Реферат по предмету "Религия и мифология"


Буддизм в Україні. Поняття та розвиток шкіл буддизму

НАОМА
З РЕЛІГІЄЗНАВСТВА
НА ТЕМУ:
" БУДДИЗМ В УКРАЇНІ. ПОНЯТТЯ ТА РОЗВИТОК ШКІЛБУДДИЗМУ"
ВИКЛАДАЧ: Гусар В.В.
Виконав студент3-го курсу «Архітектура»
Ярина А.О.
Київ — 2010

План
1. Буддизм
2. Буддизм в Україні
3. Основи буддизму
4. Що таке Ваджраяна або Діамантовий Шлях?
5. Центри буддитських шкіл в Україні. Сучасний буддійськийцентр
6. Вчитель буддизму
Література
1. Буддизм
Колесо Дгарми — всесвітнійсимвол буддизму. Буддизм — одне зі світових віровчень. Зародилася в Індії. Поширенапереважно в Азії: від Шрі Ланки до Бурятії, і від Калмикії до Японії. Найбільшепослідовників має в країнах Південно-Східної Азії, Східній Азії та Тибеті [1]. Предметнауки буддології. Оригінальна назва: Дгарма (Закон, Вчення) або Буддга-дгарма (ВченняБудди). Буддизм виник на північному сході Індії, на території держав Магадга, Кошалаі Вайшалі, де проповідував історичний будда Сіддгартха Ґаутама. Час появи цієї релігіїпов'язується із датою смерті Ґаутами, яких в буддистській традиції існує дві — 544до Р.Х. і 486 до Р.Х. Перша дата була прийнята ЮНЕСКО як дата заснування буддизму.Проте вона заперечується буддологами, які вважають, що будда помер близько 400 доР.Х., до походів Александра Македонського в Індію. Відповідно, появу буддизму сліддатувати початком 4 століття до Р.Х. Причиною виникнення буддизму називають кризутрадиційного ведичного брахманізму в середині 1 тисячоліття до Р.Х. Місце зародженнябуддизму — північно-східна Індія — була форпостом альтернативних релігійно-філософськихрухів, які підтримувалися станом воїнів-кшатріїв для боротьби за владу із жрецями-брахманами.Відповідно, соціальною опорою буддизму в Індії стали воїни, а точніше їхні лідери- правителі раджі. Сам будда Ґаутама також походив із стану воїнів.
Основи вчення
Основні положення буддизмувикладені в Чотирьох істинах шляхетних
· життя неминуче пов'язане зістражданнями;
· причиною страждання є жадобачуттєвих насолод;
· щоб уникнути страждань, требазвільнитися від цієї жадоби
· і досягти повного заспокоєння- Ніббани (санскрит: Нірвани).
Хоча існує багато напряміві шкіл буддизму, існують його головні філософські засади, що поділяють всі буддисти,Трилакшана (Три ознаки Буддійського вчення):
Анітья, визнання непостійного,мінливого характеру всесвіту. Нема нічого постійного. Анатман, відсутність вірив індивідуальну «душу». Дукха, страждання як універсальний принцип непробудженогобуття. Буддизм вчить робити добрі та вмілі вчинки, уникати злих та невмілих вчинків,а також очищувати та розвивати розум. Мета цих практик — покласти край стражданнямта досягти вгасання (Ніббана) жадоби, злості та омани, і тим самим досягти Пробудження(Бодхі). Хоча буддизм не заперечуе існування божествених істот (вони згадуютьсяв буддійських текстах), він не приписує їм повноважень творіння, спасіння або суду.Вважається, що вони, як і люди, мають певний вплив на події в світі. Деякі буддійськішколи звертаються до них за допомогою ритуалів.
Етика у буддизмі.
Буддійська етика побудованана засадах незавдання шкоди та помірності. Виховання при цьому спрямоване на розвитокморальності (сіла), зосередженості (самадхі) та мудрості (пання). За допомогою медитаціїбуддисти пізнають механізми роботи розуму та причинно-наслідкові зв'язки між тілеснимита психічними процесами.
Благородний шлях до спасіннявключає 8 кроків:
· Правильне розуміння сутностівчення.
· Правильне прагнення до спасіння.
· Правильна думка.
· Правильна мова, позбавленаобрази.
· Правильна дія.
· Правильний спосіб життя.
· Правильне зусилля.
· Правильна концентрація.
В буддистській етиці існує10 невмілих вчинків, які приводять до страждань, як самого буддиста так і оточуючихйого осіб. Їх розділено на три категорії: тілесні, словесні та духовні невмілі вчинки.До тілесних відносяться: вбивство, крадіжка та помилкові сексуальні відносини (подружнязрада, педофілія та інше). Словесні невмілі дії: брехня, сіяння розбрату (розмови,які ведуть до сварок), образливі слова та безглузда розмова. Духовними невмілимидіями є: користолюбство, недоброзичливе ставлення до інших та невірні погляди.
Священні тексти.
Виникнення буддизму булопов'язане з появою ряду творів, що увійшли згодом до складу канонічного зводу буддизму- Тіпітаки [6]; це слово означає мовою палі «три кошики». Тіпітаку булокодифіковано в 1 ст. до н.е. Тексти Тіпітаки розділено на три частини — пітаки:Віная-пітака, Сутта-пітака й Абхідхамма-пітака. Віная-пітака присвячена переважноправилам поведінки ченців і порядкам у чернечих общинах. Центральну і найбільшучастину Тіпітаки складає Сутта-пітака. Вона містить величезну кількість оповіданьпро окремі епізоди життя Будди і його висловів. У третьому «кошику» — Абхідхамма-пітака — містяться головним чином проповіді і повчання на етичні й абстрактно-філософськітеми.
Течії та школи.
