Реферат по предмету "Культурология"


Трипольская культура

ТРИПЛЬСЬКА КУЛЬТУРА Р Е Ф Е Р А Т Нацональний технчний унверситет Украни КП Укранська та зарубжна культура К И В 1 9 9 9 З М С Т Вступ Бронзовий вк Украни 3000 - кнець 2 ст. до н.е. 3 Глава 1. Тальянки на перетин сторичних шляхв .3 Глава 2. Авторитетн думки про Золоте царство4 Глава 3.

Значення Трипльсько культури. 7 Висновки.8 Перелк використаних джерел 9 Борис Рибаков Середн Приднпровя, правий берг древнього Борисфена вд Рос, Тясмина, рчок, добре знаних з лтописв, до сивочолого Кива. Вн назива славну сторю цього трикутника пвторатисячнорчною.

Насправд ж наш предки жили на цй земл, вдколи свту Володимир Дрозд Спроби встановити етнчну належнсть трипльцв робилися неодноразово, проте дос нема твердо усталених поглядв на цю проблему. Микола СУСЛОПАРОВ, етнолнгвст Вступ. Бронзовий вк Украни 3.000 - кнець 2 ст. до н.е У цю епоху найбльше вдома трипльська культура. Датуться вона 4.000 -

2. 000 рокв до н.е. Жител трипльсько культури населяли Поднпровя, Правобережну Украну Поднстровя. Ця культура належала до найбльш розвинено групи племен того часу. Ц племена були знайом з обробкою залза, мд, умли виготовляти знаряддя прац, зброю, прикраси. Вони будували наземн прямокутн житла з деревяним каркасом глиняною обмазкою. Ця культура вдома свою гарною керамкою з орнаментом у вид спралей, лнй та нших прикрас.

Пам ятники трипльсько культури вдом в селах Лука-Врублевська та Ленковц на Днстр, у могильнику на Красному хутор бля Кива с.Тальянки. Глава 1. Тальянки на перетин сторичних шляхв Складна сторя не да про себе забути н на мить. Трипльська культура, з величчю пишнотою, високим гуманзмом образом того вдкритого суспльства, про яке тльки говорять сучасн полтики, да можливсть нам поглянути

в минуле у спроб розпзнати наше майбутн. Дослдниця трипльсько культури Докя Гуменна у свой робот Минуле пливе у прийдешн згаду про мсця найбльшого розквту Триплля так Поселення, дослджуване в район села Майданецького, розкинулося на площ у три квадратових клометри 270 гектарв. Воно мало чтке планування. Житла розмщалися по 12-15-х елпсах. Тепер про сам житла. Вд них нин залишилися шари перепалено глини, бо поселення загинуло вд пожеж.

Вони являли собою глинобитн будвл з вертикальним розвитком у два-три поверхиБуло виявлено близько двох тисяч жител, визначен точн розмри кожного з них. Все давало пдстави вважати, що населення протомста становило понад 15 тисяч осб. пишна Володимирвка видаться бдним прислком гганта-протомста Майданецького. Слдом за Майданецьким виявлено було з лтака ще один такий ггант - Доброводи. Розташований на 250-х гектарах. За ним ще один

Таллянку. 400 гектарв. Вс три лежать недалеко Гуманя й Володимирвки. Вс три загинули вд пожеж. У той самий час, коли археолог С.Ббков розкопував на Днстр трипльськ поселення тисячолтньо давнини на укранських землях творилася своя сторя. 1947 року свт дзнався про прадавн трипльське поселення Луку-Врублвецьку. 1947 року укранськ села пережили черговий голодомор, який продовжував нищити нащадкв

трипльсько культури. Чорне крило нещастя накрило ц правчн земл. 1933 року в голодомор загинуло близько 10 мльйонв людей. Потм була Друга свтова вйна. нарешт голод 1947 року. Найбльше вд цих жахв постраждали дти. За пдрахунками спецалств серед загиблих було 36 вдсоткв дтей. Цвт надя Украни. майбутн. 1991 року на правчних трипльських землях, в укранському сел

Тальянки на Черкащин було виявлено поховання 4-х дтей вком вд 4 до 14 рокв см Загребельних. 1993 року вдомий археолог .Черняков самотужки зробив з дуба м памятник, використовуючи мотиви трипльських статуеток. Це перший памятник всм загиблим пд час лихолть дтям Украни - загубленого сучасного, втраченого майбутнього. сну проект спорудження каплиц бля цього памятника. На думку нцаторв це ма виключне значення, бо таке увковчення памят загиблих дтей у географчному центр

