Реферат по предмету "Психология"


Уява людини, її основні види та механізм

КУРСОВА РОБОТА
НА ТЕМУ:
«УЯВА ЛЮДИНИ. ЇЇОСНОВНІ ВИДИ ТА МЕХАНІЗМ»
СУМИ-2008 г.

Вступ
Чичасто ви мрієте? Чому? Чи вважаєте фантазію необхідним співавтором художніх і науковихвідкриттів? Уява тільки суб'єктивно відображає мир або продуктивно бере участьв створенні матеріальних і духовних цінностей?
Прислухаємося до визнання Бетховена: «він сходить і росте, ябачу і чую образ у всьому його протязі, він стоїть, як злиток, перед моїмдухом».
А ось що сказав К.Е. Ціолковський: «Виконанню передуєдумка, точному розрахунку – фантазія».
Вчитаємося в рядки біографії геніального вченого Нільса Бору,– який черпав свою силу не «в математичному аналізі, а в дивній могутностіфантазії, що бачить фізичну реальність конкретно, образно і відкриваючій в нійнові, ніким не передбачені зв'язки».
Одна велика людина «побачила» ніким не передбачені зв'язки,друга – «здогадалася» синхронізувати музику і колір і примусити їх майже прямовиражати думку. Третій – «додумався» до відносності вищих видів руху.
Що ж було тут «пусковим механізмом»? Що спонукало Ньютона іДарвіна шукати пояснення тому, що «всім і без того зрозуміло»: чому яблукопадає, чому стебло росте вгору, а корінь вниз?
Чи не був першопричиною могутній порив уяви, ця особливаздатність «крізь магічний кристал» відчувати, відображати, сприймати складнийобраз світу, комбінувати його елементи?
Це живе, мінливе полотно – Уява – допомагає нам визначитисвої наміри і розв'язати проблему вибору, штовхає до пошуку, орієнтує нашемислення і примушує шукати логічне підтвердження «осяянню».
Вчені можуть розповісти про те, як багате внутрішнє баченняписьменника-фантаста спонукало їх до «нащупування» ідеї; як інше відкриттявідбулося «при мінімумі» логіки, але при необмеженій грі уяви, при вільнійкомбінації асоціації або зовсім за відсутності вантажу аналогій. Луї Пастервизнавав, що могутністю своєю дослідник, в значній мірі, зобов'язаний роботіуяви.
Та ж сила уяви диктує людині емоції, пристрасті, пориви душі,визначає його поведінку.
Уява – це крила натхнення, творчості, відчуття. Уява даруєнам миті, в яких сконцентровано часом все життя, всі здібності розуму і серця.Література, мистецтво, та і наука знають немало прикладів таких «одиничних»сплесків таланту, а часом і геніальності, народжених уявою.
Але якщо уява генія могла створити щось оригінальне, то уявачитача, глядача, слухача повинна бути не менше розвиненою, щоб відмовитися від«саме собою розуміючого» і сприйняти новий образ, ідею, явище.
Теорія відносності, квантова механіка, кібернетика іміжпланетні польоти, розгалужені ланцюгові реакції. Вони заперечують поняття«саме собою зрозумілого». Вони повстають проти логіки «здорового глузду».
Розвинена уява може підготувати нас до розуміння і давнозабутого, і лише щойно народжуваного, до сприйняття незнайомої культури або неприборканихще звичним вимірюванням світів. Здатність уявляти і фантазувати допомагає намзберігати відчуття нового.
По особливому уява виявляється у дітей. Для дитини немаєбуденного, немає «саме собою зрозумілого», і тому, мабуть, немає неможливого:«дивне завжди поряд» – такі закони її уяви.
Сьогодні діти вільно оперують поняттями «гени» і «хромосоми»,міркують про «внутріклітинну систему управління» і способи спілкування молекул,про «мову» клітин, прямі і зворотні зв'язки і т.д. Дитяча уява дійсно не знаєнеможливого!!
Уява або фантазія, як і мислення, належать до числа вищихпізнавальних процесів, в яких виразно виявляється специфічно людський характердіяльності. Уява виступає як необхідна сторона художньої, конструкторської,наукової, літературної, музичної, взагалі всякої творчої діяльності.
Без розвиненої уяви немає не тільки відкриття, але і широкогопогляду на речі, немає активного сприйняття дійсності, немає гармонійно розвиненоїособи!
Мета цієї курсової роботививчити уяву людини, її основні види і механізм, а також методики вивченняуяви.
Завдання:
1. Вивчити літературні витоки з теми.
2. Застосувати існуючі методики для вивчення уяви школярів.

1.Поняття про уяву, його основні види
1.1 Загальна характеристика уяви
Людинапостійно вступає в контакт з навколишнім середовищем. Щомить на наші органичуття впливають десятки і сотні різноманітних стимулів, які багато та надовгозалишається в пам'яті людини. Причому одним з найцікавіших феноменів психікилюдини є те, що одержані в попередній практиці враження від предметів і явищреального світу не тільки зберігаються в пам'яті тривалий час, але і піддаютьсяпевній обробці. Існування даного феномена зумовило можливість людини впливатина оточуюче середовище і цілеспрямовано змінювати його.
Слід зазначити, що дія живого на зовнішнє середовище і змінасередовища людиною мають принципові відмінності. На відміну від тварини людинадіє на середовище планомірно, направляючи свої зусилля до наперед поставленоїмети. Такий характер змін дійсності в процесі праці припускає попереднєуявлення в свідомості людини того, що вона хоче одержати в результаті своєїдіяльності. Наприклад, павук скоює певні дії, що нагадують дії ткача, і бджолиспорудою своїх воскових осередків нагадують людей-будівників. Проте будь-якийнайпоганіший фахівець відрізняється від самої хорошої бджоли абонаймайстернішого павука тим, що він діє по наперед наміченому плану. Будь-якапраця припускає вироблення такого плану, і лише потім – його втілення напрактиці.
Таким чином, розглядаючи процес створення людиною чого-небудьнового, ми стикаємося ще з одним феноменом психіки людини. Його суть полягає втому, що, людина створює в своїй свідомості образ, якого поки в реальності неіснує, а основою створення такого образу є наш минулий досвід, який миодержали, взаємодіючи з об'єктивною реальністю. Ось цей процес – процесстворення нових психічних образів – і одержав назву уяви.
Уява або фантазія, як і мислення, належать до числа вищихпізнавальних процесів, в яких виразно виявляється специфічно людський характердіяльності. Уява виступає як необхідна сторона художньої, конструкторської,наукової, літературної, музичної, взагалі всякої творчої діяльності. Строгокажучи, для того, щоб кустарним способом зробити стіл, уява не менше необхідна,ніж для написання оперної арії або повісті: треба наперед представити, якоїформи, висоти, довжини і ширини буде стіл; як кріпитимуться ніжки, наскількивін відповідатиме своєму призначенню столу обіднього, лабораторного абописьмового, – одним словом до початку роботи потрібно бачити цей стіл вже як биготовим.
Уява – це необхідний елемент творчої діяльності людини, щовиражається в побудові образу продуктів праці, а також забезпечує створенняпрограми поведінки в тих випадках, коли проблемна ситуація характеризуєтьсяневизначеністю. Разом з тим уява може виступати як засіб створення образів, щоне програмують активну діяльність, а замінюють її.
Перше і найважливіше призначення уяви як психічного процесуполягає в тому, що, воно дозволяє уявляти результат праці до його початку, уявлятине тільки кінцевий продукт праці (наприклад, стіл в завершеному вигляді якготовий виріб), але і його проміжні продукти (в даному випадку ті деталі, якітреба послідовно виготовити, щоб зібрати стіл). Отже, уява орієнтує людину впроцесі діяльності – створює психічну модель кінцевого або проміжних продуктівпраці, що і сприяє їх наочному втіленню.
1.2 Функції уяви
Людитак багато мріють тому, що їх розум не може бути «безробітним». Він продовжуєфункціонувати і тоді, коли в мозок людини не поступає нова інформація, коли вінне вирішує ніяких проблем. Саме в цей час і починає працювати уява.Встановлено, що людина по своєму бажанню не в змозі припинити потік думок,зупинити уяву.
У житті людини уява виконує ряд специфічних функцій:
Перша з них в тому, щоб уявляти дійсність в образах і матинагоду користуватися ними, вирішуючи задачі. Ця функція уяви пов'язана змисленням і органічно в нього включена.
Друга функція уяви полягає в регулюванні емоційних полягань.За допомогою своєї уяви людина здатна, хоча б частково, задовольняти багатопотреб, знімати породжувану ними напруженість. Дана, поза сумнівом, важливафункція особливо підкреслюється і розробляється в психоаналізі.
Третя функція уяви пов'язана з його участю в довільнійрегуляції пізнавальних процесів людини, зокрема сприйнятті, увазі, пам'яті,мови, емоції. За допомогою майстерно викликаних образів, людина може звертатиувагу на потрібні події. За допомогою образів він дістає можливість управлятисприйняттям, спогадами.
