Було б дуже корисно органзувати в Англ виставку живопису Шевченка. Я здивований вн, виявляться, чудовий художник-реалст, багато хто з сучасних художникв у нього може дечого навчитися Це наша втрата, що ми й дос так погано ознайомлен з таким визначним поетом художником. Герберт Маршалл, англйський поет перекладач. 1964 Щедра й невичерпно родюча укранська земля подарувала вселюдському сузр ю генв невгасимого
Свточа - Тараса Шевченка, Тираноборця Пророка, Речника вол, який поставив на сторож бля свох землякв, рабв нмих, вогненне слово, а в Заповт дав м наказ Кайдани порвте. Поява Шевченка - поета художника, митця борця, що став символом укрансько нац була зумовлена всм ходом сторичного духовного розвитку Украни з тривалою, сповненою драматизму, герочною боротьбою за волю. Багато сказано про велич Тараса Григоровича
Шевченка, Кобзаря, котрий став живим символом нацонально дност, консолдац укранського народу. до тепер його життя, творчсть аналзуються, осмислюються вченими-шевченкознавцями, бо невизначеностей, спрних питань у шевченкознавств ще багато. Тарас Григорович Шевченко, як художник займа одне з самих почесних мсць в укранському образотворчому мистецтв. Шевченко був одним з перших художникв, як прокладали новий реалстичний напрям, основоположник критичного
реалзму в укранському мистецтв. Загальновдомо, що Шевченко був одним з зачинателв першим видатним майстром офорту у втчизняному мистецтв. Сам вн прекрасно володв всма вдомими тод засобами графчного зображення. Життя творчсть Т.Г.Шевченка. Обдарований вд природи хлопчина рано вдчув тягу до малювання. Ще змалку крейда вуглинка були для нього неабиякою радстю. Все ними малю стни, лави, стл в хат на двор, в себе у гостях.
Якось прийшла сестра Катерина з панщини не впзнала сво хати взерунками розмальован стни, долвка навть призьба. Хлопець любив зображувати птахв, зврв, людей. Коли юний художник намалював п яного дяка, то був ним покараний. Бажаючи оволодти мистецтвом живопису, вн звертаться до шляхетних дякв-живописцв, як в основному заставляють прислужувати м. Талант художника проявився рано, значно ранше, нж талант поета.
Якщо перш лтературн спроби припадають на 1836-1837 роки, то найбльш раннй малюнок, що дйшов до нас вдомий пд назвою Погруддя жнки або Жноча голвка. Шевченков шстнадцять рокв. Пд малюнком погруддя жнки пдпис 1830. Рисовал Тарас Шевченко. Обвита напвлаврами, напводягом молода двчина. Вродлива шляхтянка Квтуча замряна акторка-крпачка
Звичайна фантазя духовно розвиненого юнака про чарвну жнку, справжн кохання Н, але втлений у малюнок начерк юнки, освтлено згори. Людина, яка намалювала цей твр, безперечно, великий художник. Уже цей малюнок засвдчу в ньому Боже свтло, великий дар Божий, причому не лише щодо живопису, а взагал як людини, що може виявляти втлювати це свтло у численних
проявах свого життя. З ц юнацько роботи розпочалась творчсть видатного художника. У лютому 1831 року на вулицях столиц Росйсько мпер Петербурга з явилася валка втомлених людей. Один хлопчина звертав на себе увагу тим, що незважаючи на зимову пору, був майже босий. На одному чобот пдошва вдпоролася була прив язана мотузкою. Це був крпак помщика Енгельгарда Тарас, який разом з ншими прибув до столиц.
