ЗМІСТ
ВСТУП
СЕМЕЙНІ СТОСУНКИ
ЖІНКА ЕПОХИ ДОМОСТРОЮ
БУДНИ І СВЯТА РОСІЙСЬКИХ ЛЮДЕЙ XVIСТОЛІТТЯ
ПРАЦЯ В ЖИТТІ РОСІЙСЬКОЇ ЛЮДИНИ
ЕТИЧНІ ЗАСАДИ
ВИСНОВОК
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
ВСТУП
На початок XVIстоліття на культуру і побут російського народу мала величезний вплив церква ірелігія. Православ'я зіграло позитивну роль в подолання суворих вдач, неуцтва іархаїчних звичаїв староруського суспільства. Зокрема, норми християнськоїморалі надавали дію на родинне життя, брак, виховання дітей.
Мабуть, жодендокумент середньовічної Русі не відобразив характер побуту, господарства,економічних взаємин свого часу, як «Домострой».
Вважається, щоперша редакція «Домострою» складена у Великому Новгороді в кінці XV – початкуXVI століття і на початку він існував як повчальна збірка серед торговельно-промисловоголюду, обростав поступово новими повчаннями і порадами. Друга редакція, значноперероблена, зібрана і заново відредагована вихідцем з Новгорода попомСильвестром, впливовим радником і вихователем молодого російського царя ІванаIV, Грозного.
«Домострой» — цеенциклопедія родинного життя, домашніх звичаїв, традицій російськогогосподарювання – всього багатообразного спектру людської поведінки.
«Домострой» мавмету навчити кожну людину «благо – розсудливому і акуратному житію» і буврозрахований на широкі верстви населення, і хоча в цьому повчанні ще багатопунктів пов'язаних з церквою, але в них міститься вже немало і чисто світськихрадих і рекомендацій з поведінки в побуті і в суспільстві. Передбачалося що,зведенням викладених правил поведінки, повинен був керуватися кожен громадянинкраїни. На першому місці в ньому ставитися завдання етичного і релігійноговиховання, яке повинні мати на увазі батьки, піклуючись про розвиток своїхдітей. На друге місце виносилося завдання навчання дітей тому, що необхідне в«домашньому ужитку», і на третьому місці стояло навчання грамоті, книжковимнаукам.
Таким чином,«Домострой» є не лише вигадуванням повчального і родинно-побутового типа, але ісвоєрідним кодексом соціально-економічних норм цивільного життя російськогосуспільства.
СІМЕЙНІСТОСУНКИ
У російськихнародів довгий час існувала велика сім'я, що об'єднувала родичів по прямій ібічним лініям. Відмінними рисами великої селянської сім'ї були колективнегосподарство і вжиток, загальне володіння майном двома і самостійнішимишлюбними парами. В міського (посадника) населення сім'ї були менші і складалисязазвичай з двох поколінь – батьки і діти. Сім'ї людей служивих були, якправило, малими, оскільки син, досягнувши 15 років, повинен був «служитигосудареву службу і міг отримати як свій окремий маєтковий оклад, так іподаровану вотчину». Це сприяло раннім бракам і виділенню самостійних малихсімей.
З введеннямправослав'я браки стали оформлятися через обряд церковного вінчання. Алетрадиційний весільний обряд – «вісілля» зберігся на Русі ще приблизно протягомшести-семи століть.
Розірвання бракубуло вельми скрутним. Вже в ранньому середньовіччі розлучення – «розпуст»вирішувався лише у виняткових випадках. При цьому права подружжя були нерівні.Муж міг розвестися з дружиною в разі її зради, причому до зради прирівнювалосяспілкування з чужими людьми зовні удома без дозволу чоловіка. У пізньомусередньовіччі (з XVI століття) розлучення вирішувалося з умовою постриження вченці одного з подружжя.
Православнацерква дозволяла одній особі одружуватися не більше трьох разів. Урочистийобряд вінчання здійснювався зазвичай лише при першому браку. Четвертий браккатегорично заборонявся.
Новонародженогодитяти належало хрестити в церкві на восьмий день після народження ім'ямсвятого цього дня. Обряд хрещення вважався церквою основним, життєво важливимобрядом. Нехрещений не мав жодних прав, навіть права на поховання. Дитяти,померлого нехрещеним, церква забороняла ховати на кладовищі. Наступний обрядпісля хрещення – «постриження» — вироблявся рік потому після хрещення. Цьогодня кум або кума (хресні батьки) вистригали у дитяти пасмо волосся і дарилирубля. Після пострижек щороку святкували іменини, тобто день того святого, начесть якого людина була названа (пізніше став називатися «День ангела»), а недень народження. Царські іменини вважалися офіційним державним святом.
