Шляхи формування навичок каліграфічного письма
(реферат)
Уроки письма в період навчання грамотинадзвичайно складні за своєю структурою та навчальним навантаженням. Враховуючивимоги програми, згідно з якою першокласники пишуть протягом уроку не більше 7хв., вчитель добирає матеріал із розвитку мовленнєвої діяльності: слухання — розуміння (аудіювання), говоріння, формує уявлення про читання, забезпечуєпідготовчі вправи для письма (малювання, штрихування, обведення, друкування),логіко-мовленнєву діяльність школярів.
Як відомо, увага шестилітньої дитини дуженестійка, а тому вчитель має постійно змінювати види діяльності, проводитирізні та цікаві фізкультхвилинки, створювати ігрові ситуації, рольово-сюжетні,тематичні ігри. Але яким би не був важким урок письма, на ньому обов’язковослід виділити хоч декілька хвилин естетичному вихованню.
Щоб навчити дітей молодшого шкільного вікукрасиво писати, слід дотримуватися таких умов:
1. Бажання і вміння бачити перед собою перш завсе особистість учня: делікатність і доброзичливість, теплота й повага догідності дитини, а також неабияке терпіння. Бути вимогливим, але й щедрим напохвалу: найменші зрушення в кращий бік слід бачити, а невдачі — гасити новимивправляннями, з переконливою вірою в можливості школяра. І коли на сторінцізошита в учня з'являється «жива» п'ятірка з букетом квітів, а такожулюблені герої художніх книг та мультфільмів: Буратіно чи Нільс, Чебурашка чиПацик «промовляють» приязні слова, «радіють» успіхам учня,то вони окрилюють дитину, викликають бажання працювати ще краще.
Зошити треба перевіряти щоденно. Новий зошитдозволяти заводити тільки в разі дописання старого.
Всі записи вчителя — на дошці, в зошитішколяра, в щоденнику — мають бути взірцем.
Тренувальні вправи з краснопису повинні бутияк спільні для всіх учнів (робота на уроці), так і диференційовані — написані класоводомкожному вихованцеві червоні зразки, враховуючи індивідуальні недоліки кожногоучня.
Щомісяця запровадити контрольну роботу зкраснопису. Це має бути урок написання зорового диктанту, але коли перед класомставиться завдання перевірити успіхи з каліграфії, він сприймається дітьмизовсім по-іншому і дає велику користь.
Навчання краснопису починається з парти. Партаповинна відповідати всім вимогам, які пропонує медицина, бо це насампередздоров'я дитини. І потім весь час стежити, щоб діти правильно сиділи, бо відцього залежить як збереження нормальної постави дитини, так і написання літер.
Красиве письмо залежить і від відповідногорозміщення зошита, що так важливо для збереження зору нахилу літер. Також той,хто пише, перш за все повинен вміти тримати ручку: трьома пальцями — великим,вказівним і середнім. Власне, двома пальцями (великим і середнім), а вказівнийлише плавно лягає на ручку, і якщо ви його піднімете, а ручка не випадає, то цезначить, що тримаєте ви її правильно. При цьому права рука спирається начастину мізинця, що дає змогу їй вільно, поступово, в міру заповнення рядкарухатися вправо. Дивлячись на картину А.І. Кримського «Портрет», дезображений Л.М. Толстой за письмовим столом під час роботи над романом «Войнаи мир», можна сказати про ідеальні поставу й положення ручки геніальногомайстра слова, крім, безумовно, всіх інших цінностей художнього полотна.
Іноді можна почути від батьків: «Моюдоньку (сина) немає сенсу вчити краснопису, бо і я погано пишу, і мої ріднітакож...» Практика показує, що ця думка помилкова. Щоправда, одні учнінавчаються швидше, інші повільніше, але в тому, що успіхів може досягти кожен,- немає сумніву.
Варто, особливо на перших порах навчаннякраснопису, щоб учні класу писали однаковими ручками, чорнильними абокульковими. Особливо шкідливо для вироблення каліграфічного письма, коли ученьпише сьогодні чорнильною ручкою, а вчора писав кульковою, бо тримати їх требапо-різному, навіть тиснути на ручку по-різному. Тим часом діти однаково ітримають, і тиснуть, а від цього страждає письмо.
