КОНТРОЛЬНА РОБОТА
Здисципліни: Право інтелектуальної власності
Затемою ( варіант): 5 Загальна характеристика законодавства України у сферіохорони авторського права та суміжних прав.
Київ2004 р.
ПЛАН
Вступ…………………………………………………………………..….....3
I. Авторське право…………………………………………………….…...6
I.1 Поняття і видирезультатів, що охороняються авторськими правами………………………………………………………………….6
I.2 Об’єкти авторськогоправа…………………………….…….……..9
I.3 Суб’єкти авторського права………………………….…….……..15
I.4 Особисті немайнові праваавторів………………………..………16
I.5 Майнові права авторів таіншої особи, що має авторське право……………………………………………………………….…..20
II. Суміжніправа……………………………………………………….....25
2.1. Поняття суміжнихправ…………………………………….…....25
2.2. Суб’єкти суміжних прав…………………………………..……..26
2.3. Суб’єктивнісуміжні права………………………………..…..…31
III. Захист авторського права і суміжних прав……………………….....36
Висновок…………..………………………………………………………19
Література……………...…………………………………………………..20
ВСТУП
Двадцять перше століття стане століттямекономіки, заснованої на знаннях, у якій інтелектуальнавласність буде основною рушійною силою.
Світло вільної наукової, технічної іхудожньої творчості з давніх часів наполегливопробивається до світового визнання. Завдяки бурхливомурозвитку науково-технічного прогресу, інтернаціоналізаціїгосподарських зв’язків, комп’ютеризації виробництва інформаціястала таким же об’єктом права власності, як і засоби виробництва. Досвідрозвинених країн показав, що саме по собі виробництвовже не є визначальним чинником зростання економічних показників, вонопоступово поступається місцем науці, розвитку нових технологій. У зв’язкуз цим питома значимість інтелектуальної власності в життілюдей зростає вже не щодня, а щогодини.
Охорона прав на результати інтелектуальноїдіяльності введена порівняно недавно — дещо більше 200 років тому, — термін, з історичної точки зору, мізерно малий. Івідносилася вона тільки до деяких видів інтелектуальних продуктів, що єрезультатами творчої діяльності, які вийшлина той час на ринок, — творівлітератури і мистецтва, а також винаходів.
Відповідно до Конституції України, що гарантує кожному громадянинусвободу літературної, художньої, наукової і технічної творчості, наша незалежна держава послідовно створюєсвої власні механізми захисту авторських прав, прав промислової власності, моральнихі матеріальних інтересів, що виникають у зв’язку з різними видамиінтелектуальної діяльності.
Країни приймають закони з охорониінтелектуальної власності через такі основні причини:
по-перше, вони прагнуть законодавчооформити немайнові та майнові права творців на їхні твори і право суспільствана доступ до цих творів;
по-друге, уряди свідомо прагнутьзаохочувти творчість, поширення і застосування результатів творчої праці, атакож сприяти вільній торгівлі в інтересах економічного та соціальногорозвитку.
У цілому законодавство у сферіінтелектуальної власності прагне захистити інтереси авторів та інших творцівінтелектуальних товарів і послуг шляхом надання їм певних визначень, обмежениху часі прав, що дозволяють їм контролювати використання їхньої творчоїдіяльності. Причому ці права стосуються не матеріального об’єкта, у якому може бути втілений результат творчої праці, а продуктудіяльності людського розуму як такого.
Питання охорони і використання інтелектуальноївласності в сучасних умовах переходу до ринкових відносин починають відігравативсе важливішу роль у комерційній і виробничій діяльності підприємств та установУкраїни усіх форм власності. У цьому відношенні всім, хто займається абоготується до подібного роду діяльності, необхідно досить чітко уявляти собі, щотаке інтелектуальна власність, у чому полягає її сутність, як вона охороняєтьсяв сучасному світі і до яких серйозних матеріальних витрат може привести їїправа.
Інтелектуальна власність, яка охороняєтьсязараз у більшості країн світу, в сучасних умовах є одним з наймогутнішихстимуляторів прогресу у всіх галузях розвитку суспільства. Психологи вивчаютьїї як результат розумової праці, новаторського пошуку. Науковці, що вивчаютьтворчу діяльність (фахвці з евристики), розглядають механізм діяльності людини,розкривають закономірності створення новацій. Соціологи встановлюютьвзаємозв’язок між розвитком творчої діяльності, соціальним і науковимпрогресом. Економісти розглядають інтелектуальну власність як засіб підвищенняефективності виробництва. Правознавці вивчають її як об’єкт права у зв’язку їзсуспільною цінністю та пов’язані з нею правовідносини.
I. Авторське право
1.1. Поняття і види результатів творчості, що охороняються авторським правом
Духовна творчість народу є показником йогомудрості, культури і моралі. В умовах перебудови всіхланок нашого суспільного життя значення духовноїтворчості зростає як ніколи. Саме наука, література імистецтво як результати духовної творчості формуютьсвітогляд народу, збагачують його культуру, визначаютьморальні засади суспільства. Водночас вони самі євідображенням суспільних процесів, що відбуваютьсяв країні.
Форми, прийоми, методи наукової і художньоїтворчості можуть бути найрізноманітнішими, але вони завжди є результатом творчого процесу, об’єктивним виявом покликання, пошуку, винахідливості. Основними напрямами духовноїтворчості народу є наукова діяльність, література і мистецтво. Об’єктивнірезультати цих видів творчої діяльності людини іє предметом правової охорони. Звичайно, зазначені види діяльностіне є вичерпними. Вони перебувають у постійному розвитку; народжуються новіформи, прийоми, виникають нові способи об'єктивноговираження духовного багатства людини. Художня творчість щільнопов’язана з науково-технічним прогресом. У зв’язку ізстворенням творів літератури, мистецтва й науки виникаютьпевні суспільні відносини, пов’язані з їх використанням.Відносини ці потребують правового регулювання, яке бере насебе авторське право. В об’єктивному розумінні — це сукупність правових норм,які регулюють відносини, що виникають внаслідок створення і використання творів науки, літератури, мистецтва.
У суб’єктивному розумінні авторське право єсукупністю прав, які належать автору або йогоправонаступником у зв’язку зі створенням і використаннямтворів науки, літератури, мистецтва.
Завданняавторського права — створити найсприятливіші правові умови для творчоїдіяльності, забезпечити доступність результатів цієї діяльності всьомусуспільству. Його основним принципом єпоєднання інтересів автора та інтересів усього суспільства. Так, ЗаконУкраїни “Про авторське право і суміжні права” дозволяє вільне використаннявипущених у світ творів без дозволу автора,але в межах Закону. Авторське право проголошує ізабезпечує широкий захист особистих немайнових і майнових прававторів.
Джерела авторського права представлені нормативними актами,до яких, перш за все, належать конституційні законодавчі акти, що визначають основнізасади, та інші закони. Так, законодавство, яке безпосередньо регулює відносинивласності, зазначає, що громадянин маєвиключне право розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчоїпраці. Зокрема, Закон України «Про власність» проголошує, щооб'єктами права власності громадян є твори науки, літератури та мистецтва, відкриття, винаходи, кориснімоделі, промислові зразки,раціоналізаторські пропозиції, знаки для товарів і послуг та інші результати інтелектуальної праці.