У Петербурз доля Шевченка круто змнилась. Пан виршив мати власного квалфкованого майстра 1832 року вн вддав Шевченка у майстерню на навчання до одного з кращих художникв-ельфрейщикв В.Ширява, законтрактувавши його на чотири роки. Перш спроби в цьому напрям були невтшн, однак справжн систематичне навчання почалося в майстра це подобалось Тарасу. У 1836 роц закнчився термн контракту, але Шевченко залишаться у
Ширява, очевидно, вже в рол найманого робтника-пдмайстра. Через нестачу денного часу заклопотансть, бажання стати справжнм художником, змушувало Шевченка в бл ноч виходити в Лтнй сад змальовувати стату. Тут вдбулась перша зустрч Тараса з свом земляком художником .Сошенком. Сошенко зацкавився обдарованим юнаком виршив допомогти художнику-початквцю на його тернистому
шляху. Сошенко дав йому поради консультац, а потм знайомив з видатними дячами росйсько укрансько культур Карлом Брюлловим, Василем Григоровичем, Олексм Венецановим, Василем Жуковським, вгеном Гребнкою. Сошенко привв юного крпака-художника до вропейського метра, до Карла Великого як його часто називали. Невеликого зросту Тарас стоть у майстерн на тл величезного полотна з якимось грандозним грським сюжетом.
Брюллов з принесеними малюнками ошелешено озирнувся на х автора в його погляд нби завмерло запитання Невже це восьме диво свту. Добро кумедност й виразност сцен нада здиблене волосся метра. Тарас, охоплений духовним тремтнням, дивиться йому у вч несмливо, з хвилюванням. Потм спльними зусиллями яких талановитого крпака було викуплено з крпацтва. Зрозумло, псля щирого знайомства з такими велетнями культури просто вльними, гарними людьми, псля звльнення
з ненависного крпацтва, псля протекц покровителв, псля вступу до мператорсько академ мистецтв у душ Шевченка буяла рдко краси сили запашна, свжа, громова весна. Самому теперь не верится, а действительно так было. Я из грязного чердака, я, ничтожный замарашка, на крыльях перелетел в волшебные залы Академии художеств Щоденник, запис вд 1 липня 1857 р.
Живу, учусь, нкому не кланяюсь, нкого не боюсь велике щастя буть вольним чоловком Лист до брата Микити вд 15 листопада 1839 р. Вн став одним з найулюбленших учнв Брюллова, Тарас переходить з класу в клас в числ кращих учнв. У малярств вн робить дедал помтнш успхи. Шевченка оточують прекрасн друз-студенти В. Штернберг, М. Степанов, П. Петровський, П. Орлов,
Г. Михайлов,О. Козлов гнат в, К. оахм. Як вони жили Звичайно, як вс молод художники, студенти. Ось, наприклад, малюнок Василя Штернберга Вместо чаю мы побрились. Перед круглим люстром на пдставц на передньому план Шевченко, намагаючись побачити пдборддя, натхненно, немов пише на пленер на Нев, з ранковим настром працю над ним бритвою, може, щось муркоче соб в надут щоки.
За ним, зголюючи вуса, до дзеркала намагаться зазирнути Штернберг. збоку Ноги Карла Ивановича оахима у третй позиц. Чекав у черз на голння Так, внизу один з численних шаржв друзв на профль Тараса Цей ранковий парад вдбувався 1840 г. 20 Марца пд час спльного квартирування Штернберга й Шевченка на 11 лн Васильвського острова в будинку булочного майстра
Йоганна Донненберга. Це був один з найщасливших перодв у житт Шевченка. Саме тод вийшов Кобзар, який зробив Тараса вдомим поетом, вдбулися перш його виставки, вн отримав нагороди за живопис, його стали запрошувати люструвати книги На перших курсах Академ Шевченков подобався акварелст академк Петро Соколов, Тарас вчився у нього. А художника-портретиста
Володимира Гау, що теж багато працював аквареллю, але академчно точно в популярному тод романтичному стил, називав приторно-солодким Уже з 1840 року Шевченко виявля яскраво виражене новаторство й мистецьку ндивдуальнсть у свому живопис. новаторство це чого дос не оцнено, явля собою загальносвтовий прорив у живопис тло трпоче, воно нжне, живе, трохи вологе вд сну, змальоване не на показ, а з реального життя, тльки трохи прикрашеного мистецькою натурною композицю. тло рухаться торс, рука, шия голова, двчина
нби зручнше вмощуться у сн, по жилах тече кров. Жночнсть, чуттвсть, багатий духовний свт стають помтними й через позу, в якй саме спить двчина, поворот торсу, голови, рука на плеч Зробити в академчнй манер живопису таку роботу неможливо. Реалстичнсть, життвсть форм моделей особливо людського тла, людини це вже не просто високий професоналзм талант це велич художника, зрозумло, теж, так риси притаманн великим художникам-реалстам.