Зрозуміло, що краснопис має займати чільнемісце і в 1-му, і в 2-му, і в 3 класі. Вважаємо, що важливо в 1 класікористуватися генетичним методом навчання каліграфії, який полягає в тому, що:
письмо літер обов'язково підготовлюєтьсяпопереднім письмом елементів;
діти навчаються краснопису за наростаннямтруднощів написання літер.
Корисним є і ритмічний метод, який широковикористовуємо протягом усіх трьох років навчання. Цінність його полягає втому, що він сприяє розвитку плавного письма, прискоренню його темпу в учнів,які повільно пишуть, розвиває чіткість і впевненість рухів, необхідних длявироблення навичок красивого письма. Тактування вносить пожвавлення в роботукласу і дисциплінує його.
Всі елементи, які пишуться вгору чи вбік,припадають на „і” а вниз — «раз, два, три». Наприклад, буква п: „разі, два і". При користуванні ритмічним методом потрібно враховувати:
Письмо під лічбу (в 1 класі) можна починатипісля того, як учні засвоїли накреслення букви без рахунку.
Лічба дається вчителем, окремими учнями, а вдеяких випадках і хором, рахунок орієнтують на тих, хто пише в середньомутемпі, з поступовим, ледве помітним прискоренням при переході до кожногонаступного етапу (таким шляхом учні підготовляються до скоропису).
На одному уроці ритмічний метод не вартовикористовувати довгий час, обов'язково повинні бути інтервали, якізаповнюються спокійним письмом без лічби, бо воно вимагає від учня великогонапруження сил, уваги.
Швидке написання слів досягається не лише зменшеннямвисоти літер, а й умінням дітей правильно з'єднувати їх. Правильне сполученнябукв дає змогу мінімально відривати ручку від паперу, а також робить літеристрункішими. Слід звертати увагу на те, що окремі учні копіюють дорослих навітьпочерком і, на жаль, не завжди вдало.
Уроки письма мають значні можливості вестетичному вихованні першокласників. Це і гарно побудовані віршики, естетичнооформлені малюнки, використання музики під час фізкультхвилинки, не кажучи вжепро навчання самого письма. Можна з впевненістю сказати, що і записана дітьмибуква «о» буде естетично гарною.
Одним з головних завдань початкової школи єпланомірна і систематична роботи з формування каліграфічного письма. Томудобрих результатів домоглися використані ігрові ситуації. Створена казка «Уписемній країні веселих ліній» дає можливість дітям бачити, як на паперіоживають елементи літер і складаються в нові букви, а кожна літера пов’язана здругою, є її частиною або початком. Діти не тільки пам’ятають створення кожноїбукви, а навіть визначають її характер, коли уявляють (за допомогою музичногосупроводу) настрій кожної лінії, яку використовують для написання літери.
Перед написанням — мускульне тренування рук. Аще — знаходження безлічі цікавих предметів, істот, пейзажів, у яких схованібукви.
Наприклад, у зображенні одного тільки метеликадіти знайшли і велику букву Е, і букви З, Н, В, Ч, Й. Малюнки можуть малювати ідіти. А тепер не запам’ятати таку букву або переплутати її з іншою неможливо!
До помилок, що впливають на оцінюванняграмотності, належить злиття графем. Неправильне поєднання приводить доорфографічних помилок. Для запобігання цьому можна виділити 5 типів поєднаньміж буквами:
нижнє поєднання — «виставили ногу в танці»- ома
нижнє поєднання — «хвиля» — лм;
пряме поєднання — «подали одне одномуруку» — ин;
верхнє поєднання — «носик чайника» — ао;
верхнє поєднання — «всі ляльки» — он.
Засвоєння поєднань та використання на письмі зкоментуванням забезпечує гарне каліграфічне письмо, а також дає змогу уникнутибагато помилок. Як приклад формування у дітей гарного почерку подаємо фрагментказки «У писемній країні веселих ліній».
Веселий нулик 0 пішов гуляти до лісу. Там булодуже гарно! Він так пильно все розглядав, що не помітив, як йому назустрічбігла (маленька паличка з заокругленням). Вони зіткнулися і вигукнули: «а!»Так склалася буква «а».