У епохусередньовіччя в сім'ї була надзвичайно велика роль її глави. Він представлявсім'ю в цілому у всіх її зовнішніх функціях. Лише він мав право голосу назборах жителів, в міському віче, пізніше – в зборах кончанських і слобідськихорганізацій. Усередині сім'ї влада глави була практично необмеженою. Вінрозпоряджався майном і долями кожного з її членів. Це торкалося і особистомужиттю дітей, яких батько міг одружувати або видати заміж проти їх волі. Церквазасуджувала його лише в тому випадку, якщо він при цьому доводив їх досамогубства.
Розпорядженняглави сім'ї повинні були виконуватися беззаперечно. Він міг застосовуватибудь-які покарання, аж до фізичних.
Важливою частиною«Домострою» — енциклопедії російського побуту XVI століття є розділ «промирську будову, як жити з дружинами, дітьми і домочадцями». Як цар єбезроздільним владикою своїх підданих, так муж є паном своєї сім'ї.
Він несевідповідальність перед богом і державою за сім'ю, за виховання дітей – вірнихслуг держави. Тому щонайперший обов'язок чоловіка – глави сім'ї – вихованнясинів. Аби виховувати їх слухняними і відданими «Домострой» рекомендує один метод– палицю. «Домострой» прямо вказував, що господареві слід бити у вихованихцілях дружину і дітей. За непокору батькам церква загрожувала відлученням.
У «Домострої» в21 главі під назвою «Як дітей учити і страхом рятувати» міститися наступніповчання: «Карай сина свого в юності його, і упокоїть тебе в старості твоїй, ідодасть красу душі твоїй. І не жалій, немовляти бити: якщо жезлом покараєшйого, не помре, але здоровіше буде, бо ти, стратив його тіло, душу йогопозбавляєш від смерті. Люблячи ж сина свого, роби частішою йому рани – і потімне нахвалишся ним. Карай сина свого з юності і порадієш за нього в зрілостійого, і серед недоброзичливців зможеш їм нахвалятися, і позаздрять тобі ворогитвої. Виховай дітей в заборонах і знайдеш в них спокій і благословення. Так недай йому волі в юності, але пройдися по ребрах його, поки він зростає, і тоді,змужнівши, не провиниться перед тобою і не стане тобі досадою і хворобою душі,і розоренням будинку, погибеллю майна, і докором сусідів, і кепкуванням ворогів,і пенею властей, і злою досадою».
Таким чином,необхідно з раннього дитинства виховувати дітей в «страху божому». Тому слід їхкарати: «Не покарані діти від бога гріх, а від людей докір і посміх, а собіскорбота і збиток, а від людей продаж і срамота». Глава будинку повинен учитидружину і своїх слуг, яким чином треба наводити вдома лад: «і побачить муж, щонеакуратно у дружини і слуг, умів би свою дружину покарати всяким міркуванням іучити А лише, якщо велика провина і кручиновата справа, і за те, що не великестрашне послухалося і нехтування, бо батогом ввічливий побити за руки тримаючиз вини дивлячись, та отримавши примолвити, а гнів би не був, а люди б того невідали і не чули».ЖІНКАЕПОХИ ДОМОСТРОЮ
У «Домострої»жінка, з'являється у всьому слухняною своєму мужу.
Всі іноземціприголомшувалися надлишком домашнього деспотизму мужа над дружиною.
Взагалі жінкавважалася істотою нижче за чоловіка і в деяких стосунках нечистим; таким чином,жінці не дозволялося різати тварину: вважали, що м'ясо його не буде тодісмачне. Пекти просфори дозволялося лише старим. У відомі дні жінка вважаласянегідною, щоб з нею разом є. За законами пристойності, породженим візантійськимаскетизмом і глибоку татарськими ревнощами, вважалося негожим навіть вести зжінкою розмову.
Внутрішньосадибнийродинний побут середньовічної Русі довгий час був порівняно замкнутим.Російська жінка була постійно невільницею з дитинства до труни. У селянськомупобуті вона знаходилася під гнітом важких робіт. Проте прості жінки – селянки,посадники, – зовсім не вели самітницький спосіб життя. У козаків жінкикористувалися порівняно більшою свободою; дружини козаків були їх помічницями інавіть ходили з ними в походи.