Безпосередн попередники мпресонзму Жан Огюст Домнк Енгр, Ернест Мейсон , реалсти Ежен Делакруа, Гюстав Курбе ще не зображували жнок, оголене тло таким реальним поза мфологчним, античним, класичним планом. Шевченко писав так ранше, нж почалася школа реалзму, ранше за Делакруа, Курбе, Будена, барбзонцв, задовго ранше виникнення мпресонзму
Розкутсть, рухливсть, життвсть, реалзм, позитивнсть, велика енергетика, сила, велика гармонйнсть, поетика, звучання, талант, велич. Справжн витвори мистецтва соковит, захоплююч. В Одалсц Шевченка ми бачимо фонов цяточки, нтер рний малюнок та кольорову гаму Ван Гога, крапочки й наукову точнсть Сьора, духовн й технчн прийоми вдображення жночого тла Енгра, Дега, Лотрека, загадковсть, тамничсть, мстичнсть, поднання лнй з кольорами, сюжетом, малюнком,
духовним настром, живописними прийомами, думку Гогена, колористику Делакруа та Ван Гога Це не салонна постановка, не античний, не мфологчний сюжет, не ефемернсть водночас не студя з натури це самостйний твр, картина сцени з життя, життво написана Так, це мпресонзм. 1840 рк. Це Тарас Шевченко. За час навчання Шевченко клька разв отримував за сво твори србну медаль, уперше в натурному клас за малюнок
Борець. На жаль, робота не збереглася. З Тарасових творв цього класу до нас дйшли тльки два малюнки олвцем два етюди олю. Тарас мряв похати в казкову талю, щоб познайомитися з всесвтньо вдомими шедеврами малярства, скульптури архтектури. Та Академя послала ншого, а власних коштв на таку подорож у Шевченка, звсно, не було. Друга заповтна мря повернутись назавжди в Украну. У 1843 роц Тарас Григорович нарешт прихав в
Украну. Пд час подорож, любов до рдного краю наштовхнула його на створення цло сер картин. Умння нтерпретатора стор Шевченко виявив у трьох офортах сер Живописна Украна Дари в Чигирин 1649 року, Судня рада Старости, на яких вдображено сторичн мсця, побут природу крани. Повертаючись в Петербург, вн завершу навчання в Академ, вида на власн кошти поширю альбом пд назвою
Живописна Украна. Згодом, Шевченко знайшов роботу в Кивськй археографчнй комс. Художников довелося побувати у рзних мсцях Украни, де вн змальовував й описував сторичн пам ятки. З часу його подорожей залишилось чимало акварелей, простих природних за своми сюжетами. В 1845-1847 роках Тарас Григорович створив ряд портретв як переконливо свдчать про зростання художника,
про поглиблення психологчно характеристики образв. Велике мсце в Шевченковому доробку належить портретам. Вн почав працювати над ними ще крпаком. В Академ продовжував роботу в цй галуз. Незабаром вн ста одним з вдомих популярних портретиств. Створен ним образи вдзначаються невимушенстю, вдсутнстю нарядност, вдалою композицйною бадьорстю свжстю
барв, намагання дати психологчну характеристику людин. Шевченко зробив великий внесок у розвиток побутового жанру став його основоположником в укранському мистецтв. Особливо хвилювало художника пдневльне, часто трагчне становище жнки. Саме у Вльно, в доширявський перод розвитку Шевченка, як художника, пд впливом в тй чи ншй мр вчителв-художникв Верби, Рустемаса, Ламп, Смаковського були закладен основи його художньо майстерност.
Свдченням того малюнки митця, зокрема, Погруддя жнки. Павло Енгельгардт перебував у родинних стосунках з Михайлом Глнкою, що сприяло розвитку рвня музичних нтересв ц см . Енгельгардти мали рояль з горхового дерева, невеликий орган, оркестров нструменти. Тут давались уроки музики, влаштовувались музичн вечори.
