Загальноосвтня школа I-III ступенв 24 Учениц 11-А касу загальноосвтньо школи I-III ступенв 24 Правосуд Оксани План 1. Вступ. 2. Рушники. 3. Вишивка оберг. 4. Знаки стародавнх вишиванок. 5. Список використано лтератури. Уставала моя матнька ранесенько, Вишивала руту мяту зеленесеньку Вишивала, моя матнька тополеньку
Щоб зозуля накувала свтлу доленьку - Дставала моя матнька веселоньку Ниточок там насукало веретенечко, Погукала мене нжно на свтаночку Й дарувала блоснжну вишиваночку Слова ц псн виразно вказують на те, що вишивка це вид народного декоративного мистецтва, орнаментальне або сюжетне зображення, яке на тканин в побут укранського народу ма велике значення. Мати вишивала на щастя, на долю дочок Укранська вишивка.
Рушники. сторя народно вишивки на Укран сяга свом корнням у глибину вкв. Дан археологчних розкопок та свдчення мандрвникв лтописцв доводять, що вишивання як вид мистецтва на Укран сну з незапамятних часв. Вишивкою, за свдченням Геродота, був прикрашений одяг скфв. Знайден на Черкащин србн бляшки з фгурками чоловкв, як датуються V ст при дослдженн показали дентичнсть не лише одягу, а й вишивки укранського народного костюма
XVIII-XIXст. Арабський мандрвник Хст. н. е. у свох розповдях про русв зазнача, що вони носили вишитий одяг. На жаль, памятки укрансько вишивки збереглись лише за останн клька столть, але й цього достатньо, щоб виявити, що елементи символки орнаментв укрансько вишивки спвпадають з орнаментами, як прикрашали посуд дав-нх мешканцв територ Украни доби неолту, три-пльсько культури. Вишивка одне з найпопулярнших, найдавнших народних ремесел в
Укран. Археологи знайшли вдображення вишивки поблизу Хорола на бронзових чоловчих статуетках VI VII ст. Вишит сорочки були популярними в Кивськй Рус, про що свдчать мнатюри давнх лтописв, спогади ноземцв. На половецьких кам яних жночих скульптурках XI XIII ст теж знайдених на Полтавщин, елементи вишивки на манжетах подолах убрання.
Вишивку епохи Гетьманщини можна побачити на народних картинах Козак Мамай та Козак-бандурист. Протягом сотень сотень рокв снувала традиця, за якою жодна укранська двчина не могла вийти замж, не приготувавши до замжжя вишитих рушникв, сорочок, скатертин. В укранських селах ця традиця снувала ще рокв п ятдесят тому, а в деяких районах Захдно та Пвденно-Захдно Украни збереглась до сьогодн.
Вишиванням споконвку займались жнки, як з поколння в поколння передавали найтиповш, найяскравш зразки орнаменту, кольору, вишивальну технку. Вишивки, передаючи характерн ознаки мсцевост, рзняться мж собою орнаментом, технкою виконання та гамою барв. Протягом багатьох вкв безпосереднй конкретний змст символв на вишивках втрачався, але традиц використання х не зникли. За мотивами орнаменти вишивок подляються на три групи геометричн, рослинн, зооморфн тваринн й вдображають
елементи символки стародавнх врувань , культв. Геометричн орнаменти, наприклад, притаманн всм видам народного мистецтва всй словянськй мфо-лог. Рзноманвтн кружальця, трикутники, ромби, кривульки, лн, хрести символчно вдображали уявлення нашх предкв про свтобудову, тож хн значення вдповдне. На основ стародавнх космологчних символфв у народ створенна своя система назв. Це бараняч ноги, кучер, гребнчики, кривульки, сосонка, перерва тощо.
В основ рослинного орнаменту лежить культ поклонння природ, рослин. Крм поширеного символу дерево життя, який зображаться стилзовано у форм листя або глок, у вишивках з рослинним орнаментом популярн стилзован зображення Берегин, використання таких мотивв, як виноград -символ добробуту, щасливого одруження, барвнок - символ кохання тощо. На зооморфних вишивках зображуються тотемчн й солярн тварини, а також звр, що позначають
три яруси дерева життя. нколи вишивальниц використовують ндивдуальн мотиви, як властив баченню взерунка певно особи. Ними можуть бути заяч та вовч зуби, волове око, рибяча луска тощо. Полтавськ вишивки виконуються хрестиком, плутаним хрестиком, подвйним прутиком, зубчиками, мережкою, ланцюжком тощо. Взерунки виконуються окремими швами поднанням клькох швв. Вишивають переважно блими нитками, зрдка - червоними та с-рими, взерунок обводять чорними або кольоровими
смугами. Вишивкам Кивщини властивий рослинно-геометричний орнамент з стилзованими гронами винограду, цвтом хмелю, ромбами, квадратами. Основн кольори блий, коралово-червоний, трапляться жовтий голубий. Виконуться вишивка хрестиком, знизуванням, гладдю. Для вишивок Закарпаття характерний мотив криву-ля у рзних технках виконання. Переважа технка заволкання вишивання хрестиком, часто використовуться вирзування та гаптування.
