14
Целью приведенных ниже вариантов уроков является отработка обучения учащихся средних школ видо-временной системе английского глагола на основе коммуникативной методики и на материале группы настоящих и прошедшего неопределенного времен. Представляется целесообразным отведение двух академических часов (2х45 мин.) на каждый из уроков для более тщательного изучения материала. В тексте использованы сокращения: T=учитель (teacher), P=pupil (ученик).
Урок 1
Тема урока: изучение особенностей The Present Continuous Tense, The Present Indefinite Tense.
План урока:
1) Организационная часть (2-3 мин.)
2) Краткий обзор пройденного материала (около 10 мин.)
3) Изучение нового материала и практические упражнения:
3.1.) The Present Continuous Tense (около 35 мин.)
3.2.) The Present Indefinite Tense (около 35 мин.)
4) Домашнее задание (4-5 мин.)
Примерное содержание частей урока, варианты упражнений и рекомендации преподавателю по ведению урока:
The Present Continuous Tense
Введение в The Present Continuous Tense можно осуще-ствить следующим образом:
а) в форме вводной беседы:
«Нам часто приходится рассказывать о действиях или событиях, происходящих в момент разговора. Однако в одних случаях мы выпол-няем эти действия на самом деле в момент речи, а в других -- мы их не выполняем, но говорим о них как об обычных, постоянных действиях. Внимательно прослушайте следующие ситуации:
Аллу зовут к телефону.
-- Пойдем в кино,-- приглашает ее подруга.
-- Ну, что ты, я мою полы. Ты же знаешь, что я мою полы по пятницам.
Мы видим, что одна и та же форма настоящего времени в русском языке выражает две совершенно разные ситуации, которые по-английски передаются двумя грамматическими временными формами. В первом случае употребляется настоящее продолженное (Present Continuous) время, во втором -- настоящее неопределенное (Present Indefinite).
Некоторые глаголы в русском языке, выражающие движение, также имеют две формы настоящего времени, подобно английским Present Continuous и Present Indefinite:
Мы идем, едем, летим, плывем -- сейчас, в данный момент (Present Continuous).
Мы ходим, ездим, летаем, плаваем -- обычно, часто, охотно (Pre-sent Indefinite)»;
б) посредством выполнения физических действий и их ком-ментирования учителем на английском языке:
Указывая на себя, учитель говорит: «Im standing», а когда са-дится, он говорит: «Im sitting», и т. д. Таким образом, комментируя свои действия, он несколько раз повторяет речевые образцы в Present Continuous и просит учащихся выполнять действия (откры-вать, закрывать, писать, читать), а сам описывает их.
Контроль сформированности нового грамматического понятия осуществляется с помощью условного перевода:
Какую временную форму употребили бы англичане в выделенных в диалоге глаголах?
-- Что ты делаешь, Бекки?
-- Я учусь шить.
Ознакомление с формой Present Continuous проводится с помощью грамматической таблицы. Затем учитель делает резюме:
«Чтобы передать незаконченное действие, происходящее в момент речи, в английском языке употребляется настоящее продолженное время The Present Continuous Tense. Оно образуется с помощью личной формы глагола to be и причастия настоящего времени».
Тренировка The Present Continuous Tense в устной речи учащихся осуществляется посредством выполнения серии упражнений:
1. Скажите, правильно ли я называю выполняемое мною действие, употребляя при этом Yes или No. (Учитель пишет на доске и говорит, например: I am cleaning the blackboard.)
2. Повторяйте за мной следующие предложения и выполняйте соответствующие действия:
I am taking a book. Am I taking a book? Yes, I am.
3. Прослушайте предложения, которые я сейчас произнесу, и ска-жите, что вы делаете то же самое.
Образец: I am sitting.-- I am sitting too.
4. Выполняйте действие и комментируйте его: Open your book, please.-- I am opening my book.
5. Попросите своего товарища прокомментировать то, что я сделаю.
6. А сейчас попросим А. (ученика) побыть «Фомой рассеянным». Фома должен выполнить несколько действий и одновременно описать их. Если он перепутает что-либо, мы все вместе поможем ему сказать, что он делает.
