Реферат по предмету "Социология"


Про зміст поняття геокультурної системи в українському соціумі

Про зміст поняття геокультурної системи в українському соціумі
Мамулькіна О.Г.
Пошукувач Мелітопольського
державного педагогічного
університету імені Б. Хмельницького
Методист МПДЮТ м. Запоріжжя

Вивченнягеокультури сьогодні стає актуальним напрямком в галузях культурології ігеографії. Це пов’язано з процесом гуманізації суспільства, з формуванням унауці особливого геокультурного підходу, що відбиває зміну самої парадигмивсесвітньо-історичного розвитку, від техноцентризму до культуроцентризму, іможе стати основою майбутнього суспільства пост- матеріальних цінностей,інформаційного етапу суспільного розвитку.
Об’єктомпропонованої статті є феномен геокультурної системи. Предметом розвідкивважаємо розгляд змісту поняття геокультурноїсистеми. Метою дослідження визначаємо розгортання змісту поняття геокультурної системи вукраїнському соціумі.
Отже, геокультураоб’єднала в собі проблеми природногосередовища у географічному плані і проблеми сприйняття їх кожною культуроюрізноманітних етносів, мешканців цієї території. Таким чином, ми можемозазначити, що геокультура у сучасному часі дає можливість вивчення проблем іпрогнозування напрямів розвитку взаємовідносин між природою і суспільством намайбутнє. Позначимо часову логіку розвитку геокультури схематично (див. схему1)
/>
Схема 1.Місцегеокультури в дослідженні проблеми взаємодії «суспільство-природа»(схема автора)

Зі схеми можнаспостерігати зміни у відносинах природи та людини у часі, які ускладнювалисьзалежно від культурного розвитку соціуму упродовж історичного часу.
В нашомудослідженні термін «геосистема» розглядається у двох напрямах — якскладне географічне утворення і як складний інтегрований географічний об’єкт.
Цілісністьгеокультурних систем забезпечується наявністю прямих і зворотних зв’язків між населенням, державою таприродно-територіальними комплексами. Специфікою цих систем є:багатофакторність розвитку, активна системоформуюча роль антропогенногофактору; поліморфізм; полісистемність; полі структурність, багатовимірністьчасу розвитку підсистеми; динамізм; мінливість; відносна нетривалістьіснування; особливий тип просторово-часових внутрішніх та зовнішніх зв’язків;підвищений ступінь диференціації; дискретності, контрастності, мінливостітериторіальної структури; умовність меж. [1,14]
У нашомудослідженні геокультурна система розглядається як поняття для аналізу іпізнання взаємодії географічних контекстів (конкретних просторово-часовихсполучень ландшафтів та формуючих їх факторів) з сукупністю взаємодіючихгеокультурних спільнот людей і елементів антропогенного походження у суцільномуцілому. Позначимо геосистему, яку будемо використовувати у розгляді геокультуриЗапорізької області, схематично (див. схему 2).
У феноменігеокультури ми аналізуємо, як фундаментальне, поняття «геокультурнийпростір». Кожний з об’єктів складається з елементів, які розташовані одинспіввідносно з іншим, що робить будь-який об’єкт просторовим. Тобто властивістьоб’єктів займати простір, місце середінших, граничити з іншими об’єктами єзагальною характеристикою простору. Поняття «простору» у всіх наукахпіддавалось більш-менш значній логічній обробці, тому втратило первіснийсакральний зміст. Так, в географії панує фізико-геометричне уявлення простору,тобто об’єкти Світу визначаються через їх протяжність та тривимірність./> [2,14]
Німецький філософМ.Хайдеггер зробив спробу побудувати духовну модель простору. Він закликаєприслухатись до мови, бо у слові вчувається простягання, яке передбачає усвоєму русі просторовість, волю від перешкод, де є відкритість для входження донього різних суб’єктів, тіл, протікання процесів.[3,314]
Згідно теорійзагальнокультурного руху модернізму, раціональне проектування громадськогожиття націлене на ідеал як оптимальну організацію простору, — тобто поняття «простору»набуває активного творчого змісту.[4,36]
Суб’єктивнарізнорідність географічного простору виникає не лише з об’єктивною йогорізнорідністю, але і завдяки нерівномірності осмислення його об’єктів.Семіотично впорядкований простір стає життєвим. Тобто географічний простірприродним чином стає часткою семіосфери – простору культури «всерединіякого тільки і можливі семіотичні процеси».[5,444]
В нашому дослідженні геокультурний простір – це системаусталених культурних дійсних уявлень, що формувались на певній території, де врезультаті співіснування, переплетіння, взаємодії, зіткнення різноманітнихвірувань, культурних традицій та норм, ціннісних установок, глибиннихпсихологічних структур сприйняття й функціонування картин світу створюєтьсягеосистема з різного порядку елементів штучного походження. Геокультурнийпростір виступає не тільки як своєрідний контекст, у взаємодії з якимформується культура, але і як її власна невід’ємначастина.