Дружина Енгельгардта, Софя Григорвна, жнка, за свдченням сучасникв, високого розумового естетичного розвитку, добре грала на фортепано спвала. Саме вона, слд гадати, мала найбльший вплив на духовний розвиток Шевченка. Чи не гра та спв Соф Григорвни потм вдгукнулися в повст Варнак, а взамовдносини героя з панною Магдаленою трансформованим ставленням юнака Шевченка до пан Енгельгардт она просиживала до полуночи за фортепиано, вариируя чудные создания
Бетховена Я бывало, сижу в уголку, не пошевельнуся сижу и слушаю, слушаю и заплачу, сам не знаю отчего. Музыку я полюбил страстно, и этой любовию я обязан панне Магдалене1. Енгельгардти володли великою бблотекою. Ймоврно, Шевченко користувався нею за дозволом порадою Соф Григорвни в час, коли господар був на служб. Про його любов до книжок писав
Пантелеймон Кулш Не було книжки живо животворящо, щоб йому в руки не попала та й лежала в нього не прочитана. Пушкна вн знав на пам ять а Шекспра возив з собою, куди б не хав. Прийоми, що влаштовувалися в Енгельгардтв, давали можливсть козачков ближче спостергати манери панства. Решта челяд бачили лиш стайню, кухню, а Тарас бльш-менш вльно ходив по всьому будинку, дивився картини, гортав книжки. На балах вн не лише подавав склянки з водою чи колоди карт, але й спостергав за художниками,
музикантами, вченими, поетами, слухав хн розмови, переймав панськ манери Дал в його житт будуть В. Ширяв, Лтнй сад, зустрч з Сошенком, Брюлловим та н. Рвень ще до академчних робт Тараса вража. Напрошуться порвняння з Ван Гогом, що так само самостйно з допомогою безлч вправ, копювання та студй, незважаючи на перешкоди й труднощ, на випробування розвинув свй талант рисувальника до дуже
високого мистецького рвня. Туш Смерть Олега, князя древлянського, Смерть Богдана Хмельницького, акварель Олександр Македонський виявля довр я свому лкарев Флппу 1836 1837 це твори зрлого майстра високого злету, свтового значення. Кожна постать саме постать, незважаючи на те, раб чи державний володар тут промовля вони справд кричать, сумують, страждають, розмрковують, спостергають, живуть
Ц роботи гармонйно сконструйовано, вони в тому числ х персонаж розкут, рухлив, жив. Частини цих робт зумисне не пдпорядкован гармон цлого, щоб уникнути штучност, надуманост, мертвотност, а сам утворюють життву гармоню. ТАК може творити лише великий майстер, лише творець Мкеланджело Тцан, Сезанн Роден, Рембрандт Шевченко. Як кожний видатний живописець, Шевченко ма свй, особистий почерк як у кожного великого новатора, в
нього так особист реч в роботах, яких, можливо, дос нхто ще не винайшов, не повторив, бо рука геня Шевченка, повторити яку неможливо. Способи прийоми накладання фарби, малюнку, шевченквськ лн, вибр панорами у твор, вдтворення мас, об мв, особлив колористика, освтлення, вдчуття й вдображення моделей, риси детал, анатомчн вдтворення, портрети, люди, якась х велика живсть нби вони живуть думають. Тарас втлю у свох роботах задуман мистецьк, флософськ, дейн, духовн намри думки, його твори та х модел,
зокрема, рзнопланово промовляють. На його акварелях, малюнках чутний дзвн церков, спв пташок, пвнв, звуки життя у сел або монастир, вдчуваться атмосфера козацько слави, тодшнього життя, реалстична щльнсть будинкв, храмв, сонячна погода, сонце, свжсть, аромати мсцини, якась воля хоча Украна була поневоленою, прохолода чарвнсть ставу, рух хмар, шелест дерев, втер, запах, смак фзичний духовний трава, нколи, наприклад, читаться у чорно-блих репродукцях сепй та акварелей, де вона зображена
одню тоновою плямою сепя У В юнищ, акварель Чигирин з суботвського шляху 1845. Вс твори Шевченка вдзначен досить потужними мистецькими духом, атмосферою Шевченка-художника. Його картини, малюнки не сплуташ н з чими ншими. Вони позначен ндивдуальнстю, оригнальнстю Тараса. Вони х персонаж дуже глибок, тамнич, мстичн, загадков.