Четверта функція уяви полягає у формуванні внутрішнього планудій – здібності втілювати його в житті, маніпулюючи образами.
П'ята функція – це планування і програмування діяльності,складання таких програм, оцінка їх правильності, процесу реалізації.
За допомогою уяви ми можемо управляти багатьма психофізичнимистанами організму, настроювати його на майбутню діяльність. Дані факти лежать воснові аутотренинга, широко що використовується для саморегуляції.
1.3 Види уяви
Мимовільнаі довільна уява.
Найпростіша форма уяви – це ті образи, які виникають безспеціального наміру і зусиль з нашої сторони. Дивлячись на химерні хмари, щопливуть в небі, ми іноді мимовільно бачимо в них обличчя людини або контуртварини. Хлопчик читає цікаву книгу, він живе життям її героїв, співчуває їхрадості і горю, бореться з ворогами, перемагає їх. Цікава, захоплююча книгавикликає у хлопчика яскраві образи мимовільної уяви.
Один з видів мимовільної уяви – сновидіння. З сновидіннямизавжди були пов'язані безліч забобонів і марновірств. Це пояснюється характеромсновидінь, які іноді є поєднанням дивних, небувалих, а деколи навіть абсурдних,фантастичних, безглуздих картин і подій. Причина такого характеру сновидінь та,що сон є прояв особливої активності ізольованих груп нервових клітин кори, вумовах, коли друга сигнальна система загальмовується. Гальмування другосигнальнихзв'язків призводить до того, що у сплячої людини відсутнє критичне відношеннядо виниклих сновидінь. Виникають химерні, хаотичні комбінації з обривків слідівколишніх вражень і переживань.
Цілий ряд цікавих дослідів показав, що часто сновидіння«фабрикуються» на основі зовнішніх роздратувань, які спляча людина неусвідомлює. Сплячому підносили до обличчя духи, і йому снився квітучий запашнийсад. Тихенько дзвонили над вухом дзвоником, і люди уві сні бачили себе у трійціз дзвониками і бубонцями або бачили, як у них з рук падає піднос з кришталевимпосудом, який розбивається на дрібні осколки. Незручне положення тіла утруднює диханняабо здавлює серце – сняться кошмарні сни.
Довільна уява виявляється у випадках, коли нові образи абоідеї виникають в результаті спеціального наміру людини уявити щось визначене,конкретне. Інженер розглядає складне креслення нової машини. Він прагнепредставити її зовнішній вигляд, принцип її роботи, робить для цього певнізусилля. Учень, вивчаючи ботаніку, прагне уявити собі вид тієї або іншоїрослини, вивчаючи історію – уявити собі образ історичного діяча або полководця.
Відтворююча і творча уява.
По ступеню самостійності уяви і оригінальності її продуктіврозрізняють два види уяви відтворююче і творче.
Відтворююча уява – процес відтворення образу будь якого предмету,події, людини, місцевості і т.д. по опису, кресленню схемі, географічній картіабо по інших знаковим зображенням.
Відтворююча уява функціонує у кожної людини завжди, колидоводиться малювати в своїй уяві те, що недоступне безпосередньому сприйняттю.Наприклад:
ТихаУкраинская ночь.
Прозрачнонебо. Звёзды блещут.
Своейдремоты превозмочь
Нехочет воздух. Чуть трепещут
Сребристыхтополей листы.
Лунаспокойно с высоты
НадБелой Церковью сияет
Ипышных гетманов сады,
Истарый замок озаряет.
А.С. Пушкин(російська)
Або:
Агород был в дремучий убран иней.
Уездныесугробы тишина…
Неотыскать в снегах трамвайных линий,
однихполозьев жалоба слышна.
Скрипят,скрипят по Невскому полозья.
Надетских санках, узеньких, смешных,
вкастрюльках воду голубую возят,
дроваи скарб, умерших и больных…
О. Бергольц.(російська)
Читаєшодне – і уява відтворює яскравий образ української ночі; читаєш інше – і уявамалює картину блокадного Ленінграда.
Так само функціонує відтворююча уява при читанні будь-якоготехнічного креслення, опису вправ обов'язкової програми в спортивній гімнастиціабо стенографічному записі гри баскетбольної команди.
Істотно, що повнота, точність, яскравість образіввідтворюючої уяви залежить, перш за все, від якості, характеру і формиматеріалу, що викликає ці образи. Але вони, як всі інші психічні образи, – суб'єктивніобрази об'єктивного світу. Тому їх повнота, точність, яскравість залежать і відшироти, глибини знань, особових установок людини. Якщо знання недостатні, то іуявлення можуть бути спотвореними: так деякі діти уявляють мамонта висотою зчотириповерховий будинок і т.д.
На відміну від відтворюючої уяви творча уяваце самостійнестворення нових образів в процесі творчої діяльності.
Творча уява – це процес створення нових образів, продуктівтворчої праці, оригінальних ідей, що збагатили теорію і практику діяльностілюдини.
Джерело творчої діяльності – суспільна необхідність, потребав тому або іншому продукті. Ще наші далекі предки на зорі людської історії буливимушені вигадувати, винаходити нове для задоволення потреб. Працюючи руками,люди бачили обмеженість можливостей людських рук і почали винаходитинайпростіші знаряддя і пристосування, які могли швидше і краще виконуватифункції рук. Риюча рука послужила прообразом лопати; розчеплені пальці, якимилюдина згрібала сухе листя для підстилки, навели на думку про граблі; стислу вкулак руку він замінив молотком. Протягом багатьох століть творча уявадопомагала людині удосконалювати знаряддя праці.
Творчість починається з виникнення проблемної ситуації колиз'являється потреба в створенні чогось нового. Творча уява протікає як аналіз(розкладання) і синтез (з'єднання) накопичених людиною знань. При цьомуелементи, з яких будується образ уяви, завжди виступають в нових поєднаннях ікомбінаціях. В більшості випадків результат творчої уяви може бути матеріалізований,тобто створена нова машина, прилад, новий сорт рослин і ін. Але образи уявиможуть залишатися і на рівні ідеального змісту, у вигляді наукової монографії,романа, поеми і ін.
Творча уява найтіснішим чином пов'язана з мисленням, особливоз такими операціями, як аналіз, порівняння, синтез, узагальнення.
Виділяють декілька прийомів перетворення уявлень в уяві:аглютинація, аналогія, перебільшення – примноження, акцентування, типізація.
Мрія як особливий вид уяви.
Мрієює створювані в уяві образи бажаного. Вонисуперечать реальній дійсності, тому за певних умов мрія може бути здійснена.Багато сторіч багато людей мріяли літати, але люди не мають крил. Протенаступив час, коли були створені літальні апарати, і людина полетіла. Теперповітряний транспорт став повсякденним, швидким і зручним засобом пересування.Таким чином мрія це корисний механізм творчої діяльності.
Уява характеризується активністю, дієвістю. Разом з тимапарат уяви може бути використаний і використовується не тільки як умоватворчої діяльності особи, направленої на перетворення оточуючого. Уява в деякихобставинах може виступати як заміна діяльності, її сурогат. В цьому випадкулюдина тимчасово йде в область фантастичних, далеких від реальності уявлень,щоб сховатися там від нерозв'язних задач, від необхідності діяти, від важкихумов життя, від слідства своїх помилок і т.д. Тут фантазія створює образи, якіне утілюються в життя, намічає програми поведінки, які не здійснюються і частоне можуть бути здійсненими. Дана форма уяви називається пасивною уявою.
Людина може викликати пасивну уяву навмисно: такого родуобрази фантазії, навмисно викликані, але не пов'язані з волею, направленою навтілення їх в життя, називаються маренням. Всім людям властиво марити про щосьрадісне, приємне, принадне. В мареннях легко виявляється зв'язок продуктівфантазії з потребами.

2.Фізіологічні основи і механізми уяви
2.1 Фантазія як функція мозку
Виникненняобразів фантазії – це результат діяльності мозку людини. Уява, як і всі іншіпсихічні процеси, є функцією кори великих півкуль.
Фізіологічну основу пам'яті складає замикання тимчасовихнервових зв'язків і їх подальша актуалізація (відновлення, розгальмовування).Якщо в процесах пам'яті зв'язок, що замкнув, надалі поновлюється, то в процесіуяви, системи зв'язків що утворилися протягом життя людини як би розпадаються (дисоціюються)і об'єднуються в нові системи.
Це об'єднання стає можливим в результаті виникнення в корімозку достатньо сильного вогнища збудження, викликаного пробудженням потребиабо яким-небудь безпосереднім враженням. Таким чином, у фантазуючої людини,кажучи простіше, групи нервових клітин зв'язуються по-новому. Від цьогозалежить характерна новизна образів фантазії в порівнянні з образами пам'яті ів той же час частковий збіг їх.