Украни, найбльш багатому за природними умовами лсостепового регону, вдомому зосередженням найбльших у Стародавньому Свт протомст найдавншо землеробсько трипльсько цивлзац IV-III тисячолть до нашо ери, започатку днання духу народу у простор час. Адже ц дти похован на територ найбльшого трипльського поселення, яке ма стати заповдником. Глава 2. Авторитетн думки про Золоте царство. ЗОЛОТИМ

ЦАРСТВОМ, слдом за батьком свтово стор Геродотом, називав вдомий дослдник словянства, академк Борис Рибаков Тисяч книг написано про ЗОЛОТЕ ЦАРСТВО, думки сторикв, популяризаторв стор, людей, закоханих у цю землю часто дискусйн. Тут наведен деяк з таких думок, поглядв - можна думати над проблемами стор нашо прабатьквщини кожний окремо спльно. АКАДЕМК Б. РИБАКОВ Ядром держави Рус що зветься за кабнетним термном

Кивська Русь була, як вдомо порвняно невелика область Середнього Приднпровя вд Десни до Рос Найпобжнший погляд на найдавншу сторю словянського свту перекону у тм, що впродовж двох тисячолть, як передували виникненню Кивсько Рус, найбльш розвинутим сторично активним регоном було Середн Приднпровя Головне ядро Русько земл по Днпру

Рос цлком вписуться в ореол прабатьквщини. Люди Середнього Приднпровя прокладали священн шляхи у грецьк мста ставили камяних долв з рогом достатку на цих шляхах. Десь у центр золотого царства на Днпр ма бути головне святилище усх сколотв-землеробв, в якому збергався священний небесний плуг. В релгйнй стор Кивсько Рус багато що розяснються завдяки звертанню до далеких предкв Рус ДОСЛДНИЦЯ ТРИПЛЛЯ, ПИСЬМЕННИЦЯ ДОКЯ ГУМЕННА

США Украна це й був центр того величезного простору враз, де витворювалися рушйн мфи людства. Додаймо на баз материнсько родово громади, закрплено десятками тисячолть ослого побуту, у сусдств з мамонтовими, Боже, не вменшай, табунами. Трипльська люднсть була дуже численна. Терен, де осли трипльськ племена, ряснв селищами на вддал 3-5, а то й пвклометра. Мирн племена ц не знали мж собою няких вон, не мали няко збро для войовничих нападв чи оборони.

Селища х були розташован на вдкритих мсцях недалеко вд струмкв та невеликих рк. Вд диких зврв охоронялися тим, що заганяли приручену худобу всередину селища. За дв три тисяч рокв нестурбованого нападами життя трипльц створили яскраву культуру, що сяяла вигравала рзними барвами на тл убого срост тодшньо захдно вропи та озерно-болотяних нетрв на пвнч вд Украни. Ця печать Гперборе-Триплля назавжди вдкладена в психц нашого народу.

ПРОФЕСОР ЛЕОНД ЗАЛЗНЯК Наприкнц епохи каменю 7-6 тис. рокв тому на укранських теренах поширилась нова, прогресивна, вдтворююча економка в архачнй форм мотичного землеробства та присадибного тваринництва. остаточна перемога в Укран повязана з поширенням у лсостеповому Правобережж культури Триплля. Остання датуться 5-4 тис. р. до н.е. прийшла в Украну з пвденного заходу, з басейнв Серету та Пруту.

Економчною основою ц яскраво археологчно спльност було вирощування пшениц та ячменю, а також розведення велико рогато худоби, кз, овець, свиней. Орне господарство трипльцв мало перелогову форму. З виснаженням земл трипльц переселялися дал на схд врешт осволи ус придатн для х землеробсько системи чорноземи вд Карпат до Днпра. Трипльська землеробська люднсть досягла високого рвня розвитку стояла на пороз цивлзац. Останньою називають такий рвень соцально-економчного розвитку суспльства, коли виникають

мста писемнсть. Величезн трипльськ поселення - Майданецьке, Тальянки, Доброводи та нш, як налчують до 3 тисяч жител займають площу 200-400 га, по праву вважаються протомстами. Житла тут розташован концентричними колами, як зднувалися з центром численними радальними вулицями. Населення цих племнних центрв перевищувало 10 тис. осб. Значення Триплля в первснй стор Украни поляга в тому, що саме з ним повязана остаточна перемога вдтворюючо

