Реферат по предмету "Социология"


"Техніка тіла" Марсель Мосс

Реферат
на тему:
«Технікатіла» Марсель Мосс»

Вступ
Антропологія(Від грец. Антропос – людина, і логотипи – розум, знання) – наука пропоходження і еволюцію людини.
Культурнаантропологія вивчає поведінки людини, її діяльність та результати людських дій.У вузькому розумінні, культура – навколишнє середовище, перетворена людиною.З-за нерівномірного розвитку дисциплін, які входять до складу даної науки, із-за великої кількості методів, що застосовуються в дослідженнях, культурноюантропологією називають, як дисципліну в цілому, так і одну її частину.
Культурнаантропологія, як складова всієї науки, зазвичай третій її підрозділ післяетнолінгвістики та доісторичної археології має однакову назву з самою наукою.
Протев різних країнах культурна антропологія іменується по-різному: соціальнаантропологія у Великобританії (сімейна, політична, громадська організаціялюдського буття), соціальна антропологія в поєднанні з технікою,інтелектуальної організацією, системою цінностей в США, соціально-культурнаантропологія в Росії.
Подібномубагатосторонньому підходу до дисципліни і методам дослідження сучасні вченізобов'язані французькому вченому Марселю Моссу.
Знаменитийучений-енциклопедист, етнограф і соціолог Марсель Мосс (1872–1950), маввеличезний вплив на цілий ряд дисциплін по всій Європі і за її межами.
НародивсяМарсель 10 травня 1872 (1950 – рік смерті) в місті Епіналь у Лотарингії,отримав філософську освіту в бордоською університеті, навчався у свого родичазасновника французької соціологічної школи Еміля Дюркгейма, яке визначилосвітогляд молодого вченого.
Середйого праць «Досвід про архаїчні товариства» (1925), «Про деякі первісних формахкласифікації» (у співавторстві з Дюркгеймом, 1903); «Досвід про сезонніваріаціях в ескімоським товариства» (за участю А. беша, 1906); «Про однієїкатегорії людського духу: поняття особистості, поняття «Я» (1938) і ін.
Найбільшвідомим його працею стала робота «Техніка тіла» написана в 1934 році. У нійвперше розглядалася зв'язок різних аспектів життя, які складають культуруетносів і фактори, що впливають на поведінку людей, так звану техніку тіла.
Сутьданого терміну і основний зміст праці Мосса і буде викладено в цій роботі.
Самелюдське тіло виступить через призму статті, як головний предмет культурної антропології.Бо всі рухи наших тіл, які становлять його техніку нерозривно пов'язані зсоціальною і психологічною домінантами, а значить і з культурою в цілому. Прицьому у кожного соціуму та етносу культура відрізняється, як відрізняється ітехніка тіла.

1. Поняття техніки тіла
Науковапраця Марселя Мосса «Техніка тіла» складається з чотирьох частин: «Поняттятехніки тіла», «Принципи класифікації техніки тіла», «Біографічне перерахуваннятехніки тіла», «Загальні роздуми».
Ознайомимосядетальніше з першою частиною, її змістом, методами досліджень і стилем викладу.
Увступі до першої частини «Поняття техніки тіла» автор відразу говорить про те,що техніка тіла має на увазі детальне вивчення та опис тіла і розробляється якпосібник, набір простих рекомендацій для етнографів.
Викладаючиоснови свого бачення проблеми, Мосс підводить все до того, що має місце певнийпропущений предмет у життєвих інститутах, який найчастіше фігурує як «різне».Ця категорія містить наукові факти в розрізнених, не згрупованому вигляді, алестановить саме ті істини, які не усвідомлюються і не класифікуються повиннічином. У «різному» необхідно розібратися для подальшого прогресу. І такимрізним є техніка тіла.
Авторнаводить приклад техніки тіла, як метод навчання плаванню. Раніше людизакривали очі і відкривали їх під водою, тепер же дітей змушують тримати очівідкритими при зануренні. «Ось таким чином техніка тіла, перетворюється намистецтво, систему фізичних вправу, удосконалювати нашим часом.»
