Міністерство освіти і науки,молоді і спорту України
Торговій коледж ЗНУ
Доповідь
зі світової літератури
на тему «Поети поза літературними угрупуваннями.
Трагічні долі митців срібної доби.»
Виконала
Студентка групи
9ТХ1-10
Кірюта Катерина
Перевірив викладач
Білай В.О
_________________
_________________
Запоріжжя 2011
План
Вступ
1.Розквіт релігійно-філософської думки на межі ХІХ-ХХ століття
2.Символізм
3.Витоки символізму
4.Засади символізму
5.Криза символізму
6.Акмеїзм
7.Витоки акмеїзму
8.Засади акмеїзму
9.Криза акмеїзму
10.Футуризм
11.Сутність футуризму
12.Представники футуризму
13.Криза футуризму
14.Представники інших напрямків
Висновок
Література
Вступ
На зламі ХІХ-ХХ ст. російська поезія, як і західна, переживае бурхливий розвиток. У ній домінують авангардистські й модерністськітенденції. Модерністський період розвитку російської поезії кінця XIX початку XX ст. називають «срібним віком», російським поетичнимренесансом.
Розквіт релігійно-філософської думки на межі
ХІХ-ХХ століття
Ідейним підґрунтям розвитку нової російської поезії став розквіт
релігійно-філософської думки, який відбувається в Росії на межі ХІХ-ХХ століття. Нова філософія постає як критична реакція напозитивізм другоїполовини XIX ст. з його раціональнимставленням до життя як до фактубуття виключно матеріального. Нова російська філософія, навпаки, буллаідеалістичною, зверталася до ірраціональних сторін людського буття і
намагалася синтезувати досвід науки, філософії та релігії. До основних
її представників належать М. Федоров, М. Бердяєв, П. Флоренський, М.
Лосський, С. Франк та інші, серед яких чи не найбільш безпосередній
вплив на формування ідейної основи російського поетичного модернізму
справив визначний російський мислитель і поет Володимир Сергійович
Соловйов. Його філософські ідеї та художні образи стоять біля витоків
російського поетичного символізму.
Упродовж «срібного віку» в російській поезії яскраво виявили себе чотири покоління поетів: бальмонтівське (яке народилося в 60-ті та на початку 70-х років XIXст.), блоківське (близько 1880-го року), гумільовське (близько 1886 року) і покоління 90-х років, представлене іменами Г.Іванова, Г. Адамовича, М. Цвєтаєвої, Р. Івнєва, С. Єсеніна, В.
Маяковського, М. Оцупа, В. Шершеневича та багатьох інших. Значна
кількість російських письменників змушена була емігрувати за кордон (К.
Бальмонт, І. Бунін, О. Купрін, Д. Мережковський, 3. Гіппіус, Саша Чорний
та багато інших). Розгром російської культури та поезії «срібного віку»
був остаточно довершений восени 1922 р. примусовим висланням із
радянської Росії за кордон 160 відомих вчених, письменників, філософів,
журналістів, суспільних діячів, що поклало початок формуванню потужної
еміграційної гілки російської літератури та культури.
Російська поезія «срібного століття» стала своєрідним підбиттям
підсумків двохсотрічного розвитку нової російської поезії. Вона
підхопила і продовжила кращі традиції попередніх історичних етапів
розвитку російської поезії і водночас вдалася до суттєвої переоцінки
цінностей художніх і культурологічних пріоритетів, які спрямували її
розвиток.
В історії розвитку російської поезії «срібного віку» найбільш яскраво
виявили себе три напрямки: символізм, акмеїзм, футуризм. Окреме місце в
російському поетичному модернізмі початку XX ст. посідають так звані
«нові селянські» поети, а також поети, творчість яких чітко не
співвідноситься з певним художнім напрямком.
Символізм.Витоки символізму.
Засади символізму. Криза символізму.