економки на укранських землях у 4 тис. до нашо ери. Перехд частини трипльцв вд землеробства до скотарства знаменував кнець трипльсько сторнки у давнй стор Украни. Найдавнш ндовропейськ скотар та трипльськ нащадки близькосхдних землеробв пвдня Украни вплинули на формування антропологчного типу укранцв. Так званий укранський антропологчний тип, за Ф. Вовком, наслдком змшування трипльцв з найдавншими ндовропейськими

скотарями, як 5-6 тис. рокв тому рухалися з лсостепового Поднпровя на Дунай. Згаданий антрополог та його послдовники вважали, що вдносно високий зрст та мцна статура бльшост укранцв - це перша спадщина ндовропейських скотарв чорн брови, кар оч - трипльцв. АКАДЕМК БОРИС РИБАКОВ Священн гори, як уже неодноразово мовилося, часто носять назву Лисих або Двичих. Виника припущення, що перша назва могла бути повязана з тим чи ншим чоловчим божеством,

а двич гори, природно, з жночим божеством, з богинею-двою, що була далекою попередницею християнсько богородиц, дви Мар. Ще одна Двич-гора знаходиться у цьому ж Середньоднпровському регон на околиц с.Триплля лтописний Треполь на Днпр. На вершин гори, що здйматься над Днпром, у зарубинецьк часи було побудовано свордний жертовник-пч, що являв собою композицю з девяти напвсферичних заглиблень.

Певно, цей свордний жертовник з девятьма гнздами призначався для посудин, в яких пд час святково церемон могло варитися яке-небудь злля чи зерно. Число девять у поднанн з двочим мям ц величезно дуже мпозантно гори схиля до думки як з приводу гадально чаш з девятьма клемами мсяцв, що творц жертовника з девятьма складовими частинами передусм спввдносили цю центральну споруду Двич-гори з девятьма мсяцями вагтност. Богиня - два, як стйке уявлення про жноче аграрне божество, мислилася,

очевидно, подбно християнськй Богоматер не просто двчиною, а такою, яка вже понесла у черев свому й належало девять мсяцв готувати народження нового життя. Тут не було н мста, н поселення. Сама гора являла собою зрзане прамдальне узгря, що здймалося над прибережними плавнями Днпра. Верхня площадка невелика складаться з двох плоских сходин. Жертовник поставлено так, що вн займа серединне мсце ус вершини гори, поряд з ним - зарубинецьке поховання 1

ст. до н. е 1 ст. н. е. З боку, протилежного Днпру, Двич-гора спада широким пологим спуском, немовби спецально призначеним для урочистих обрядових процесй вд поселення до жертовника богин-дви на вершин. Великий нтерес явля загальний погляд на увесь той середньо днпровський регон, у якому знаходиться Двич-гора у Триплл. На новтнй археологчнй карт зарубинецько культури у просторому ареал вс культури

Припять, Днпро, Десна, Сейм рзко видляться клькстю памяток та щльнстю заселення Середн Поднпровя вд гирла Десни до Тясмина. Тут зосереджено найважливш памятки зарубинецько культури. Тут же знайдена найбльша кльксть предметв античного мпорту з Причорноморя. Кордоном мж землею полян землею Рус, можливо, слд вважати простр мж Витачвським та Зарубинським бродами. Якщо подальш пошуки пдтвердять сказане, ми одержимо дуже цкав дан

про великий давнй центр у колн Днпра. Цей сакральний комплекс повинен бути загальним для вс област борисфентв. В окремих племен могли бути племнн святилища Двич-гора у Триплл та Лиса гора пд Кивом у полян, Двич-гора у Сахнвц та святилище Рода в Родн на гирл Рос у Рус, що ще не злилась з полянами ГЕРОДОТ Скфи кажуть, що хнй народ наймолодший серед усх народв, ось як це сталося. хня крана була пустелею

перша людина, що там зявилася, був такий, що називався Таргтам. Батьками цього Таргтая, як вони кажуть, але я цьому не врю, були за хнми твердженнями Зевс дочка бога рчки Борисфена. Вд них походив Таргтай у нього було тро синв Лпоксай, Арпоксай молодший Колаксай. Коли вони були царями, з неба впали на скфську землю зроблен з золота плуг, ярмо, сокира чаша. Перший побачив х старший наблизився, щоб х узяти, але усе це золото,

коли вн пдйшов туди, почало горти. Вн вддалився тод до них пдйшов другий, але з золотом сталося те саме. Отже так свом полумям прогнало х золото. Проте коли до нього наблизився третй, молодший, золото згасло тод вн взяв його соб пшов з ним додому. старш брати, псля того, що вони побачили, погодилися передати все царство молодшому. Те священне золото пильно обергають хн цар дуже шанують його щороку, приносячи йому щедр жертви, просять його захистити х.