Кольорова гама вишивок широка червоне поднуться з чорним, при цьому видляться один з кольорв поширен як б-л, так багатокольоров орнаменти. Вишивкою оздоблювали рушники, франки, жночий та чоловчий одяг. Особливо уваги надавали рушникам - старовинним оберегам дому, родини. У давни-ну рушник, вишитий вдповдними взерунками-симво-лами, був неодмнним атрибутом багатьох обрядв з рушником приходили до породлл вшанувати появу ново людини, зустрчали, проводжали дорогих гостей, справляли
шлюбн обряди, проводжали в останню путь, прикрашали, образи та накривали хлб на стол. Крм обрядового значення рушники мали чисто практичне застосування. Вдповдно до функцй, як вони виконували, рушники мали сво назви. Наприклад, для втирання обличчя рук - утирач, посуду стола - стирок, для прикрашення образв - покутник, для шлюбних церемонй - весльний, для похорон - поховальний, для повязування сватв - плечовий тощо.
Рушники були свордною освятою початку справи чи закнчення, так, при зведенн хати рушниками застелялися пдвалини, хлбом-сллю на рушнику освячувався початок жнив, на рушниках опускалась домовина з небжчиком, рушниками скрп-лювали купвлю-продаж тощо. Вдповдно до призначення рушники розрзнялись за технкою виготовлення та вишивання. Кольори та орнамент рушникв характерн регональним особливостям, за якими розрзняються подльськ, полськ, кивськ, гуцульськ, галицьк буковинськ.
Укранська вишивка, рушники на перший погляд не мають някого значення в житт сучасно людини, але вони вють на серце кожного з нас чаром рдно стих живущим бальзамом, який сповню нас споконвчною могутньою силою укранського народу. Вишивка - оберг Важко уявити укранський нацональний побут без вишивки. Вишивкою прикрашали вбрання, рушники, серветки пд кони, скатерт, постльну близну навть взуття. Але узори вишивок, як правило, були не тльки простими прикрасами, але й оберегами, як захищають вдгороджують
вд злих духв, хвороб, рзних напастей тощо. Можна легко помтить незвичайнсть пдбору, чергування взерункв, х рзномантнсть та кольори. В традицйнй укранськй вишивц часто використовувалися нитки чорного, червоного, помаранчевого кольорв. Але ми не завжди усвдомлюмо, що квтки, птахи, метелики, ромбики, квадратики, хрестики, вужики, як начебто оживають на вишивках, сплкуються з нами, мають символчне значення дуже часто нашими захисниками, порадниками, домашньою антистресовою аптечкою , навть, оберегами.
Чому це вдбуваться Вишивальниця через ц обереги намагалася передати нам любов, шанування, сво побажання здоров я, довголття, добробуту, гармон з природою, щастя в смейному житт, здорових дточок всього найлпшого, для чого людина живе на свт. Якщо ви бачите на фартушку дитини або на платтячку апетитну полуничку, метелика або пухнасте курча так знайте малюку вд щирого серця бажають здоров я, щастя, благополуччя. Вс ц побажання мають збутися, бо вишит узори мають силу оберегв.
Але для цього дуже важлива умова вишивальниця повинна знати змст символв, ма бути сама доброзичливою, добре ставитися до того, кому призначаться подарунок вишивати його з добрими намрами. Ранше вишивальниця в процес роботи ще й промовляла клька разв молитву або заклинання, щоб зл втри не принесли яксь нов лиха й напаст. Стар люди вважають, що тльки при виконанн цих умов оберг буде виконувати свою функцю. Часто на рушниках бачимо вишиту квтку лл.
