Контрольна робота з теми:
САПР конструкторсько-технологічного призначення
Компоненти зберігаються вбібліотеках системи. САПР конструкторсько-технологічного призначення підтримуєдва види бібліотек:
- інтегрованібібліотеки компонентів;
- окремібібліотеки символів і корпусів компонентів.
До інтегрованої бібліотекизаносяться дані трьох типів:
- текстоваінформація про компоненти (components);
- графікакорпусів (patterns);
- графікасимволів компонентів (symbols).
Графіка корпусів і символівстворюється засобами графічних редакторів системи. Потім за допомогою менеджерабібліотек ці дані заносяться в інтегровану бібліотеку і до них додаєтьсятекстова інформація.
Окремі бібліотеки символів ікорпусів компонентів містять інформацію про символи і корпуси, що можутьвикористовуватися незалежно один від одного.
Так, наприклад, якщопринципова схема приладу створюється в іншій автоматизованій системі, то дляпроектування використовуються тільки список електричних кіл і бібліотекакомпонентів.
Інтегрована бібліотекасистеми представляється у вигляді дерева, у якому представлено декількарозділів:
- компоненти;
- корпуси;
- символи;
Наявність трьох розділів убібліотеці (компонент, корпус і символ) дозволяє використовувати для різнихкомпонентів однакові символи і корпуси, що значно заощаджує пам'ять, яку займаєбібліотека.
Настроювання бібліотекиздійснюється в такий спосіб:
1. Вибираютьменю Library \ Здійснюють натискання правої кнопки миші на«Default-Library-Set» \ Add Library.
2. Вказуютьім'я встановлюваної бібліотеки. Кожна бібліотека складається з розділів:Components, Patterns, Symbols.
3. У кожномурозділі відображаються наявні в ньому елементи. Подвійне натискання дозволяєвідкрити вікно з зображенням елемента.
4. Натисканняправої кнопки миші по компоненту відкриває спливаюче меню з командами:Open – відкрити вікно Component Information для редагування компонентів Place – розмістити символ на схемі (чи корпус на полі друкованої плати)
Графічні редакторивикористовують наступну інформацію:
редактор схем –компонент/символ;
редактор друкованих плат –компонент/корпус.
Інформація тільки прокомпонент є текстовою і не може бути використана окремо від інформації просимвол і корпус.
В свою чергу інформація просимволи і корпуси є графічною і не може бути використана без інформації прокомпонент.
При роботі з бібліотекоюкомпонентів розрізняють наступні основні поняття (див. рис. 1):
Pad Numbers–номери виводівкомпонента;
Pin Designator –номерививодів корпусу компонента
(позиційні позначеннявиводів);
(Pad Numbers і Pin Designatorзвичайно збігаються);
Symbol Pin Numbers – номерививодів у межах секції компонента;
Pin Names – імена виводівсекції компонента.
Pad Numbers
PinDesignator
Pad Numbers та Pin Designator
Symbol Pin Numbers
/>
Рисунок 1 – Пояснення доосновних понять бібліотеки компонентів Symbol Pin Numbers
У стандартну поставку системивходять 56 інтегрованих бібліотек і три бібліотеки стандартних корпусів:PCBMAIN.LIB – корпуси дискретних компонентів і ІС зі штиревими виводами; PCBST.LIB – корпуси дискретних компонентів і ІС з планарними вивідами; PCBCONN.LIB – з’єднувачі.
Створити новий компонентможна одним із трьох способів:
- відредагуватиіснуючий;
- створитикомпонент із самого початку;
- створитиновий компонент за допомогою шаблону.
Перший спосіб є небажаним,тому що з кожною новою версією системи її бібліотеки обновляються, і інформаціякористувача в них може втратитися. Доцільно створювати власні бібліотеки длязбереження «своїх» елементів.
Розглянемо кожний з цихспособів окремо. Для створення символу шляхом редагування існуючого елементанеобхідно:
1. Перевести в робоче вікнозображення символу, що зберігається в бібліотеці.
Для цього:
- покоманді Options – Grid установити крок сітки, наприклад – 2,5 мм;
- виконатикоманду Place – Part і розмістити символ компонента на робочому полі.
2. Перетворитисимвол компонента в набір графічних примітивів.
Для цього:
- вибратиоб'єкт «символ» за допомогою піктограми;
- виконатикоманду Edit – Explode Part і перетворити символ у набір графічних об'єктів(примітивів).
3. Внестинеобхідні зміни.