Існує кілька десятківтечій буддизму, які можна загалом згрупувати у три типи: Нікая, Махаяна та Ваджраяна.З шкіл Нікая до наших часів збереглася лише школа Тхеравада. Кожна з гілок буддизмувважає, що вона представляє справжнє вчення Будди; разом з тим в деяких школах вважається,що гнучкий характер буддизму дозволяє йому змінювати формулювання, термінологіюта підходи згідно з сучасними обставинами. Школа Тхеравада, що означає «Вченняcтарійшин», будує вчення та практику винятково на Палійському каноні. Він вважаєтьсянайстарішим з існуючих буддійських канонів, його тексти сприймаються як автентичнів усіх гілках буддизму. Практика Тхеравади спирається на розвиток "ґрунтовноїуваги", що призводить до розвитку вмілих якостей. Буддизм Нікая, і в тому числіТхераваду, іноді називають Хінаяною («Ницою колісницею»), хоча це взагалівважається неввічливим. Тхераваду сьогодні сповідують в Шрі Ланці, М'янмі, Лаосі,Тайланді, частково у В'єтнамі та Малайзії; загалом у світі близько 124мільйонівлюдей. В Україні є окремі послідовники Тхеравади, проводяться семінари з Віпассани.ВМахаяні («Великій колісниці») підкреслюється співчуття до всіх та самовідданийідеал Бодхісаттви.В доповнення до текстів шкіл Нікая, школи Махаяни визнають загаломабо частково ряд текстів, записанних біля першого сторіччя нашої ери. Ці пізнішітексти написані на санскриті, та присвячені досягненню стану Будди через слідуванняшляхом Бодхісаттви протягом незліченних віків. В зв'язку з такими величезними відрізкамичасу, в деяких школах Махаяни приймається ідея досягнення переродження в «Чистійземлі», що не є саме по собі Пробудженням, але як середовище максимально сприяєдосягненню Пробудження. Буддизм Махаяни сповідують сьогодні у Китаї, Японії, Кореїта більшій частині В'єтнаму; загалом у світі близько 185 мільйонів людей. В УкраїніМахаяна представлена послідовниками японської школи Нітірен-Сю (Ніппондзан Мьоходзі)Дзен. Ваджраяна («Діамантова колісниця») поділяє багато з основних концепційМахаяни, але разом з тим використовує велику кількість технік, призначених для вдосконаленнябуддійської практики. Одна з складових Ваджраяни — використання психофізичної енергіїяк засобу досягнення глибокіх станів зосередження та усвідомлення. Ці глибокі станив свою чергу використовуються як шлях до стану Будди. Стверджується, що за допомогоюцих технік можна досягти стану Будди всього за одне життя. В доповнення до текстівТхеравади та Махаяни, буддисти Ваджраяни визнають велику кількість текстів, в томучислі буддійські Тантри. Ваджраяну сьогодні сповідують в основному в Тібеті, Непалі,Бутані, Монголії, Калмикії, північній Індії, частково в Китаї та Японії; загалому світі близько 20 [3] мільйонів людей. Найвідомішим духовним лідером Ваджраяниє Далай-лама. В Україні Ваджраяна представлена громадами Карма Каґ'ю (Й.С. Г'ялваКармапи Тхає Дордже, Шамара Рінпоче та Оле Нідала [4], Лами Пунцога, а також Й.С.17 Кармапи Ург'єна Тринле Дордже та Чог'яма Трунгпи), громадами Нінгма та Дзогчен.
Нині у світі є близько360 млн. мирян, які сповідують буддизм, і близько 1 млн. ченців та черниць. Буддистисвіту об'єднані в дві міжнародні організації — Всесвітнє Братерство буддистів (штаб-квартирав Бангкоці, Таїланд) та Азіатську буддійську конференцію за мир (штаб-квартира вУлан-Баторі, Монголія). В Україні за державною статистикою налічується 42 буддійськігромади та 2 центри, є 35 служителів цієї релігії. Працює інтернет-форум «Буддизмв Україні».
 2. Буддизм в Україні
Вступ до Буддизму.
2550 років тому історичнийБудда мав унікальні можливості для передачі своїх повчань. Народжений у високорозвинутійкультурі, він був оточений надзвичайно обдарованими учнями. Після досягнення просвітленняпротягом повних 45 років він ділився методами розкриття ума. Саме з цієї причинийого Вчення (Дхарма), є таким безмежним. Вислови самого Будди — Канджур — складаютьсяз 108 томів, які містять 84000 корисних повчань. Пізніші коментарі до них — Тенджур- нараховують ще 254 товсті книги. Це робить зрозумілою останню оцінку, яку Буддадав своєму життю: «Я можу померти щасливим. Я не приховав жодного повчанняу закритій долоні. Все, що може принести вам користь, я вже дав». Його найостаннішетвердження встановлює відмінність Буддизму від того, що звичайно називають релігією:«Отже, не вірте моїм словам тільки тому, що їх вам сказав Будда, але добреїх перевіряйте. Будьте провідним світлом для самих себе». Ці твердження показуютьпрактичність буддійського підходу, який спрямований на реальне життя. Коли людизапитували Будду для чого і чому він вчить, він відповідав: «Я навчаю тому,що ви та всі істоти шукають щастя і намагаються уникнути страждання. Я навчаю»дійсності, як вона є". Уривки з книги Лама Оле Нідал «Дійсністьяк вона є», Простір 1997. Докладніше.
Хто такий Будда?
Історичний Будда народивсяприблизно 2500 років тому в Північній Індії. Його родина прийшла до Індії з території,яка є півднем сучасної України. Після довгих пошуків істини він пізнав у глибокіймедитації природу ума та досяг повного просвітлення, став Буддою — «просвітленим»,людиною, яка знає дійсність, як вона є. Після цього він протягом 45 років навчав,яким все є насправді та методам для досягнення цього стану. Його вчення, які роблятьістот безстрашними, мудрими, радісними та добрими є основною релігією в багатьохкраїнах Східної Азії. З початку семидесятих років, цей глибокий погляд та різноманітністьметодів надихнули і привабили велику кількість людей в Західних культурах бачитиБудду, як позачасове дзеркало потенціалу власного ума. Див. також " Життя Будди"
Які вчення дає Будда?
Будда дав методи, за допомогоюяких можна досягнути повного просвітлення. Його вчення є доступними для всіх і даютьпрактичні поради про те, що є істиною, а що — обумовленим. Розуміючи це, ми переживаємопостійне щастя. Буддизм не знає догм, більше того — він заохочує нас бути допитливими.Засвоєна нами інформація через відповідну медитацію стає власним досвідом, а досягнутістани ума закріплюються за допомогою додаткових методів. Мета повчань Будди — повнареалізація можливостей тіла, мови та ума.
Що таке карма?
Карма означає причинута наслідок, а не долю. Розуміння, що кожен з нас є відповідальним за своє життя,робить можливим свідоме накопичення позитивних вражень, які принесуть щастя, одночаснодопомагаючи уникати причин майбутніх страждань. Позитивні стани ума можуть бутиефективно посилені за допомогою методів Діамантового Шляху, в той же час негативнівраження, що згодом дозріють як майбутнє страждання, можуть бути трансформованів мудрість.
Що таке медитація?
В Буддизмі медитація означає«без зусиль покоїтися в тому, що є». Цей стан досягається заспокоєннямта зосередженням ума або роботою з внутрішніми енергіями та медитаціями на світловіформи Будд. Найбільш ефективним методом, якщо хтось може його вживати, є постійнеототожнення з власною Будда-природою і переживання всього як Чистої Країни, — такнавчають в Діамантовому Шляху.
Що таке «Звільнення»і «Просвітлення»?
В процесі звільнення коженспочатку відкриває що тіло, думки та почуття знаходяться в постійному стані зміні тому не можуть бути жодним реальним «я». Завдяки цьому, ми більше невідчуваємо себе мішенню, приймаючи свої страждання особистісно — ми стаємо невразливимита вільними. Просвітлення — це другий та остаточний крок. В ньому ясне світло умавипромінюється крізь кожен досвід: більше немає розділення на того, хто сприймає,на те, що сприймається, і на процес сприйняття. Так у стані просвітлення ум природньопроявляє безстрашність, радість і співчуття та залишається спонтанно без зусильв усьому, що відбувається.
Яка різниця між напрямкамиБуддизму?