Моссне повчає і не вводить складних формулювань, навпаки, в розмовній формі,переказуючи забавні і цікаві історії з власного досвіду і спостережень, вінвисуває гіпотезу про те, що кожне суспільство має свою техніку тілу. Тобтонабір своїх звичок в русі і виконанні певних дій, від ходьби і до положеннярук.
Роботатіла формується не просто індивідами, а головним чином товариствами,вихованням, моральними нормами і модою. До проблеми антропології потрібнопідходити з культурологічної точки зору, поєднуючи біологічний, соціальний тапсихологічний аспект і методи дослідження («потрійна точка зору»).
Точно,як дитина, здатний до імітації повторює рухи дорослих, так і в зрілому віціособистість прагне копіювати поведінку інших успішних суб'єктів, слідувати модій престижу. В акті наслідування розкриваються психологічний і біологічнийелемент антропології.
Алеціле, сукупність обумовлено трьома невіддільними елементами.
Окріміншого Марсель Мосс говорить про те, що деякі акти пов'язані з магічним,ритуальним значенням. Наприклад, особливий вид ритуального бігу в ходіполювання у австралійських аборигенів. При цьому вимовляється словесна форма,зв'язок якої з рухами неможливо поставити під сумнів. Технічний, фізичний імагічно-релігійний акт зливаються в спільність для агента, виконуючого їх.
Протеодних наукових висновків і описів автору недостатньо. Він прагне проникнути всуть виникнення цих явищ.
Всіці акти, не просто обряди, це методи техніки тіла. І для їх розуміння необхідноповернутися до платонівської трактуванні техніки, як в музиці або танці.
Прицьому технічним актом Мосс іменує ефективний традиційний акт, не простомагічний, релігійний або символьний. Ні техніки та її передачі без традиції. Уцьому людина відрізняється від тварини, він здатний передати техніку через уснуформу.
Тілолюдини – найперший інструмент його. Техніка тіла – постійна адаптація дофізичних, механічних і хімічних чинників. Цей процес адаптації перейшов в актспочатку для окремого індивіда, а потім і суспільства для всього. Вінзакріпився у вихованні та передачі. І притаманна техніка тіла всьому соціуму найого території.
Технікане стоїть на місці – як очевидно доводить Марсель Мосс.
Коженсоціум має свої звички, шкалу цінностей, отриманий і засвоєний досвід. Даніхарактеристики обумовлюється тією інформацією, що закладена в техніці рухів,обрядів, танців, безпосередньо пов'язаних з технікою руху тіла. Очевидним є те,що навіть прості маніпуляції рукою засвоюється поступово. Будь-яка технікавбирається в свою власну форму. Так і виникають відмінності між товариствами інародами.
Трапляєтьсяодна культура несподівано або навмисно передає частину елементів іншої. Надалівони закріплюються, як корінні елементи повсякденного побуту. З особистогодосвіду вчений наводить приклад такої передачі елементів техніки тіла. За часівПершої Світової Війни, після рішучої перемоги Англії над Францією, англійськаполк прийняв рішення на параді пройти під акомпанемент французьких військовихмузикантів. Марш виявився успішним, і протягом майже півроку той же англійськийполк марширував на англійський манер, а ритм був французький. Однак черездеякий час цей стиль був скасований і повернули старий, в силу того, щоанглійські солдати просто не збігалися ногами з ритмом французької аранжування.Подібні відкриття зробив Мосс і спостерігаючи за медсестрами лікарні вНью-Йорку. Рухи медичних сестер здалися авторові дуже знайомими. Він спробувавпригадати, де ж йому доводилося бачити таку техніку ходьби. Виявилося, щоподібні рух популярні в кіно. З кінематографа вони перейшли в повсякденне життяцих дівчат. Повернувшись до Парижа, Марсель помітив таку ж ходу і уфранцуженок, які полюбили американські фільми. Також можна відрізнить,наприклад, черницю, притискуючи руки до себе і стискають кулаки.
Такимчином техніки тіла імітуються, культивуючи в соціумі, і іноді переходячи відоднієї країни до іншої.