4. Сформувати блок з окремихграфічних примітивів і додати символ до бібліотеки: команда Library – Symbol Save As. У списку Library:вказати ім'я однієї з відкритих бібліотек; у графі Symbol: ім'я нового символу.
Редагування корпусівкомпонентів виконується аналогічно:
1. У робочевікно поміщають зображення корпусу з бібліотеки.
2. Перетворюютьзображення корпусу в набір графічних об'єктів:
Edit – Explode Component.
3. Вносятьнеобхідні зміни.
4. Формуютьблок з окремих графічних примітивів і зберігають зображення корпусу вбібліотеці: Library – Pattern Save As, вказавши ім'я бібліотеки в списку й ім'якорпусу.
Створення компонентів зручноздійснювати за допомогою менеджера бібліотек. Причому, можна створюватикомпонент у цілому, а можна створювати окремо символ і корпус.
Після завантаження менеджерабібліотек з наявних інструментів доступні лише:
Components – New (створитиновий компонент);
Components – Open (відкритиіснуючий компонент);
View — Source Browser (відкритивікно перегляду компонентів).
Після вибору існуючогокомпоненту з'являється вікно Component Information. У ньому представленозагальну інформацію про компонент:
Select Pattern – тип корпусукомпонента (наприклад, DIP14);
Number of Gates – кількістьсекцій у компоненті;
Number of Pads – загальнакількість вивідів;
Refdes Prefix – префікспозиційного позначення;
Component Type – типкомпонента:
Normal – звичайний;
Power – джерело живлення;
Sheet Connector – з'єднувачаркушів схеми;
Module – модуль ієрархіїсимволу;
Link – схема модуля;
Component Style – стилькомпонента:
Homogeneous – одноріднийкомпонент;
Heterogeneous – неодноріднийкомпонент;
Gate Numbering – спосібнумерації секцій:
Alphabetic – за допомогоюлітер;
Numeric – числовий;
Alternate Views – альтернативнийстандарт зображення символів:
IEEE – стандарт інститутуінженерів з електротехніки й електроніки;
De Morgan – стандартпозначення логічних функцій.
У нижній частині вікнарозташовано таблицю, де для кожного типу секцій зазначено:
Gate # – номер секції;
Gate Eq – код логічноїеквівалентності секції
(для неоднорідного компоненту– секції не еквівалентні, Eq = 0);
Normal – ім'я символу внормальному зображенні;
IEEE
De Morgan ім'я символу вальтернативному зображенні.
Вікно Symbol View. У ньомунаведено зображення символу поточного компонента і таблиця з інформацією пройого виводи.
Кожному виводу відведено одинрядок з полями:
Pin Des – номер виводукорпусу компонента;
Gate – номер секціїкомпонента;
Sym Pin – порядковий номервиводу символу секції компонента;
Pin Name – ім'я виводу секціїкомпонента;
Gate Eq – код логічноїеквівалентності секції компонента;
Pin Eq – код логічноїеквівалентності виводу секції;
Elec. Type – електричний типвиводу.
Вікно Pattern View. У ньомунаведено зображення корпусу поточного компонента і таблиця з інформацією пройого виводи.
Вікно Pins View. У ньомуприведено інформацію про усі виводи компонента.
Створення компонентапочинається з завантаження менеджера бібліотек. Потім виконується команда створеннянового компонента:
Component – New\Указатипапку\Ім'я файлу бібліотеки (К155.LIB), у яку раніше були записано корпус ісимвол компонента.
Потім на екран виводитьсяменю Component Information. У ньому натискають кнопку Select Pattern дляпідключення графіки корпусу компонента (вибирають потрібний корпус ізпропонованого списку у вікні Library Browse).
Потім указують параметри:
Number of Gates (кількістьсекцій) = 4;
Number of Pads (кількістьвиводів) = N (проставляється автоматично);
Refdes Prefix (префікспозиційного позначення) = DD.
У графі Component Type –вибирають тип компонента:
Normal;
IEEE;
De Morgan.
У графі Component Style –вказують признак однорідності компонента:
Homogeneous;
Heterogeneous.
У графі Gate Numbering –вибирають спосіб іменування секцій компонента:
Alphabetic – символьний.
Для однорідних компонентівкод логічної еквівалентності секцій встановлюється автоматично в графі Gate Eq;
Для неоднорідних компонентівпотрібно установити Eq = 0.