You are going to the teachers table. Go to your desk, please.
7. Представьте себе, что вы не услышали мое предложение. Пере-спросите меня.
Образец: Т.: I am counting the books.
P.: Are you counting the books? etc.
8. Закончите следующие предложения.
1) Look at Kate and Ann! They... (clean) the blackboard. 2) Look at my little brothers! They ... (read) a book.
9. Исправьте меня, если я не прав. Образец: Т.: You are speaking Russian now.
P.: No, I am speaking English now.
10. Представьте, что вы выполняете действия, изображенные на картинках. Опишите их.
11. Выразите удивление по поводу того, что вы слышите (работа в парах).
Образец:
- I am writing.
- Are you writing?
12. Опровергните следующие высказывания, если они не соответ-ствуют действительности, и дополните их (работа в парах).
Образец:
- I am reading.
- You are not reading. Youre writing.
13. Прослушайте ситуации и скажите, что Джон и Джейн делают в указанное (в скобках) время:
a) It is half past nine (9.30.). Jane is having breakfast and liste-ning to some music on the radio.
John isnt at home. He is in the factory. He is working now;
b) It is half past eleven (11.30). Jane and her friend are not having lunch. They are having «morning coffee». They are talking about a new film.
John is eating in the factory canteen. He is having lunch with his friends. They are talking about a football match this evening.
14. Прослушайте диалог: Скажите, что делают друзья в момент разговора.
- Is that you, Peter?
-- Yes, who is speaking?
-- Hello, its me, Tom. What are you doing?
-- I am copying the text.
-- And where are your sisters?
-- They are at the library. They are prep-literature.
15. Представьте, что вы находитесь дома и (другу), чтобы узнать, что она (он) делает в настоящее время. Составьте соответствующий диалог.
16. Скажите, чем сейчас занимаются члены вашей семьи.
17. Скажите, чем не занимаются ваши друзья в настоящее время и почему.
18. Опишите действия, изображенные на картинках.
19. Прочитайте сообщение о происшествии. Обсудите со своим товарищем, где мальчик прячется, чем он занимается в данное время и собирается ли он возвращаться домой.
It is six oclock on a very cold winter evening. All over England people are sitting down in their living-rooms and watching the news on TV or are listening to it on the radio. There is one very important piece of news this evening. It is this.
In Dublin, this evening, hundreds of policemen are looking for a boy. The boys name is Arthur White. He is ten. He has black hair and blue eyes. He is having a green suit on. It is cold. It is snowing. The parents do not know where he is hiding. The police ask for a help.
Present Continuous |
Present Indefinite |
|
NowI am running now |
Always, usually, often, every dayI run every day |
Тема урока: изучение особенностей The Present Perfect Tense, The Past Indefinite Tense.
План урока:
4) Организационная часть (2-3 мин.)
5) Краткий обзор урока 1 (около 10 мин.)
6) Изучение нового материала и практические упражнения:
3.1.) The Present Perfect Tense (около 30 мин.)
3.2.) The Past Indefinite Tense (около 30 мин.)
4) Обобщение пройденного материала и домашнее задание (10-15 мин.)
Примерное содержание частей урока, варианты упражнений и рекомендации преподавателю по ведению урока:
e.g.: Kate (play the piano) ... 1985.
Thomas (collect stamps) ... three years.
13. Listen to the dialogue. Then make up your own dialogues on analogy.
A.: Hello, Kate. What are you doing?
К..: Im cleaning the room.
A.: I have already cleaned my room and I can come and help you. K.: Dont trouble. I have already cleaned the carpet, dusted the sideboard, the piano and the chairs. Now I am going to wash the floor. See you later. A: So long!
14. Criticize the statement and offer some more information. e.g.: T: Pete has won the first prize in the school competition.
P: Pete hasnt won the first prize. He hasnt taken
part in it. He is ill.
15. Answer the following questions, using Present Indefinite. Pre-sent Continuous and Present Perfect.
e.g.: What are you doing at the English lesson? Do you study English at school? Have you learned many English words?
16. Ask your deskmate if he / she has ever done the action you are doing-now.
e.g.: P1: I am writing a letter to my friend in England. Have you ever written a letter to England? P2.: No, I havent. I have a pen-friend in Poland.