І жила в хатці біля озера. Хатка була велика,красива. Озеро яскраве, тепле. Але було дуже сумно гратися одній. Та одногоразу до неї прийшла сестриця (маленька паличка з заокругленням). Вирішили вонижити разом, бо так було веселіше. Так склалася буква «и», якадопомагала писатися словам, щоб і вони не були самотні:
стіл — столи; лялька — ляльки;
весна — весни; пташка — пташки.
Буква и пішла до озера ловити рибу. Опустиланогу. А на дворі літо, спека, вона протяжно сказала: «у!»
(велика похила паличка) зробила собі уперукарні зачіску. Коли вона йшла по дорозі, всі знайомі казали «Ух!».
Велика посварилася з своєю подругою. Вернулисяодна до одної спиною і не розмовляють день, два, три…
А що ж вони не поділили? Пасок до плаття у ниходин на двох. Перша кричить: «Мій!», друга не віддає. Не поділили,тому носять разом. (А)
І прийшла до І, подала їй руку і промовила:«Давай дружити, ну!» (Н).
Три на святі танцювали всі разом, та такдовго, що їх ніхто роз’єднати не зміг. (Т).
Саме такі та інші казкові моменти допомагаютьдітям не лише краще вивчити букви та запам’ятати їхнє написання, а ще йзабезпечують естетичне виховання дітей. А в багатьох дітей воно взагалізнаходиться на рівні нижчому за 0. Тому саме вчителю слід займатися цієюважкою, але дуже потрібною роботою. Особливе місце у системі естетичноговиховання займає індивідуальна робота з дітьми. Вона інколи буває необхідною,вчителеві обов’язково слід пильнувати, кому потрібна допомога.
Каліграфічне письмо має велике значення вжитті молодшого школяра, тому ним треба займатися серйозно і вдумливо. Навчаннякаліграфічного письма і систематична робота над формуванням почерку учнів — однез головних завдань школи. Періоди процесу навчання письма молодших школярівзбігаються в назві з читанням: добукварний (підготовчий), букварний іпіслябукварний періоди.
Добукварний період триває від 12 до 16 днів. Зацей час вчитель повинен провести понад 16 уроків письма. У цей період школярівчаться правильно сидіти за партою, тримати ручку, класти зошит на парту такористуватися ним; засвоюють розліновку зошита, вчаться орієнтуватися на йогосторінках. Практично діти привчаються виконувати вказівки вчителя: провестилінію зліва направо, зверху вниз, похило, вище, розташовувати в робочому рядкуелементи букв.
У шестиліток розвивається окомір, моторикадрібних м'язів, вміння координувати рухи руки, пальців, передпліччя. Спочаткурекомендуються відповідні вправи — графічне зображення простих за формою предметів.Отже, підготовчими вправами до письма є малювання простих предметів, поєднанихіз штриховкою; малювання бордюрів, складання орнаментів і візерунків; написанняліній прямих, похилих, півовальних, овальних, хвилястих; письмо елементів букв.
Із введенням у початкових класах школиспрощеного рукописного шрифту необхідно домогтися від учнів письма тільки піднахилом у правий бік. Для цього насамперед треба, щоб діти засвоїли триправила, які розкриті в загальній методиці: посадка учня під час письма, положеннязошита під час письма, вміння тримати ручку. Крім цього, учні мають оволодітичетвертим правилом — ведення штриха (основної лінії) зверху вниз або перпендикулярнодо лінії грудей.
Розглянемо методику навчання письма вдобукварний період навчання грамоти. В цей час проводять підготовчі вправи дописьма з дітьми-першокласниками. Такі вправи передбачають:
малювання, поєднане із штриховкою;
письмо бордюрів;
письмо елементів букв.
Усі підготовчі вправи мають бути тіснопов'язані з методикою навчання графіки письма у початкових класахзагальноосвітньої школи. Матеріал до цих вправ з каліграфії слід добирати зурахуванням його освітніх і виховних завдань.
До першого виду вправ відносять малювання зштриховкою. Ці вправи мають свої етапи: робота з готовою формою, поданою взошиті і самостійне малювання предметів і штриховка їх.