Підключення символу докомпонента здійснюється по команді Select Symbol (попередньо необхідно вибратибудь-який рядок у графі Normal). У вікні, що відкрилося, Library Browse вибратипотрібний символ із запропонованого списку.
Створення компонентазавершується заповненням таблиці виводів, що виводиться на екран по командіPins View.
У таблиці вказуєтьсяінформація яку наведено нижче (див. табл. 1).
Таблиця 1Pin Des Gates # Sym Pin # Pin Name Gate Eq Pin Eq Elec. Type
1
2
3
:
:
:
:
:
:
:
14
„№ виводу
корпусу”
1
1
1
2
:
:
:
4
„№ вентиля, якому належить даний вивід”
1
2
3
1
2
3
:
:
:
:
„№ виводу в секції”
IN1
OUT
:
:
:
:
:
:
:
:
:
„Ім'я виводу” „Код логічної еквівалентності вентиля”
„Код логічної
еквівалентності вивіду”
Input
Output
Power
:
:
:
:
:
:
:
„Електри-чний тип виводу”
Виводи, що підключаються доелектричних кіл землі й живлення, у таблиці не описуються, тобто рядки звідповідними номерами будуть порожніми.
Перед збереженням компонентав бібліотеці виконують команду Component – Validate для перевірки правильностівведеної інформації.
Збереження інформації:Component – Save
Save As.
Графіка символів і корпусівстворюється окремо, за допомогою спеціальних графічних редакторів Symbol Editorі Pattern Editor. Кожний з цих редакторів має спеціальний засіб „майстер”Symbol Wizard/Pattern Wizard відповідно, що викликаються по командіSymbol/Pattern – New.
Зазначені вище редакторианалогічні редакторам схем і друкованих плат, але мають лише ті засоби, щонеобхідні для створення схемних символів і корпусів.
При роботі з ними не потрібневикористання команди Explode.
Редактор Symbol Editor працюєз файлами *.sym і *.lib. По команді Symbol Wizard меню File викликаєтьсямайстер створення символів компонентів. Для нього вказується наступнаінформація:
Symbol Width – ширинасимволів;
Pin Spacing – відстань міжвиводами;
Length – довжина виводу(Short, Normal, Long, User);
Number Pin Left (Right) –кількість виводів з лівого (з правого) боку символу;
Symbol Outline – необхідністьвідображення контура символу;
Line Width – ширина лініїконтура символу;
Display Pin Name (Pin Des) –необхідність відображення на кресленні символу імен (номерів) виводів;
Default Pin Name (Pin Des) –ім'я виводу (номер), прийняте за замовчуванням;
Current Pin Number – номерпоточного виводу.
Завершення створення символу– по команді Finish.
Збереження: File – Save
Save As.
Редактор Pattern Editorпрацює з файлами корпусів компонентів *.pat і бібліотеками компонентів *.lib.
По команді Pattern Wizard зменю File викликається майстер створення корпусів компонентів. Для ньоговказується наступна інформація:
Pattern Type – тип корпусукомпонента (Рис. 2):
/>
Рисунок 2 – Типи корпусівкомпонентів: а) DIP – корпус із дворядним розташуванням виводів; б) ARRAY –прямокутний корпус з масивом виводів; в) QUAD – корпус з виводами,розташованими з чотирьох боків.
Number of Pads Down –кількість рядків у масиві виводів;
Number of Pads Across – кількістьстовпців у масиві виводів;
Pad to Pad Spacing – відстаньміж центрами виводів;
Cutout Pads Down – кількістьвирізаних рядків у центральній області масиву виводів;
Cutout Pads Across –кількість вирізаних стовпців у центральній області масиву виводів;
Corners Pads – виключеннявивідів у зовнішніх чи внутрішніх вершинах масиву виводів;
Pattern Width – ширинакорпусу компонента;
Pattern Height – довжинакорпусу компонента;
Pad 1 Position – місцерозташування першого виводу компонента;
Pad Style – типи стеківконтактних площадок (передаються з поточної плати);
Rotate – ознака поворотуконтактної площадки на 900;
Silk Screen – необхідністьзображення габаритів корпусу компонента;
Silk Line Width – шириналіній габаритів корпусу компонента;
Silk Rectangle Width (Height)– висота (ширина) прямокутника, що обмежує габарити корпусу компонента;
Notch Type – тип скосуграфіки корпусу компонента (у верхньому лівому куті, у нижньому лівому куті іт.ін.).
По команді Finishзавершується створення корпусу компонента.
Збереження корпусу вбібліотеці: File — Save
Save As.