2. Принципи класифікації техніки тіла
Удругому розділі «» Принципи класифікації техніки тіла» Марсель Мосс розповідаєпро те, що техніка тіла в першу чергу розрізняється за статтю та віком.
Відразуж слід перший приклад, живий і наочний. Чоловік, стискаючи руку в кулак,залишає великий палець зовні, а жінка всередині.
Пояснитиподібне явище можна, як з біологічної, так і психологічної точки зору.Будь-який психолог зможе це зробити. Але, для достовірного висновку йомунеобхідна співпраця фізіології та соціології.
Такожпроілюстровані і вікові зміни техніки тіла. Дитина вільно сідає навпочіпки, адорослий з великими труднощами. Однак, не всі. Австралійські аборигени здатніна цю дію з такою ж легкістю, як і європейські малюки. Решта соціуми просто незберегли його. І насправді те, що приписується спадковості, є фактомфізіологічного, психологічного та соціального процесів.
Алев подібному образі сидіння є маса своїх переваг, в яких автор зміг переконаєтьсяна власному досвіді.
Сидінняна кортячках було цілком природним для неандертальців, в слідстві чого, їхнижні кінцівки були зігнуті. Для сучасного європейця це здається потворним, ітаким чином висловлює ставлення соціуму до подібної архаїчної техніці тіла.
Доцієї класифікації додані ще дві категорії: з досвіду і формі передачі.
Класифікаціяза досвідом. Техніка тіла – частина досвіду нашого, звичок і навичок. Вонапередається від батьків до дітей.
Особливукатегорію становлять люди володіють підвищеною адаптацією до рухів, хорошоюкоординацією і супутніми якостями. Люди умілі та найспритніші.
Формипередачі також грають важливу роль. Так мусульмани привчені все робити правоюрукою, навіть якщо необхідно користуватися ножем і виделкою. Навіть, якщо їх ліварука краще розвинена. Тут неможливо знайти фізіологічні або психологічніпояснення. Принцип рушійною асиметрії нав'язаний традиціями.
Вченізобов'язані ретельно вивчити всі навики, імітації і те, що можна назватиспособом життя в залежності від статі і віку людей, досвіду і форм передачітехніки руху, обумовлених соціальним середовищем і фізіологічними особливостямиіндивідів.
Аджеспосіб життя – соціологічна категорія, яка характеризує особливості та умовижиттєдіяльності людей, техніки тіла в суспільстві, соціальній групі, на певнійтериторії, в межах якої проживає це суспільство. Часом ці межі чітковстановлені, так як суспільство ізольовано.
3. Перерахування технік тіла
Об'ємнатретій розділ «Біографічне перерахування техніки тіла» оповідає про іншу,емпіричної класифікації технік тіла, шляхом приведення окремих прикладів.
Техніканародження та акушерства.
Мосс,користуючись різними джерелами, фіксує те, що жінки багатьох народів народжуютьстоячи, як мати Будди і сучасні індійські породіллі. Представниці інших етносівстають рачки, сідають або лягають. Часом, вони самі допомагають собі, часом,допомога породіллі проводять інші особи.
Такожз цим пов'язані такі, традиції, як, наприклад, умертвіння близнюків або слабкихновонароджених.
Технікадитячого періоду.
Длярозвитку техніки тіла важливі дитячі навички. Так дитина, вигодуваний грудьми ідовго не відлучає від неї, чіпляється за шию і стегна матері. Це відміннагімнастика, закладаються рухові навички на все життя.
Сампроцес відлучення від грудей може змінюватись за часом і супроводжуватисядодатковим вигодовуванням молоком тварин.
Людствоумовно можна розділити на колискове і безколибельное. Всі країни Північноїпівкулі, регіону Анд і деякі народи Центральної Африки укладають немовлят вколиску.
Післявідлучення від грудей дитина навчається їсти, ходити, рухатися, часто у формітанцю з музичним супроводом.
3.Техніка юності.
Наданому етапі техніка тіла найбільш важлива для хлопців, проте для дівчат.Більшість етносів відокремлюють юнаків у групи для військового та ремісничогонавчання. Цей метод передачі техніки найбільш обґрунтований у слаборозвиненихкраїнах.