У знатних ізаможних людей Московської держави жіноча стать знаходилася узаперті, як вмусульманських гаремах. Дівиць містили в самоті, вкриваючи від людськихпоглядів; до заміжжя чоловік має бути їм абсолютно невідомий; не у вдачах було,аби хлопець висловив дівчині свої відчуття або клопотав особисто її згоди набрак. Найблагочестивіші люди були тієї думки, що батькам слід бити частіше задівиць, аби вони не втратили свого дівування.
У «Домострої» єнаступні вказівки, як треба виховувати дочок: «Якщо дочка у тебе, і на неїнаправ свою строгість, тим збережеш її від тілесних бід: не осоромиш особусвого, якщо в слухняності дочки ходять, і не твоя провина, якщо по дуростіпорушить вона своє дитинство, і стане відомо знайомим твоїм в кепкування, ітоді осоромлять тебе перед людьми. Бо якщо видати дочку свою безвадною – немоввелику справу зробиш, в будь-якому суспільстві гордитимешся, ніколи нестраждаючи із-за неї».
Чим знатнійше буврід, до якого належала дівиця, тим більше строгості чекало її: царівни булинайнещасніші з російських дівиць; заховані в теремах, не сміючи показуватися насвітло, без надії коли-небудь мати право любити і вийти заміж.
При віддачі заміждівицю не запитували про бажання; вона сама не знала, за кого йде, не бачиласвого жениха до заміжжя, коли її передавали в нове рабство. Зробившись дружиною,вона не сміла нікуди вийти з будинку без дозволу мужа, навіть якщо йшла вцеркву, і тоді зобов'язана була запитувати. Їй не надавалося права вільногознайомства по серцю і вдачі, а якщо дозволялося деякого роду поводження з тими,з ким мужу завгодно було дозволити це, то і тоді її зв'язували повчання ізауваження: що говорити, про що умовчати, що запитати, чого не чути. Удомашньому побуті їй не давали права господарства. Ревнивий муж приставляв донеї шпигунів із служниць і холопів, а ті, бажаючи підроблюватися в милістьпанові, незрідка перетлумачували йому все в інший бік кожен крок своєї пані. Чивиїжджала вона в церкву або в гості, невідступна варта стежила за кожним їїрухом і про все передавали мужу.
Дуже частотраплялося, що муж по наговору улюбленого холопа або жінки бив свою дружину зодного лише підозріння. Але не у всіх сім'ях така роль була у жінок. У багатьохбудинках на хазяйці лежало багато обов'язків.
Вона повинна булапрацювати і показувати собою приклад служницям, раніше всіх вставати і іншихбудити, пізніше за всіх лягати: якщо служниця будить пані, це вважалося не впохвалу пані.
При такійдіяльній дружині муж ні про що не піклувався по домашньому господарству;«дружина повинна була знати всяку справу краще за тих, які працювали по їїнаказу: і страву зварити, і кисіль поставити, і білизну прати, і виполоскати, івисушити, і скатерті, і полавочники постилати, і таким своїм умінням вселяла досебе пошану».
При цьомунеможливо представити побут середньовічної сім'ї без живої участі жінки, тимбільше в організації живлення: «Панові ж про всякі справи домашніх радитися здружиною як челядь годувати в який день: у м’ясоїд – хліб решітний, каша зшинкою рідка, а інколи, змінюючи її, і крута з салом, і м'ясо до обіду, а навечерю щі та молоко або каша, а в пісні дні з варенням, коли горох, а коли ісущік коли печена ріпа, капустяні щі, толокно, а то і розсольник.
По воскресіннях ісвятах до обіду піроги густі каші або овочі, або оселедцева каша, млинці,кисіль, і що Бог пошле».
Уміння працюватиз тканиною, вишивати, шити було природним заняттям в побуті кожної сім'ї:«сорочку зшити або вишити убрус та виткати, або шити на пальцях золотом ішовками (для чого) відміряти пряжу і шовки, золотої і срібної тканини, і тафти,і камки».
Один з важливихобов'язків мужа – «поучати» свою дружину, яка повинна вести все домашнєгосподарство і виховувати дочок. Воля і особа жінки цілком підкоряютьсячоловікові.