Уява, як сказано, є функцією кори великих півкуль. Разом зтим складність структури уяви і його зв'язок з емоціями дає підставиприпускати, що фізіологічні механізми уяви розташовані не тільки в корі, але ів більш глибоко залягаючих відділах мозку. Такими глибинними відділами мозку,що беруть участь, разом з корою великих півкуль, у формуванні образів фантазіїі їх включенні в процеси діяльності, є гіпоталамо-лімбична система (гіпоталамусв його зв'язках із стародавньою корою і підкірковими областями, створюючимилімб, або межу, навкруги передньої частини стовбура мозку біля входу в півкуліголовного мозку).
Експериментально з'ясовано: при пошкодженні гіпоталамо-лімбичноїсистеми у людини можуть відбуватися характерні розлади психіки: виникаєвраження, що його поведінка не регулюється певною програмою і складається зсерії окремих, ізольованих актів, втім, самі по собі достатньо складних іцілісних. Якщо такого хворого послати в магазин і дати йому список покупок, товін виконає завдання достатньо акуратно. Але, закінчивши покупки, він вже незможе зрозуміти, що треба робити, і стане безцільно бродити, поки не одержитьнову інструкцію про необхідні дії або поки не наткнеться на який-небудьпредмет, який викличе у нього звичні реакції, наприклад на зелене світло світлофора.Такі хворі в змозі повторити ряд цифр, прочитаних їм, або уривок з книги, алевони не в змозі намітити навіть простий план дій і передбачати їх наслідки.Таким чином, передбачається, що в подібному випадку пошкодження торкнулосяструктур, які відповідальні за планування поведінки, складання програмимайбутніх дій, а, як було вже відзначено, найзвичайніша, але, можливо, разом зтим і найбільш важлива роль уяви якраз і полягає у виробленні плану, програмиповедінки.
2.2Уява і органічні процеси
Продукуючийобрази фантазії людський мозок надає регулюючу дію на периферичні частиниорганізму, змінює процес їх функціонування.
Деякі спостереження за людьми, відмінними вразливістю ібагатою уявою, дають цікаві факти про вплив уяви на протікання фізіологічнихпроцесів. Коли Флобер писав сцену отруєння Еми Боварі, героїні роману «ПаніБоварі», він ясно відчував в роті смак миш'яку. Вольтер щорічно захворював в річницюВарфоломеївської ночі. Думки про цей день, коли були убиті тисячі і тисячібезневинних людей, полеглих жертвою релігійного фанатизму, викликали у ньогонапад лихоманки: підвищувалася температура, різко частішав пульс. Деякі розладипсихічної діяльності своїм виникненням також зобов'язані надмірній вразливостіі живій уяві. Іноді безпосереднім приводом для подібного захворювання стаєслово авторитетної людини, що неправильно зрозуміли. Відомі випадки, коли підвпливом необережного слова лікаря пацієнт уявляє, що він захворів небезпечноюхворобою, і у нього розвиваються відповідні симптоми. Виникають так званіятрогенні захворювання. Травмуючу дію, збуджуючу фантастичні страхи, можевикликати і педагогічно нетактовний вчинок вчителя або його необережне слово.Так виникають нервові розлади, які іноді називають дидактогенними.Представлення фантазії не тільки регулюють поведінку людини, але і видозмінюютьпротікання фізіологічних процесів. При цьому образи фантазії залишаютьсяфункцією мозкової кори і самі по собі, крім мозку, зрозуміло, не можутьвпливати на органи людини.
Відомі так звані ідеомоторні акти – рухи, які виникають тоді,коли людина тільки уявляє їх собі. Можна провести наступний дослід. В руцілюдина тримає маятник – нитку, до якої прив'язано грузило, що вільно висить.Випробовуваному пропонують якомога виразніше уявити собі, що грузило починаєописувати концентричні кола. Через деякий час це і відбувається на справді.Виразне і яскраве представлення руху викликає нерегульовані свідомістю м'язовізусилля, які і приводять в круговий рух маятник. У ідеомоторних актахпозначається реактивність судинної системи. Так, коли людина тільки збираєтьсязігнути руку, то об'єм передпліччя збільшується, навіть якщо задуманий рух нездійснюється. Це збільшення об'єму пов'язано з розширенням судин м'язів руки.
Продукуючий образи фантазії мозок – це єдина система; зміни водній його частині позначаються і на роботі інших його відділів. Мозок як ціленадає регулюючу дію на всі органи людського тіла. Будь-який психічний процесприводить до тих або інших зсувів в життєдіяльності організму. У свою чергууява, як і інші психічні процеси, робить значний вплив на роботу багатьохсистем людського організму.
2.3 Механізми переробки уявлень в уявні образи
Образи,відтворювані в процесі уяви, не можуть виникнути з нічого. Вони формуються наоснові нашого попереднього досвіду, на основі уявлень про предмети і явищаоб'єктивної реальності. Процес створення образів уяви з вражень, одержанихлюдиною від реальної дійсності, може протікати в різних формах.
Створення образів уяви проходить два основні етапи. Напершому етапі відбувається своєрідне розчленовування вражень, або наявнихуявлень, на складові частини. Іншими словами, перший етап формування образівуяви характеризується аналізом одержаних від реальності вражень або сформованихв результаті попереднього досвіду уявлень. В ході такого аналізу відбуваєтьсяабстрагування об'єкту, тобто він представляється нам ізольованим від іншихоб'єктів, при цьому також відбувається абстрагування частин об'єкту.
З цими образами далі можуть здійснюватися перетворення двохосновних типів. По-перше, ці образи можуть бути поставлені в нові поєднання ізв'язки. По-друге, цим образам може бути додано абсолютно нове значення. Вбудь-якому випадку з абстрагованими образами проводяться операції, які можутьбути охарактеризовані як синтез. Ці операції, що становлять суть синтезуючоїдіяльності уяви, є другим етапом формування образів уяви. Причому форми, в якихздійснюється синтезуюча діяльність уяви, украй багатоманітні:
Аглютинація – прийом з'єднання («склеювання») якихось частинвід двох або декількох предметів в одне ціле. Аглютинація широко поширена вказкових сюжетах у вигляді образів хатинки на курячих ніжках, русалки – жінки зхвостом риби і ін. Використовується аглютинація і в реальних образах(наприклад, танка-амфібії, акордеона, в якому поєднуються елементи піаніно ібаяна).
Аналогія – прийом побудови образу за принципом подібності.Наприклад, за принципом подібності органу орієнтації кажана був створенийлокатор.
Перебільшення – зменшення – прийом, за допомогою якогопрагнуть показати пануючі якості людини (наприклад, доброту могутнього Велетняабо розум і м'яке серце Хлопчика-мезинчика).
Акцентування – прийом близький до перебільшення, що виділяє вобразі яку-небудь одну яскраво виражену позитивну або негативну межу. Особливочасто він використовується в карикатурах і шаржах.
Типізація – найскладніший прийом творчого створення образівуяви. Характеризується творчість в літературі, М. Горький говорив, щохарактер героя робиться з багатьох окремих рисок, узятих від різних людейпевної соціальної групи. Потрібно придивитися до сотні-другої, скажімо,робітників для того, щоб приблизно вірно описати портрет одного робітника.
Всі описані прийоми можуть бути використані в будь-якій сферіжиття і діяльності у зв'язку з пошуком нового, з проявом творчої уяви.
2.4Уява і проблемна ситуація
Уяватісно пов'язана з мисленням. Подібно мисленню, воно дозволяє передбачатимайбутнє.
Що ж спільного між мисленням і фантазією? Так само як імислення, уява виникає в проблемній ситуації, тобто в тих випадках, колинеобхідно відшукати нові рішення; так само як і мислення, воно мотивуєтьсяпотребами особи. Реальному процесу задоволення потреб може передувати ілюзорне,уявне задоволення потреб, тобто живе яскраве представлення тієї ситуації, приякій ці потреби можуть бути задоволені. Але випереджаюче віддзеркаленнядійсності, здійснюване в процесах фантазії, відбувається в конкретнообразнійформі, у вигляді яскравих уявлень, тоді як випереджаюче віддзеркалення впроцесах мислення відбувається шляхом операції поняттями, що дозволяютьузагальнено і опосередковано пізнавати мир.
Таким чином, в проблемній ситуації, якій починаєтьсядіяльність, існують дві системи випередження свідомістю результатів цієїдіяльності: організована система образів (уявлень) і організована системапонять. Можливість вибору образу лежить в основі уяви, можливість новоїкомбінації понять лежить в основі мислення. Часто така робота йде відразу в«двох поверхах», оскільки системи образів і понять тісно зв'язані – вибір,наприклад, способу дії, здійснюється шляхом логічних міркувань, з якимиорганічно з'єднані яскраві представлення того, яка буде здійснюється дія.
