане маю нічогопроти російськомовноговаріанту, бонаписано простоюта доступноюдо розуміннямовою. Але, всеж таки, закликаюперекластицю книгу нарідну мову, бовважаю її актуальноюі думаю, що їїактуальністьта попит щебуде триватине одне десятиліття.