Перші вправи повинні бути пов'язані з різноюформою предметів: прямокутників, кругів, еліпсів тощо. Краще таку роботупроводити в зошитах з друкованою основою, де діти штрихують різні малюнки і цимсамим готують руку до письма елементів букв. Школярі сприймають форму предмета,його положення в просторі, розміщення на аркуші паперу, засвоюють напрям рухуруки, поняття «ліворуч, праворуч, уверх, униз… ». Після того, якдіти навчилися орієнтуватися і штрихувати готові контури, можна включатисамостійне зображення фігур з прямих та ламаних ліній і розфарбовування їх, атакож виконання кругових штрихів (в зошитах з розліновкою №3). Наприклад:«Діти, намалюємо вікно (грушу, прапорець, книжку) і заштрихуємо його зазразком», — говорить учитель (див. мал).
/>
Мал.
Виконання підготовчих вправ такого типу (малюванняіз штриховкою) потрібно проводити весь час у підготовчий період, особливо напочатку уроку. Такі вправи допоможуть дітям правильно писати елементи букв.
Написання елементів букв — це інший видпідготовчих вправ до письма. Від того, як вчитель навчить дітей писати основніта допоміжні елементи, залежить в подальшому написання самої букви. Діти маютьнабути сталих навичок письма основних елементів букв.
В методиці навчання письма виділяють 9основних елементів та декілька додаткових. Додаткових елементів букв є чотири. Цеті, які зустрічаються найчастіше в писемному зображенні, але, крім названих, мибудемо спостерігати й інші додаткові елементи, які пояснимо разом з написаннямбукв. Коротка петля зустрічається у буквах Ц, ц, Щ, щ. Необхідно прослідкувати,щоб місце перетину петлі було саме на нижній рядковій лінії. Вона має бутизовсім маленька, зливати петлю або зламувати її не можна. Петля займає третинуширокого рядка.
Передній плавний елемент зустрічається вбуквах Л, л, М, м, Я, я. Починаємо його писати трошки вище нижньої рядковоїлінії і пишемо злегка прогнуту вниз лінію, торкнувшись нижньої рядкової, апотім ведемо вверх-управо на ширину букви до верхньої рядкової лінії.
Верхній елемент великої та малої букви Й, йпишеться трохи вище верхньої рядкової лінії або верхньої надрядкової. Самелемент — це трошки вигнута лінія, пишеться вона між основними лініями букви. Написаннягострого елемента, початкового заокруглення та окремих верхніх елементіврозглядатимемо при поясненні кожної букви зокрема.
Таким чином, ми звернули увагу в цілому наструктуру основних та окремих додаткових елементів, а також на методикупояснення при написанні їх.
Усі заняття з письма у підготовчий періоднавчання грамоти дітей початкової школи мають завершуватися такими питаннями:
Які елементи букв ми писали сьогодні на уроці?(Яка була мета уроку?)
Який новий елемент букв ви вивчили? Назвітьйого.
Для чого ми вчимося писати елементи букв?
Як пишеться той чи інший елемент букви? Поясніть.
Назвіть основні вимоги до написання цьогоелемента.
Вважаємо, що підготовча робота вимагає великоїуваги вчителя до написання букв. Вона виражається в основному в механізміоволодіння написанням елементів. Слід підкреслити, що правильне написанняелементів, а в подальшому — букв не може відокремлюватися від пози за партою таправильним триманням ручки, бо від них залежить напрям штриха.
Привчати школярів до правильної пози необхідноз перших днів перебування їх у школі. Для навчання цього у першому, класі слідвиділити спеціальний урок. Доцільно помістити в класі таблицю «Правильносиди при письмі» та «Пиши красиво і правильно», щоб у школярівзавжди вона була перед очима, щоб вони мали змогу порівняти свою позу з позоюучня на таблиці, а також зіставляти своє письмо із друкованими зразками.
Навчання письма — це спеціально відведений часдля вироблення графічних навичок. Якщо в добукварний період діти писалиелементи букв, то в букварний — малі та великі букви, буквосполучення, слова іречення. Якщо мала та велика букви повністю збігаються за конфігурацією,школярі вчаться писати їх на одному уроці.