1.2.Об'єкти авторського права
Об'єктом авторськогоправа є твір науки, літератури і мистецтва, виражений убудь-якій 'об'єктивній формі. Твір — це результат творчої праці автора, комплекс ідей, образів, поглядів тощо. Стаття 8 Закону України “Проавторське право і суміжні права” (далі — Закон)дає перелік об’єктів авторськогоправа та їх загальні ознаки. Це можуть бути усні твори (промови,лекції, доповіді, проповіді, виступи), письмові (літературні,наукові), музичні твори, переклади, сценарії, твориобразотворчого мистецтва. Закон не дає повногопереліку об’єктів авторського права, оскільки життя у своємурозвитку може породжувати нові й нові форми об’єктивноговираження творчої діяльності людей, але він значно розширивколо об’єктів, що охороняються авторським правом, надавши,зокрема, правову охорону так званим суміжним правам,до яких відніс права виконавців, виробників фонограм і організаціймовлення.
Проте об’єктом авторського права може бутине будь-який твір, а лише той, який має певні, встановлені Законом, ознаки:
а)творчий характер;
б)вираження в об'єктивній формі.
Об’єктомавторського права може бути лише твір, який є результатомтворчої праці автора. Не вважається об’єктом авторського права суто технічнаробота (наприклад, передрук на друкарській машинці чужого твору або навіть йоголітературна обробка — редагування, коректура).
Твір може бути виражений у будь-якійоб’єктивній формі, але так, щоб Його можна буловідтворювати, сприймати. Сама об’єктивна форма може бутинайрізноманітнішою (усною, письмовою) — ноти,креслення, схеми, запис на платівку, магнітну плівку,фотографії. Але задум письменника чи композитора, який усвідомості автора уже склався у закінчену форму, образ,певне сполучення звуків, але ще не виражений зовні у будь-якій формі, невизнається об'єктом авторського права. Об’єктами авторськогоправа визнаються не/>тільки твори, що втілені в будь-яку матеріальну форму, а й усі твори, наприклад, виголошені виступи, лекції, промови, проповіді та інші усні твори, оскільки усні твори шляхом їх виголошення вважаютьсяопублікованими, тобто такими, що набули об'єктивної форми.
До об’єктів авторського права відносять різнівиди музичних творів із текстом і без тексту (інструментальні— симфонії, сонати, квартети і вокальні пісні, романси, а також музично-драматичні — опери, оперети, балети). Музичні твори, якщо вони не записані, об’єктами авторського права стають із моменту першого опублікування. До цієї групи варто віднести пантоміми, хореографічні та інші подібного роду твори для сценічного показу, а також сценічні обробки літературних художніх творів, обробки фольклору, придатні для сценічного показу.
Самостійними об’єктами авторського права єпереклади, обробки, анотації, реферати, резюме,інсценізації, музичні аранжування та інші переробки творівнауки, літератури і мистецтва та обробки фольклору (похіднітвори) незалежно від того, чи є об’єктами авторського права твори, на основі яких створені похідні твори, і без заподіяння шкоди охороні оригінальних творів, на яких вони засновані.
Авторське право визнається за будь-якимтвором незалежно від його форми, готовності і художньої цінності. Це положеннямає важливе значення, оскільки охороняє твори різного художнього рівня і мети,у тому числі й такі, які не призначалися автором для публікації (наприклад,листи, щоденники, особисті записи, враження).
Зміст художнього чи наукового твору можебути виражений у тій чи іншій формі. Так, наукові твориможуть бути втілені у словесну форму — науково-літературну або іншу — карти(географічні, геологічні), пластику, креслення, ескізи, пластичнітвори (моделі, макети тощо). Ще різноманітнішими єформи художніх творів — література, музика, живопис,архітектура, графіка. Інколи художній твір як єдине цілез’являється внаслідок використання не однієї, а двох чи більше форм, наприклад музично-драматичні твори (музикаі текст або музика і танці).
Сучасний рівень науки і техніки даєможливість створювати складні твори, в яких поєднуються кілька форм, наприклад, кіно-, теле- і відеофільми, слайдофільми таінші відео- і радіотвори (літературний текст, музика,декорації). Об’єктом авторського права є фільм як єдине ціле. Проте самостійними об'єктами авторського права ускладному творі можуть бути й окреміскладові частини — сценарії, музика, пояснювальний текст, робота головного оператора, художника-постановника, яка увійшла складовою частиною до складного твору.
Певна категорія творів не визнаєтьсяоб’єктами авторського права. Це передусім офіційні документи(закони, постанови, рішення), а також їх офіційні переклади.Однак слід мати на увазі, що автори проектів зазначенихофіційних документів мають право авторства.
Не визнаються об’єктами авторського праваофіційні символи і знаки (прапори, герби, ордени,грошові знаки), а також повідомлення про новини дня або повідомленняпро поточні події, що мають характер звичайної прес-конференції. Не визнаютьсяоб’єктами авторського права витвори народної творчості, а також результати,одержані з допомогою технічних засобів, призначених длявиробництва певного роду — без здійсненнятворчої діяльності, безпосередньо спрямованої на створенняіндивідуального твору.
Авторське право не поширюється на ідеї, методи, процеси,системи, способи, концепції, принципи, відкриття абопросто факти.
1.3.Суб'єкти авторського права
Право на твір належить його дійсномутворцеві, справжньому автору — тому, хто написав книгу, картину, створив музику,виліпив скульптуру.
Автором наукового, літературного абомистецького твору може бути громадянин України, іноземець або особа без громадянства.Але поняття автор твору і поняття суб’єкт авторського права не тотожні як за змістом, так і зазначенням. Автором твору,як уже наголошувалося, завжди буде його творець. Творитиможе лише людина. Отже, авторомтвору може бути тільки фізична особа, причому незалежновід віку.
Авторське право автора заведено називатипервісним, авторське правоправонаступників — похідним.
На твори, вперше випущені у світ натериторії України або які не випущені, але знаходяться натериторії України в будь-якій об’єктивній формі, авторське право визнається за авторами, їхніми спадкоємцями та іншими правонаступниками незалежно від громадянства. Закон визнає авторськеправо за авторами та їхніми правонаступниками такожна твори, які хоч і вперше випущені у світ або перебуваютьу будь-якій об’єктивній формі на території іноземної держави,але їхніми авторами є громадяни України або автори маютьпостійне місце проживання на території України.
Дія Закону поширюється також на авторів, твори яких вперше опубліковані в іншій країні, але протягом30 днів після цього опубліковані вУкраїні незалежно від громадянства і постійногомісця проживання автора.
За іншими особами авторське право на твори,які вперше випущені у світ або перебувають у будь-якій об’єктивній формі натериторії іноземної держави, визнається відповідно до міжнароднихдоговорів або угод, в яких бере участь Україна.
Авторське право за іноземнимиправонаступниками вітчизняних авторів може бути визнане натериторії України у випадках передачі їм цього права упорядку, передбаченому законодавчими та іншими нормативнимиактами.
У більшості випадків твори науки,літератури, мистецтва створюються однією особою, але інодідвома або кількома, тобто спільною творчою працею кількохспівавторів. Якщо два або кілька авторів спільною працеюстворюють твір, відносини між ними називаютьсяспівавторством. Цивільно-правова теорія виробила два видиспівавторства:
а)коли неможливо виділити працю кожного співавтора — нероздільнеспівавторство;
б)коли складові частини чітко визначені і відомо, хто із співавторів написав тучи іншу частину — роздільне співавторство.