/>
Схема 2.Геокультурна система (схема автора)
Важливу частину геокультурного простору складає геокультурнийландшафт, на базі якого формується геокультурний образ. Для геокультурноголандшафту характерні: давня структура природокористування, пейзажніособливості, традиційні форми та характер забудов населених пунктів, відношенняетносу до нього як до «домівки».
Ми розглядаємоландшафт не тільки як географічне поняття, а й загальнокультурне, що визначаєйого як простір, образ якого формується конфігурацією місць, які займають тазмінюють належні до нього компоненти. Таким чином, ландшафт постає не якпростір, а лише його образ.
У дослідженні миспираємось на поняття культурної географії як міждисциплінарний науковийнапрямок, об’єктом якого є просторова розмаїтість культур. Розглянемо поширеннякультур по території Запорізької області, вивчаючи просторову диференціаціюелементів культури – артефактів і ментифактів — та їхню виразність у ландшафтіі зв’язок з географічним середовищем. Також зазначимо уявлення про географічнийпростір у різних культурних контекстах, образів різних місцевостей і територійЗапорізької області, ставлення місцевих співтовариств до того природного ісоціального середовища, де вони мешкають.
Дослідженнягеокультурного образу Запорізької області ґрунтується на комплексному підходідо вивчення суспільства і природи, припускаючи залучення до його структури,окрім компонентів природи, місцевості і місця, всього спектру матеріальних ідуховно-інтелектуальних компонентів культури та етнокомпонентів. Таким чином,сутність взаємостосунків людини і ландшафту виражається у будуванні місцяпроживання, розуміння культурного ландшафту крізь призму цінностей певноїкультури, урахування екологічного і природного досвіду, господарської практики,менталітету її носіїв. У такому сенсі культурний ландшафт, що є середовищемжиттєдіяльності і спрямованого природокористування того чи іншого етносу,будь-якої спільноти людей – є геокультурним ландшафтом, навіть якщо він і не маєвідчутних слідів техногенного впливу людини на природу. Тобто процес освоєнняпростору має культурну складову.
Таке освоєнняпризводить до формування культурних центрів, що виступають не тільки центрамипоширення інновацій, але і центрами світосприйняття. Це виявляється у складаннірегіональної міфології, і в топоніміці, і в регіональній організаціїгеокультурного простору. Тобто геокультурний ландшафт буде розглядатися якєдиний генетично-територіальний синтез образів, які формуються на характеристиках,символах, знаках етнічного, політико-історичного, географічного, конфесійного,лінгвістичного сприйняття етнічним співтовариством «свого» простору.
У дослідженні миспираємося на таки рівні геокультурної системи як:
геокультурнийзнак – це предмет, географічний об’єкт, зображення, яке має умовне культурне значення і характерну вказівкув соціумі;
геокультурнийсимвол — це предмет, ідея, географічне позначення, культурне позначенняякого-небудь поняття або ідеї;
геокультурнахарактеристика – це опис, визначення характерних відмінних властивостейякого-небудь об’єкту або простору.
На кожному рівніми використовуємо необхідні для розгляду елементи:
геокультурнізнаки – природні, первісні, міфологічні, традиційні, державні;
геокультурнісимволи – природні, первісні, міфологічні, традиційні, державні, архетипи;архетип (первинні типи, елементи людської психіки, які приховані в колективномупідсвідомому, спільному для людства) – природи, України-Русі;
геокультурніхарактеристики – історичні, географічні, культурологічні.
В свою чергу,ядро геокультурного ландшафту поділяється на групи: природний ландшафт,культурний ландшафт і етноландшафт. Кожна група складається з елементів, якістворюють феномен образу геокультурного ландшафту. Так, природний ландшафтскладається з:
— природнихкомпонентів – гірських порід, повітря, води, ґрунтів, рослинності, тваринногосвіту, людини;
— місцевості – цеділянка земної поверхні з усіма її елементами: рельєфом, ґрунтами, водами,рослинністю, шляхами зв’язку, населеними пунктами, промисловими,сільськогосподарськими та соціально-культурними об’єктами;
— місця – цеонтологічна категорія наукових досліджень геокультурного ландшафту. Людинаабстрагувала «місце» на основі зіставлення двох тіл, тобто своговласного і розташованої зовні речі. Зіставляючи себе з будь-яким іншим тілом,суб’єкт розрізняє місця і наділяє їх змістом. Дуже важливо, що поняття «місце»дозволяє утримувати сукупність природних і культурних процесів, а це особливонеобхідно в гуманітарно-ландшафтних дослідженнях. Окрім того, це поняттядозволяє залучити в дослідження історико-культурний і гуманітарний матеріал.
Таким чином,місце і простір – взаємодоповнюючі поняття. Вони пов’язані процедурою продовження. Міжними існують відносини виду і роду. Рід (простір) – твірний початок длямножинності (місць). Вид (місце) – це те, яким чином цей рід бачиться. [6,33]
Культурнийландшафт складається з культурних компонентів – матеріальних ідуховно–інтелектуальних:
— матеріальнікомпоненти – це ті об’єкти, вироби, витвори, які зроблені людиною;
— духовно-інтелектуальні компоненти – це твори мистецтва і науки, які створенілюдиною при пізнанні навколишнього світу.
Етноландшафтскладається з етнокомпонентів – це традиції, мотиви, цілі, які відповідаютьтворчій активності людини при взаємозв’язку з природою.
Пропонуємоалгоритм розгляду геокультурної системи українського соціуму, що забезпечуєпошук гармонії та рівноваги у соціумі та у взаєминах соціуму з його природнимландшафтом через пізнання культури на основі ландшафтних моделей і сучаснихгеоландшафтних уявлень. Якщо розглядати алгоритм зв’язків геокультури вукраїнському соціумі, то, на нашу думку, малюється така схема взаємозв’язків(див. схему 3)