Зібрання 84000 повчаньБудди — це безліч знань і методів, які спрямовані на повне розкриття потенціалуума. Існує три основні групи повчань, які відповідають різним тенденціям і здібностямлюдей, що практикують вчення Будди: “Малий Шлях”, “Великий Шлях” і “ДіамантовийШлях”. За своїм змістом ці шляхи спираються один на одного. Школи Малого Шляху(санскр. Тхеравада) приділяють особливу увагу заспокоїнню ума та контролю над ним.Послідовники цього шляху в повсякденному житті намагаються, перш за все, уникатидій, які приносять страждання. В Тхераваді (цей шлях також має назву Хінаяна) основнеположення займає чернецтво. Цей напрямок широко розповсюдився в країнах ПівденноїАзії. В повчаннях Великого Шляху (санскр. Махаяна) багато уваги приділяється буддійськійфілософії і психології, а медитація націлена на врівноважений розвиток співчуттяі мудрості та пізнанню всіх явищ і концепцій. Оскільки вони обумовлені, знаходятьсяв постійних змінах, то вони, врешті-решт, нереальні. В повсякденному житті послідовникиМахаяни намагаються уникати дій, які викликані гнівом. Тут в рівній мірі представленіі ченці, і миряни. Для людей з дуже сильною довірою до власної Будда-природи,Будда з’являвся в формах енергії та світла. Їм же він передавав своє просвітленебачення природи ума (“Махамудра”, або “Велика Печать”). Ці повчання склали ДіамантовийШлях або Ваджраяну. Вчення Ваджраяни в Тибеті передавалось, головним чином, лініямипередачи Нінгма, Сак’я та Каг’ю, а в Китаї, Японії і Кореї — школами Дзен.
Лінія Карма Каг’ю
Карма Каг’ю є однією зголовних Шкіл Діамантового Шляху Тибетського Буддизму. Оскільки це лінія усної передачі,особливим її скарбом є медитації, які можуть за допомогою праці з кваліфікованимучителем принести повне пряме переживання природи ума. Методи школи Карма Каг’юБудда Шак’ямуні давав своїм найближчим учням. Згодом ці методи передавалися черезіндійських Майстрів: Тілопу, Наропу та Майтріпу і відомих Тибетських Практикуючих- Марпу та Міларепу. Саме вони уможливили використання дорогоцінних методів школимирянами. В 12 столітті, чернець Гампопа, який створив також і чернечу традиціюв школі, передав вчення першому Г’ялві Кармапі, чиї потужні переродження збереглиїх дієвими та живими до сьогодні. Саме цей просвітлений досвід передається на Заходітакими великими майстрами Каг’ю: Шамаром Рінпоче, Лопеном Чечу Рінпоче, Кхенпо ЧодракРінпоче, Ламою Оле Нідалом.
Кармапи
Г’ялва Кармапа є унікальнимпоміж великих Лам Тибету, він — перший Лама, який приймає свідомі переродження дляблага всіх істот. Кармапа провів багато життів як просвітлений практик в Індії.З 1110 року до сьогоднішнього дня він приймає успішні свідомі переродження як Кармапачи «Лама в Чорній Короні». В 1959, під час китайського руйнування Тибету,16-ому Кармапі, Раджунгу Рігпей Дордже вдалося втікти з країни з усіма учнями тавсіма його реліквіями, забезпечивши цим подальшу передачу лінії Карма Каг’ю. Завдякиактивності Кармапи та за допомогою зростаючої кількості його західних учнів, повнезнання про природу ума прийшло в сучасний світ. В 1994 році теперішнього 17-го КармапуТхає Дордже вдалося таємно вивезти з окупованого Тибету на свободу в Індію. У січні2000 року молодий Кармапа почав свою активність на Заході, давши повчання в Дюсельдорфі(Німеччина) та Будапешті (Угорщина) для більше ніж 10 тисяч учнів з усього світу.
Лама Оле Нідал
Подружжя з Данії Оле таГанна Нідал стали першими західними учнями 16-го Г’ялва Кармапи — головного ЛамиШколи Карма Каг’ю Діамантового Шляху Тибетського Буддизму. Після завершення навчанняКармапа попросив їх давати повчання на Заході. Живе та безпосереднє викладення буддистськихвчень Ламою Оле як найкраще пасує відкритому та прозорому сьогоденню. Лама Оле завждиє доступним для своїх учнів і його спонтанна радість та свіжість втілює свободу,яку може досягти кожен за допомогою методів Махамудри. Його книга «Дійсність,як вона є» — це одна з перших книг українською про Буддизм. Вона є не тількипідручником, але і живою передачею позачасових цінностей школи Кармапи.
Буддизм Діамантового Шляхуна Заході.
В той час коли на Заходіє багато Буддійських центрів різних ліній, ця сторінка належить до майже 600 Буддійськихцентрів мирян Лінії Карма Каг’ю, що були започатковані Ламою Оле Нідалом. Вони знаходятьсяпід духовним керівництвом 17-го Кармапи, Тхає Дордже, який зараз живе у Нью Делі,Індія. Ці групи мають демократичну структуру та функціонують на добровільних засадах,на основі дружби та ідеалізму. Лама Оле вже вивчив на сьогодні близько 30ти своїхучнів, які подорожують та навчають у різних країнах. Найбільш привабливим для західногосвіту є те, що школа Карма Каг’ю навчає перед усім шляху мирян та практиків БуддизмуВаджраяни, який спрямований на розвиток ясності та самостійності в сучасному світі.Внутрішньо цей шлях стоїть на трьох опорах: на недогматичному знанні, відкритомудля перевірки, на медитації та на методах для закріплення досягнутого досвіду. ТакДіамантовий Шлях робить доступними для сучасного світу найдієвіші методи Будди.Він допомагає знаходити та розкривати своє внутрішнє багатство для блага всіх істот.Див. також «Буддизм сьогодні» Захід і схід зустрічаються в МіжнародномуБуддійському Інституті Кармапи (МБІК, або КІБІ) в Нью-Делі (Індія). Це найважливішийучбовий заклад лінії Карма Каг’ю. З 1991 року студенти з Заходу та Сходу проходятьтам базовий 4-річний курс навчання, який включає буддійську філософію та психологію.Крім того, вони вивчають тибетську мову для роботи з класичними буддійськими текстами.З 1994 року і до сьогодні КІБІ є місцем навчання 17-го Кармапи Тхає Дордже. В Європітакож існує можливість відвідувати учбові курси по буддійської філософії. Вони створеніза ініціативою 16-го Кармапи. У південній Франції під керівництвом Кхенпо Чьодрага,головного представника КІБІ, проходять тритижневі літні “інтенсивні курси”. Метазанять — ознайомити учасників з найважливішими аспектами буддійської філософії,щоб з цією основою вони практикували Вчення Будди. В 1994 році, в Іспанії, під керівництвомЛопен Цечу Рінпоче була побудована перша в Європі Ступа Калачакри. На сьогодні ступиє в Граці (Австрія), Шварценберзі і Вупперталі (Німеччина), Родбю (Данія), Цюріху(Швейцарія) та Елісті (Росія). Всі вони побудовані під керівництвом того ж самоговчителя і є живою частиною буддійських традицій на Заході.
 3. Основи буддизму
Чим є буддизм?
Найкраще пояснення чимє повчання Будди дав він сам. На санскриті повчання мають назву «Дхарма»,тибетською — «Чьо». Обидва слова означають «якими речі є». Такимчином, буддизм можна представити у вигляді набору інструментів, які дозволяють намбачити речі, якими вони в дійсності є тут і зараз. Буддизм не має догм, він дозволяєскрізь ставити запитання. Метою повчань Будди є повний розвиток та свобода тіла,мови й ума.