Співавторство можливе при створеннібудь-яких творів. Для його визнання необхідні певні умови:
1. Твір, створений спільноютворчою працею співавторів, має бути єдиним цілим,таким, що не може існувати без складових частин як ціле.
2. Спільна праця співавторів творумає бути творчою. Якщо один розповідає сюжет, свої погляди, аінший записує — це не співавторство.
3. Має бути угода про спільнупрацю над твором.
При роздільному співавторстві кожен ізспівавторів зберігає авторське право на свою частину.Одночасно він є співавтором твору в цілому.Співавторство має бути добровільним.
При нероздільному співавторстві твір можевикористовуватися лише за спільною згодою всіх співавторів. Проте правоопублікування та іншого використання твору належить однаковою мірою всімспівавторам. Один співавтор не може без достатніх підстав відмовити іншим удозволі на опублікування, інше використання або зміну твору.В разі порушення спільного авторського права кожний співавторможе доводити своє право в судовому порядку.
Винагорода за використання твору належить співавторам урівних частинах, якщо угодою не передбачається інше (ст. 13 Закону).
Відспівавторства співавторстваслід відрізняти співробітництво, за якого кілька авторів беруть участь у створенніколективної праці за завданням
/>/>певноїорганізації. Ця колективна праця не є єдиним цілим, що вимагається від твору,створеного співавторами. Авторське право на колективний твір належить юридичній особі.
Не визнається співавтором, а отже, ісуб’єктом авторського права також той, хто надав автору технічну допомогу (друкарки,креслярі, стенонграфісти).
Суб’єктом авторського права може бути автор твору, а також іншіфізичні і юридичні особи, для яких авторське правоможе виникати у силу закону, договору або спадкування. Зокрема,авторське право на збірники та інші складові твори належить їх упорядникам.Вони мають авторське право на здійсненийними добір і розташування матеріалів, що є результатом творчої праці. Протеупорядники зобов’язані сувородотримуватись прав авторів кожного ізтворів, включених до складового твору. У свою чергу автори творів, включених до складового твору, мають право використовувати свої твори незалежновід складового твору, якщо інше непередбачено авторським договором.
Авторське право упорядника не перешкоджаєіншим особам здійснювати самостійний добір аборозташування тих само матеріалів для створення власних творів.
Автори похідних творів мають самостійнеавторське право на здійснений переклад, переробку, аранжування або будь-яку іншу зміну. Переклад, аранжування або переробка твору не повинна завдавати шкоди авторським правам автора твору, що зазнав перекладу, аранжування чи іншої переробки. Переклади чи переробки творів можуть здійснюватись кількома різними особами.
В інших випадках авторське право може перейтивід автора до інших осіб— правонаступників. Отже, суб’єктиавторських прав — не автори — не можуть мати прав, які мають автори творів.Особисті немайнові права автора є невід’ємними.
Працівники вищих навчальних закладів,науково-дослідних установ, підприємств та іншихорганізацій часто створюють твори упорядку виконання службових обов’язків чи службового завдання. У цих випадках особисті немайновіправа належать тількиавторам зазначених творів. Виключне право на використання твору належить особі, з якою авторперебуває у трудових відносинах (роботодавцю), якщо інше не передбачено договором. Виключне право навикористання твору охоплюєусі майнові права автора. Отже, усі вони належать роботодавцю за таких умов:
- автор перебуває у трудових відносинах ізроботодавцем на підставі договору найму;
- договір найму визначає коло службовихобов’язків автора, до числа яких входить створення певногороду творів;
- твір створено автором під час дії договору найму;
- у договорі найму не передбачено інше.
У договорі найму автора з роботодавцем маєбути встановлено розмір авторської винагороди за кожний вид використання твору, створеного за договором найму, та порядок виплати.
При будь-якому використанні твору,створеного за договором найму, роботодавець має правозазначати своє найменування або вимагати такого зазначення.
Суб’єктом похідного авторського права можестати будь-яка фізична чи юридична особа, до якоїавторське право перейшло на підставі цивільної угоди. Крім того, авторське право може перейти від автора чи іншої особи, щомає авторське право, до інших фізичних чи юридичних осіб абодо держави в порядку спадкування. Спадкоємці мають правозахищати авторство на твір і протидіяти перекрученню, спотворенню чи іншій зміні твору, а також будь-якому іншому посяганнюна твір, що може завдати шкоди честіта репутації автора.
Суб’єктами авторського права визнаються такожвидавці енциклопедій, енциклопедичних словників, періодичних збірників ізбірників, що продовжуються, колективних наукових праць,газет, журналів та інших періодичних видань. Зазначеним cуб’єктам авторського права належать виключні права на використання таких виданьу цілому. Видавець має право при будь-якому використанні такого виданнязазначати своє найменування або вимагати такого зазначення. Такі виданняприйнято називати колективними творами, які складаються з окремихтворів різних авторів.
Самі видавці, безумовно, авторами творів, щовключені до колективного твору, не визнаються. Автори творів, що включені до таких колективних видань, зберігають і своє авторство, />івиключні права на використання своїх творів незалежно від виданняв цілому. Проте авторський договір може передбачати інше.
/>Нове законодавство про авторське право визнало право на інтерв’ю. Прийнято вважати, що інтерв’ю — це спільний твір особи, що дала його, і особи, що взяла інтерв’ю. Авторське право на запис інтерв’ю належить їм обом, якщо інше не передбачено угодою між ними.
Опублікування запису інтерв’ю допускаєтьсялише зі згоди особи, що дала його.
До колективних і складових творів можнавіднести і аудіовізуальні твори. Проте вони мають свою специфіку. Авторами аудіовізуального твору вважаються автори сценаріїв, діалогів, музичних творів, спеціально створених для певного аудіовізуального твору, режисери-постановники, оператори. В аудіовізуальному творі можуть бути використані також раніше створені твори, перероблені або включені до аудіовізуального твору. Автори зазначених творів також визнаютьсяспівавторами аудіовізуального твору.
Однак договором авторів з організацією, щоздійснює виробництво аудіовізуального твору, абодоговором з постановником аудіовізуального твору може бутипередбачено інше.
За загальним правилом співавториаудіовізуального твору (як ті, що зробили внесок, так і ті, що зобов’язалисязробити внесок у створення такого твору) свої майновіправа передають організації, що здійснює виробництво аудіовізуального твору чи продюсеру. При цьому вони не мають права заперечувати протибудь-якого використання твору в цілому — відтворення,розпоряджання, публічного сповіщення і виконання,передачі в ефір і по проводах для загального відома або протибудь-якого іншого публічного сповіщення твору. Авторине можуть також заперечувати проти субтитрування і дублюванняаудіовізуального твору.
Постановник аудіовізуального твору має правопри будь-якому використанні твору вказувати ім’я абонайменування автора чи вимагати такого зазначення.
Проте автори музичних творів, включених доаудіовізуального твору, можуть заперечувати проти публічного сповіщення їх музичних творів.
При публічному показі фільму автор музичноготвору (з текстом чи без тексту) зберігає право на винагороду за публічне виконання свого твору.