Усучасних благополучних соціумах подібне розмежування техніки тіла втратило своюсилу. Багато в чому техніка тіла хлопців і дівчат стала схожою. І ті й іншізаймаються спортом, освоюють одні й ті ж навички та методи технік тіла.
4.Техніка зрілого віку.
Упершу чергу виділяються техніки сну і неспання.
Урізних соціумах і умов люди відходять до сну по-різному. З настанням темряви,або в інший час, лежачи або сидячи, на подушках або інших предметах, сховавшисьчи ні, зігнувшись або навіть стоячи.
Утехніці неспання Марсель Мосс виділяє також техніки відпочинку, руху, доглядуза тілом, прийому їжі, сексу та інших не основних, як, наприклад, масаж.
Відпочиноку різних народів відбувається в різних позах: сідаючи, лягаючи, сідаючинавпочіпки та інші. Головне поділ – людство сидить навпочіпки і людство сидитьна опорі.
Крімтого, відпочинок можуть супроводжувати прийом їжі, розмови куріння. Люди спираютьсяна дерева чи палицю, сідають на лави чи природні утворення. У більшостіпоширений естетичний вид відпочинку: танок.
Учислі рухів до основоположним можна віднести: повзання, тиск, ходьбу та їїритм, дихання, погойдування куркулів, ліктів, біг, танець, стрибок, опускання.
Приходьбі корпус тіла може бути висунутий або нахилений назад. Ноги вигнутіназовні або всередину, кроки широкими або вузькими. Швидкість руху і диханняпри цьому також відрізняються.
Прибігу важливі рухи ніг і рук, ритм дихання і витривалість. Можна порівняти видиспортивного бігу або біг корінних народів при полюванні, змаганнях та деякихритуальних актах.
Розглянемоі танець, як проміжну ланку між відпочинком і неспання.
Танецьвідпочинок в рух і рух у відпочинку.
Уньому особливо відчувається відміну чоловічої та жіночої технік. Парний танець –є культурний продукт Європи та її суспільства. Він не властивий коріннимнародам інших регіонів.
Стрибкихарактеризується не тільки рухами, а й глибиною, шириною, довжиною.
Методпідйому вгору, на дерево, скелю або стовп характеризуються не тільки технікою,а й допоміжними інструментами. Так, в гори піднімаються і на гірськихвелосипедах, і за допомогою альпіністського спорядження. А на дерево найчастішезалазять на ногах і руках.
Коріннінароди віддалених регіонів навряд чи б могли уявити подальший спуск напідборах. У той час, як представники всіх західних країн, як правило, роблятьдані руху у взутті непристосованій для цього, не відчуваючи особливогодискомфорту. Що особливо характерно для жінок.
Прикладрізних технік плавання наведено раніше.
Доглядза тілом увазі миття, натирання або намилювання тіла, чищення порожнини рота таінші індивідуальні гігієнічні потреби.
Технікаприйому їжі полягає в застосуванні або незастосуванні столових приладів. Як, ів колишні часи, так і тепер в певних соціумах культивується їжа руками.
Такожі питво проводиться безпосередньо з джерела або посудини.
Ніщоне є більш технічними, ніж секс. Але, дана сфера чітко аргументується нормамиморалі. Сюди також відносяться різні види поцілунків і еротичних дотиків.
Існуютьі такі специфічні техніки руху, як боротьба, застосування зброї, метання, рухипальцями, зубами, під пахвами та інше.

4. Загальні роздуми
Змістчетвертої останньої глави «Загальні роздуми» зводиться до таких тез як: всінаведені вище акти руху, техніки і способи їх передачі мають соціологічнуоснову. Навіть абсурдні акти можуть стати загальними.
Зіншого боку задіється фізіологічний, біологічний апарат. Психологічні аспектилише перехідні між соціальними і біологічними. Вони виступають лише виглядізбігу обставин, причин а не. Хіба що, в момент зміни техніки.