Хто такий Будда?
Будда народився в Індіїмайже 2560 років тому у високорозвиненій культурі. Він походив з королівської родини.Молодий принц насолоджувався винятково елітним життям і до двадцяти дев'яти роківзнав тільки задоволення. Його світ перевернувся після того, як він уперше залишивпалац. Упродовж трьох днів він одну за одною побачив дуже хвору, стару й мертвулюдину. Після того, як він довідався про неминучість старості, хвороби й смерті,і про мінливість усього, він був насправді збентежений. Наступного ранку він зустрівйогіна в глибокій медитації, і їхні уми зустрілися. Натхненний цим, принц залишивсвій дім і родину і почав блукати країною у пошуках повчань, здатних переборотисмерть і страждання. Він проходив навчання у різних вчителів, але ніхто з них неміг привести його до остаточної мети. У віці 35 років, після шести років глибокоїмедитації, він знайшов істинну природу ума і став просвітленим. Він пробудився йпобачив суть усіх речей: простір, що знає все й робить усе можливим, його сяючуясність, що грайливо виражає багатство ума, і його безмежну любов, якій ніщо неперешкоджає. Наступні 45 років Будда вчив тисячі обдарованих учнів методам, яківедуть до досягнення просвітлення.
Буддизм — це філософія,психологія чи релігія?
Буддизм можна віднестидо філософії, оскільки його повчання є повним і логічним світоглядом, але це нетільки філософія. Філософія може пояснювати речі на формальному рівні слів та ідей,у той час як повчання Будди в цілому працюють з речами. І філософія, і буддійськапрактика ведуть до ясності мислення, але тільки остання може вести до постійнихзмін, тому що вона дає практичний ключ до внутрішніх і зовнішніх подій, які щодняпізнаються. Через здатність повчань змінювати тих, хто їх практикує, деякі вважаютьбуддизм психологією. Усі різні школи психології намагаються допомогти людям не бутитягарем для суспільства або не мати занадто багато особистих труднощів. І психологія,і буддизм можуть змінювати людей, але останній для тих, хто вже є здоровим. Можнасказати, що буддизм починається там, де психологія закінчується. Буддизм ДіамантовогоШляху стає значимим із моменту, коли люди вже стабільні, коли вони відчувають простіряк щось щасливе й незагрозливе. Починаючи з цього рівня, повчання розвивають безмежнусміливість, радість і любов, які є невід'ємним багатством ума.
Застосування повчань дожиття призводить до зростання глибокої довіри до їхньої дієвості, додаючи всім ситуаціямвідчуття свідомості і росту. У процесі зростання усвідомлення обумовленої природивсіх речей, застарілі концепції зникають і природно проявляються досконалі якостітіла, мови й ума. Кінцевий результат практики — повне просвітлення, або стан Будди,- переважає над інтелектуальними й терапевтичними цілями як філософії так і психології,це стан досконалості поза концепціями. Поєднуючи логічний світогляд і трансформуючусилу з методами для досягнення сталого ментального стану за межами особистості,буддизм — це більш ніж 2500-річна релігія досвіду.
Які базові положення буддизму?
Існують чотири основніроздуми, які надають незмінного значення нашому життю. По-перше, ми розуміємо нашдуже рідкісний й чудовий шанс зустрічі з повчанням, що веде до просвітлення, а такожнашу здатність працювати з ними і вчитися їм. Усі істоти бажають щастя та хочутьуникнути страждань. Навіть мурашка буде повзти дуже далеко аби не бути вбитою, алюдські істоти будуть прикладати всі можливі зусилля, щоб відчувати себе добре.Таким чином, зустріч із повчанням, що приносять постійне щастя, дуже важлива. Післяцього, ми розуміємо, що не завжди будемо мати цей шанс. Усе, що було народжено- помре, все, що було складене — розпадеться, все, що з'явилося — зникне. Наш часобмежений. Наше життя неодмінно закінчиться, але ми не знаємо коли. Таким чином,розпізнання того, що ми маємо цей шанс зараз й дійсно хочемо використати його,- є також надзвичайно важливим. Третя річ, яку ми розуміємо, — це те, що світ насправдіє складається з причин і наслідків, і наші теперішні дії, слова й думки станутьнашим майбутнім. Розуміємо ми це чи ні, все, що ми робимо, говоримо чи думаємо залишаєвраження як усередині нас, так і у зовнішньому світі. Ці враження пізніше повернутьсядо нас. Враження, особливо негативні, будуть проявлятися як страждання або неприємніситуації у майбутньому, крім випадків, коли ми використовуємо медитації, щоб розчинитиїх. Наприкінці, ми розуміємо факт того, що у використанні повчань немає альтернативи.Просвітлення — це найвища радість. Нема більшого досягнення й результату, ніж цейстан єдності з усіма речами, часами й напрямками. Також, як ми можемо допомагатиіншим, якщо ми самі заплутані та страждаємо? Таким чином, врахування цих чотирьохфакторів дає підґрунтя для буддійської практики й медитації. І навпаки, якщо митримаємось за наші звичайні цінності, ми не можемо уникнути страждання. Якщо мипродовжуємо думати «Я — це моє тіло» та «Ці речі мої», старість,хвороба, смерть і втрата будуть надзвичайно неприємні. Ніхто не може уникнути болю,просто кажучи: «Ця нісенітниця з просвітленням надто важка для мене»,тому що, якщо ми народилися — ми неодмінно помремо. Немає більшої мети у житті ніжзнайти цінності, які назавжди переможуть страждання й смерть. Користь від просвітлення,таким чином, безмірна як для нас самих, так і для усіх інших істот.
Чи існують різні типибуддизму?
Будда дав настанови трьомосновним типам людей. Ті, хто хотів уникнути страждань, одержали інформацію пропричину й наслідок. Тим, хто хотів більше працювати для інших, були дані настановипро співчуття й мудрість. З тими ж людьми, які мали сильну довіру до своєї власноїта до будда-природи інших, він ділився безпосереднім баченням ума — Великою Печаткою(тиб. Чагчен, скт. Махамудра). Перший з цих рівнів називається «Малий Шлях»,або Тхеравада, другий — «Великий Шлях», або Махаяна, і третій — «Діамантовий Шлях», або Ваджраяна. Для людей з дуже сильною довірою довласної Будда-природи, Будда з’являвся в формах енергії та світла. Їм же він передававсвоє просвітлене бачення природи ума (“Махамудра”, або “Велика Печать”). Ці повчаннясклали Діамантовий Шлях або Ваджраяну. Вчення Ваджраяни в Тибеті передавалось, головнимчином, лініями передачи Нінгма, Сак’я та Каг’ю, а в Китаї, Японії і Кореї — школамиДзен.4. Що таке Ваджраяна або Діамантовий Шлях?