Автори творів, що увійшли складовою частиноюдо аудіовізуального твору, незалежно від того, буливони створені у процесі роботи над аудіовізуальним твором чираніше, зберігають за собою права:
— авторства на свій твір;
- використовувати цей свій твірбудь-яким чином само стійно на власний розсуд, але за умови,що договором з організацією, яка здійснює виробництвоаудіовізуального твору, чи з постановником цьоготвору не передбачено інше.
Без згоди авторів чи інших володільцівмайнових прав на фільм забороняється знищення остаточноговаріанту фільму (негативів, оригінального запису).
Відповідно до ст. 28 Законуавторське право дієпротягом усього життя автора і 70 років після його смерті. Але з цього загального правила цією ж статтеювстановлено винятки:
1.Для творів, оприлюднених анонімно або під псевдонімом, строк дії авторськогоправа закінчується через 70 років після того, як твір було оприлюднено. Якщовзятий автором псевдонім не викликає сумніву щодо особи автора або якщоавторство твору, оприлюдненого анонімно або під псевдонімом, розкривається непізніше ніж через 70 років після оприлюднення твору.
2.Авторське право на твори, створені у співавторстві, діє протягом життяспівавторів і 70 років після смерті останнього співавтора.
3.У разі, коли весь твір публікується (оприлюднюється) не водночас, а послідовноу часі томами, частинами, випусками, серіями, строк дії авторського прававизначається окремо для кожної опублікованої (оприлюдненої) частини твору.
4.Авторське право на твори посмертно реабілітованих авторів діє протягом 70 роківпісля їх реабілітації.
5.Авторське право на твір, вперше опублікований протягом 30 років після смертіавтора, діє протягом 70 років від дати його правомірного опублікування.
6.Будь-яка особа, яка після закінчення строку охорони авторського права повідношенню до неоприлюдненого твору вперше його оприлюднює, користуєтьсязахистом, що є рівноцінним захисту майнових прав автора. Строк охорони цих правстановить 25 років від часу, коли твір був вперше оприлюднений.
7. Строк дії авторськогоправа після смерті автора і строки, встановлені частинами третьою — сьомою цієїстатті, починаються від дня смерті автора чи з дня настання подій, передбачениху зазначених частинах, але відліковуються з 1 січня року, наступного за рокомсмерті чи роком, в якому відбулася зазначена подія.
8.Особисті немайнові права автора, передбачені статтею 14 цього Закону,охороняються безстроково.
Право авторства, право на ім’я і право протидіяти перекрученню, спотворенню чи іншійзміні твору або будь-якому іншому посяганню на твір, щоможе завдати шкоди честі та репутації автора,охороняються безстроково.
Твори, на які термін авторського праваскінчився, або які ніколи ним не охоронялися на території України, вважаються суспільним надбанням.
Твори, які стали суспільним надбанням,можуть вільно використовуватися будь-якою особою безвиплати авторської винагороди. Проте таке використання можездійснюватися лише відповідно до вимог Закону. Мають бути дотримані право авторства, право на ім’я, право протидіятибудь-якому перекрученню, спотвореннючи іншій зміні твору, а також будь-якомуіншому посяганню на твір, що може завдати шкоди честі і репутації автора.
1.4.Особистінемайнові права авторів
Автору відповідно до Закону належатьособисті немайнові і майнові права, що виникають у зв’язку зі створенням і використанням будь-якого твору науки, літературиабо мистецтва. Для виникнення і здійснення авторських правне вимагається виконання будь-яких формальностей. Особа, яка має авторське право, для сповіщення про свої права може використати знак охорони авторського права, який розміщується на кожному примірнику твору і складається з латинської літери С у колі — ©, імені (найменування) особи, яка має авторське право, іроку першоїпублікації твору.
Особа, яка має авторське правоабо будь-яку виключну правомочність на твір, може їхзареєструвати в офіційних державних реєстрах протягом строку охорониавторського права. Державній реєстрації можуть бути підданісвідчення про авторство на обнародуваний чи необнародуваниЙтвір, факт і дата опублікування твору та договори, якістосуються права автора на твір.
Державну реєстрацію здійснює Державнеагентство з авторських ісуміжних нравв усталеному порядку.
Факт державної реєстрації прав авторазасвідчується свідоцтвом. При виникненні спору державна реєстрація визнається судом як юридична презумпція авторства, тобто авторствовважається дійсним, якщо в судовому порядку не будедоведено інше.
Особисті немайнові права автора — це право на:
а)авторство;
б)авторське ім’я;
в)недоторканність твору;
г)обнародування твору.
Право авторстваполягає втому, що тільки справжній творець вправі називати себеавтором твору, а всі інші особи, що використовують твір,зобов'язані зазначати його ім’я (ст. 14 Закону). Правоавторства закріплює факт створення певного твору конкретноюособою, а це має значення для суспільної оцінки як твору,так і особи автора.
Зазначення імені автора при використанні твору обов’язкове в усіх випадках за одним винятком: якщо твір образотворчого мистецтва або фотографічний твір використовується у промисловості. У цьому випадку ім’я автора не згадується зсуто технічних причин.
Право автора на ім’ядаєможливість випустити свій твір під власним іменем, умовним(псевдонімом) або взагалі без зазначення імені (анонімно) (ст. 14 Закону). Убільшості випадків автор публікує своїтвори під власним іменем, тобто вказуєсвоє прізвище та ініціали.
Право на вибір способу зазначення імені, а такожна розкриття псевдоніма або аноніма є особистим правомавтора. Лише у випадку, коли автор у своєму творіпорушив чиїсь права (наприклад, образив когось), на вимогуслідчих органів або суду видавництво, редакція газети чи театр, яким відоме справжнє ім’я автора, можуть розкритийого псевдонім чи анонім.
Право на недоторканність творувизначаєтьсяв Законі як право протидіяти будь-якому перекрученню,спотворенню чи іншій зміні твору або будь-якому іншому посяганню на твір, що може зашкодити честі і репутації автора.Це означає, що при виданні,публічному виконанні або будь-якому іншому використанні твору забороняється без дозволу автора та його правонаступників вносити будь-які зміни,перекручення, спотворення як досамого твору, так і його назви, позначення імені автора. Не допускається також без дозволу автора супроводжуватитвір при його виданні ілюстраціями, передмовами, післямовами, коментарями ібудь-якими іншими поясненнями, доповнювати або скорочувати твір. За типовими видавничими договорами малюнок і навіть коліробкладинки можна робити лише зі згодиавтора.
Право автора на недоторканність творуполягає і втому, що переклад твору на іншу мовуз метою випуску у світ допускається лише зі згоди автора або йогоправонаступників і на підставі договору. Переклад може здійснюватися лише за умови збереження цілісності й змісту твору.
Право на обнародування твору.Законмістить визначення поняття обнародування твору. Це дія, здійснена зі згоди авто/>ра,яка робить твір доступним для загального відома шляхом йогоопублікування, публічного показу, передачі в ефір або в іншийспосіб.
Зазначене право є особистим немайновим правом.Відповідно до Закону твір вважається обнародуваним, якщо він виданий, публічно виконаний, публічно показаний, переданий по радіо чи телебаченню або будь-яким іншим чином повідомлений невизначеному колу осіб.