Розглядаючи схожість і відмінність мислення і уяви, необхіднопомітити, що проблемна ситуація може характеризуватися більшою або меншоюневизначеністю. Якщо початкові дані задачі, наприклад наукової проблеми,відомі, то хід її рішення підлеглий переважно законам мислення. Інша картинаспостерігається, коли проблемна ситуація відрізняється значною невизначеністю,початкові дані насилу піддаються точному аналізу. В цьому випадку в діюприходять механізми уяви. Наприклад, деяка невизначеність початкових данихпозначається в роботі письменника. Недаремно роль фантазії така велика влітературній творчості, коли письменник в уяві простежує долю своїх героїв.Йому доводиться мати справу з набагато більшою мірою невизначеності, ніжконструктору або інженеру, оскільки закони людської психіки і поведінки багатов чому складніші та менш відомі, ніж закони фізики.
Залежно від різних обставин, якими характеризується проблемнаситуація, одна і та ж задача може розв'язуватися як за допомогою уяви, так і задопомогою мислення. Є підстава зробити висновок, що уява працює на тому етапіпізнання, коли невизначеність ситуації вельми велика. Чим більш звичною, точноюі визначеною буде ситуація, тимменше простору дає вона фантазії.
Цінність уяви полягає в тому, що, вона дозволяє ухвалитирішення і знайти вихід в проблемній ситуації навіть за відсутності потрібноїповноти знань, які необхідні для мислення. Фантазія дозволяє «перестрибнути»через якісь етапи мислення і все-таки уявити собі кінцевий результат. Наміченіфантазією шляхи рішення нерідко недостатньо точні, нестрогі, проте необхідністьіснувати і діяти в середовищі з неповною інформацією привела до виникнення улюдини апарату уяви. Оскільки в навколишньому нас світі завжди залишатьсяневивчені області, цей апарат уяви завжди буде корисний.

3. Розвиток уяви,її значення в художній і науковій творчості
3.1Розвиток уяви
уява фантазія творчість художній
Визначитиякі-небудь конкретні вікові межі, що характеризують динаміку розвитку уяви,дуже важко. Існують приклади надзвичайно раннього розвитку уяви. Наприклад,Моцарт почав складати музику в чотири роки, Рєпін і Сєров вже в шість роківдобре малювали. З другого боку, пізніше розвиток уяви не означає, що цей процесв більш зрілі роки стоятиме на низькому рівні. Історії відомі випадки, коливеликі люди, наприклад Ейнштейн, в дитинстві не відрізнялися розвиненою уявою,проте з часом про них стали говорити як про геніїв.
Не дивлячись на складність визначення етапів розвитку уяви улюдини, можна виділити певні закономірності в його формуванні. Так, першіпрояви уяви тісно пов'язані з процесом сприйняття. Наприклад, діти у віціпівтора років не здатні ще слухати навіть найпростіші розповіді або казки, вонипостійно відволікаються або засинають, але із задоволенням слухають розповідіпро те, що вони самі пережили. В цьому явищі достатньо ясно видний зв'язок уявиі сприйняття. Дитина слухає розповідь про свої переживання тому, що виразнопредставляє те, про що йде мова. Зв'язок між сприйняттям і уявою зберігається іна наступному ступені розвитку, коли дитина в своїх іграх починає перероблятиодержані враження, видозмінюючи в уяві сприймані раніше предмети. Стілецьперетворюється на печеру або літак, коробочка – в автомашину. Проте слідзазначити, що перші образи уяви дитини завжди пов'язані з діяльністю. Дитина немріє, а утілює перероблений образ в свою діяльність, навіть, не дивлячись нате, що ця діяльність – гра. Важливий етап в розвитку уяви пов'язаний з тимвіком, коли дитина опановує мовою. Мова дозволяє дитині включити в уяву нетільки конкретні образи, але і більш відвернуті уявлення і поняття. Більш того,мова дозволяє дитині перейти від виразу образів уяви в діяльності добезпосереднього їх виразу в мові.
Етап оволодіння мовою супроводжується збільшенням практичногодосвіду і розвитком уваги, що дозволяє дитині легше виділяти окремі частинипредмету, які він сприймає вже як самостійні і якими все частіше оперує в своїйуяві. Проте синтез відбувається із значними спотвореннями дійсності. Черезвідсутність достатнього досвіду і недостатньої критичності мислення дитина неможе створити образ, близький до реальної дійсності. Головною особливістюданого етапу є мимовільний характер виникнення образів уяви. Частіше всьогообрази уяви формуються у дитини даного віку мимовільно, відповідно до ситуації,в якій він знаходиться.
Наступнийетап розвитку уяви пов'язаний з появою його активних форм. На цьому етапіпроцес уяви стає довільним. Виникнення активних форм уяви спочатку пов'язано ізспонукаючою ініціативою з боку дорослого. Наприклад, коли доросла людинапросить дитини що-небудь зробити (намалювати дерево, скласти з кубиків будинокі т.д.), він активізує процес уяви. Для того, щоб виконати прохання дорослоїлюдини, дитина спочатку повинна створити, або відтворити, в своїй уяві певнийобраз. Причому цей процес уяви по своїй природі вже є довільним, оскількидитина намагається його контролювати. Пізніше дитина починає використовуватидовільну уяву без жодної участі дорослого. Цей скачок в розвитку уяви знаходитьсвоє відображення, перш за все, в характері ігор дитини. Вони стаютьцілеспрямованими і сюжетними. Дуже яскрава уява дошкільників в режисерськійгрі. Навіть 3-річні діти із задоволенням наділяють іграшки ролями і програють зними різні сюжети.
Звіком в ігрових сюжетах все більше місце відводиться мові, і весь менший часзаймає дію. Уява все більше відділяється від дії і переноситься в мовний план.А оскільки внутрішня мова ще не склалася, дитині необхідний партнер, який восновному виступає в ролі слухача. Цей партнер може не втручатися в гру, алевін все-таки потрібен як опора образу. Дитина сама розказує зміст гри івимовляє репліки як свого, так і чужого персонажа.
Починаючисьі формуючись в грі, уява переходить і в інші види діяльності. Найбільш яскравовоно виявляється в малюванні та складанні казок і віршів. Тут, так само як вгрі, діти спочатку спираються на безпосередньо сприймані предмети або виникаючіпід їх рукою штрихи на папері, а потім вже самі планують свій твір. 3–4-річнідіти по ходу малюнка можуть кілька разів міняти свій задум. Горб задуманоговерблюда може перетворитися на крило метелика, який потім стає птахом, місяцьстає сонцем, а сонце перетворюється на зірку або квітку. Всі ці перетворенняактивно коментуються в мові дітей і стають ясні тільки з цих коментарів,оскільки самі зображення віддалено нагадують щось визначене. Але діти не дужевимогливі до якості малюнка, їх фантазії набагато багатше ніж зображення.Крапки і риски на папері зображають ліси, ягоди, вовків і зайців і ін.
Уяваграє в житті дитини значно більшу роль, ніж в житті дорослого. Воно виявляєтьсянабагато частіше і допускає значно більш легкий «відліт» від дійсності. І головне– діти вірять в те, що, придумують. Уявний і реальний світи не відокремлені уних такою чіткою межею, як у дорослих. Переживання, які викликаються уявнимиподіями, для них абсолютно реальні і значно сильніше, ніж у дорослих. Діти 3–5років можуть оплакувати долю сіренького козлика і колобка, загрожувати зломучарівнику і намагатися побити його під час спектаклю, придумувати шляхипорятунку від хитрої лисиці і ін. Те, що відбувається в уявному просторі (вказці, на словах, на сцені), викликає у нього найсильніші емоції, уявнийперсонаж може стати для нього реальною загрозою або порятунком. Відомо, щодорослі з виховних міркувань вводять в життя і свідомість дитини різнихпридуманих персонажів: Бабу Ягу або змія Горинича, які забирають неслухнянихдітей, або добрих фей, які приносять чудові подарунки і творять різнийчарівництва. Ці персонажі стають для дитини живими і реальними. Діти всерйозбояться вигадану Бабу Ягу і чекають доброї феї. Жорстокі жарти старших дітей навулиці: «баба Яга летить!» – викликають сльози і панічну втечу дошкільника.Навіть удома, в інтимній і безпечній обстановці, може виникнути страх уявнихподій. Численні дитячі страхи, які нерідко зустрічаються в цьому віці,пояснюються якраз силою і жвавістю дитячої уяви.
Підвищенаемоційність– важлива відмінна риса уяви дошкільника. Придумані персонажі мают для дитини особистузначущість і починають жити в його свідомості як абсолютно реальні.
Інший найважливіший зсув в уяві відбувається в шкільномувіці. Необхідність розуміння учбового матеріалу обумовлює активізацію процесувідтворюючої уяви. Для того, щоб засвоїти знання, які даються в школі, дитинаактивно використовує свою уяву, що викликає прогресуючий розвиток здібностейпереробки образів сприйняття в образи уяви.
Іншою причиною бурхливого розвитку уяви в шкільні роки є те,що в процесі навчання дитина активно одержує нові і різносторонні уявлення прооб'єкти і явища реального миру. Ці уявлення служать необхідною основою для уявиі стимулюють творчу діяльність школяра.