Діамантовий Шлях (тиб.Дордже Тхекпа) частіше за все описують як коштовність на короні повчань Будди. Йогомета — це досягнення поза-дуалістичного стану Великої Печатки, де все що відбуваєтьсяє істинним, тому що виявляє необмежений потенціал ума. Починаючи працювати з рівняпослідовності і натхненної інтуїції у напрямку трансформації всього досвіду у самовизволенняй природну чистоту, ми використовуємо методи повного ототожнювання з просвітленнямдля досягнення найшвидших результатів. Коли учні бачили Будду не як бога, особуабо зовнішню силу, а вважали його дзеркалом свого власного ума, Будда міг дати їмДіамантовий Шлях. Він пробуджував якості істот за допомогою своєї сили та інтуїціїта використання незліченних майстерних засобів для їх розвитку. Коротко, цей остаточний,або «третій» рівень складається з трьох підходів: «Шлях методів»,«Шлях прозріння» й «Гуру Йога». Використовуючи їх, ум спроможнийрозпізнати сам себе за допомогою своєї енергії, свого усвідомлення або своєї силиототожнення. Гуру Йога — метод, що найбільше використовується сьогодні на Заході,містить найширший підхід до просвітлення, за умови того, що вчитель є надійним.Також це може статися за допомогою шляхів методів й прозріння. Хоча не всі вважаютьцей шлях придатним, адже ум найкраще пізнається в повсякденному житті за допомогоюототожнення зі співчутливим ламою, який знаходиться поза межами страху. Якщо миможемо спочивати в просторі ума вчителя аж допоки розвинуться всі невід'ємні якості,то це буде чудовим зростанням.
Що таке просвітлення?
Якщо ми подивимося нате, що ж саме Будда відкрив про ум 2550 років тому, ми побачимо, що він зрозумів,що ум — це ясне світло. Ум не народився і він не може померти. Навіть коли тіло,думки й почуття з'являються, змінюються й зникають знову, уму, як відкритому і безмежномупростору, не можна завдати шкоди. І коли Будда досяг звільнення, він зрозумів, щобільше не є мішенню. Він не був тілом, що могло б зазнавати труднощів, він не бувтими думками й почуттями, що могли б змінюватися й зникати — замість цього він бувсяючим усвідомленням. Це привело до просвітлення, розуміння того, що ніде у часій просторі нема розподілу між простором і енергією. Він знав і усвідомлював усе.Він відчував велику радість й випромінював велику любов, яка є сенсом усього, якаскріплює атоми докупи й спонукає їх вібрувати. і яка робить все в світі можливим.
Яке значення має вчитель?
Популярна західна концепціяпро «самотній» шлях до просвітлення не витримує порівняння зі швидкимуспіхом повноцінної практики з учителем або групою. Хоча це звучить дуже привабливодля сучасної особи, що керує власним життям, існує надто багато пасток. Вивчатиум набагато важче ніж зовнішні феномени, і завжди є приховані вороги — гордістьта антипатія, які можуть збити зі шляху зростання. Найвищий рівень повчань не можнаправильно зрозуміти або втримати без учителя. Якщо нема спілкування, яке нейтралізуєгордість, сентиментальність і поверховість, можна стати самотнім або непотрібниму повсякденному житті. Лама використовує методи для розвитку потенціалу його учнів,дозволяючи їм продиратися крізь нашарування звичок. Робота лами — робити учнів незалежними,співчутливими і міцними. На найвищому рівні, лама вводить учнів у безстрашний дзеркальнийкабінет свого ума. Коли вони відкриють, що їхня природа та ж сама, то вже не будечого відкривати.
Як відбувається переродження?
Щоб зрозуміти це, важливознати, що ум не виробляється непостійним мозком, але трансформується їм. Цей струміньінформації утримується ілюзією «себе» й рухається з одного обумовленогоіснування в наступне, збираючи досвід, який дозріває як наступне життя. Подібнапростору природа ума не може вмерти або народитися. Що насправді перероджується,так це подібний до ріки потік, що постійно змінюється. Існування постійного«себе» є базовим незнанням, що залишається після смерті й призводить донаступного обумовленого переродження. Тіло й ум знаходяться під впливом сенсорнихй підсвідомих вражень, що постійно змінюються, кожне з яких перекривається наступним,але в нашому тілі, почуттях або думках не можна знайти нічого постійного. В моментсмерті, цей струмінь відсікається від сенсорних вражень тіла. Тоді дозрівають найсильнішітенденції ума і з'єднують його з наступним тілом, фізичним або ментальним.
Чому буддисти працюютьіз власним умом?
Тому що ум осягає всеі залишається дуже суб'єктивним аж до звільнення. Можливим є бути здатним допомагатиістотам та отримати досвід позачасового щастя. Своїми діями люди вирішують, будутьвони бачити світ крізь рожеві чи чорні окуляри. Це пояснює, чому існує так багаторозбіжностей, коли свідки описують події. Буддисти — вільні обирати свій настрій,як людина з багатьма краватками, вона кожного ранку вирішує яка краватка найбільшенадихне інших. Ми все ясніше розуміємо, що той факт, що ум може усвідомлювати, набагатоважливіший ніж те, що саме він усвідомлює. Стає зрозумілим, що картинки в дзеркалімають менше значення ніж сяйво дзеркала.
Що таке карма?
З буддійської точки зорукарма не означає «доля» або «фатум», але це слово може бутиперекладено як «дія» або «причина й наслідок». Просто кажучи,карма працює так: кожен вчинок — позитивний або негативний — залишає відбитки вумі. Оскільки те, що містить в собі ум визначає спосіб сприймання світу, негативнівраження неминуче призводять до страждання у майбутньому. Тобто, якщо ми розуміємо,що наші думки, слова та дії засівають насіння нашого майбутнього досвіду, то силадля зміни нашого життя знаходиться в наших власних руках. Таким чином, правильнерозуміння карми означає свободу. В кожній ситуації воно дає істотам свободу визначатисвоє майбутнє. Діамантовий Шлях пропонує особливо ефективні методи по видаленнюз ума вражень від негативних, шкідливих дій. Це дозволяє нам позбутися того, щодозріло б пізніше як тяжкі становища і ситуації. За допомогою буддійської медитаціїми можемо перемогти весь процес причин і наслідків. Як би там не було, якщо ми відмовимосявід праці з нашим умом, ми взагалі не будемо мати контролю і просто будемо жертвоюнаших власних вчинків.
Як Буддизм ДіамантовогоШляху пояснює різницю між чоловіками й жінками?
На рівні концепцій, жінкиасоціюються з мудрістю, а чоловіки — із співчуттям. Коли мудрість і співчуття поєднуються,відбувається внутрішнє зростання. Жіночий аспект різною мірою виражається черезп'ять будда-мудростей: дзеркалоподібну мудрість, мудрість рівності, мудрість, щорозрізняє, мудрість досвіду й мудрість, яка пронизує все (Дхармадхату). З іншогобоку, чоловіча сторона виражається через різноманітні комбінації чотирьох буддаактивностей, які заспокоюють, збагачують, щедро надихають, та могутньо захищають.В Тантрах безпосереднього досвіду, сутністю жінок й чоловіків є простір і радість.Простір і радість розглядаються як неподільні.
Саме тому найвищі рівнібуддійської тантри представлені будда-формами в союзі. Наша мета — це досконалістьвсіх внутрішніх й таємних можливостей ума. Таким чином, жінки й чоловіки повиннівикористовувати своє партнерство для того, щоб навчатись один у одного.