Твір може бути обнародуваний різнимиспособами, але істотним є те, що його зміст повідомлений невизначеному колу осіб. Обнародування полягає в ознайомленні зним громадськості в будь-який спосіб, що залежить від його форми, характеру.Письмові твори (наукові, художні, драматичні, музично-драматичні тощо)випускаються у світ шляхом видання; твориобразотворчого мистецтва — шляхомпоказу на виставках, у музеях для загального огляду. Скульптури, наприклад, виставляють на площах, вулицях, у пам’ятних місцях. Музичні твори можна випустити у світшляхом публічного виконання, передачі по радіо чителебаченню або шляхом видання.
Не вважається обнародуванням інформація про твір з викладом його короткого змісту або повідомлення обмеженому колу осіб (наприклад, коли поет прочитає свого вірша у колі друзів, композитор виконає сонату на сімейному вечорі).
Право першого обнародування твору належитьлише автору. Тільки він може вирішувати, чи готовий його твір до випуску в світ. Порушення цього права дас авторупідстави вимагати сплати гонорару або відшкодування завданих збитків, а такожвжиття інших заходів аж до вилучення твору і заборони випуску його у світ.
1.5.Майнові права автора та іншої особи, що має авторське право
Передусім автору чи іншій особі, що маєавторське право, належить виключне право на використання творув будь-якій формі і будь-який спосіб ( ст. 15 Закону).Закон містить визначення поняття “виключне право” — право, коли жодна особа, крім тієї, якійналежить авторське право або суміжні права, не можевикористовувати твір, не маючи на те відповідного дозволу. Отже, крім суб’єкта авторського праваніхто і в будь-який спосіб використати твір не має права. Проте Закон передбачає ряд винятків із цього загального правила.
Закон надає автору чи іншій особі, що маєавторське право, виключне право дозволяти або забороняти:
1./>Відтвореннятворів, тобто виготовлення одного або більшепримірників твору або фонограми у будь-якій матеріальній формі, в тому числі узвуко- і відеозапису, а також запису твору або фонограми для тимчасового чипостійного зберігання в електронній(включаючи цифрову), оптичній або іншійформі, яку читає машина.
2.Публічне виконання і публічне сповіщеннятворів.Публічне виконання – це подання творів, виконань, фонограм, передачорганізацій мовлення шляхом декламації, гри, співу,танцю та в інший спосіб як безпосередньо (у живому виконанні),так і за допомогою будь-яких пристроїв і у місцях, де присутні чи можуть бути присутніми особи, які не належать до кола сім’ї абоблизьких знайомих, незалежно від того, чи присутнівони в одному місці і в один і той же час або в різних місцях і в різний час. Публічне виконанняаудіовізуального твору означаєдемонстрацію окремих кадрів аудіовізуального твору в їх послідовності.
Публічне сповіщення – така передача в ефір чи по проводах зображень і звуківтворів, виконань, фонограм, передач організацій мовлення,коли зазначені зображення чи звуки можуть бути сприйнятіособами, що не належать до кола сім'ї чи близьких знайомих.При цьому така передача здійснюється з місць, віддаленість яких від місцяпочатку передачі є такою, що без зазначеної передачі зображення чи звук не можутьбути сприйняті у вказаному місці або місцях.Не має значення чи можуть зазначені особи приймати зображення чи звук в одномумісці і в один і той же час або в різних місцях і в різний час.
3. Публічний показ– будь-яка демонстрація оригіналу або примірниківтворів, виконань, передач організацій мовлення безпосередньоабо на екрані за допомогою плівки, слайда, телевізійногокадра.
Публічним є також показ за допомогою інших пристроїв чи процесів у місцях, де присутні чи можуть бути присутніми особи, які не належать до кола сім’їчи близьких знайомих, незалежно від того, чи присутні вони водному місці і в один і той же час або в різних місцях і в різний час. Публічний показ аудіові-
/>/>зуальноготвору означає демонстрацію окремих кадрів аудіовізуальноготвору без дотримання їх послідовності.
4. Будь-яке повторне публічне сповіщення в ефірчи по проводах вже переданих в ефір творів за умови, що воно здійснюється іншоюорганізацією. Мається на увазі, що жодна організаціямовлення не може здійснювати публічне сповіщеннявефір чи по проводах твору без дозволу його автора.
5. Переклад творів. Ніхто без дозволу автора неможе перекласти його твір іншою мовою. Автор оригіналу можесам здійснити переклад свого твору іншою мовою (авторський переклад). За наявності авторського перекладу ніхто інший не може перекладати цей само твір на ту ж само мову. Від авторського перекладу слід відрізняти авторизовані переклади, тобто переклади, схвалені автором.
Тойсамий твір однією мовою можутьперекладати різні перекладачі. Кожен із них зберігаєавторське право на свій переклад.
Автор твору і його перекладач не єспівавторами твору. При цьому перекладач не несевідповідальності за зміст оригіналу, а автор оригіналу ненесе відповідальності за якість перекладу.
6. Переробки, адаптації,аранжування та інші подібні зміни творів. Переробкитворів можуть здійснюватися і різними способами, і в різних формах. Наприклад,на основі одного твору (розповідного) створюється інший –драматичний чи сценарій або навпаки. Такі твори прийнято називати похідними. Похідний твір — продукт інтелектуальної творчості, заснованої на іншому наявному творі.
Адаптація твору – це пристосування або полегшення твору длясприйняття малопідготовленими читачами або пристосуваннялітературно-художнього тексту для осіб, що починають вивчатиіноземну мову.
Аранжування – перекладення музичного твору, написаного дляодного музичного інтрументу чи складу інструментів, стосовно до іншогоінструменту або іншого складу – розширеного чи звуженого.
7. Розповсюдження творів шляхомпродажу, відчуження іншим способом або шляхом здачі внайом чи у прокат та іншої передані до першого продажупримірників твору.
Здача в найом – передача права володіння і користування оригіналомчи примірником твору або фонограми на певний строкіз метою одержання прямої чи опосередкованої комерційноївигоди.
Прокат – передача твору іншим особам у тимчасове користуванняза обумовлену плату.
8. Здача в найом оригіналу або примірниківаудіовізуаль них творів, комп’ютерних програм, музичнихтворів у нотній формі, а також творів, зафіксованих нафонограмі.Здача в найом означає передачу прававолодіння оригіналом чи примірником твору або фонограми напевний строк
зметою одержання прямої чи опосередкованої комерційної вигоди.
9. Імпорт примірників творів з метоюрозповсюдження, включаючи примірники,виготовлені з дозволу автора або іншої особи, яка має авторське право.Імпорт –ввезенняв Україну творів із-за кордону.
Важливим нововведенням є право доступуавтора до твору образотворчого мистецтва. За цією нормою автор має право доступу до свого твору образотворчого мистецтва, який знаходиться у власності іншої особи. Такий доступ може мати на метівикористання твору для його відтворення – виготовлення примірників, слайдів, карток. Власник не може відмовити автору в доступі до твору без поважних для цього підстав. Однак доступ автора до зазначеного твору може мати місце за певних умов:
—автор при передачі носія творуобразотворчого мистецтва у власність іншій особі непоступився своїми майновими правами;
—доступ автора до твору необгрунтовано незачіпає законних прав та інтересів власника твору образотворчого мистецтва.