Шевченко володв сплавом духовност, духовного бачення й технки, сплавом фзичного боку життя з мстичним. Шевченко знаходить натхнення серед казахських степв чудового народу. Вн знаходить тут грандозне, генальне натхнення. Виникають нов задуми, нова стилстика, нова мова, нове звучання, глибина збльшуться, ндивдуальнсть перетворються на вибух у мистецтв, не помчений 146 рокв вибух. Шевченко повторив долю Ель Греко 300 рокв невизнання по смерт,
Рембрандта 100 рокв невизнання, Гальса всезагально визнаний через 200 рокв по смертсорок рокв не визнавали Сезанна, тридцять рокв не визнавали мпресонзм. Концепця поглядв Шевченка на мистецтво живопис. Про концепцю поглядв Шевченка на мистецтво живопис, зокрема дуже добре висловився вн у запис щоденника вд 10 липня 1857 року. Слова ц вражають знанням мудрстю Мы Шевченко Штернберг продолжали с невозмутимым равнодушием перелистывать
портфель и были награждены за терпение первоначальным эскизом Последнего дня Помпеи, ловко начерченным пером и слегка попятнаным сепиею. За этим гениальным очерком, почти не измененным в картине, следовало несколько топорных чертежей Бруни вдомий тогочасний росйський художник Ф. Брун, которые ужаснули нас своим заученным, однообразным безобразием. И где и из какого тлетворного источника почерпнул и усвоил г.
Бруни эту ненатуральную манеру Неужели это одно желание быть оригинальным так страшно обезобразило произведения неутомимого Бруни Жалкое желание. Грустный результат. И этот человек мечтал еще равняться с Карлом Великим Так обыкновенно называл Брюллова В. А. Жуковский Шевченко орнтувався на захдних великих класикв Рембрандта, Рубенса, Рейсдаля спввдносив нших художникв, котрих цнував теж брав з них приклад наприклад,
Брюллов, з ними. Карл Павлович чрезвычайно прилежно работает над копиею с картины Доменикано Домнко Цамп р Иоанн Богослов. Копию эту заказала ему Академия художеств. О, если бы вы видели, с каким вниманием, с какой сердечною любовию кончает он свою копию Я просто благоговею перед ним, да и нельзя иначе. Цкавий той факт, що великий самобутнй англйський художник-новатор
Джеймс Устлер навчався мистецтва живопису у Петербурзькй Академ мистецтв з 1846 року. Можливо, дванадцятирчний допитливий Устлер бачив його твори, в тому числ й олйн як цлком могли бути в Академ, у Петербурз, можливо, Катерину можливо, вн чув про Шевченка вд його друзв або знайомих, насамперед близьких до
Академ. Псля смерт батька-нженера, що вв спостереження за будвництвом залзниц вд Москви до Петербурга, у 1849 роц Устлер з матр ю, та сестрою повертаються до США. Роботи Устлера вражають свою схожстю на роботи Шевченка. Схож стиль, колорит колористика, освтлення, атмосфера, дух, фгури лн творв, стиль написання обличчя, фактура, накладення мазкв. Навть окрем технки живопису оля, акварель, малюнок
Устлера багато в чому скидаються на Шевченков. Можливо, колись, юний Устлер був вражений яскравим, соковитим, самобутнм, новаторським, екзотичним, тим бльше для нього американця, талантом укранця Тараса. Рання олйна картина Устлера Пурпурове рожеве Китайський фарфор 1864 дуже нагаду Катерину Шевченка. Можливо, Устлер дал стежив за його мистецькою долею