Зцього дуже ясно випливає, що скрізь має місце накладення фізичних,психологічних і соціальних актів. Ці акти виявляються у великій кількості, як уповсякденному житті, так і в минулому, в різних групах і на різних територіях.
Досліджуючиці явища глибше можна сказати, що техніка тіла формується і адаптуєтьсяіндивідом після формування та адаптації їх у суспільстві.
Дляцього суспільство має достатньо сили і інструментів влади. Воно передає ізакріплює техніку тілу, як предмет культурної антропології.
Випадкивинаходи технік рідкісні, частіше має місце психологічна адаптація.
Алена порядку денному психології варто співвідношення індивідуальних якостей,технічних моментів і біотипології, класифікації, яку вивів Мосс.
Вонауніверсальна для всіх рас і етносів. Але й вона ж певною мірою формуєрозбіжності між сучасними антропологами.
Авторнаполягає на верховенстві соціобіологічної складової. Саме суспільство визначаєпанування свідомого над емоціями.
Соціум– творець культури. Культура тіла, техніка тіла, як головного інструментулюдства завжди грала, і буде грати величезну роль. У органічному поєднаннісуспільно, індивідуального (фізіологічного та психологічного) і намічаєтьсяпрогрес культури і розвиток технік тіла.
МарсельМосс обґрунтовує необхідність розгляду людського тіла як одного зпривілейованих аналізу об'єктів соціологічного.
Разомз тим, Мосс не тільки вніс істотний внесок у формування соціології, але йдокладно описав особливості співвідношення тіла і традицій товариств.
Минеодноразово зустрічали приклади традицій та побуту народів земної кулі,розділених великими відстанями, під час ізольованих працю від одного. Також мимогли замислитися над історичними змінами технік тіла.

Висновок
антропологіятіло мосс техніка
Уданій роботі ми розглянули поняття культурної антропології і техніки тіла.
Культурнаантропологія – це наука, що займається проблематикою людської поведінки ірезультатів діяльності. Розуміння терміна, як цілісної науки і структурногопідрозділу неоднаково у всіх країнах. Найбільш поширеним є трактуваннявидатного французького вченого Марселя Мосса дана в його основної роботі«Техніка тіла» (1934) року.
Авторпраці визначає поняття «техніка тіла» як набір рухових навичок та дій,обумовлений низкою об'єктивних факторів.
Іякщо до цього панували біологічні та психологічні гіпотези, то новаторствомМосса стала «потрійна точка зору» на техніку тіла.
Найого думку, поєднання трьох чинників: соціального, фізіологічного і психічногодають все розмаїття технік тіла.
Самесуспільство з його силою і владою здатне сформувати техніку тіла. Головнимимеханізмами є імітація і адаптація. Індивіди часто успадковують руху, якідиктуються традиціями, модою і престижем.
ПодавМарсель Мосс і класифікацію типів технік тіла. Умовно їх можна поділити начотири групи: технік, пов'язані з статтю, віком, техніки, що відрізняються задосвідом і методами передачі.
Виробленаі підвиди технік: техніки пологів і допомоги при пологах, техніки дитячої таюнацької періодів, технік зрілого періоду.
Длятехнік тіла дорослого періоду властиво поділ на техніки сну і неспання.
Уроботі наводяться наочні приклади, що надає їй більшу цінність і значимість.Публіцистичний стиль автора також заклав основи доступного викладу матеріалу вцій сфері. Зробив культурну антропологію і суміжні дисципліни популярними.Допоміг, як і був покликаний, багатьом етнографам у розробці методології даноїпроблеми.
Результатомстало поглиблене вивчення і пильна увага до соціологічної домінанті технікитіла, як предмета культурної антропології.
Соціологічнийаналіз тепер включає техніку тіла, як одну з головних складових.

Література
1. Марсель Мосс «Lesметоди дю корпус» (1934), Журналь де Психологія, XXXII, Ne, 3–4, 15 Марс – 15квітня 1936 року. Зв'язок де ле Психологія 17 травня 1934.
2. Мосс М. Технікитіла / / Мосс М. Товариства. Обмін. Особистість. Праці з соціальноїантропології. М., 1996.


Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.