II. Суміжні права
2.1. Поняття суміжних прав
Суміжні правабезпосередньо пов’язані з авторськими правами,саме тому вони називаються суміжними і охороняються одним Законом. Особливістюсуміжних прав є те, що вони грунтуються на використанні чужих авторських прав.Суміжні права випливають із творчої діяльності з реалізації, використання вжеобнародуваних творів літератури і мистецтва. Наприклад, поет написав слова,композитор написав музику до цієї пісні. Але пісня може бути донесена дослухачів тільки певним виконавцем – співаком. Творчість співака є суміжноютворчою діяльністю з реалізації самої пісні. Із цієї творчої діяльності випливаєправо співака на власне виконання пісні, яке одержало назву суміжного права.
Суміжні праваостаннім часом набули прискореного розвитку. Сучасні технічні засоби надаютьможливість певним чином фіксувати виконання будь-якого виконавця і в такийспосіб вилучати доход із чужої майстерності, таланту. Щоб цьому запобігти ізапроваджено охорону суміжних прав.
Під суміжнимиправами Закон розуміє права виконавців, виробників фонограм і організаціїмовлення. Отже, цим поняттям охоплюється три групи права: а) прававиконавців; б) права виробників фонограм; в) права організаціїмовлення.
Суміжні праваможно визначити як права на рещультати творчої діяльності виконавців,виробників фонограм та організацій мовлення, пов’язані з використанням творівлітератури і мистецтва, авторські права, які належать іншим особам.
Об’єктами суміжних прав є:
а) виконання літературних, драматичних, музичних,музично-драматичних, хореографічних, фольклорних та інших творів;
б) фонограми, відеограми;
в) передачі (програми) організаціймовлення.
Зазначені результати творчої діяльностіможуть одержати правову охорону лише за певних умов,визначених Законом. Права виконавців охороняються, якщо:
1)виконання вперше мало місце на територіїУкраїни;
2)виконання зафіксоване на фонограмі, щоохороняється відповідно до Закону;
3)виконання, не зафіксоване на фонограмі,включено у передачу організації мовлення, щоохороняється відповідно до Закону.
Права виробників фонограм охороняються, якщо:
1) виробник є громадянином України або юридичноюосо бою з офіційним місцезнаходженням на території України;
2)фонограму вперше опубліковано на територіїУкраїни або опубліковано на території України протягом 30 днів від дня її публікації в іншій державі;
3) перша фіксація фонограмимала місце в Україні. Права організацій мовлення охороняються, якщо вони маютьофіційне місцезнаходження на території України і здійснюють передачі з передавачів, розташованих натериторії України.
2.2.Суб'єкти суміжних прав
До суб’єктівсуміжних прав Закон відносить виконавців, виробників фонограм та організаціїмовлення.
Виконавцями визнаються актори (театру, кінотощо), співаки, музиканти, диригенти, танцюристи, а також інші особи, які виконують роль, співають, читають,декламують, грають на музичних інструментахчи у будь-який інший спосібвиконують твори літератури або мистецтва, включаючи твори фольклору. Тобто виконавцями визнаються такожособи, які хоча і не є офіційноартистами, співаками тощо, але виконуютьїх функції. Виконавцями визнаються також особи, які здійснюють таку само творчудіяльність, у тому числі виконуютьциркові, естрадні, лялькові номери.
Виконавцями можуть бути громадяни України,іноземні громадяни і особи без громадянства незалежновід віку.
Виробниками фонограм можуть бути ті саміфізичні особи, а також юридичні особи, які вперше здійснилизапис будь-якого виконання або інших звуків нафонограмі. Проте щодо юридичних осіб Закон робитьзастереження. Вони одержують захист своїх суміжних прав лише за умови, що їхпостійне місцезнаходження – на території України. При цьому не має значення,так би мовити, “громадянство” цієї юридичної особи.Вона може бути українською або іноземною.
Фонограми – виключнозвуковий запис будь-якого виконання чи інших звуків.Грамофонні платівки, диски, магнітофонні касети та інші носії записіввизнаються примірниками фонограми.
До суб’єктівсуміжних прав Закон відносить також організації мовлення, тобто тількиюридичних осіб. Це організації радіо- і телебачення, які використовують творилітератури і мистецтва у своїх програмах передач як в ефір, так і по проводах.
Безумовно, до суб’єктів суміжних правналежать організації мовлення як державні, так і приватні чиінших форм власності.
2.3. Суб'єктивні суміжні права
Передусім всі суб’єкти суміжних прав маютьвикористовувати свої суб’єктивні права в такий спосіб, щоб не порушити прававторів, чиї твори використовуються. Виконавці мають здійснювати свої суб’єктивні права заумови дотримання прав авторів, чиї творивиконують. Виробники фонограм і організації мовлення зобов’язані дотримуватисьправ авторів і виконавців.Організації мовлення – прав виробників фонограм, авторів і виконавців.
Закон не передбачає процедури закріплення виникнення і здійсненнясуміжних прав. Проте виробники фонограм і виконавці з метоюінформування про належність їм суміжних прав, що виникли у процесістворення фонограми, можуть на всіх її примірниках або їх упаковкахвикористовувати знак охорони суміжних прав. Цей знак містить латинськулітеру Р у коліта ім’я (найменування) особи, що має суміжні права,і зазначення року першої публікації фонограми.
Права виконавців.Виконавцям належить ряд особистих немайновихі майнових прав. До особистих немайнових прав виконавцівналежать право на ім’я, на охорону своїх виступів від спотворення і назгадування свого імені у зв’язку з використаннямвиконання там, де це можливо.
Виконавцю належить виключне право на використання виконання убудь-якій формі, включаючи право на одержання винагороди закожний вид використання.
/>/>/> Виключне правона використання виконання означає право дозволяти або заборонятиздійснення таких дій:
1) записувати раніше не записане виконання;
2) відтворювати запис виконання,за винятком випадків, коли відтворюєтьсязапис виконання, зроблений за згоди виконавця,в тих же цілях, для яких було одержано згоду виконавця щодо такого запису;
3) сповіщати виконання в ефір, по кабелю або здійснювати іншепублічне сповіщення виконання, за винятком випадків, коли для сповіщення використовується запис виконання, раніше зробленого за згодою виконавця, абовиконання, раніше переданого в ефір;
4) здавати в найом опубліковану фонограму, що включаєвиконання за участю виконавця.
Дозвіл на використання виконання дає сам виконавець. Якщовиконання здійснювалось колективом виконавців – керівник такогоколективу шляхом укладання письмового договору з користувачем.
Якщо виконаннявикористовується в аудіовізуальному творі,то відповідним договором між виконавцем і постановником аудіовізуального твору передбачаєтьсяпередача виконавцем постановнику прав, викладених вище. При цьому виконавецьзберігає право на винагороду за здачу в найом примірників такогоаудіовізуального твору. Проте використанняправ виконавця обмежується лише аудіовізуальним твором і не виключає права виконавця на окремевикористання звуку і зображення, зафіксованих в аудіовізуальному творі,якщо інше не передбачено договором.
Якщо запис виконання використовується у фонограмі на підставівідповідного договору, то виконавець разом із дозволом на використання виконання передаєтакож право здавати в найом опубліковануфонограму. При цьому виконавець зберігаєправо на винагороду за здачу в найом примірників фонограми.
Виконавець може укласти договір на використання свого виконання організацієюмовлення для сповіщення в ефір або покабелю. Цим договором передбачається передача виконавцем організаціїмовлення також права здійснення запису і йоговідтворення, якщо це прямо передбачено договором виконавця з організацією мовлення.