У 1844 роц було видано Шевченкв альбом малюнкв Живописна Украна. Вже через чотири роки по смерт Тараса Бронслав Залеський його найближчий друг, солдат полтичний засланець, польський сторик художник вида в Париж альбом офортв Життя киргизьких степв, в основу якого було покладено значну частину творв укранського художника. Вдомий художник М. Каразн використав ц ж роботи для люстрування каптального видання пд редакцю
П. Семенова-Тяншанського Живописная Россия. Шевченко ранше за Гогена винайшов творив у татянському стил геня-новатора. Ще 1843 року Тарас написав укранську родину в картин На пасц точно у цьому стил, з тю ж потужнстю, думками, духом, мстичнстю, тамничстю, загадковстю силою Це ункально. Якщо не знати, хто насправд автор На пасц, можна цлком подумати, що створив
Поль Гоген у другий полнезйський перод Навть батько його маленька дочка укранц мають темн засмагл обличчя, колр шкри божественну татянську поставу, вони схож, не тльки зовншньо, а й внутршньо волелюбн, щир душею, життрадсн, близьк до природи народи, на туземцв Полнез А укранська паска, укранська природа, укранське життя полнезйськ, райськ, Рай завжди всюди Шевченко за багато рокв до Гогена, хоч мимо сво вол, потрапив на нецивлзовану, незайману
землю, можна сказати первсного народу казахв. Вони теж збергали сво древн сторю, культуру, релгйн звича та обряди. Шевченко цкавився, вивчав, дослджував записував усе це. Вся живописна спадщина Тараса пероду заслання налчу близько 450 творв, близько 350 з яких присвячен природ Казахстану, життю та побуту казахв. Вн полюбив казахський, киргизький, туркменський народи, серед яких прожив понад десять рокв, хню землю хню поезю.
А ще роботи Шевченка, як зображують казахв, схож свою мстичнстю на роботи Рембрандта, проте вони вже не класицизмом, вони модернзмом, вони суто шевченквськими вибухово, новаторськими, генальними творами мистецтва. У Казахстан й нин з вдячнстю пам ятають Шевченка, як жител Полнез пам ятають Гогена. Шевченко й Делакруа, можливо, одночасно винаходять нову, соковиту колористику.
На засланн Шевченко пише схоже на Сезанна. Тарасв олйний Автопортрет у чорному кашкет 1848 1849 просто на диво перегукуться з Сезанновим Автопортретом у каскетц 1873 1875. Схожий вираз обличчя, схожий погляд, просто братська схожсть, той самий чорний кашкет з тим же полиском на козирку темний одяг, т ж кольори, майже те ж саме освтлення, той фон, та ж колористика, дуже схож прийоми вдтворення, фарби фактура, т ж дух атмосфера, той самий
пригнчений обставинами дол художник. Малюнки й ескзи великих майстрв, х трактування стил людсько постат, природи, речей, ескзн композиц картин або малюнкв, манера характеристики сюжетних та фгурних композицй теж схож. Висновок Небагато з тих, кому випало безсмертя, здобули його такою дорогою цною, як Тарас Шевченко. Доля не шкодувала для нього найжорстокших випробувань страждань. Прожив Шевченко лише 47 рокв, з них 25 - у крпосному рабств,
10 - у тюрмах та на засланн. А решту постйно перебуваючи пд недремним жандармським оком, воюючи з нестатками. Помер вн самотнм у казеннй комрчин, не здйснивши навть природно людсько мр про смейний затишок у власному дом. Т.Г.Шевченко був врним сином поневоленого народу прагнув його визволення. Вн щиро перейнявся долею нших пригноблених народв царсько Рос й няк заборони чи бар ри не спроможн були стримати його братнх почуттв.