Строгорегламентується поведінка жінки в гостях і удома, аж до того, про що вона можевести розмови. Регламентується «Домостроєм» і система покарань.
Недбайливудружину муж спочатку повинен «всяким міркуванням учити». Якщо словесне«покарання» не дає результатів, то мужу «достоїть» свою дружину «пользоватистрахом наодинці», «з вини дивлячись».БУДНИІ СВЯТА РОСІЙСЬКИХ ЛЮДЕЙ XVI СТОЛІТТЯ
Про розпорядокдня людей середньовіччя відомостей збереглося небагато. трудовий день в сім'їпочинався рано. Обов'язкових трапез у простих людей було дві – обід і вечеря.Опівдні виробнича діяльність уривалася. Після обіду за старою російськоюзвичкою слідував тривалий відпочинок, сон (що вельми дивувало іноземців). Потімзнов праця до вечері. Разом із закінченням світлового дня всі відходили до сну.
Росіянипогоджували свій домашній спосіб життя з богослужебним порядком і в цьомувідношенні робили його схожим на чернечий. Встаючи від сну, російський негайношукав очима образ, аби перехреститися і поглянути на нього; зробити хреснезнамення вважалося пристойнішим, дивлячись на образ; в дорозі, коли російськийночував в полі, він, встаючи від сну, хрестився, звертаючись на схід. Негайно,якщо потрібно було, після залишення ліжку надівалася білизна і починалосяумивання; заможні люди милися милом і рожевою водою. Після обмивань і умивань одягалисяі приступали до моління.
У кімнаті,призначеній для моління, — хресний або, якщо її не було в будинку, то в тій, дестояло більше образів, збиралася вся сім'я і прислуга; запалювалися лампади ісвічки; палили ладаном. Господар як домовласника читав перед всіма вголосуранішні молитви.
У знатних осіб, вяких були свої домашні церкви і будинкові священнослужителі, сім'я сходилася вцеркву, де молитви, заутреню і годинник служив священик, а співав дячок, щодивився за церквою або каплицею, і після уранішнього богослужіння священиккропив святою водою.
Закінчивши молітвословіє,всі розходилися до домашніх занять.
Там, де муждружину допускав до управління будинком, хазяйка тримала з господарем пораду,що робити в майбутній день, замовляла страву і задавала на цілий день уроки вроботах служницям. Але не всіх дружин долею було таке діяльне життя; більшоючастиною дружини знатних і багатих людей по волі мужів зовсім не втручалися вгосподарство; всім завідували дворецький і ключник з холопів. Такого роду хазяйкипісля уранішнього моління вирушали в свої спокої і сідали за шиття і вишиваннязолотом і шовками зі своїми прислужниками; навіть страву до обіду замовляв самгосподар ключникові.
Після всіхдомашніх розпоряджень господар приступав до своїх звичайних занять: купецьвирушав в лавку, ремісник брався за своє ремесло, наказові люди наповнювалинакази і наказові хати, а бояри в Москві стікалися до царя і займалисясправами.
Приступаючи напочаток денного заняття, будь то наказове письменство або чорна робота,російський вважав пристойним вимити руки, зробити перед образом три хреснізнамення із земними уклонами, а якщо має відбутися випадок або можливість,прийняти благословення священика.
У десять годин службиобідні.
Опівдні настававчас обіду. Неодружені крамарі, парубки з простолюддя, холопи, приїжджі в містахі посадах обідали в харчевнях; люди домовиті сідали за стіл будинку або уприятелів в гостях. Царі і знатні люди, живучи в особливих покоях в своїхдворах, обідали окремо від інших членів сім'ї: дружини з дітьми трапезувалиособливо. Незнатні дворяни, діти боярські, посадники і селяни – господарі осіліялини разом з дружинами і з іншими членами сім'ї. Інколи родинні члени, щоскладали зі своїми сім'ями одне сімейство з господарем, обідали від нього і особливо;у час же званих обідів особи жіночої статі ніколи не обідали там, де сидівгосподар з гостями.