Розмір винагородивиконавцю за таке використання встановлюється в зазначеному договорі.
Виключне право на використання виконання, створеного за договором найму, належитьособі, з якою виконавець перебуває втрудових відносинах (роботодавцю), якщо договором не передбачено інше. Особистінемайнові права на виконання належатьвиконавцю.
Виключні права, що належать виконавцю, можуть передаватися за договором іншимособам.
Права виробника фонограми.Виробнику фонограми належитьвиключне право на використання фонограми у будь-якій формі,включаючи право на одержання винагороди за таке використання.
Виключне право на використання фонограми означає право дозволятиабо забороняти вчинення таких дій:
1) відтворюватифонограму;
2) розповсюджувати примірники фонограми будь-яким чином: продавати, здавати внайом;
3) імпортуватипримірники фонограми з метою розповсюдження, включаючи примірники, виготовлені з дозволувиробника фонограми;
4) переробляти абобудь-яким іншим чином змінювати фонограму.
Без згоди виробника фонограми і без виплати йому винагородиможуть розповсюджуватись правомірно опубліковані примірникифонограми за умови, що вони уже введені в цивільний оборот шляхом їх продажу.При цьому незалежно від права власності напримірники фонограми за виробником фонограми зберігається право на розповсюдженняпримірників фонограми шляхом здачі внайом.
Виключні права виробника фонограми можуть передаватися за договором іншим особам.
Права організації мовлення.Організації мовленняналежить виключне право на використання її передачі у будь-якій формі,включаючи право на одержання винагороди за таке використання.Виключне право на використання передачі мовлення означає право організаціїефірного або кабельного мовлення дозволяти або заборонятивчинення таких дій:
1) записувати передачу;
2) відтворювати запис передачі, за винятком випадків, коли записпередачі було здійснено зі згоди організації ефірного мовлення івідтворення передачі здійснюється з тією ж метою, для якої булозроблено її запис;
3)одночасно сповіщати в ефір передачу іншій організації ефірного (кабельного)мовлення;
4) сповіщати передачу по кабелю (в ефір);
5) публічно сповіщати передачу змісця з платним входом.
/> Обмеження прав виконавців,виробників фонограм і організацій мовлення.Вільне використання виконань, фонограм і програм мовлення, їхфіксація, відтворення, передача в ефір і попроводах, доведення до загального відома іншим способом без згодивиконавців, виробників фонограм і організацій мовлення та без виплативинагороди можливе лише у випадках,передбачених чинним законодавством стосовнообмежень майнових прав авторів творів науки, літератури і мистецтва.
Вільне використання виконання, фонограм і програм мовленнядопускається за умови, що таке використання не заподіє їм шкоди,не обмежить необгрунтованим способом законних інтересів виконавців,виробників фонограм і організацій мовлення.
Використання фонограм, опублікованих із комерційною метою.Беззгоди виробників фонограм, опублікованих із комерційною метою, і виконавців,записаних на таких фонограмах, але з виплатою винагороди допускається:
1) публічне виконання фонограм;
2) передача фонограм в ефір;
3) передача фонограм попроводах.
Збір, розподіл і виплата винагороди здійснюється однією із організацій, що управляємайновими правами виробників фонограм івиконавців на колективній основі на підставі договору між цими організаціями. Винагорода розподіляється між виробником фонограми і виконавцем порівну,якщо договором не передбачено інше.
Договором між користувачем фонограми або об’єднанням таких користувачів,з одного боку, і організаціями, що управляють майновими правами виробників фонограм і виконавців – з другого, встановлюється розмір винагороди і порядок її виплати.
Запис організаціями ефірного мовлення виконань або передач із метоюкороткострокового використання. Без згодивиконавця, виробника фонограми і організації мовлення інші організаціїмовлення мають право здійснювати записи виконання або передачі і відтворюватитакі записи з метою короткострокового використання за таких умов:
1) попередньогоодержання організацією ефірного мовлення дозволу на сповіщення в ефірвиконання або передачі, щодо яких здійснено короткостроковекористування або відтворення такого запису;
2) виготовлення запису і йоговідтворення здійснюється організацією ефірного мовлення за допомогою власного обладнання і для власної передачі;
3) знищення такого запису на умовах, передбачених щодо короткостроковоговикористання творів.
Строки чинності суміжних прав.Майнові права виконавцівохороняються протягом 50 років після першої фіксації виконанняабо постановки. Права виробників фонограм діють протягом 50 роківпісля першого опублікування фонограм, а якщо публікації фонограми не було, то протягом 50 років після першої фіксації звуковогозапису. Права організацій мовлення діютьпротягом 50 років після першої передачі в ефір або по проводах.
Початок перебігузазначених строків починається 1 січня року, що наступає за роком першого виконання,запису фонограми чи першої передачів ефір чи по проводах.
До спадкоємців виконавцяі правонаступників виробників фонограм іорганізацій мовлення переходить право дозволяти чи забороняти використання виконання фонограми, передачі в ефір іпо проводах, а також право на одержання винагороди в межах частини строків чинності права, що залишилися.
Особисті немайнові права виконавця у спадщину не переходять.Проте спадкоємці мають право захищати авторство на об’єкт суміжнихправ і протидіяти будь-якому перекрученню, спотворенню чиіншій зміні виконання, фонограми і програми мовлення або будь-якому посяганню наоб'єкт, що може зашкодити честі ірепутації виконавця, виробника фонограми чи організації мовлення.
III. Захист авторського права і суміжних прав
Захист майнових і особистих немайнових прававторів, виконавців, виробників фонограм іорганізацій мовлення здійснюється нормами різнихгалузей права – кримінального, адміністративного,цивільного. Але найчастіше застосовуються цивільно-правовізасоби захисту авторського права і суміжних прав. Порушенняправ автора можуть бути пов’язані зпорушенням йогомайнових інтересів або тільки особистих прав. Випуск у світтвору без зазначення імені автора, зі змінами, самовільноздійсненими видавництвом, постановка драматичного творузі змінами без схвалення автора, перекручення твору – все це порушення особистих прав без матеріальноїшкоди. У таких випадках автор вправі вимагати задоволенняйого порушених інтересів.
При захисті прав авторів значну роль відіграєспеціальний орган виконавчої влади – установа у сфері інтелектуальної власності. Ця установа забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони авторського права ісуміжних прав, здійснює свої повноваження у межах, щопередбачені законом, і виконує такі функції:
—реалізує моніторингзастосування і додержання національного законодавстваі міжнародних договорів у сфері авторського права і суміжних прав;
—/>веде облік організацій колективного управління після їх реєстрації,здійснює нагляд за діяльністю цих організацій і надає їм методичну допомогу;
—здійснює, посередництво у переговорах іпри розв’язанні конфліктів між організаціямиколективного управління, а також між цими організаціями і суб’єктами авторського права і (або) суміжних прав;
—організуєрозробку нормативів і таблиць щодо розміру мінімальної винагороди і її розподілу між авторами та іншими суб’єктами авторського праваі (або) суміжних прав і подає їхдля затвердження Кабінетові Міністрів України;
—забезпечує відтворювачів,імпортерів і експортерів примірників аудіовізуальних творів, фонограм(відеограм) контрольними марками;
—організує приймання ірозгляд заявок на державну реєстрацію прав автора на твори науки, літератури імистецтва, а також на реєстрацію договорів, які стосуютьсяправ авторів на твори, і здійснення їх реєстрації;
—забезпечує складання і періодичневидання каталогів усіх державних реєстрацій авторського права;
—організує публікацію офіційного бюлетеняз питань охорони авторського праваі суміжних прав;
—забезпечує розробку і реалізаціюосвітніх програм у сфері охорони авторського права ісуміжних прав;
—представляє інтереси України з питань охорони авторськогоправа і суміжних прав у міжнароднихорганізаціях відповідно до чинного законодавства та інші;
Державна реєстрація авторського права ідоговорів, які стосуються права автора на твір, здійснюєтьсяустановою у сфері інтелектуальної власності відповідно до затвердженогоКабінетом Міністрів України порядку. Установа складає і періодичновидає каталоги всіх державних реєстрацій.