3.2Індивідуальніособливості уяви
Укожної людини уява розвинена по-різному, і вона по-різному виявляється в їїдіяльності і суспільному житті. Індивідуальні особливості уяви виражаються втому, що, люди розрізняються по ступеню розвитку уяви і по типу образів, якими вониоперують частіше всього.
Ступінь розвитку уяви характеризується яскравістю образів іглибиною, з якою переробляються дані минулого досвіду, а також новизною ісвідомістю результатів цієї переробки. Сила і жвавість уяви легко оцінюється,коли продуктом уяви є неправдоподібні і химерні образи, наприклад у авторівказок. Слабкий розвиток уяви виражається в низькому рівні переробки уявлень.Слабка уява спричиняє за собою утруднення в рішенні розумових задач, яківимагають уміння наочно уявити собі конкретну ситуацію. При недостатньому рівнірозвитку уяви неможливе багате і різностороннє в емоційному плані життя.
Найбільш виразно люди розрізняються по ступеню яскравостіобразів уяви. Якщо припустити, що існує відповідна шкала, то на одному полюсівиявляться люди з надзвичайно високим показниками яскравості образів уяви, які переймаютьсяними, а на другом полюсі будуть люди з украй бідними уявленнями. Як правило,високий рівень розвитку уяви ми зустрічаємо у людей, що займаються творчоюпрацею, – письменників, художників, музикантів, вчених.
Істотні відмінності між людьми виявляються відносно характерудомінуючого типу уяви. Частіше всього зустрічаються люди з переважаннямзорових, слухових і рухових образів уяви. Але є люди, у яких високий розвитоквсіх або більшості типів уяви. Ці люди можуть бути віднесені до так званогозмішаного типу. Приналежність до того або іншого типу уяви дуже істотновідображається на індивідуально-психологічних особливостях людини. Наприклад,люди слухового або рухового типу дуже часто драматизують ситуацію в своїхроздумах, уявляючи собі неіснуючого опонента. Слід зазначити, що людина ненароджується з розвиненою уявою. Розвиток уяви здійснюється в ході онтогенезулюдини і вимагає накопичення відомого запасу уявлень, які надалі можуть служитиматеріалом для створення образів уяви. Уява розвивається в тісному зв'язку зрозвитком всієї особи, в процесі навчання і виховання, а також в єдності змисленням, пам'яттю, волею і відчуттями.
3.3Фантазія в художній і науковій творчості
Фантазіяє необхідним елементом творчої діяльності в мистецтві і літературі.Найважливіша особливість уяви, що бере участь в творчій діяльності художникаабо письменника, його значна емоційність. Образ, ситуація, несподіваний поворотсюжету, що виникає в голові письменника, виявляються пропущеними крізь свогороду «збагачувальний пристрій», яким служить емоційна сфера творчої особи.Переживаючи відчуття і утілюючи їх в художні образи, письменник, художник імузикант примушують читачів, глядачів, слухачів, у свою чергу, переживати,страждати і радіти. Бурхливі відчуття геніального Бетховена, музично-образновиражені в його симфоніях і сонатах, викликають у відповідь відчуття у багатьохпоколінь музикантів і слухачів.
Деякі автори надзвичайно гостро і хворобливо переживали уявніситуації. Ч. Діккенс, перш ніж зважиться закінчити роман «Лавка старовин»смертю головної героїні, довго коливався. В одному з листів він писав: «смертьНеллі була справою проведення, але поки що я сам майже мертвий від вбивствамоєї дитини». Зрозуміло, така безпосередність переживання літературного процесуне є правилом, але в художній творчості фантазія і більше людські відчуття невід'ємніодин від одного.
Історія наукових відкриттів має багато прикладів, коли уявавиступала одним з найважливіших елементів наукової діяльності. Така, наприклад,була роль тепловода, гіпотетичної особливої теплової рідини, що виступала вякості фантастичної моделі явищ теплоти в переконаннях фізиків кінця XXIII сторіччя. Цямодель «субстанції тепла» виявилася невдалою, наївною, оскільки єство тепловихявищ полягає зовсім не в переливанні рідини з одного місця в інше. Проте задопомогою цієї моделі вдавалося описувати і тлумачити деякі фізичні факти іодержувати нові результати в області термодинаміки.
Таким чином, уява грає важливу роль на різних стадіяхвивчення наукової проблеми і нерідко веде до чудових припущень.

4.Практична частина
На жаль в сучасних школах не проводиться діагностика розвиткууяви.
Для вивчення уяви мною були проведені три методики з дітьмирізних вікових груп (перших класів, середніх та старших класів).
Уява дитини оцінюється по ступеню розвитку у нього фантазії,яка в свою чергу може виявлятися у розповідях, малюнках, саморобках та іншихпродуктах творчої діяльності.
Методика«Вербальна фантазія»
Дитиніпропонується придумати розповідь (історію, казку) про будь яку живу істоту(людині, тваринній) або про що-небудь інше по вибору дитини і висловити йогоусно за 5 хвилин. На обміркування теми або сюжету розповіді (історії, казки)відводиться до однієї хвилини, і після цього дитина приступає до розповіді.
У ході розповіді фантазія дитини оцінюється по наступнимознакам:
1. Швидкість процесів уяви.
2. Незвичність, оригінальність образів.
3. Багатство фантазії.
4. Глибина і опрацьованість (деталізованість) образів.
5. Вразливість, емоційність образів.
По кожному з цих ознак розповідь одержує від 0 до 2 балів.
0 балів ставиться тоді коли дана ознака в розповіді практичновідсутня. 1 бал розповідь одержує в тому випадку, якщо дана ознака є, але вираженапорівняно слабо. 2 бали розповідь заробляє тоді, коли відповідна ознака нетільки є, але і виражена достатньо сильно.
Якщо протягом 1 мін. дитина так і не придумала сюжетрозповіді, то експериментатор сам підказує йому сюжет і за швидкість уяви ставить0 балів. Якщо ж сама дитина придумала сюжет розповіді до кінця відведеної на цехвилини, то по швидкості уяви ставиться оцінка в 1 бал. Нарешті, якщо дитинівдалося придумати сюжет розповіді дуже швидко, протягом перших 30 сек.відведеного часу, або якщо протягом однієї хвилини він придумав не один, а якмінімум два різні сюжети, то по ознаці «швидкість процесів уяви» дитиніставиться 2 бали.
Незвичність, оригінальність образів оцінюється наступнимспособом.
Якщо дитина просто переказала те, що колись від когось чулаабо десь бачила, то по даній ознаці він одержує 0 балів. Якщо дитина переказалавідоме, але при цьому внесла в нього від себе щось нове, то оригінальність йогоуяви оцінюється в 1 бал. Нарешті, в тому випадку, якщо дитина придумала щось таке,що він не міг раніше де-небудь бачити або чути, то оригінальність уяви одержуєоцінку в 2 бали.
Багатство фантазії дитини виявляється також в різноманітностіобразів, що використовуються їм. При оцінюванні цієї якості процесів уявифіксується загальне число різних живих істот, предметів, ситуацій і дій, різниххарактеристик і ознак, приписуваних всьому цьому в розповіді дитини.
Якщо загальне число названого перевищує 10, то за багатствофантазії дитина одержує 2 бали. Якщо загальна кількість деталей вказаного типузнаходиться в межах від 6 до 9, то дитина одержує 1 бал. Якщо ознак в розповідімало, але в цілому не менше 5, то багатство фантазії дитини оцінюється в 0балів.
Глибина і опрацьованість образів виявляється по тому,наскільки різноманітно в розповіді представлені деталі і характеристики, щовідносяться до образу (людині, тваринній, фантастичній істоті, об’єкту,предмету і т.д.), що грає ключову роль або займаючому центральне місце врозповіді. Тут також даються оцінки в трибальній системі.
0 балів дитина одержує тоді, коли центральний об'єкт йогорозповіді зображений вельми схемно, без детального опрацьовування йогоаспектів. 1 бал ставиться в тому випадку, якщо при описі центрального об'єктурозповіді його деталізація помірна. 2 бали по глибині і опрацьованості образівдитина одержує в тому випадку, якщо головний образ його розповіді розписаний вньому достатньо детально, з безліччю різноманітних характеризуючих йогодеталей.
Вразливість або емоційність образів оцінюється по тому, чивикликають вони інтерес і емоції у слухача.
Якщо образи, використані дитиною в його розповіді,малоцікаві, банальні, не вражають слухача, то по обговорюваній ознаці фантазіядитини оцінюється в 0 балів. Якщо образи розповіді виявляють до себе інтерес збоку слухача і деяку емоційну реакцію у відповідь, але цей інтерес разом звідповідною реакцією незабаром угасає, то вразливість уяви дитини одержуєоцінку, рівну 1 балу. І, нарешті, якщо дитиною були використані яскраві, вельмицікаві образи, увага слухача до яких, раз виникнувши, вже потім не згасла інавіть посилювалася до кінця, супроводжуючись емоційними реакціями типуздивування, захоплення, страху і т.п., то вразливість розповіді дитиниоцінюється по найбільшому балу – 2.