Стіл накривавсяскатертю, але не завжди це дотримувалося: дуже часто люди незнатні обідали безскатерті і ставили на голий стіл сіль, оцет, перець і клали куснями хліб. Двоєдомашніх службових чинів завідували порядком обіду в заможному будинку: ключникі дворецький. Ключник знаходився в поварне при відпустці страв, дворецький –при столі і при миснику з посудом, що стояв завжди проти столу в їдальні. Декількаслуг носили страви з поварни; ключник і дворецький, приймаючи їх, розрізали нашматки, куштували і тоді вже віддавали слугам ставити перед паном і що сиділиза столом
Після звичайногообіду лягали відпочивати. Це був повсюдний і освячений народною пошаною звичай.Спали, пообідавши, і царі, і бояри, і купці; вулична чернь відпочивала навулицях. Не спати або, принаймні, не відпочивати після обіду вважалося вдеякому розумінні єрессю, як всякий відступ від звичаїв предків.
Вставши відпісляобіднього сну, росіяни знову бралися за звичайні заняття. Царі ходили довечерні, а годинника з шести вечори вдавалися вже забавам і бесідам.
Інколи бояризбиралися в палац, дивлячись по важливості справи, і увечері. вечір вдомашньому побуті був часом розваг; зимою збиралися один до одного рідні іприятелі в будинках, а влітку в наметах, які розкидалися перед будинками.
Росіяни завждивечеряли, а після вечері благочестивий господар відправляв вечірнє моління.Знову засвічувалися лампади, запалювалися свічки перед образами; домочадці іприслуга збиралися на моління. Після такого молітвословія вважалося вженедозволенним є і пити: всі скоро лягали спати.
З прийняттямхристиянства офіційними святами стали особливо шановані дні церковногокалендаря: Різдво, Пасха, Благовіщення та інші, а також сьомий день тижня –воскресіння. По церковних правилах святкові дні слід було присвячуватиблагочестивим справам і релігійним обрядам. Працювати в святкові дні вважалосягріхом. Проте бідні працювали і в свята.
Відносназамкнутість домашнього побуту разнообразілась прийомами гостей, а такожсвятковими церемоніями, які влаштовувалися переважно під час церковних свят.Один з головних хресних ходів влаштовувався на Хрещення. Цього дня митрополитосвячував воду Москви-річки, а населення міста здійснювало обряд Іордані –«обмивання святою водою».
У святавлаштовувалися і інші вуличні вистави. Бродячі артисти, скоморохи відомі ще вКиївській Русі. Окрім гри на гуслях, дудках, виконань пісень, представленняскоморохів включали акробатичні номери, змагання з хижими тваринами. Ускомороську трупу входили зазвичай шарманщик, акробат, лялькар.
Свята, якправило, супроводжувалися суспільними бенкетами – «братчинами». Проте уявленняпро нібито безпробудному пияцтві росіян явно перебільшені. Лише під час 5-6найбільш крупних церковних свят населенню дозволялося варити пиво, а шинки булидержавною монополією.
Суспільний побутвключав також проведення ігор і забав – як військових, так і мирних, наприкладузяття снігового містечка, боротьба і кулачний бій, городки, чехарда, піжмурки,бабки. З азартних ігор набули поширення гра в кісті, а з XVI століття – вкарти, привезені із заходу. Улюбленою розвагою царів і бояр було полювання.
Таким чином,життя людини в епоху середньовіччя хоча і було порівняно одноманітним, аледалеко не вичерпувалася виробничою і соціально-політичною сферами, включалабагато аспектів повсякденного буття, на які історики далеко не завжди звертаютьналежну увагу.ПРАЦЯВ ЖИТТІ РОСІЙСЬКОЇ ЛЮДИНИ
Російська людинаепохи середньовіччя безперервно зайнята думками про своє господарство: «Всякійлюдині, богатой і убогой, ве – лицю і малу, розсудити себе і сметити, попромислу і по прибутку і по своєму маєтку, а наказовій людині, змівши себе поплатні государині і по доходу, і такий двір собі держати і всяке здобувається івсякий запас, по тому і люди держати і всякий ужиток; по тому і ести і питті із людьми сходитися з добрими».
Праця якдоброчесність і етичне діяння: всяке рукоділля або ремесло, по «Домострою», слідвиконувати приготовляючись, очистясь від всякої скверни і руки вимивши чисто,перш за все – святим образам вклонитися в землю – з тим і почати всяку справу.
По «Домострою»,кожна людина повинна жити згідно своїм достаткам.