Символізм. Першим з нових напрямків з'явився символізм, який і поклав початок «срібному віку» російської поезії. Символізм (грецькогосимболон -умовний знак, прикмета) — літературний напрям кінця XIX — початку XX століття, основною рисою якого є те, що конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ. Символізм народжується у Франції і як сформований літературний напрям починає свою історію з 1880 року, коли Стефан Малларме започатковує літературний салон (так звані «вівторки» Малларме), в якому беруть участь молоді поети. Програмні символістські акції відбуваються в 1886 році, коли друкуються «Сонети до Вагнера» восьми поетів (Верлен, Малларме, Пль, Дюжарден тощо), «Трактат про Слово»Р. Гіля та стаття Ж. Мореаса «Літературний маніфест. Символізм».
Із символізмом пов'язують свою творчість видатні письменники й за межами франції. У 1880-ті роки розпочинають свою діяльність бельгійські символісти — поет Еміль Верхарн і драматург Моріс Метерлінк. На зламі століть виступили видатні австрійські митці, пов'язані із символізмом —Гуго фон Гофмансталь і Райнер Марія Рільке. До символістів належав також польський поет Болеслав Лесьмян, з художніми принципами символізму співвідносяться окремі твори німецького драматурга Гергарта Гауптмана, англійського письменника Оскара Уайльда, пізнього Генріка Ібсена. В українську поезію символізм увійшов із творчістю М. Вороного, О. Олеся, П. Кар-манського, В. Пачовського, М. Яцківа та інших. Школу символізму пройшли такі визначні українські поети, як М. Рильський і П. Тичина, «Сонячні кларнети» якого складають вершину українського символізму.
Символізм протиставив свої естетичні принципи та поетику реалізмові й натуралізмові, напрямам, які він рішуче заперечував. Символісти не зацікавлені у відтворенні реальної дійсності, конкретного та предметного світу, у простому зображенні фактів повсякдення, як це робили натуралісти. Саме у своїй відірваності від реальності митці-символісти і вбачали свою перевагу над представниками інших напрямів. Символ є фундаментом усього напряму. Символ допомагає митцеві відшукати «відповідності» між явищами, між реальним і таємничим світами.
Точкою відліку російського символізму стала діяльність двох літературних гуртків, які виникли майже одночасно в Москві та Петербурзі на грунті загального зацікавлення філософією Шопенгауера, Ніцше, а також творчістю європейських символістів. Наприкінці 90-х років XIX ст. обидві групи символістів об'єдналися, створивши таким чином єдиний літературний напрямок символізму. Тоді ж у Москві виникає і видавництво «Скорпіон» (1899-1916), навколо якого групуються російські символісти.
Російських символістів прийнято поділяти на старших та молодших (відповідно до часу їх вступу у літературу і деяку розбіжність у теоретичних позиціях). До старших символістів, які прийшли в літературу в 1890-ті рр., належать Дмитро Мережковський (їх головний ідеолог), Валерій Брюсов, Костянтин Бальмонт, Федір Сологуб та інші. Ідейне підґрунтя своїх поглядів старші символісти виводили переважно з настанов французького символізму, на який головним чином і орієнтувались, хоча повністю не відкидали і здобутків російської ідеалістичної думки. Молодші символісти, що вступали в літературу вже на початку XX ст. (Андрій Бєлий, Олександр Блок, В'ячеслав Іванов та інші), більше орієнтувалися на філософські пошуки власне російської ідеалістичної думки і традиції національної поезії, називаючи своїми предтечами поезію В. Жуковського, Ф. Тютчева та А. Фета.
Свою діяльність поети-символісти порівнювали з теургією (жрецтвом), а
своїм віршам часто намагалися надати ознак ритуально-магічного тексту, схожого на заклинання. Зміст символічних образів у першу чергу розрахований на те, щоб збуджувати в уяві слухача складну гру асоціацій, пов'язаних з відповідним емоційним настроєм і позбавлених чітко окресленої предметної основи. Особливого значення символісти надавали звучанню вірша, його мелодиці та звукопису, а також маловживаній поетичній лексиці. Звукопис вірша вони порівнювали з музикою, а ця остання асоціювалася для них із вершиною мистецтва і оптимальним засобом для вираження певного символічного змісту. Символізм відіграв надзвичайно важливу роль у розвитку російської поезії «срібного віку». Він, по-перше, повернув поезії ту значимість і той авторитет,, які вона втратила в літературі реалізму, зорієнтованій на прозу, і, по-друге, заклав традиції, на яких зросли (сприймаючи або відштовхуючись від них) інші напрями розвитку російської поезії початку XX ст. і насамперед акмеїзм і
футуризм.