Таким чином, максимальне число балів, яке дитина в ційметодиці може одержати за свою уяву, рівне 10, а мінімальне -0.
Для того, щоб в ході прослуховування розповіді дитиниекспериментатору було легше фіксувати і далі аналізувати продукти уяви по всіхперерахованих вище параметрах, рекомендується користуватися схемою,представленою в таблиці. По ходу розповіді дитини в потрібній графі цієїтаблиці хрестиком наголошуються оцінки фантазії дитини в балах.
Схемапротоколу до методики «Вербальна фантазія»Оцінювані параметри уяви дитини Оцінка цих параметрів у балах
1
2 1. Швидкість процесів уяви. 2. Незвичність, оригінальність образів 3. Багатство фантазії (різноманітність образів) 4. Глибина і опрацьованість (детальність) образів 5. Вразливість, емоційність образів
Висновки про рівень розвитку
10 балів – дуже високий.
8–9 балів – високий.
4–7 балів – середній.
2–3 бали – низький.
0–1 бал – дуже низький.
Методика «Малюнок»
У цій методиці дитині пропонують стандартний лист паперу іфломастери (не менше шести різних кольорів). Дитина одержує завдання придуматиі намалювати будь-яку картину. На це відводиться 5 мін.
Аналіз картини і оцінка фантазії дитини в балах проводятьсятаким же чином, як і аналіз усної творчості в попередній методиці, по тих же параметрах і за допомогоютакого ж протоколу.
Методика «домальовування фігур» (автор О.М. Д’яченко)
Направлена на визначення рівня розвитку уяви, здібностістворювати оригінальні образи.
Як матеріал використовується один (з двох запропонованих)комплектів карток, на кожній з яких намальована одна фігура невизначеної форми.Всього в наборі 10 карток.
Розроблено два рівнозначні комплекти таких фігурок.
Під час обстеження пропонується який-небудь з цих комплектів,інший може бути використаний під час повторного обстеження або через рік.
Перед обстеженням експериментатор говорить дитині: «Зараз тидомальовуєш чарівні фігурки. Чарівні вони тому, що кожну фігурку можнадомальовувати так, що вийде якась картинка. Будь-яка, яку ти схочеш».
Дитині дають простий олівець і картку з фігуркою. Після того,як дитина домальовувала фігурку, його питають: «Що у тебе вийшло?» Відповідьдитини фіксують.
Потім послідовно (по одній) дається решта карток з фігурками.
У роботі з підлітками даються комплекти цілком (натаблицях). Час роботи обмежують 10 хвилин.
Для оцінки рівня виконання завдання для кожної дитинипідраховується коефіцієнт оригінальності (Кори.): кількість зображень,що не повторюються. Однаковими вважаються зображення, в яких фігура длядомальовування перетворюється на один і той же елемент. Наприклад, перетворенняі квадрата, і трикутника в екран телевізора вважається повторенням, і обидва цізображення не зараховується дитині.
Потім порівнюють зображення, створені кожним з дітейобстежуваної групи на підставі однієї і тієї ж фігурки для домальовування. Якщодвоє дітей перетворюють квадрат на екран телевізора, то цей малюнок незараховується жодному з цих дітей.
Таким чином, Кори. рівний кількості малюнків, що неповторюються (по характеру використовування заданої фігурки) у самої дитини іні у кого з дітей групи. Краще всього зіставляти результати 20–25 дітей.
Протокол обробки одержаних результатів.ФІБ Фігури для домальовування Петров Сидоров
Погоризонталі розташовані фігурки для домальовування. По вертикалі – прізвищадітей. Під кожною фігуркою записується, яке зображення дала дитина. Назвизображень, що повторюються, по горизонталі (повтори у однієї дитини) і повертикалі (повтори у різних дітей по одній і тій же фігурці) закреслюють.Кількість незакреслюваних відповідей – Кори. кожної дитини. Потім виводять середнійКори по групі (індивідуальні величини Кори підсумовують і ділять на кількістьдітей в групі).
Низький рівень виконання завдання – Кори менше середнього по групіна 2 і більш бала. Середній рівень – Кори рівний середньому по групі або на 1 балвищий або нижче середнього. Високий рівень – Кори вище середнього по групіна 2 і більш бала.
Разом з кількісною обробкою результатів можлива якіснахарактеристика рівнів виконання завдання.
Можна виділити наступні рівні:
При низькому рівні діти фактично не приймають задачу: вониабо малюють поряд із заданою фігурою щось своє або дають безпредметне зображення(«такийузор»). Іноді ці діти (для 1–2 фігурок) можуть намалювати наочний схематичниймалюнок з використанням заданої фігурки. В цьому випадку малюнки, як правило,примітивні, шаблонні схематичні.
При середньому рівні діти домальовували більшість фігурок,проте всі малюнки схемні, без деталей. Завжди є малюнки, що повторюються самоюдитиною або дітьми групи.
При високому рівні діти дають схемні, що іноді деталізуються,але, як правило, оригінальні малюнки (групи, що не повторюються самою дитиноюабо іншими дітьми). Запропонована для домальовування фігурка є звичайноцентральним елементом малюнка.
Результатиобстеження.
Вобстеженні прийняли участь 3 учня 1-Б класу, 3 учня 6-Б класу та 3 учні 11-Акласу. Згідно інструкції результати обстеження занесені до протоколів (додаток1).
Кількіснийаналіз результатів представлений у зведеній таблиці (додаток 2).     
Згідноотриманим результатом діти
1класу виявили низький,
6класу – середній,
11класу – високий рівень вербальної фантазії.
Аналітичнадовідка
зарезультатами психологічного обстеження.
Методика«Малюнок»
Мета:         визначення рівня розвитку уяви.
Об’єкт:учні 1, 6 та 11 класів ЗОШ №15 м. Сум.    
Дата:13.10.2007 р.
Результатиобстеження.
Вобстеженні прийняли участь 3 учня 1-Б класу, 3 учня 6-Б класу та 3 учні 11-Акласу. Малюнки дітей приведені у (додатку 3). Згідно інструкції результатиобстеження занесені до протоколів (додаток 4).
Згідноотриманим результатом діти
1класу виявили низький,
6класу – середній,
11класу – середній рівень уяви.
Аналітичнадовідка
зарезультатами психологічного обстеження.
Методика«домальовуванняфігур» (автор О.М. Д’яченко)      
Мета:         визначення рівня розвитку уяви.
Об’єкт:учні 1, 6 та 11 класів ЗОШ №15 м. Сум.    
Дата:16.10.2007 р.
Результатиобстеження.
Вобстеженні прийняли участь 3 учня 1-Б класу, 3 учня 6-Б класу та 3 учні 11-Акласу. Згідно інструкції результати обстеження занесені до збірної таблиці.
Згідноотриманим результатом діти
1класу виявили:
Кор. групи= (5+4+2): 3 = 3,6
Данила З.– Кор. = 5 високий рівень виконання
Владик З.– Кор. =4 середній рівень виконання
Аня С.– Кор = 2 середній рівень виконання
6класу:
Кор. групи= (7+4+3): 3 = 4,6
Саша З.– Кор. = 7 високий рівень виконання
Юля П.– Кор. =4 середній рівень виконання
Аня З.– Кор = 3 середній рівень виконання
11класу:
Кор. групи= (7+5+1): 3 = 4,3
Саша З.– Кор. = 7 високий рівень виконання
Юля П.– Кор. =5 середній рівень виконання
Аня З.– Кор = 1 низький рівень виконання.

5.Способи розвитку фантазії і уяви
Перерахуємоосновні способи розвитку фантазії і уяви, а потім розглянемо прийоми розвитку уяви.Ідеально, якщо сама дитина схоче і розвиватиме свою фантазію і уяву. Як цьогодобитися?
1.Сформувати мотивацію!
2.Переконати, що фантазувати не соромно, а дуже престижно і корисно особистодитині. Цього вони поки не розуміють. Потрібна гра і яскраві емоції. Логіка удітей ще не сильна.
3.Фантазувати повинно бути цікаво. Тоді, одержуючи задоволення, дитина швидшеоволодіє умінням фантазувати, а потім умінням уявляти, а потім і раціональномислити. У дошкільників інтерес не до міркувань, а до подій.
5.Власним прикладом. В ранньому дитинстві малюки копіюють поведінку дорослих, цимгріх не скористатися. Ви ж авторитет для дитини.
6.Читати, обговорювати і аналізувати хорошу літературу по фантастиці:
у ніжному віці (2–6 років) – казки, фантастичні розповіді;
в отроцтві (7–14) – пригодницькі фантастичні романи (ЖюляВірна, Беляєва, Конан Дойля, Уеллса);
у юності і в зрілі роки – добротна науково-фантастичналітература (Ефремов, Стругацькі, Азімов, Роберт Шеклі, Пилип Дік, Лем, Р.Альтів). Навчіть дітей захоплюватися хорошою фантазією.