В легендах квтка лл символ двочих чарв, чистоти та цноти. В християнств лля атрибутом деяких святих пов язують з цнотою дви Мар тому вона майже завжди присутня в бблйних сценах, пов язаних з життям Богородиц. Дуже часто, крм квтки, невд мною частиною орнаменту листок пуп янок, що разом складають нерозривну композицю три- дност народження, розвиток та безперервнсть життя.
В орнамент ллю часто доповню знак, що нагаду собою хрест. Цей знак магчний. Вн благословля пару на утворення см . Адже хрест прадавнм символом поднання батьквсько сонячно та материнсько волого енерг. Дуже часто жнки скаржаться хотла б вишити гарний рушник, але вже погано бачу, треба щоб хтось нитку вселив у голку. Можна порадити. Треба придбати ефективний природний засб
Зоркий глаз, виготовлений на основ найефективнших для ока рослин чорниц й моркви. Вн полпшить стан вашого зору ви зможете займатися улюбленою справою.Вишивка застосовувалася для прикращення одягу та речей побутового вжитку рушникв, обрусв, серветок, суконок чи наволочки на подушки, дуже популярн це вишит рушники. Знаки стародавнх вишиванок Калина - дерево нашого укранського роду.
Колись у сиву давнину вона повязувалася з народженням Всесвту, вогненно трйц Сонця, Мсяця Зрки. Тому назву свою ма вд давньо назви Сонця - Коло. А оскльки ягоди калини червон, то й стали вони символом кров та невмирущого роду. Ось через це весльн рушники, двоч навть парубоч сорочки тяжк тими могутнми гронами. Мцний космотворний укранський ланцюжок крапелька кров - жнка - народження -
Украна - Вдродження. У пол калина, У пол червона Хорошенько цвте. Ой роде наш красний, Роде наш прекрасний, Не цураймося, признаваймося, Бо багацько нас . Дуб калина - мотиви, що найчастше зустрчаються на парубочих сорочках поднують у соб символи сили краси, але сили незвичайно, краси невмирущо. Дуб - святе дерево, що уособлювало Перуна, бога сонячно чоловчо енерг, розвитку, життя.
Про калину вже було сказано як про дерево роду. Отже, хлопц й молод чоловки мали при соб чудодйний оберг життдайно сили роду. Виноград. Символка винограду розкрива нам радсть красу створення см. Сад-виноград - це життва нива, на який чоловк сячем, а жнка ма обовязок ростити й плекати дерево хнього роду. Мотив винограду бачимо на жночих та чоловчих сорочках Кивщини, Полтавщини. А на Чернгвщин виноград вться на родинних рушниках.
Молода Ганнуся По садочку ходить. Виноград Красний, зелений сад. По садочку ходить, Зллячко садить. Мак. З давнх-давен на Укран святили мак обсвали людей худобу, бо врили, що мак ма чарвну силу, яка захища вд усякого зла. А ще врили, що поле псля битви навесн вкриваться маками. Нжна трепетна квтка несе в соб незнищену память народу.
Двчата, в см яких був загиблий, з любовю сумом вишивали узори маку на сорочках, а на голови клали вночки з семи макв, присягаючи цим зберегти й продовжити свй рд Лля. Тамницю життя прихову в соб квтка лл. В легендах квтка лл - то символ двочих чарв, чистоти та цноти. Вишита квтка лл допоможе розгадати тамницю тих чар.Якщо пильно придивитися до контурв геометричного узору, то вимальовуються силуети двох пташок - знаку
любов та парування. Крм квтки, невдмною частиною орнаменту листок пупянок, що складають нерозривну композицю тридности. У нй закладено народження, розвиток та безперервнсть життя. В орнамент ллю неодмнно доповню знак, що нагаду собою хрест. Вн магчний, тому й благословля пару на утворення см. Адже хрест прадавнм символом поднаних сонячно батьквско та волого материнско енергй.нод над квткою
вишит крапл роси, як також означають заплднення. Та чому ж саме лля жночим символом А тому, що вона сама суттю волого енерг. Це пдтверджу й давня назва квтк - крин порвняймо цю назву з однокореневим словом криниця. Хмль. Узори, що нагадують листя хмелю, вдносимо до молодежно символки. Крм центрально Украни, вона поширена на Подлл та Волин. Хмль дуже близький до символки води й винограду, бо несе в соб значення розвитку , молодого буяння
та любов. Можна сказати, що узр хмелю - це весльна символка. Народна псня пдказу, що витися - для хлопця означа бути готовим до одруження, так як для двчини замж ти - це пучечки вязати. Троянда. Пишн троянди рясно розквтли на сорочках рушниках багатьох областей Украни. Мотив троянди вважаться не дуже давнм, а деяк дослдники твердять, що зображення ц квтки було запозичене, навть бездумно перенесене з банальних фабричних зразкв.