Види порушень авторського права ісуміжних прав. Законом передбаченовипадки, що дають підстави для судового захисту авторського права і суміжних прав:
1) вчинення будь-якою особою дій, якіпорушують особисті немайнові права суб’єктів авторського права і суміжних прав;
2) піратство у сфері авторського права ісуміжних прав – опублікування, відтворення, ввезення на митну територіюУкраїни, вивезення з митної території України і розповсюдження контрафактнихпримірників творів (у тому числі комп’ютерних програм ібаз даних), фонограм, відеограм і програм організацій мовлення;
3) плагіат – оприлюднення (опублікування) повністю або частково чужого твору під іменем особи, яка не є авторомцього твору;
4) ввезення на митну територію України бездозволу осіб, які мають авторське право і суміжні права, примірниківтворів (у тому числі комп’ютерних програм і баз даних), фонограм, відеограм, програм мовлення;
5) вчинення дій, що створюють загрозу порушення авторського права ісуміжних прав;
6) будь-які дії для свідомого обходу технічнихзасобів захисту авторського права і суміжних прав, зокрема виготовлення,розповсюдження, ввезення з метою розповсюдження і застосування засобів длятакого обходу;
7) підроблення, зміна чи вилучення інформації,зокрема в електронній формі, про управління правами без дозволу суб’єктівавторського права і (або) суміжних прав чи особи, яка здійснює такеуправління;
8) розповсюдження, ввезення на митну територіюУкраїни з метою розповсюдження, публічне сповіщення об’єктівавторського права і (або) суміжних прав, з яких без дозволу суб’єктів авторськогоправа і (або) суміжних прав вилучена чи змінена інформація про управлінняправами, зокрема в електронній формі.
Способи цивільно-правового захисту. Особи, авторськіта суміжні права яких порушені, можуть:вимагати від порушника визнання та поновлення своїх прав; звертатися до суду зпозовом про поновлення порушених прав та (або) припинення дій, що порушуютьавторське право та (або) суміжні права чи створюють загрозу їх порушення; подавати позови про відшкодування моральноїшкоди; подавати позови провідшкодування збитків, включаючи упущену вигоду, або стягнення доходу, отриманого порушником внаслідок порушення нимавторського права і (або) суміжнихправ, або виплату компенсацій; вимагати припинення підготовчих дій до порушення авторського права і (або) суміжнихправ; вимагати, в тому числі усудовому порядку, публікації в засобах масової інформації даних про допущені порушення авторськогоправа і (або) суміжних прав та судовірішення щодо цих порушень; вимагати від осіб, які порушують авторське право і (або) суміжні права позивача, наданняінформації про третіх осіб, задія-ниху виробництві та розповсюдженні контрафактних примірників творів і об’єктівсуміжних прав; вимагати прийняття інших передбачених законодавством заходів,пов’язаних із захистом авторського права та суміжних прав.
Суд має право постановити рішення чи ухвалупро:
—відшкодування моральної (немайнової)шкоди, завданої порушенням авторського права і (або) суміжних прав, звизначенням розміру відшкодування;
—відшкодування збитків, завданих порушенням авторського праваі (або) суміжних прав;
—стягнення з порушника авторського праваі (або) суміжних прав доходу, отриманого внаслідокпорушення;
—виплату компенсації, що визначаєтьсясудом, у розмірі від 10 до 50000мінімальних заробітних плат, замість відшкодуваннязбитків або стягнення доходу;
—заборону опублікування творів, їхвиконань чи постановок, випуску примірників фонограм, відеограм, їх сповіщення,припинення їх розповсюдження, вилучення (конфіскацію)контрафактних примірників творів, фонограм, відеограм чи програм мовленнята обладнання і матеріалів, призначених для їх виготовлення і відтворення, публікацію у пресі інформації про допущенепорушення тощо, якщо у ході судовогорозгляду буде доведено факт порушення авторського права і суміжних прав або факт наявності дій, що створюють загрозупорушення цих прав;
—вимагати від осіб, які порушуютьавторське право і суміжні права позивача, інформацію протретіх осіб, задіяних у виробництві та розповсюдженні контрафактних примірників творів та об'єктів суміжних прав, засобів обходутехнічних засобів та про канали розповсюдження.
При визначенні розмірів збитків, які мають бутивідшкодовані особі, права якої порушено, а також длявідшкодування моральної шкоди суд зобов’язаний виходитиіз суті порушення, майнової і моральної шкоди, завданої особі, яка має авторське право і суміжні права, а також із можливого доходу, якиймогла б одержати ця особа. У розмір збитків,завданих особі, права якої порушено, додатково можуть бутивключені судові витрати, понесені цією особою, а також витрати,пов’язані з оплатою допомоги адвоката.
ВИСНОВОК
Авторське право і суміжні права охороняють права авторатвору, створеного в результаті творчої інтелектуальної праці. Вони стосуютьсяособливих форм творчості, що мають відношення головним чином до засобів масовихкомунікацій – не тільки до друкованих публікацій, а йдо радіо- та телепередач,прокаиу фільмів, комп’ютерних систем збереження та відтворення інформації.
Авторське право охороняє форму вираженя ідеї, а не саміідеї. Як тільки ідеї втілюються в матеріальний носій, виникає правова охоронаформи твору– розташування слів, нот, знаків. В об’єктивному змісті авторськеправо являє собою сукупність правових норм, що регулюютьвідношення з приводустворення і використання творів, літератури, мистецтва. У суб’єктивному змісті авторське право – це особисті немайнові та майновіправа, що належать особам, котрі створили твори науки, літератури, мистецтва.
Права, які стосуються виконавців, виробників фонограм,відеограм і організацій мовлення прийнято називати “сміжними правами” тобтоправами в галузях, суміжних з авторським правом.
Для того, щоб навчитися вчасно виявляти усвоїй продукції, розробках створювані при цьому об'єкти інтелектуальноївласності, необхідно набути певних знань узазначеній сфері. Це дасть можливість одержатине тільки право на охорону інтелектуальної власності в країні та за кордоном, а й перетворити її уособливо конкурентоспроможний на ринку товар, нерідко дуже дорогий івисокоприбутковий, в разіправильного його використання.
ЛІТЕРАТУРА
1. КонституціяУкраїни. – К., — 1996р.
2. Цивільнийкодекс України.
3. ЗаконУкраїни “Про авторське право і суміжні права”