Всі господарськізапаси слід купувати в час, коли вони дешевші, і зберігати їх ретельно.Господар і хазяйка повинні ходити по коморах і льохах і дивитися, які запаси, іяк вони зберігаються. Заготовляти і піклується про все для будинку повинен муж,зберігати ж заготовлене повинні дружина – хазяйка. Всі запаси рекомендуєтьсявидавати по рахунку і записувати, скільки чого видано, аби не забути.
«Домострой»рекомендує постійно мати вдома у себе людей, здатних до різного роду ремеслам:кравців, чоботарів, ковалів, теслярів, аби нічого не треба було купувати нагроші, а все мати в будинку готовим. Попутно вказані правила, як треба готуватиті або інші запаси: пиво, квас, заготовляти капусту, зберігати м'ясо і різніовочі і так далі
«Домострой» єсвого роду мирським обіходником, вказуючи мирській людині, як і коли йому требадотримувати пости, свята і так далі
«Домострой» даєпрактичні поради по веденню домашнього господарства: і як «устрюти добре ічисто» хату, як повісити ікони і як їх містити в чистоті, як приготувати їжу.
Відношенняросійських людей до праці як доброчесності, як до етичного діяння відбиваєтьсяв «Домострої». Створюється справжній ідеал трудового життя російської людини –селянина, купця, боярина і навіть князя (у той час класове розділенняздійснювалося не за ознакою культури, а більше за розміром майна і числомслуг). Все в будинку – і господарі, і працівники – повинні працювати, непокладаючи рук. Хазяйка, навіть якщо у неї гості, «завжди б над рукоділлямсиділа сама». Господар повинен завжди займатися «праведною працею» (ценеодноразово підкреслюється), бути справедливим, бережливим і піклуватися просвоїх домочадців і працівників. Хазяйка-дружина має бути «добра, працелюбна імовчазна». слуги – хороші, аби «знали ремесло, хто кого гідний і якому ремеслувчений». батьки зобов'язані учити праці своїх дітей, «рукоділлю – мати дочок імайстерності – батько синів».
Таким чином,«Домострой» був не лише зведенням правил поведінки заможної людини XVI ст, алеі першою «енциклопедією домашнього господарства».ЕТИЧНІЗАСАДИ
Аби добитисяправедного житія, людина повинна слідувати деяким правилам.
У «Домострої»приведені такі характеристики і заповіти: «Розсудливий батько, який торгівлеюгодуватися, – в місті або за морем, — або в селі оре, такий від всякого прибуткувідкладає на дочку » (гл. 20), «любите батька свого і мати свою і старість їхшануєте і неміч і страждання всяке від щирого серця на себе покладете» (гл. 22)« слід молитися про свої гріхи і відпущення гріхів, про здоров'я царя і цариці,і чад їх, і братів його, і про христолюбиве воїнство, про допомогу противорогів, про звільнення ув’язнених, і про священиків, ікони і ченців, і про отцівдуховних, і про болящих, про ув'язнених в темницю, і за всіх християн» (гл. 12).
В главі 25 «Наказмужу, і дружині, і працівникам, і дітям, як годиться жити» «Домострою» відбитіетичні правила, яким повинні слідувати російські люди епохи середньовіччя: «Тасамому тобі, панові, і дружині, і дітям і домочадцям – не красти, нерозпусничати, не брехати, не обмовляти, не заздрити, не ображати, ненашіптувати, на чуже не зазіхати, не засуджувати, не бенкетувати, невисміювати, не пам'ятати зла, ні на кого не гніватися, до старших бутислухняним і покірним, до середніх – доброзичливим, до молодших і убогіших –привітним і милостивим, всяку справу прищепити без тяганини і особливо неображати в оплаті працівника, всяку ж образу з вдячністю зазнати ради бога: іганьбу, і докір, якщо заслужено поносили і докоряють, з коханням приймати іподібної безрозсудності уникати, а у відповідь не мстити. Якщо ж ні в чому неповинний, за це від бога винагороду отримаєш».