Та чи насправд це так Троянда - улюблена квтка укранцв, дбайливо плекали пд вкнами хати, адже квтка ця нагаду Сонце. Промовте слово ружа так ранше називали троянди ви з легкстю знайдете в ньому древню назву Сонця - Ра. А може, воно означа вогненну кров, бо староукранська назва кров - руда.Узори з трояндами укладалися за законами рослинного орнаменту, що означало безперервний сонячний рух з вчним оновленням. Там, де троянди складен в систему геометричного узору, ц рослини - не просто квти
- це квти-зор, що уособлюють уявлення народу про Всесвт як систему. Можна помтити, що зор зднан ланцюжками. Це також свдчить про непорушний закон космосу. Чорнобривц. Дуже тсно повязан поетичн образи народно псн та вишивки. Бо те, що любе й миле народов, завжди знайде сво втлення в мистецтв. Ну хто не зна, що в кожному укранському обйст мають рости чорнобривц.
Милують вони наше око, лкують наше тло, а тому й просяться на бле поле рушника чи сорочки. В кожному садочку ростуть чорнобривц, що заплтаються радсною й красивою хвилею, такою ж, як наша прекрасна природа. Берегиня. створив народ такою загадковою, багатоликою та могутньою незнаною квткою, що трима в соб материнську силу жнки. Она сама Мати-природа, яка несе в свти суть творення, суть захисту, а через це - вчне оновлення та гармоню життя. Ось вона, чарвна квтка-пан, що береже бле, червоне та чорне зерно,
зерно духу, кров та земл-плот, готово у цю мить розлеттися вибухнути у космос для зародження нового життя. вття-руки обтяжене земним наснням розвитку, але тльки вона знат час того магчного помаху-засву. Берегиня - дорогий нам символ, поширени по всй Укран. Вона житттворча Мати-природа, жнка-Мати, яка дару свтов сина, Дерево життя, що сформувало з мороку-космосу чтку систему
Всесвту. при всй свой величност та могутност скромно прикоренилося у земному горнятку, аби ще раз нагадати, що кожне живе створння - часточка неподльна нерозривна загально системи буття. Вода Сонце. Вся укранська вишивка позначена благословенними знаками Води Сонця. Сонце часто зображуться восьмипелюстковою розеткою чи квткою, а знак Води нагаду згорнутого вужа. Дв стих, що утворили земне життя, а тому х треба розумти як вологу материнську
вогненну батьквську енерг.З глибини минувщини дйшли в орнаментах укранських вишивок ц символи - Земля Сонце, що в поднанн з Водою складають життдайну трйцю. Це знаки тих сил, без яких неможливе саме життя. Ромбчн знаки на плчку - це символ плодорддя Земл-матер, щедро засяно, згрто Сонцем, щоб буяло життя наше.Але сама Земля - складова Всесвту з безлччю зоряних систем нашим
Сонечком, що уособлювало для пращурв священний Вогонь. Зрки, розкидан по рукав збран в геометричний орнамент це уявлення про структуру Всесвту, що вже не хаотичним безладним, а упорядкованим гармонйним. знову засяним, щоб нести нов й нов паростки життя у далек свти. Любить життя подолянка, бо пдносить красу того цвту-листячка над ус космчн сфери. Тому й вишива на плчку все, що дороге й близьке.
Неодмнно вишиваться все, що нагоду, згр, обереже. А дал - стовпи-смужки, що тримають на соб весь свт. Тож хочеться заспвати Ладо Ладо Ладо Все на свт радо. Щедрий вечр на земл. Список використано лтератури 1. Укранська культура сторя сучаснсть Навч. посбник для студентв ун-тв пед. н-тв
Черепанова С.О Скотний В.Г Бичко .В. та н. Ред. Д.С.Карпин Львв Свт, 1994. 2. Укранознавство Посбник Укл. Б.Я.Мацюк, В.Г.Пугач К. Зодак-ЕКО, 1994. 3. Книгу Мар Калиняк Укранська вишивка Сучасне трактування. Науково-виробнича фрма Укранськ технолог,нтернет-виднання.
! |
Как писать рефераты Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов. |
! | План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом. |
! | Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач. |
! | Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты. |
! | Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ. |
→ | Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре. |