/>
Схема 3. Алгоритмзв’язків геокультури в українськомусоціумі (схема автора)
геокультурнийетнос культурний соціум
Зв’язок міжядрами геокультурної системи є взаємообернений. В свою чергу, природнийландшафт і його елементи (місце і місцевість) формують простір, тобто їх зв’язки обернені. Використання людиноюприродного ландшафту та зміна його залежно від точки зору культури етносу,створює умови поступової видозміни ландшафту з природного у етнічний, а потім укультурний, що в загальному уявленні утворює геокультурний ландшафт. Тому зв’язки тут прямі. Геокультурнийландшафт формує образ на основі характеристик, символів і знаків, що формуютьсязалежно від рівня культури етносу, що проживає на його території, тобто, зв’язок між образом і знаками, символамиі характеристиками обернений. Зокрема зв’язок між знаками, символами та характеристиками може бути тільки прямий,бо характеристика базується на символах, які утворюють знаки. В той же часгеокультурний ландшафт формує простір, який узагальнює образи усіхгеокультурних ландшафтів, що утворюють цей простір.

Література
1. АфанасьєваЛ.В., Елькін М.В. Геокультурний ландшафт як середовище життєдіяльності народів:до постановки проблеми. Етносоціальне буття народів Запорізького Приазов’я в геокультурному контексті… Монографія/за загал. ред… Аносова І.П., Афанасьєвої Л.В., Крилова М.В., Пригаро М.В. –Запоріжжя: Обласна державна адміністрація; Мелітополь: МДПУ; Сімферополь:Таврія, 2005 – 296 с.
2. ЛотманЮ.М. Избранные статьи.Т.1 – Таллин: Александра, 1992.- 479с. – С.444.
3. КастинскийГ.Д. Идея прстранственности в географии.//Известия АН Серия Географическая.-1992. — № 6. – С.31-39.
4. РоманчукС.П. Історичне ландшафтознавство. (Теоретико-методологічні засади та методикаантропогенно-ландшафтних реконструкцій давнього природокористування). – К.:Редакційно-видавничий центр «Київський університет», 1998. – 145 с.
5. ХайдеггерМ. Искусство и пространство.// Время и бытие: Статьи и выступления: Пер.с нем.– М.: Республика, 1993. – С.312 -316.


Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.

Сейчас смотрят :

Реферат Расчет элементов и узлов аппаратуры связи
Реферат Устройство сбора информации
Реферат Расчет разностного усилителя (вычитателя) на ОУ
Реферат Расчет соединительной линии звукового вещания
Реферат Человек как предмет научного познания
Реферат Водородные связи
Реферат Филипп король Франции
Реферат Реформирование социального государства в Германии
Реферат Основные операции с ценными бумагами
Реферат 23 декабря 2009 года. МегаФон, первый общероссийский оператор мобильной связи, предоставляет бесплатный доступ к услугам в сети третьего поколения абонентам Столичного филиала – представителям сми и гостям Информационного центра «Сочи 2014» в Москве
Реферат Процессуальный контроль
Реферат История русской драматургии первой половины XVIII века
Реферат Уголовно-правовая характеристика незаконного предпринимательства
Реферат Эволюция Вселенной. Образование Вселенной. Галактики и структура Вселенной
Реферат 2. принят межгосударственным Советом по стандартизации, метрологии и сертификации протокол №12-97 от 21 ноября 1997 г