Глава 28 «Пронеправедне життя» «Домострою» містить в собі наступні повчання: «А хто непо-божому живе, не по-християнськи, лагодить всяку неправду і насильство, іобразу наносить велику, і боргів не платить, а незнатну людину у всьомуобразить, і хто по-сусідському не добрий або в селі на своїх селян, або внаказі сидячи при владі накладає тяжку дань і різні незаконні податки, або чужуниву розорав, або ліс посік, або переловив всю рибу в чужій сажалці, або борти,або перевесище і всякі ловецькі угіддя неправдою і насильством захопить іпограбує, або покрадєть, або знищить, або кого в чому помилково звинуватить,або в чому обдурить, або ні за що когось зрадить, або в рабство неповиннихлукавством або насильством охолопить, або нечесно судить, або неправедновиробляє розшук, або помилково свідчить, або кінь, і всяка тварина, і всякемайно, і сіла або сади, або двори і всякі угіддя силою віднімає, або задешево вневолю купить, і у всяких непотрібних справах: у розпусті, в гніві, взлопам'ятстві, — сам пан або пані їх творять, або діти їх, або люди їх, абоселяни їх — обов'язково всі разом будуть в пеклу, а на землі прокляті, бо увсіх тих справах негідних господар такий богом не пробачив і народом проклятий,а ображені їм вопіють до бога».
Етичний устрійжиття, будучи такою, що становить щоденних турбот, економічних і соціальних, єнастільки ж необхідним, як і турботи про «хліб насущному».
Гідні взаєминиміж подружжям в сім'ї, упевнене майбутнє дітей, благополучне положення людейпохилого віку, шанобливе відношення до влади, шанування духовних осіб єнеодмінна умова «порятунку», успіху в житті.
ВИСНОВОК
Таким чином,реальні особливості російського побуту і мови XVI століття, замкнуте саморегульованеросійське господарство, орієнтоване на розумний достаток і самообмеження, якеживе по православних етичних нормах були відбиті в «Домострої», значення якогополягає в тому, що він малює нам життя заможної людини XVI ст… – городянина,купця або наказову людину.
«Домострой» даєкласичну середньовічну тричленну пірамідальну структуру: чим нижче наієрархічних сходах коштує істота, тим менше його відповідальність, але також ісвобода. Чим вище – тим більше влада, але і відповідальність перед Богом. Умоделі «Домострою» цар відповідає за свою країну разом, а господар будинку,голова сім'ї – за всіх домочадців і їх гріхи; чому і з'являється нужда втотальному вертикальному контролі за їх діями. Вищестоящий при цьому має правокарати нижчестоячого за порушення порядку або нелояльність до його влади.
У «Домострої»проводитися ідея практичної духовності, в чому і полягає особливість розвиткудуховності в Древній Русі. Духовність – не міркування про душу, а практичні справипо втіленню в життя ідеалу, що мав духовно-етичний характер, і, раніше всьогоідеалу праведної праці.
У «Домострої»даний портрет російського чоловіка того часу. Це добувач і годувальник,зразковий сім'янин (розлучень не було в принципі). Який би не був йогосоціальний статус, на першому місці для нього – сім'я. Він захисник своєїдружини, дітей і свого добра. І, нарешті, це людина честі, з глибоким відчуттямвласної гідності, чужа брехні і удавання. Правда, рекомендації «Домострою»дозволяли використовувати силу по відношенню до дружини, дітей, слуг; та істатус останніх був незавидним, безправним. Головним в сім'ї був чоловік –господар, муж, батько.
Отже, «Домострой»є спроба створення грандіозного релігійно-етичного кодексу, який повинен буввстановити і упровадити в життя саме ідеали світової, родинної, суспільноїморальності.
Унікальність«Домострою» в російській культурі, перш за все, в тому, що після нього вже неробилося порівнянної спроби нормувати весь круг життя, особливо родинного.
СПИСОКЛІТЕРАТУРИ
1. Домострой // Пам'ятники літературиДревньої Русі: Середина XVI ст – М.: Худож. Літ., 1985.
2. Забилін М. Русський народ, йогозвичаї, обряди, віддання, забобони. поезія. – М.: Наука, 1996.
3. Іваніцкий В. Русськая жінка вепоху «Домострою» // Суспільні науки і сучасність, 1995, № 3. – С. 161-172.
4. Костомаров Н.І. Домашнє життя івдачі народу великороса: Начиння, одяг, їжа і пиття, здоров'я і хвороби, вдачі,обряди, прийом гостей. – М.: Освіта, 1998.
5. Лічман Б.В. Історія Росії. – М.:Прогрес, 2005.
6. Орлов А.С. Древня російськалітература 11-16 століть. – М.: Освіта, 1992.
7. Пушкарева Н.Л. Приватне життяросійської жінки: наречена, дружина, коханка (Х – початок ХIХ ст). – М.:Освіта, 1997.
8. Терещенко А. Побут російськогонароду. – М.: Наука, 1997.