17. Make up a few sentences about sports competitions that have taken place in the last few months.
18. Make short episodes on your going shopping using the following
e.g.: Where have you bought this nice hat? I like it very much, etc.
19. Look at the picture and speak about:
a) what the boy has done before going to bed;
b) what the mother has done before inviting the family to table, etc.
20. Imagine that today is your birthday. Youve laid the table and now you теге telling your friend what youve done to be sure nothing is wrong.
21. Tell your classmate what interesting and useful things youve done- this month (week, year).
Present Perfect |
Past Indefinite |
|
I have cleaned my roomThe room is clean now |
I cleaned my roomIt was yesterday |
Arthur is back from London. He went there this morning. Julia is at the station to meet him. «Did you have a good time in London?» she asks. «Yes, I did, and I met an old friend on the train this morning».
«Did the train get into London on time?»
«No, it didnt. It was late again!»
a) When / London d) Where
b) a good time e) train on time
c) When / old friend
8. Read the following questions and select the proper answer from the given four.
9. Listen to the dialogue and practise it: A. Did you stay at home last night?
В.: Yes, I did.
A.: What did you do?
В.: I watched TV.
10. Arrange the following the last day of Lenas holidays.
sentences so as to have a story about
11. Speak about your winter holidays. Use the given word-com-binations as a guide:
to go to the forest, to skate and ski, etc.
Автоматизация навыка употребления Present Perfect и Past Indefinite должна проходить на основе их противо-поставления. Речевой грамматический навык совершенствуется путем активизации в учебном разговоре форм Present Perfect и Past Indefinite в составе диалогических и монологических вы-сказываний:
1. Read the following conversation. Observe where Present Perfect and Past Indefinite are used.
A.: Have you ever seen that film?
В.: Yes, I have.
A.: When did you see it?
В.: I saw it last week.
2. Listen to the English sentences and practise the ones transla-ted on your cards. (Используется раздаточный материал.)
1). Tom has opened the window, and it is cold now.
2). During the break Tom opened the window.
3. Look at the picture and say which sentence is right. Why? (Используется рисунок, на котором изображена дочь, встречающая от-ца с работы.)
1). Father has come home from work.
2). Father came home from work at 7 oclock yesterday, etc.
4. Select the proper tense-form of the verb:
-- Where is Jack? went
-- He (to go) to the library. has gone
-- When ... he (to go) there?
-- He (to go) there 10 minutes ago.
5. Agree or disagree using «Ive just done it» or «I did it yester-day»:
6. Listen and answer, using the words in brackets as a guide: Т.: Robert was in London two years ago. And Alice (never).
P1.: Alice has never been to London. Т.: And Jack? (last year). P2 Jack was there last year.
7. Do and say: a) what you did some minutes ago; b) what you have just done.
8. Tell your deskmate what you have finished to do, let him ask you when you did it.
9. Answer the questions. Note the difference between Past Inde-finite and Present Perfect:
1). Have you had breakfast?
2). Did you have breakfast at 9 oclock?
3). When did you have breakfast?
10. Answer the questions and add some more information. eg.: -- It rained yesterday, didnt it?
-- No, it didnt. It has just rained and it is very wet in the streets.
11. Say what you (your friend) did a year (a week, a month) ago and havent (hasnt) done it since.
12. Make sure of alt the details making use of Present Perfect or Past Indefinite.
e.g.: T: I have been to the theatre.
P1: What theatre have you been to?
P2: Who has been to the theatre?
P3: When were you at the theatre? etc.
13. Make up dialogues on the following situations:
You meet your friend in the school library. He has already taken a book. You want to leave the book youve read and take another one. Ask your friend for a good piece of advice.
14. Lets talk on your being on duty:
a) Whos on duty today? Would you tell us what youve done to prepare the classroom for the lesson?
b) Who was on duty yesterday? Would you tell us about your last being on duty?
c) Please, tell us what the pupil on duty usually does to prepare the classroom for the lesson.
! | Как написать конспект Как правильно подойти к написанию чтобы быстро и информативно все зафиксировать. |