8. Ставити дітей в скрутні ситуації. Хай самі думають ізнаходять вихід. Ось, наприклад, класична задача: діти потрапили на нежилийострів, як вижити?
9. «підкидати» дітям цікаві сюжети і просити їх складати поних розповіді, казки, історії.
10. Навчити прийомам розвитку уяви, що приводяться нижче, іфантазування.
Використовування приведених нижче прийомів не виключаєпотреби мислення. Прийоми не «замість», а в допомогу фантазії, прийоми указуютьнапрями мислення. Знання прийомів фантазування підводить дітей до оволодіння «дорослими»прийомами вирішення протиріч і рішення задач винахідництв.
Діти знають досить багато явищ і законів природи (наприклад,що всі предмети падають вниз, що важкі предмети тонуть, рідини проливаються іне мають своєї форми, вода замерзає, дерево, папір, свічка – горять). Цих знаньцілком достатньо, щоб плідно фантазувати, але діти не знають, як фантазувати,тобто не знають прийомів фантазування.
Більшість прийомів фантазування пов'язана із зміною законівабо явищ природи. Міняти можна все: будь-який закон живої і неживої природи,будь-який соціальний закон, закон може діяти навпаки, можна придумуватиабсолютно нові закони, можна виключати деякі діючі закони, можна примуситизакони діяти або не діяти по своєму бажанню, тимчасово, періодично абонепередбачувано; можна міняти будь-яку істоту живої природи: людей (всі людисталі чесними!), тварин, рослини.
Тренінгрозвитку фантазії і уяви:
1.Збільшення – зменшення.
Це найпростіший прийом, він широко використовується в казках,билинах, у фантастиці. Наприклад, Дюймовочка, Мальчик-с-пальчик, Гуллівер,ліліпути, Гаргантюа і Пантагрюель. Збільшувати і зменшувати можна практичновсе: геометричні розміри, вага, зростання, гучність, багатство, відстані,швидкості.
Збільшувати можна необмежено від дійсних розмірів до нескінченновеликих і зменшувати можна від дійсних до нульових, тобто до повного знищення.
1.1. Дитині говорять: «ось тобі чарівна паличка, вона можезбільшувати або зменшувати все, що ти схочеш. Що б ти хотів збільшити, а щозменшити?»
– Хотів би зменшити уроки по вокалу, а збільшити мійвільний час.
— Хотіла б зменшити домашні завдання.
— Хочу збільшити цукерку до розміру холодильника, щоб можнабуло відрізувати шматки ножем.
— Хочу збільшити краплі дощу до розмірів кавуна.
1.2. Ускладніть цю гру додатковими питаннями: «і що з цьоговийде? До чого це приведе? Навіщо ти хочеш збільшувати або зменшувати?»
– Хай руки на якийсь час стануть такими довгими, щоможна буде дістати з вітки яблуко, або поздороватися через кватирку, абодістати з даху м'ячик, або, не встаючи з-за столу, вимкнути телевізор.
— Якщо дерева в лісі зменшаться до розмірів трави, а трава дорозмірів сірника, тоді буде легко шукати гриби.
1.3. Що буде, якщо у нас подовжиться на якийсь час ніс?
– Можна буде понюхати квіти на клумбі, не виходячи з будинку;можна буде визначити, що смачненького готують сусіди;
— Це хороше, а що в цьому поганого?
— Нікуди буде такий довгий ніс подіти, він заважатиме ходити,їздити в транспорті, навіть спати буде незручно, а взимку він мерзнутиме. Ні,не треба мені такий ніс.
Запропонуйте дитині сказати, що відбудеться хорошого, а щопоганого, якщо ми щось збільшуватимемо або зменшуватимемо. Кому буде добре, акому погано? Це вже етичний аналіз ситуації.
1.4. Скажи, що буде хорошого і що поганого тобі особисто ііншим, якщо чарівник збільшить тебе в 10 разів?
– Якого тоді ти будеш розміру?
— А скільки кілограм ти важитимеш?
І так далі. Обов'язково зробіть розрахунки, хоч найпростіші.
– А що буде, якщо твоє зростання зменшиться в 10 разів?
— Згодися, було б здорово, якщо можна було міняти своєзростання по своєму бажанню. Наприклад, ти спізнюєшся в школу: збільшив довжинуніг або частоту кроків і швидко дійшов до школи, а потім зробив ноги нормальноїдовжини. Або інший випадок. Треба перейти через річку, а моста поблизу немає.Немає проблем!
— Я буду заввишки 15 м! Це висота п'ятиповерховогобудинку!
Щодо ваги – це каверзне питання. Звичайно відповідають: в 10разів більше. Насправді, якщо зберегти всі пропорції організму, то вага зростев 1000 разів! Якщо людина важила 50 кг, то важитиме 50 тонн!
– Я бігатиму швидше за автомобіль.
– Я буду сильним, і ніхто не посміє мене образити, і я зможузахистити будь-кого.
– Я зможу переносити величезну тяжкість.
Цікаво, які? Звичайно людина може підняти половину своєїваги.
– Тоді я зможу підняти 25 тонн!
Це хороше. А що буде поганого?
– Я не поміщуся в класі.
– Доведеться шити величезний одяг і взуття.
– Буде дуже важко мене прогодувати.
Якщо вважати, що людина в день з'їдає 2% від своєї ваги, томені буде потрібно їжі вагою в 1 тонну.
– Я не поміщуся ні в який автобус.
– Навіть по вулиці мені доведеться ходити, пригинаючись піддротами.
– Мені ніде буде жити.
2. Додавання одного або декількох фантастичних властивостейодній людині або багатьом людям (як фрагменти або заготівки майбутніхфантастичних творів).
Методика цього виду фантазування схожа на метод фокальнихоб'єктів:
а) вибирають декілька довільних об'єктів живої або неживоїприроди;
б) формулюють їх властивості, якості, особливості або рисивдачі. Можна придумувати і нові властивості «з голови»;
в) сформульованими властивостями і якостями наділяють людину.
Наприклад, як об'єкт («донора властивостей») вибрали орла.Якості орла: літає, прекрасний зір, харчується гризунами, живе в горах.
– Людина може літати, як орел. Можна доповнити: можелітати в стратосфері, в ближньому і в дальньому космосі.
— Людина має надгострий орлиний зір, наприклад бачить безмікроскопа клітки живих тканин, кристалічні грати металів, навіть атоми, бачитьбез телескопа і краще, ніж в телескоп, поверхню зірок і планет. Бачить крізьстіни, йде по вулиці і бачить, що відбувається в будинках, і навіть сампроникає крізь стіни, як рентгенівський промінь.
— Людина покрита перами.
Продовжте фантазування цим методом, узявши як початковийоб'єкт: електричну лампочку, рибу (пригадайте людину-амфібію), годинник,окуляри, сірник, анабіоз (різке уповільнення життєвих процесів дуже зручне:грошей на їжу немає або жити ніде – впадаєш в анабіоз) або зворотне анабіозу(різке посилення життєвих процесів, людина не відає утомленості, з неймовірноюшвидкістю рухається, з такої людини вийде чудовий ілюзіоніст, або бігун, абонепереможний борець).

Висновки
Процес створення нових психічних образів – називають уявою.
Уява або фантазія, як і мислення, належать до числа вищих пізнавальнихпроцесів, в яких виразно виявляється специфічно людський характер діяльності.Уява виступає як необхідна сторона художньої, конструкторської, наукової,літературної, музичної, взагалі всякої творчої діяльності. Уява – це необхіднийелемент творчої діяльності людини, що виражається в побудові образу продуктівпраці, а також забезпечує створення програми поведінки в тих випадках, колипроблемна ситуація характеризується невизначеністю. Разом з тим уява можевиступати як засіб створення образів, що не програмують активну діяльність, азамінюють її.
У житті людини уява виконує ряд специфічних функцій:
1. Уявляти дійсність в образах і мати нагоду користуватисяними, вирішуючи задачі. Ця функція уяви пов'язана з мисленням і органічно внього включена.
2. Регулювання емоційних полягань. За допомогою своєї уявилюдина здатна, хоча б частково, задовольняти багато потреб, знімати породжувануними напруженість. Дана, поза сумнівом, важлива функція особливо підкреслюєтьсяі розробляється в психоаналізі.
3. Пов'язана з участю уяви в довільній регуляції пізнавальнихпроцесів людини, зокрема сприйнятті, увазі, пам'яті, мови, емоції.
4. Полягає у формуванні внутрішнього плану дій – здібностівтілювати його в житті, маніпулюючи образами.
5. Планування і програмування діяльності, складання такихпрограм, оцінка їх правильності, процесу реалізації.
Види уяви:
1.Мимовільна уява.
2. Довільнауява.
3. Відтворююча уява.
4. Творча уява.
Виникненняобразів фантазії – це результат діяльності мозку людини. Уява, як і всі іншіпсихічні процеси, є функцією кори великих півкуль.