Перший народ, котрий можна зустрти, це каллпди, як напвеллни напвскфи, над ними нший народ, що називаться алзонами. Вони каллпди взагал мають такий спосб, як скфи, але сють дять пшеницю цибулю та часник сочевицю та просо. Над алзонами живуть скфи ората, як сють пшеницю не для ж, а на продаж. Отже, серед нших рк Борисфен найбльш корисний людям, бо навколо нього найкращ найбльш поживн пасовища для худоби дуже багато в ньому риби, примно на смак, вода в ньому дуже чиста, порвняно до нших з каламутною

водою, ниви навколо нього чудов, а там, де не засяно, вироста висока трава. ВАН НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ У колядках бог-Громовик описуться ще в третм образ як орач якось незвичайно ниви. Якийсь господар, певне бог свтла, блискавки й грому, ма поле не мряне, не оране й не сяне. На тому пол оре золотий плуг шстьма половими волами з золотими рогами. На волах ярма тесов, кедров, а занози мдн. За тим плугом ходить сам

Господь. Грм блискавка в образ орання свби се все було звсно в нших народв. Скити-хлбороби вели свй рд од меншого сонцевого сина. Раз з неба упав плуг з гарячого золота з золотим ярмом. Два старших сонцевих сини, взявшись за той плуг, попекли соб руки. Тльки менший зумв орудувати тим плугом, а через те вн став царем у скитв.

Грецький Язоп орав поле мдними волами, котр дихали полумям, засяв його драконовими змвими зубами, з котрих повставали вони. Одна великоруська билина розказу про Микулу Селяниновича, котрий орав позолоченим ралом. Укранський переказ про Кирила Кожемяку розказу, що Кирило, побивши змя, запряг його у плуг, проорав ним борозну до моря та й утопив його у мор.

На кутю на Покут ставлять снопи жита, а в Галичин кладуть на стл чересло од плуга, щоб кроти й миш не псували хлба, навть ходять перед Новим роком по хатах з плугом. Звдтль вийшов звичай на Новий рк посипати зерном у хатах. Народ злучив ц обряди, нагадуючи на свбу орання, з часом повертання небесних свтил з зими на лто. СТОРЯ КУЛЬТУРИ УКРАНИ Для культури скфського пероду характерна мфотворчсть, хоча ми спостергамо в ранш

часи. Так, найбльш вдомий, завдяки Геродоту мф про походження словян На берез Борисфена вд скфських богв Папая Ап доньки Борисфена народився перший скф Таргтай або Таргтаон. Таргтай мав трьох синв поксая, Арпоксая, Колаксая. Папай подарував м злетли з неба золот плуг, ярмо, топрець чашу.

Пдйшов до золота старший воно загорлося, середульший так само, лише молодший зумв узяти т реч тому став за головного царя над скфами. МИХАЙЛО БРАЙЧЕВСЬКИЙ На початку доби раннього залза в Схднй вроп виника орне хлборобство, про яке знаходимо деяк матерали в писемних джерелах. Зокрема, Геродот автор 5 столття до нашо ери видляв з числа племен Скф ряд хлборобських, в тому числ скфв-орачв, в яких дослдники вбачають безпосереднх предкв схдних словян.

з скфами-орачами повязуться легенда, в якй фгурують небесн дари священне скфське золото плуг, ярмо, сокира чаша. Перш два з названих предметв мають безпосередн вдношення до землеробського виробництва, причому в його орнй форм. Глава 3. Значення Трипльсько культури. Трипльська культура була вдкрита чеським археологом Вкентм Хвойкою бльше ста рокв тому на Правобережж Украни.