Акмеїзм.Витоки акмеїзму. Засади акмеїзму
Криза акмеїзму
Акмеїзм — модерністська течія в російській поезії 1910-х років, що об'єднала Миколу Гумільова, Анну Ахматову, Осипа Мандельштама, СергіяГородецького, Георгія Іванова, Михайла Зенкевича, Григорія Нарбута і «співчуваючих» Михайла Кузміна, Бориса Садовсь-кого та інших митців.Досить часто акмеїсти іменують свій напрям «адамізмом» (від першої людини, прабатька Адама, образ якого в даному разі асоціювався з виразом природного і безпосереднього «початкове» ясного погляду на життя — на противагу абстрагованому від реальності символізму. М. Гумільов визначавадамізм як «мужньо твердий і ясний погляд на життя». До течіїзастосовувався також термін М. Кузміна «кларизм», яким поет називає«прекрасну ясність» як одну з основних засад нової поезії.
Спершу рух виник у вигляді вільної асоціації кількох поетів, щовідмежувалися від символізму, точніше, від «Поетичної академії» В'ячеслава Іванова на знак протесту проти його нищівної критики гумільовської поеми «Блудний син» (1911 р.). Молоді поети створилиспілку під назвою «Цех поетів» (існував у 1911-1914 роках, потімвідновив свою діяльність у 1920-1922 роках), що охопив широке поетичнеколо (до «Цеху поетів» входив і О. Блок).
Акмеїзм, на думку його представників, був новим напрямом, що йде назміну символізму. Акмеїсти приймають символізм за свого «батька», алевиступають проти його надмірного ірраціоналізму й містицизму.Мандельштам писав, що російські символісти «закупорили усі слова, усіобрази, призначивши їх виключно для літургічного використання. Склаласядуже незручна ситуація — ні пройти, ні встати, ні сісти. На столі неможна обідати, тому що це не просто стіл. Не можна запалювати вогонь, тому що це, можливо, означає щось таке, що потім сам не будеш радий».Гумільов у зв'язку з цим протиставляв «звірину» природність акмеїзму символістській «неврастенії». «В акмеїстів, — зауважував з цього приводу С. Городецький, — троянда знову стала прекрасна сама по собі, своїми пелюстками, запахом і кольором, а не своєю вигаданою схожістю з містичним коханням чи ще з чимось». Тому й поетика акмеїзму фактично не має абстрактної метафізики й незрозумілих міфологічних образів. Акмеїсти виступили за відображення земного, конкретного, предметного і ясного світу, з його формами, обрисами, барвами й пахощами, за ясність і конкретність слова. Звідси в акмеїстів підкреслена увага до предметних, зримих деталей, що не лише акцентують абстрагований зміст образу, а й наочно окреслюють його матеріальні, зримі ознаки, які часто в акмеїстів свідомо висуваються в центр сприйняття і поетизуються. Уже в 1933 році О. Мандельштам визначав акмеїзм як «тугу за світовою культурою». І дійсно, поезія акмеїстів сповнена різноманітними культурними асоціаціями, перегуком з культурними епохами минулого. Поети течії торкаються у своїх творах античності й середньовіччя (О. Мандельштам), світу слов'янської міфології (С. Городецький) та української культури й побуту (В. Нарбут), екзотики Китаю та Африки (М. Гумільов). Історико-культурні, релігійні, літературні ремінісценції — одна з головних ознак акмеїстської поезії. Причому образи з різних пластів культури людства набувають в акмеїстів предметності, наочності, конкретики.