На цьому шляху жінки незабаромудосконалять такі свої чоловічі якості як радість і енергія, а чоловіки розвинутьінтуїтивну мудрість і отримають більше простору.5. Центри буддитських шкіл в Україні.Сучасний буддійський центр
В центрах ДіамантовогоШляху школи Карма Каг’ю регулярно проводяться традиційні буддійські медитації українськоюта російською мовами. Вхід на медитації вільний, оренда приміщень і інші витратицентру оплачуються з добровільних внесків та пожертв людей, які вирішили стати членамицентру. В медитаціях може приймати участь кожний — бути членом центру для цьогоне обов’язково. В центрах є бібліотека з буддійською літературою. Тут можна придбатикниги, тексти медитацій, зображення та інші речі, які допомагають в медитації. Крімтого, проводяться курси та лекції подорожуючих або місцевих вчителів. В центрахнемає ченців і черниць, а також “професійних буддистів”. Всю роботу в центрах, втому числі і по організації курсів, в яких приймає участь від ста до двох тисячлюдей, члени центрів проводять на громадських засадах, без відриву від своєї професійноїдіяльності.
· Алушта, Крим
контактна особа: Григор'єваЄвгенія
вул. Ялтинська, 12, кв.92
М.т.: +380674095269 тв+380674058168
E-Mail: alushta () buddhism.org.ua
· Дніпропетровськ
49000 Дніпропетровськ,вул. Шевченка, 55, кв.7
контактна особа: Оля Подройкіна
Телефон: 0562-318576
E-Mail: Dnipropetrovsk() buddhism.org.ua
Веб-сторінка: www.buddhism.dp.ua
· Донецьк
контактна особа: СергійВасильєв
вул. Шекспіра, 7, кв.18
Телефон 050-6823454 або099-0539889
E-Mail: donetsk () buddhism.org.ua
Веб-сторінка: www.donetsk.buddhism.org.ua
· Запоріжжя
контактна особа: ЮрійКислиця
Запоріжжя, вул. Братська4а
Телефон: +38067-6181090та +380505771838
E-Mail: Zaporizhzhya() buddhism.org.ua
Веб-сторінка: www.zaporizhzhya.buddhism.org.ua
· Київ
контактна особа: СлаваГордієвіч
02100 Київ, вул. Будівельників,39, кв.11
Телефон: 044-5599421 або2091772
E-Mail: Kyiv () buddhism.org.ua
Веб-сторінка: www.buddhism.kiev.ua
· Луганськ
контактна особа: АлінаФедченко
91002 Луганськ, вул. Інтернаціональна,49
Телефон: 0642-581075 або502433
М. телефон: +380990174268або +380503447566
E-Mail: Lugansk () buddhism.org.ua
Веб-сторінка: www.buddhism.lg.ua
· Львів
контактна особа: ЛеонКозачук
Львів, вул. Лінкольна1, кв.91
Телефон: +380974805560або +380939293103
E-Mail: Lviv () buddhism.org.ua
Веб-сторінка: buddhism.lviv.ua
· Луцьк
контактна особа: ІгорСомов
пр. Соборності 13б, кв.111
Телефон: 0332-718337 або050-9111266
E-Mail: lutsk () buddhism.org.ua
Веб-сторінка: www.lutsk.buddhism.org.ua
· Мелітополь
контактна особа: ЕдуардПаценкер
72315 Запорізька область,м. Мелітополь, вул. Свердлова, 42
Телефон: 0619-435958 та+38067-7237802
E-Mail: Melitopol () buddhism.org.ua
Веб-сторінка: www.melitopol.buddhism.org.ua
· Одеса
контактна особа: МішаЗапорожець
65007 Одеса, пров. Економічний,1-19
Телефон: 0482-684503
М. т.: +380973767535 та+380505015915
E-Mail: Odesa () buddhism.org.ua
Веб-сторінка: www.odesa.buddhism.org.ua
· Cевастополь
контактна особа: Анна,Михайло
Севастополь, вул. Вакуленчука,14, кв.63
М.т.: +380667129265 та+380505205859
E-Mail: Sevastopol ()buddhism.org.ua
Веб-сторінка: sevastopol.buddhism.org.ua
· Стаханов
контактна особа: ДимаРоманов
Луганська область, м.Стаханов, вул. Шахтарської дивізії,395-36
Телефон: 06444-43532
E-Mail: Stakhanov () buddhism.org.ua
· Ужгород
контактна особа: ТомашФрідман
88000 Ужгород, вул. Кримська14
Телефон: 0312-450108
+38050-2795725
+38050-9703231
E-Mail: Uzhgorod () buddhism.org.ua
Веб-сторінка: uzhgorod.buddhism.org.ua
· Харків
контактна особа: ЖеняГубеня
61161 Харків, вул. Котовського,46
Телефон: 057-7716029
E-Mail: Kharkiv () buddhism.org.ua
Веб-сторінка: www.buddhism.kharkov.ua
· Хмельницький
контактна особа: Олената Дмитро Іванішини
Телефон: 03822-22765
М.т.+380957369849
E-Mail: clandestino ()datasvit.km.ua
· Чернигів
контактна особа: СашаПанасюк
14013 14013 Чернигів,пр. Мира 27-9
Телефон: 0462-603821
E-Mail: Chernihiv () buddhism.org.ua
Практикуючі в містах тапочатки груп
· Алчевськ, Луганська область
контактна особа: ЄгорЄвсюков
Алчевск, ул. Чапаева,61/22, Телефон: 06442-25167
М.т.: +380506381517
E-Mail: alchevsk () buddhism.org.ua
· Дніпродзержинськ, Дніпропетровськаобласть
контактна особа: Романта Світлана Кононенко
Телефон: 8-05692-62651
· Тарутіно, Одеська область
контактна особа: СергійТопал
Телефон: 04847-32112
E-Mail: tarutino () buddhism.org.ua
· Кіровоград
контактна особа: Ілля
Телефон: +380954488802
E-Mail: buddhism.kr.ua() gmail.com
· Миколаїв
контактна особа: ОленаРура
Миколаївська область,м. Миколаїв,
вул. Декабристів, 25,кв.7
М.т.: +380637391133
E-Mail: mykolaiv () buddhism.org.ua
· Херсон
контактна особа: ВалерійДуплік
Телефон: 0552-555774 або067-7830112
· Кривий Ріг, Дніпропетровськаобласть
Контактна особа: СветланаДовгань
М.т.: 097-489-99-41
E-Mail: sdmn27 () mail.ru
· Коломия, Івано-Франківськаобласть
Контактнi особи: ПетроВолчинський, Наталія Пишук
М.т.: +38063-675-84-68
М.т.: +38093-406-47-37
· Мукачево, Закарпатська область
Контактна особа: ВолодяБедрик
М.т.: +380508255104
· Павлоград, Дніпропетровськаобласть
Контактна особа: ВіраСкуратова
М.т.: +380662817502
E-Mail: veraskuratova() gmail.com
· Полтава
Контактна особа: СергійПодройкін
Телефон: +380689652451
E-Mail: podr () mail.ru
Веб-сторінка: buddhism.pl.ua
· Ялта
Контактна особа: ПавлоБузні
Телефон: +380667015503
E-Mail: omahung1 () yandex.ru
 6. Вчитель буддизму
17-й Кармапа Тхає Дордже
В останній час буддизмстає все більш популярним на Заході. Оскільки деякі люди видають себе за буддійськихмайстрів, завжди виникають питання про достовірність повчань. Наші вчителі з Гімалаїврегулярно приїздять на Захід, а інколи і Україну, читають лекції і дають посвячення- “передачу сили”. Це: 17й Кармапа Тхає Дордже, Шамар Рінпоче, Джигме Рінпоче, КхенпоЧьодраг Рінпоче.