Ця подя мала велике значення для вченого свту. З-пд земл вдалося дстати памятки культури, настльки вдмнно вд звичних нам зразкв первсного суспльства, що можна було переписувати всю сторю сучасно цивлзац. Колос, звичайно ж, устояв. сторя сучасно цивлзац, з завоюваннями, помпезними соборами кривавими революцями, не похитнулася. Та перша крапля, що пдточувала камнь людсько зарозумлост, упала на, здавалося б, непорушний грант. Зовсм поряд з великим мегаполсом столиц Украни

Кивом, було знайдено зразки матерально культури, що гармончно спвснувала свого часу з навколишнм свтом. Зразки ц свдчили, що ми тльки починамо пдкрадатися у свому розумнн рол мсця людини на Земл, до того рвня мислення, який побутував у перод, названий дослдниками камяним вком. Швидше за все, це трапилося не випадково в час, коли здймалась на ноги сучасна антропологя, а в суспльств почали мцншати голоси з закликом пильнше подивитися на ще не втрачен знання малодослджених народв вддалених

куточкв планети. Матриця планетарного знання почала поступово все бльше вдкриватися для всх спраглих до знань з першоджерела. Дивним чином фрагменти культурно спадщини давнх трипльцв легко гармонйно укладалися до концепц знань арйських племен нд мали безлч прямих паралелей з системами знань велико клькост давнх культур рзних куточкв свту вд Грського Алтаю у Рос до пустел Сонора у Мексиц. Спроби науково вивчати культуру давнього

Триплля неминуче приводять до традицйних спекуляцй термнами поняттями. Предмети матерального вжитку зразки духовного життя давнх людей намагаються оцнювати з точки зору сучасних уявлень про всесвт. Та зрозумти свт наших мудрих предкв можна тльки перейнявши х систему координат, х спосб мислення х прозрливий погляд на свт. У цьому звязку надзвичайно цкавими видаються порвняльн дослдження рзномантних подбних культур як далекого минулого, так найближчого сучасного.

Предметом вивчення у нашому випадку виступають рзномантн реч хатнього вжитку, як то черепки, горщики та нша керамка, виконана, як зараз би сказали, у модерновому ключ. Малюнки зображення при уважному погляд не можуть не вразити нас глибиною якимось прихованим змстом, над розгадкою якого бться уже не одне поколння археологв, етнографв та антропологв. Ц дослдження у свох розгадках виходять з того величезного значення, яке надавалося в давн часи зображенню.

Поза всяким сумнвом, вчений свт це однозначно пдтверджу, що необхднсть надати символу зовншню подобу з означуваним предметом штовхала цих людей на створення зображень речей, на як хотли справити магчну дю. Помилки вкрай негативн результати дослджень захдноорнтованих антропологв полягали в х позиц оцнювача чужого способу життя. Часто так дослдження виходили з проритету власно культури переваги захдного способу життя. Таке ставлення, що виявлялося у певнй мр неприкритого расизму пихато зарозумлост, здатне тльки

на створення вдразливого враження про захдн цнност. А що, якщо ми помилямося Що якщо давн, незнайом нам цивлзац знаходилися на набагато вищому рвн нтелектуального розвитку, анж ми з своми чадними авто пральними машинами Дуже небезпечною помилкою вважа французький антрополог Клод Лев-Строс виведену ним формулу хибного еволюцонзму.

Принципову вдмннсть давнх культур вд сучасних технчно розвинутих цивлзацй вн бачить не у тому, що т не розвивалися, а у тому, що сторя х розвитку не супроводжувалася накопиченням винаходв, але орнтувалася на збереження первсних способв установлення звязку з природою. Набагато бльш врогдним видаться складний мудрий спосб життя наших предкв, анж неуцький погляд на х життя як на часи дикунства. Висновки Процитумо ще раз

Докю Гуменну яке ж здивування наше, коли читамо у Геродота, що на тих самих теренах, де процвтало триплля, через 1500 рокв дал живуть хлборобськ племена, як сють зернов культури та збирають врожай не тльки для себе, а ще й на продаж. Це племена, що населяють середн Поднпровя, Побужжя, Поднстровя Зараз уже багато дослдникв дописемних цивлзацй вдверто говорять про те, що у багатьох вдношеннях архачна культура виявляться набагато складншою, нж сучасна.

Обряди, норми поведнки, статевовкова культура, системи родства тощо у давнину були побудован невимрно складнше, нж тепер, так що сучасна людина зштовхуться лише з слабкими пережитками цих явищ, змст яких тому часто бува вд не прихований. Здаться, що такий погляд набагато приваблившим з етично точки зору бльш продуктивним з точки зору можливост прилучитися до тамниць найдавнших систем знань про людину Всесвт. Перелк використаних джерел 1. Микола ЧМИХОВ.

Джерела язичництва Украни-Рус Упорядкування Валентини Чмихово Журнал НДОВРОПА Тематичний випуск. 7506 1998 1999. Кн. 1 4. 2. Журнал НДОВРОПА 1996-1997 роки, книга 1-2. 3.Сайт AWM Trypilska Culture. Ancient Ukraine. httpwww.avmag.comtripilia.html



Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.