Фізіологічну основу пам'яті складає замикання тимчасовихнервових зв'язків і їх подальша актуалізація (відновлення, розгальмовування).Якщо в процесах пам'яті зв'язок, що замкнув, надалі поновлюється, то в процесіуяви, системи зв'язків що утворилися протягом життя людини як би розпадаються(дисоціюються) і об'єднуються в нові системи.
Це об'єднання стає можливим в результаті виникнення в корімозку достатньо сильного вогнища збудження, викликаного пробудженням потребиабо яким-небудь безпосереднім враженням. Таким чином, у фантазуючої людини,кажучи простіше, групи нервових клітин зв'язуються по-новому. Від цьогозалежить характерна новизна образів фантазії в порівнянні з образами пам'яті ів той же час частковий збіг їх.
Уява, як сказано, є функцією кори великих півкуль. Разом зтим складність структури уяви і його зв'язок з емоціями дає підставиприпускати, що фізіологічні механізми уяви розташовані не тільки в корі, але ів більш глибоко залягаючих відділах мозку. Такими глибинними відділами мозку,що беруть участь, разом з корою великих півкуль, у формуванні образів фантазіїі їх включенні в процеси діяльності, є гіпоталамо-лімбична система (гіпоталамусв його зв'язках із стародавньою корою і підкірковими областями, створюючимилімб, або межу, навкруги передньої частини стовбура мозку біля входу в півкуліголовного мозку).
Продукуючий образи фантазії мозок – це єдина система; зміни водній його частині позначаються і на роботі інших його відділів. Мозок як ціленадає регулюючу дію на всі органи людського тіла. Будь-який психічний процесприводить до тих або інших зсувів в життєдіяльності організму. У свою чергууява, як і інші психічні процеси, робить значний вплив на роботу багатьохсистем людського організму.
Механізми переробки уявлень в уявні образи:
Аглютинація – прийом з'єднання («склеювання») якихось частинвід двох або декількох предметів в одне ціле. Аглютинація широко поширена вказкових сюжетах у вигляді образів хатинки на курячих ніжках, русалки – жінки зхвостом риби і ін. Використовується аглютинація і в реальних образах(наприклад, танка-амфібії, акордеона, в якому поєднуються елементи піаніно ібаяна).
Аналогія – прийом побудови образу за принципом подібності.Наприклад, за принципом подібності органу орієнтації кажана був створенийлокатор.
Перебільшення – зменшення – прийом, за допомогою якогопрагнуть показати пануючі якості людини (наприклад, доброту могутнього Велетняабо розум і м'яке серце Хлопчика-мезинчика).
Акцентування – прийом близький до перебільшення, що виділяє вобразі яку-небудь одну яскраво виражену позитивну або негативну межу. Особливочасто він використовується в карикатурах і шаржах.
Типізація – найскладніший прийом творчого створення образівуяви. Характеризується творчість в літературі, М. Горький говорив, щохарактер героя робиться з багатьох окремих рисок, узятих від різних людейпевної соціальної групи. Потрібно придивитися до сотні-другої, скажімо,робітників для того, щоб приблизно вірно описати портрет одного робітника.
Укожної людини уява розвинена по-різному, і вона по-різному виявляється в їїдіяльності і суспільному житті. Індивідуальні особливості уяви виражаються втому, що, люди розрізняються по ступеню розвитку уяви і по типу образів, якимивони оперують частіше всього.
Ступінь розвитку уяви характеризується яскравістю образів іглибиною, з якою переробляються дані минулого досвіду, а також новизною ісвідомістю результатів цієї переробки. Сила і жвавість уяви легко оцінюється,коли продуктом уяви є неправдоподібні і химерні образи, наприклад у авторівказок. Слабкий розвиток уяви виражається в низькому рівні переробки уявлень.Слабка уява спричиняє за собою утруднення в рішенні розумових задач, яківимагають уміння наочно уявити собі конкретну ситуацію. При недостатньому рівнірозвитку уяви неможливе багате і різностороннє в емоційному плані життя.
Дослідження уяви у школярів різних вікових груп школи №15дають змогу вважати рівень розвитку уяви – середнім.
Людинаживе в охоронному полоні аналогій, мислить аналогічно, будує свої фантазіїаналогічно. Але виникають явища життя, мистецтва, науки, коли «здоровий глузд»заважає нам охопити своєю думкою всю незвичність явищ. І тоді розвинена уявасвоїми щупальцями – шукачами допомагає відтворити з нез'ясовного і незвичайногоєдине ціле.
Це єдина здатність людини, що допомагає йому встояти переддоводами «здорового глузду», який часом озброюється єдиним аргументом: «цьогоне може бути, тому що цього не може бути ніколи».
Одна з особливостей нашого часу – часу бурхливоїнауково-технічної революції – наростаючий вибух інформації, засвоювати ісприймати яку стає все складніше. Вирішувати ці проблеми можна за участюнескутої, оригінальної уяви.
Щоб бути готовим до сприйняття майбутнього, людині як одну зсвоїх адаптаційних здібностей треба розвивати і тренувати уяву, тим більшелюдині-творцю, яка обирає не уторовані дороги наслідування, але важкий шляхдосліджень і відкриттів.
Успішніше розвивається фантазія в шкільні роки, коли і требадобиватися, щоб дитина не тільки ставила несподівані оригінальні задачі, але іпропонувала своє конкретне рішення, не тільки складав оригінальні сюжети, але івикористовував в них нові елементи і несподівані зв'язки між ними.
Психологи розробляють сьогодні тести для виявлення рівнюрозвитку уяви, способи стимуляції і розкріпачення уяви, намагаються створитимоделі для дослідження цієї функції людської свідомості.

Списоклітератури
1. Абібулаєва М. Розвиток образного мислення 2–5 річних дітей //Психолог. – 2004. – №45.-грудень.-с. 12–15.
2. Выготский Л.С. Воображение и творчество в детскомвозрасте: Психол. очерк: Кн. для учителя. – 3-е изд. — М.: Просвещение, 1991.-93 с.
3. Винославська В.Л. та ін. Психологія: Навч. посіб.-К.: Фірма«ІНКОС», 2005.-352С.
4. Глуханюк Н.С., Семёнова С.Л. Общая психология:Учебное пособие для студ. вузов. — М.: Академический Проект; 2005.-368 с.
5. Діагностика і корекція окремих психічних процесів. Уява. // Психолог. –2005. – №26–27.-липень.-с. 60–62.
6. Дьяченко О.М. Об основных направлениях развитиявоображения дошкольника // Вопросы психологии. – 1988. – №6.-с. 52–59.
7. Дьяченко О.М. Пути активации воображения дошкольников //Вопросы психологии. – 1987. – №1.-с. 44–51.
8. Дубровська Д.М. Основи психології: Навч. пос. — Львів: Світ,2001.-280 с.
9. Карабаєва І. У світі дитячих фантазій // Початкова освіта. –2005. – №37., жовтень.-с. 2–8.
10.  Карабаєва І.Фантазії наших дітей // Психолог. – 2004. – №36.-вересень.-с. 25–27.
11.  Короленко Ц.П.,Фролова Г.В. Чудо воображения: «Наука».: Сибирское отделение, 1975.-210 с.
12.  Крутецкий В.А. Психология:Учеб. для учащихся пед уч-щ. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.:Просвещение, 1986.-336 с.
13.  Кучерявый В.Л.С. Выготскийоб особенностях и механизме творческого воображения ребёнка // Образованадитина. – 2004. – №4.-С. 2–14.
14.  Макарова Л.Л. Загальнапсихологія: Навчальне пособіє для студ. вузів.-К.: ЦУЛ, 2005.-198с
15.  Маклаков А.Г. Общаяпсихология: Учебник для вузов. — СПб.: Питер, 2000, — 592 с.
16.  Немов Р.СПсихология Кн. 1: Ученик для студ. вуз.-М.: Владос, 2001.-640 с.
17.  Общая психология.Под редокцией А.В. Петровского. — М.: просвещение, 1982. 489 с.
18.  Розет И.М. Психологияфантазии. — М., 1980.-389 с.
19.  Романець В.А.Психологія творчості.-К.: Либідь., 2000.-365 с.
20.  Романець В.А.Фантазія, пізнання, творчість.-К.: Вища школа., 1965.-288 с.
21.  Саврасова Т.Творча уява та діалог // Психолог. – 2005. – №33.-вересень.-с. 5–8.
22.  Сосновский Б.А. Психология:Учебник для студ. — М.: Юрайт., 2005.-659 с.
23.  Тетеріна О. уяваяк пізнавальна здібність // Завуч. – 2000. – №4.-лютий.-с. 5
24.  Титов І.Г. Творчауява молодшого школяра // Практична психологія та соціальна робота. –2006. – №4.-с. 72–76.
25.  Трофімов Ю.Л.,Алексєєва М.І. ін. Психологія: Підручник для студ. вузів.-К.: Либідь, 2001.-559 с.
26.  Червона Т.Резервні можливості уяви та образного мислення // Психолог. – 2004. –№42.-листопад.-с. 19–21.


Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.