У поем Кавказ 1845 Т.Шевченко затаврував царську Росю як тюрму народв, де, на всх язиках все мовчить, солдаризувався з тими, хто не хотв скоритися, сказав про бль, сльози гнв усх жертв царизму. боротьба його власного народу, боротьба кавказьких горцв органчно включалися в його загально поетичну картину полтичну концепцю боротьби людства за свободу гдне життя. Нколи н в чому не пдносив Шевченко свй народ над ншими, взагал не шукав у ньому рис, як були б властив
лише йому бльш нкому. Тарас Шевченко був людиною в родовому значенн цього слова при тому, що вн був сином свого часу свого народу, подляв хн вади у дрбному, але у великому, значному, йшов принаймн на сто рокв попереду. Вн знав свй обов язок перед уселюдською см ю народв, але мав мужнсть у тй см народв нагадати про вселюдський обов язок перед свою знеславленою нацю, без рвноправного утвердження яко свт буде неповний несправедливий, отже, не матиме виправдання перед совстю й розумом.
Для Шевченка в його творчост було нби дв Украни Украна як неминуща основа Украна як сторичний момент. Украна - мати Украна блудна. Украна непорочна Украна розбещена. Украна лицарв Украна рабв, пднжкв цю другу, сторично спотворену й сторично минущу Украну, вн проклинав заради першо - Украни - матер. Якщо поезя Шевченка його м я поета вдом у свт, то живопис
Тараса недооцнений. А чому Треба повернути свтов й Укран справжнього Шевченка, Шевченка-митця. Треба подивитися на Шевченка не як на дола, а як на живу людину. Шевченка без перебльшення можна назвати генальним художником. В його картинах вдбилася вся глибина самобутнсть його особистост. Те, що вн пережив передумав для чого знайшов небувало синкретичне вираження вищою мрою виявля сутнсть
людини взагал водночас позначене печаттю могутньо й неповторно ндивдуальност, засвдчуючи невичерпне розмаття людського духу. Це прекрасно, що нин ми повертамо соб нацональну самосвдомсть пд знаком Шевченка. Бо Шевченко був гуманстом та нтернацоналстом й не мав вн а н краплини нацонально зарозумлост чи упередженост проти нших народв, Украну любив, за не стояв непохитно, себе вддав не тому, що хотв пдняти над ншими народами, а тому, що хотв бачити рвною з ншими у см свтовй - см вольнй, новй.
Бувши плоть вд плот кров вд кров свого багатостраждального народу, люблячи його належачи йому всм свом ством, Шевченко вдкидав у ньому те, що було виховане столттями нацонального розтлння соцального рабства. Взявши вд народу все краще животворне, вн йому сторицею вддав. Велика заслуга поета перед укранським, перш за все, а потм перед ншими народами в тому, що вн високо нс де демократизму, соцально справедливост, правди свободи.
Доклавши стльки зусиль для пробудження нацонально самосвдомост й виховання нацонально гдност укранського народу, вн, як справжнй апостол правди свободи, спрямовував його не в бк нацонально замкнутост й ворожнеч, а в бк порозумння, спвпрац усх народв. Шевченко належить не тльки Укран, а всьому людству, хоч кожне його слово - про Украну. Тут вдбуваться часте в стор лтератури перетворення поезя, народжена злобою дня, живе вчно поезя,
змст характер яко - безпосередньо нацональн, поднуючись з свтовими змаганнями, набува загальнолюдського значення, вироста до загальнолюдських масштабв. Т.Шевченко вдомий у свт в першу чергу як художник слова, однак це аж няк не забира його слави, як художника. Шевченко був справжнм творцем Укрансько земл. Пам ятаймо про це Л Т Е Р А Т У Р А 1. Мистецька спадщина У 4 т. Редкол.
О Блецький та н К. Вид-во АН УРСР, 1961-1963 Т.1-4. 2. Автопортрети Тараса Шевченка Альбом Упоряд. авт. вступ. ст. Л.В.Владич К. Мистецтво, 1973 79 с. л. 3. Тарас Шевченко Живопис. Графка Альбом Авт. вступ. ст. та упоряд. Д.В.Степовик К. Мистецтво, 1986 175 с. л. 4. Офорти Тараса
Шевченка Альбом репрод. Авт. тексту та упоряд. В.Касян К. Мистецтво, 1964 158 с. л.
! |
Как писать рефераты Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов. |
! | План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом. |
! | Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач. |
! | Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты. |
! | Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ. |
→ | Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре. |