Перший західний лама(тобто, вчитель), від якого багато людей вперше почули про Діамантовий Шлях буддизмуі отримали передачу початкових методів, — датчанин Оле Нідал. В 1969 році він ійого дружина Ганна стали першими західними учнями 16-го Кармапи, якій дав Оле повнуосвіту буддійського лами і доручив навчати буддизму на Заході. З тих пір Лама ОлеНідал безперервно подорожує по всьому світі, читає лекції і проводить курси медитацій.Він і його учні засновали більше ніж 250 медитаційних груп та центрів. Один дужеслушний метод полягає в усвідомленні мінливої та обумовленої природи кожного відчуття,розуміння того, що важка ситуація зміниться й наша злість пройде. Інший кориснийпідхід — пам'ятати про причину й наслідок. Якщо вороги провокують нас, ми повиннізнати, що вони створюють собі погану карму, яка неодмінно повернеться до них. Замістьтого, щоб залучатися й створювати ще більше негативного, ми можемо відчувати співчуттядо них. Можна також використовувати мантри, що дозволять небажаним емоціям пройти,не зміцнюючи ніяких поганих звичок. Якщо просто усвідомлювати почуття, без тогощоб діяти під їх впливом, то небажані емоції не отримають ніякої енергії. Вони станутьприходити рідше і врешті-решт перестануть з'являтися.
Добрий антидот до гніву- це терпіння, якість, яка, без сумніву, потрібна, щоб ефективно працювати з умом.Без ворогів або важких ситуацій нема шансів розвинути терпіння, а без терпіння неможе бути просвітлення. Тож ми повинні спробувати бути вдячні за надання цих можливостей.Якщо реагувати без гніву на все, що виникає, це звільнить позачасову мудрість тіла,мови та ума.
Недавно в Києві європейськийлама Оле Нідал презентував начебто першу книгу про буддизм українською мовою — “Дійсністьяк вона є: живий підхід до буддизма для сучасного світу”. Лама, який представляєтечію буддизму Карма Кагью, видався нашим журналістам таким симпатичним (можливозокрема, і через те, що пообіцяв українцям: “Ви не зможете уникнути піднесення”),що, ясна річ, непосвячені в тонкощі цього вчення мас-медіа казали народу слова ОлеНідала про наближення 30-річного ювілею буддизму в Європі: “То невже буддизм полонивінтелектуалів Старого Світу лише в 70-х?". Страждаючи від цього питання, відділзовнішньої політики та міжнародної інформації “УМ" закликав до роз’яснень фахівців- фонд “Далекий Схід”. Отже, виявилося, що до свого 30-річчя в Європі готуєтьсяне буддизм як такий, а лише його течія, представлена ламою Оле Нідалом. Утім, саматема — буддизм в Європі та Україні зокрема, здалася нам цікавою. Отож, про “УкраїнуБудди" розповідає викладач кафедри філософії та релігієзнавства Києво-Могилянськоїакадемії Юрій ЗАВГОРОДНІЙ.
Питання знайомства європейцівіз буддизмом значною мірою ще залишається недостатньо вивченим. Хоча у більшостівчених не викликає сумнівів факт знайомства європейців з буддизмом вже під час Східногопоходу Олександра Македонського наприкінці IV ст. до н.е., проте перші більш-меншдокладні згадки про буддизм в античній літературі з'являються тільки у перших століттяхнової ери. І цікаво, що знаходимо ми їх у християнських авторів. Чи не першим, хтовиявив інтерес до буддизму, був відомий християнський теолог і письменник II ст.Клімент Олександрійський, місцем народження якого прийнято вважати Афіни. В одномузі своїх творів, відомому під назвою «Стромати», він досить ясно вказуєна свою обізнаність щодо існування буддизму: «Серед індійців є і такі, котрівірять настановам Будди, якого вони за його найвищу благочестивість вшановують забога». Ці рядки є першим згадуванням духовного імені засновника буддизму вантичній літературі. Вважається, що про існування буддизму Клімент Олександрійськийдізнався від свого вчителя Пантена, який перед тим здійснив тривалу місіонерськумандрівку до Індії. Серед ранньохристиянських авторів про буддизм писали також іпредставники західної церкви, а саме: давньоримський богослов Вікторин (IV ст.),видатний представник латинської патристики, автор перекладу Біблії латинською мовою(більш відомий під назвою «Вульгата»), святий Ієроним (бл.340-420). Пізніше,коли християнському світові стане відома легенда про Варлаама та Іосафата, то БуддуГаутаму буде зараховано до лику християнських святих. У більшості випадків, за виняткомтих, коли буддизм пов'язувався з маніхейською єрессю, античні та середньовічні християнськіавтори зображували буддійське вчення цілком позитивно. Таке прихильне ставленнядо Буддизму можна пояснити тим, що всеєдиний Будда багато в чому нагадував християнамобраз Христа. Надалі рівень контактів європейців із буддизмом не зазнавав помітногорозвитку (окрім окремих випадків, як, скажімо, мандрівки папських дипломатів ПланоКарпіні та Рубрука до столиці Монгольської Імперії в Каракорумі у XIII ст.) аж доепохи Великих географічних відкриттів XV-XVI ст. Але серйозне зацікавлення буддизмом,насамперед як релігійно-філософським ученням, в Європі з'являється тільки у XIXст. Завдяки наполегливій праці Уїльямса Джонса, Чарльза Уілкінса, Євгена Бюрнуфабули перекладені англійською та французькою мовами перші буддійські канонічні тексти.Значну роль у поширенні знань про буддизм в Європі та Сполучених Штатах відігралоТеософське товариство, засноване у 1875 році нашою співвітчизницею Оленою Блаватською.Саме вона на сьогодні й вважається тією першою європейкою, хто формально прийнявбуддійську віру. Але тільки з початку XX ст. можна казати про започаткування процесуформування в Європі буддизму як повноцінної релігійної організації. Розпочався вінпід відчутним впливом тхеравади — течії буддизму. Відомо, що англієць Ален Бенет(духовне ім'я Анан-да Метейя) першим серед європейців став буддистським монахом.