Футуризм. Сутність футуризму. Представники футуризму.Криза футуризму
Футуризм (від лат.— майбутнє) — авангардистська течія в літературі й мистецтві 10-30-х років XXстоліття. Батьківщиною футуризму була Італія. У 1909 році італійський поет Філіппо Томмазо Марінетгі друкує в паризькій газеті «Фігаро» перший маніфест футуризму. Сформований напрям швидко набуває популярності в Європі. Футуристськаестетика базується на антитрадиційності. Футуризм відмовляється відхудожньої спадщини, протиставляє старій культурі нову антикультуру.Футуристи намагаються оновити мистецтво, літературні форми. Футуризмвважає за необхідне цілковите знищення синтаксису й пунктуації, скасування прикметників і прислівників, вживання дієслова лише внеозначеній формі.
На початку 1910-х років футуризм виникає і в Росії. Появу російськогофутуризму — незалежно від італійського угруповання — знаменують «Прологегофутуризму» (1911) І. Сєвєряніна та збірка «Ляпас громадськомусмакові» (1913) поетів-кубофутуристів. Народження футуризму в Росіїзумовила криза російського символізму і водночас бажання молодих, радикально налаштованих поетів відмежуватися від акмеїзму (якщо першихвони зневажливо називали «символятиною», то других — «зграєю Адамів»).Російські футуристи, так само, як і італійські, знищують «кордони між мистецтвом і життям, між образом і побутом», вони орієнтуються на мову вулиці, на лубок, рекламу, міський фольклор і плакат.
Футуризм у Росії складався із чотирьох угруповань: «Гілея», абокубофутурис-ти, — В. Хлєбников, Д. і М. Бурлюки, В. Маяковський, В.Каменський, О. Гуро, О. Кручених, Б. Лівшиць; «Асоціація егофутуристів»— І. Сєвєрянін, І. Ігнатьєв, К. Олімпов, В. Гнєдов; «Мезонін поезії» — В. Шершеневич, Р. Івнєв, С. Третьяков, Б. Лавреньов; «Центрифуга» — С. Бобров, Б. Пастернак, М. Асєєв, Божидар.
Обличчя російського футуризму визначали поети-кубофутуристи— найбільшрадикальна й продуктивна група (назва запозичена від так званих художників-ку-бістів, що намагалися епатувати глядача, розкладаючи зображуване в найпростіші геометричні фігури — куби (звідки й назва), лінії, циліндри, прямокутники тощо. Саме діяльність кубофутуристів, або «будетлян» («провісників майбутнього»), як називав їх Хлєбников, нерідко ототожнюється взагалі з футуристами в Росії. «Будетляни», як і митці групи Марінетті, оголошують війну традиції: у знаменитому маніфесті «Ляпас громадському смаку» вони вимагають «скинути Пушкіна, Достоєвського, То-лстого… з пароплава сучасності». Пориваючи з минулим, яке уявляється їм тісним («Академія та Пушкін не зрозуміліші за ієрогліфи»), кубофутуристи оголошують себе «обличчям нашого Часу». Висувають вони й «нові принципи творчості». Так, поети-кубофутуристивідкидають правопис, пунктуацію, «розхитують» синтаксис.
Вонирозробляють нові типи рим (фонетична рима), опрацьовують нові ритми («Миперестали шукати розміри в підручниках — кожний рух народжує новийвільний ритм поетові»), експериментують у галузі віршової графіки(фігурні вірші, візуальна поезія, автографічна книга). Футуристинаголошують на «словотворчості і словоноваціях» без обмежень.
Представники інших напрямків
Ремінісценція — у художньому творі відгомін якихось мотивів, образів, деталей тощо з широко відомого твору іншого автора «самовите» слово, що видозмінює реальну мову. Таким чином, створюється мова «зарозуміла», яка, за висловом Велимира Хлєбникова, є «майбутньою світовою мовою в зародку. Тільки вона може з'єднати людей». Основні принципи зарозумілої мови були вироблені на початку XX ст., у поетиці російських футуристів, зокрема відомих теоретиків футуризму — Олексія Кручених та Велимира Хлєбнікова.