Його навернення у буддизм відбулося у 1902 році у Бірмі. У 1907 році було вже заснованоБуддійське товариство Великої Британії та Ірландії, яке з 1909 року почало видаватиперіодичний часопис «Буддійський огляд». У Німеччині першу буддійськугромаду було створено близько 1903 року. До її кола входили такі відомі буддійськідіячі, як Антон Гюс чи буддійський монах Ньянапоніка Тхера з 1904 року, автор драці«Серце буддійської медитації» та Ернст Гофман чи буддійський монах ЛамаАнагаріка Ґовінда з 1929 року, автор іншої ґрунтовної праці — «Засади тібетськогомістицизму». В 1925 році Великобританію відвідує голова впливового буддійськоготовариства Магабодгі, шріланкійський монах Ана Гаріка Дгармапала. У Лондоні вінзасновує британське відділення Магабодгі, де постійно перебувають кілька буддійськихмонахів зі Шрі-Ланки. У 1936 році знову ж таки до Великої Британії приїздить видатнийбуддійський учитель — цього разу японський майстер дзена Дайсецу Судзукі (його працімають бути добре відомими українському читачеві). На початку XX ст. як посол далай-дамиХІІ Францію, Німеччину, Австро-Уоршину, Італію відвідує бурят Агван Доржиєв — визначнийбуддійський релігійний і політичний діяч. Існують свідоцтва про здійснення ним буддійськихбогослужінь у Парижі. Але справжній спалах інтересу до буддизму відбувся в Європіу другій половині ХХ ст, що дало підстави казати про народження "європейськогобуддизму" як явища. Було пережито навіть кілька буддійських бумів, серед яких«дзенівський» кінця 1960-х — 1970-х років і «ваджраянівський»1980-х — початку 1990-х років. За неповних 50 років релігійна мапа багатьох європейськихкраїн зазнала відчутних змін. Якщо в 1979 році у Великій Британії були зафіксовані74 діючі буддійські громади, у 1987 році їх стало вже 191, а у 1991-му — 213. Дещоінша динаміка зростання буддійських громад зафіксована у Німеччині: 1975 рік-38,1981-52, 1985 — 119 і 1991 — 201 громада. На початок 1990-х років відома така статистикащодо кількості буддистів у європейських країнах: близько 5 тисяч у Німеччині таДанії, від 15 тисяч до 20 тисяч в Італії, від 20 до 40 тисяч у Німеччині, близько150 тисяч у Франції та 130 тисяч у Великій Британії. При цьому приналежність громадєвропейських буддистів до того чи іншого напряму цього вчення дещо відрізняється.Скажімо, якщо у Німеччині до тхеравади станом на 1991 рік належало близько 14 відсотківвід загальної кількості усіх буддійських громад, то у Великій Британії близько 27,відповідно до магаяни — 30,3 і 21,6 відсотка, — до ваджраяни 39.8 і 20,6 відсотка.До того ж, потрібно враховувати і численні земляцтва азійських емігрантів із традиційнобуддійських країн, яких за приблизними оцінками тільки у країнах Західної Європи- близько мільйона.
Досить активно у життієвропейського буддизму тривають і об'єднавчі процеси, які вказують на подальшу йогоструктуризацію та зміцнення позицій у суспільстві. Наприклад у 1975 році було заснованоЄвропейський буддійський союз, який провів кілька всеєвропейських буддійських конгресів:два у Парижі (1979 і 1988 роки) і по одному в Турині (1984 рік) та Берліні (1992рік). При цьому європейські буддисти, наголошуючи на притаманних буддизмові духовнихцінностях і детально розроблених психотехніках, пов'язують їх із цінностями демократичногоі відкритого суспільства, наприклад, наголошуючи на рівному статусові і можливостяхчоловіка і жінки у сангі.
Відтак знайомство з буддизмом,розпочате солдатами армії Олександра Македонського понад 2000 років тому у далекійІндії, завершилось його оформленням як ще однієї релігії Європи у XX ст. Якщо історіяконтактів Європи з буддизмом вивчена недостатньо, хоча цьому питанню присвяченоне одне серйозне дослідження, то про історію взаємин України з буддизмом ще не написаноі кількох сторінок. Хоча цей напрям наукових пошуків не такий вже і безперспективний.Гіпотетично перші контакти України з буддизмом можна виводити ще з доби еллінізму,припускаючи, що у містах Північного Причорномор'я могли зупинятись або мешкати тіпредставники давньогрецької діаспори з Індії, хто прийняв буддизм відразу або дещопізніше після походів Олександра Македонського. Пізніше територія України була відкритадля багатьох кочових народів, серед яких також могли виявитися буддисти (наприкладпід час завойовницьких походів монголо-татар ХІІІ ст). Але точно про перебуваннябуддистів в Україні історичні джерела вказують, починаючи з середини ХVII ст. Спочаткуними були ті військові загони калмицької кінноти, які брали участь у бойових діяхна території України, захищаючи при цьому насамперед російські зовнішньополітичніінтереси. З 70 — 80 років цього ж століття поблизу Чугуєва Харківської області виникаєі перше поселення, переважно ще нехрещених калмиків-буддистів. Таким чином, Українастала першою з європейських країн, яка познайомилася з буддизмом. Наприкінці XIX- початку XX ст. серед українських інтелектуалів з'являється особливий інтерес добуддизму. Тоді ж були видані й перші книжки про буддизм українською мовою, середяких переклад з французької праці Люсьєна Фера «Будда і буддизм», зробленийІваном Франком) виданий у Львові 1905 року, нарис Григорія Коваленка «Великавіра Азії. Оповідання про Будду», виданий у Черкасах у 1918 році. Щонайменшедвічі відвідував Україну у перших роках XX ст. вже раніше згадуваний буддійськийієрарх Доржиєв.Але всебічний розвиток буддизму розпочався в Україні з 90-х роківXX ст. Це характеризується насамперед появою буддійських громад і встановленнямпрямих контактів з носіями буддійських традицій в Європі та традиційно буддійськихкраїнах Азії, наприклад Індії, Японії, Південної Кореї. Якщо у 1991 році офіційнобуло зареєстровано тільки 7 буддійських громад, то у 1999 році — вже 30. Найвпливовішимиє громади тібетського буддизму школи карма-каг'ю і японського буддійського ордену«Ніппондзан-мєходзі» школи Нітірена. Кількість громадян України, які сповідуютьбуддизм, за різними оцінками становить від тисячі до 5 тисяч осіб. Зріс інтересдо буддизму і в суспільстві в цілому, прикладом чого є поява курсів у деяких вищихучбових закладах. А у 1999 році у Києві було видано проповідь відомого тайванськогобуддійського учителя Сінь Тіна у перекладі українською мовою Андрія Попика, президентафонду “Далекий Схід”.
Література
1. Калинин Ю.А., Е.А. Харьковщенко. Религиоведение. Учебник.- К.: «Наукова думка», 1997. — 250 с.
2. Кочетов А.Н. Буддизм. Издание 2-е переработанное. — М.: Издание «Наука», 1983. — 175 с.
3. Самыгин С.И., Нечипуренко В.И., Полонская И.Н. Религиоведение:социология и психология религии. — Росто-на-Дону: «Феникс», 1996. — 672с.
4. Максимов В.В. Алмазная Сутра. // Ежемесячный научно-популярныйжурнал Наука и религия. — № 8. — 1991. — с.46-50.
5. Торчинов Е.Н. Страницы мировой культуры. Алмазная ПраджняпарамитаСутра. //
6. Ежемесячный научно-популярный журнал Наука и религия.- №12. — 1992. — с.48-54.
7. Лазарев Е. Тибетская «Книга великого освобождения».// Ежемесячный научно-популярный журнал Наука и религия. — № 10. — 1990. — с.12-18.
8. Советский энциклопедический словарь / Гл. ред. А.М.Прохоров.2-е изд. — М.: Сов. Энциклопедия, 1982. — 1600 с.


Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.