Генетичний метод при навчанні письмапорушується свідомо. Наприклад, діти пишуть букву а, а ця буква належить до IIIгрупи, потім пишемо Ш (І група), о (III група), пізніше ц (І група) і т.д. Цейнедолік, однак, ніяк не можна виправити, бо письмо спирається на уроки читання,а зміст сторінки букваря зумовлений віковими і психологічними особливостямидітей та принципом побудови підручника.
Готуючи дітей до написання, вчителевінеобхідно на першому ж уроці пояснити дітям, що від якості і правильностінаписання букв залежатиме їхнє письмо і успіх навчання в школі в цілому. Передтим, як пояснити дітям написання букв, доцільно показати демонстраційну картку,на якій мусить бути зразок рукописних та друкованих букв. Ці демонстраційнікартки вчитель може виготовити і сам. Розглядати картку вчитель починає здрукованих букв. Діти згадують, який звук та букву вони вчили на уроці читання,можуть назвати слова з цим звуком, викласти склади чи слова на набірномуполотні з розрізної азбуки, порівняти друковану букву з рукописною: подібні (неподібні),чим відрізняються тощо. Аналізуючи рукописні букви, учні визначають знайоміелементи букв, але пояснення написання букви вчитель подає в цілому.
Після пояснення вчителем структури букви можнапрактикувати письмо букв дітьми на дошці. Рекомендуємо розгляд зразка букви взошиті, письмо цієї букви «по контуру». Однак перед записом у зошитівчитель повинен ще раз показати написання, коментуючи його, і дати змогу дітямнаписати кілька букв. Під час самостійної роботи дітей вчитель слідкує за ходомїї виконання, звертає увагу на помилки, ще й ще показує правильність графічногозображення літери.
Для того, щоб показати зразок «написання»букви в повітрі, вчитель стає впівоберта до класу, піднімає руку з ручкою вищесвоєї голови і «пише» букву в повітрі. Зазначимо, що так писати можналише ті букви, які пишуться безвідривно. Урок вивчення тієї чи іншої буквиповинен продовжуватись написанням цієї букви в складі чи буквосполученні, словіта реченні (там, де є змога). Кожна буква має в своєму складі різну кількістьелементів, тому пояснимо написання деяких букв.
Буква і — це паличка із заокругленням унизу. Крапкапишеться над верхньою рядковою лінією. Буква и складається з двох паличок іззаокругленням внизу. Пояснення написання: від верхньої рядкової лінії пишемопаличку з заокругленням внизу і доводимо її до верхньої рядкової. Не відриваючиперо від паперу, пишемо другу паличку із заокругленням внизу. При написаннівчитель повинен звернути увагу на можливі помилки: палички мають бутипаралельні між собою, поєднувальний елемент і паличка вгорі мають сполучатисяна середині рядка. Букву ш пишемо за тим самим принципом, що й букву и, алевона складається з трьох паличок із заокругленням внизу. До букви й додаєтьсяверхній елемент. Верхній елемент не може бути написаний високо над буквою,збоку йому не місце, він не повинен бути хвилястим і не торкатися верхньоїрядкової лінії. Дуже добре при написанні цих букв запроваджувати письмо «підрахунок».
При першому сприйманні букв і при першійспробі написати їх шестилітками, щоб менше було помилок, краще запропонуватиписьмо «по контуру» або «сухим пером». Це допоможе засвоїтиконфігурацію букви, порядок її зображення. Однак поряд з написанням букв дітивправляються в утворенні складів і записі їх. Як працювати над записом складів?
1) склад повторюється хором;
2) визначаються звуки певного складу;
3) називаємо букви по порядку для записускладу;
4) запис складів і перевірка їх шляхомперечитування.
Отже, на уроках письма діти не тількинавчаються писати букви, а й утворюють склади, знайомляться з відкритими ізакритими складами, проводять різні ігри на визначення букви складу і виділенняз нього звуків.
Вчитель мусить знати, що успішність зкаліграфії великою мірою залежить також від раціонального використаннявідведеного часу на цю роботу, а також від оптимальної організації процесунавчання. Каліграфічне письмо багато в чому залежить від правильного написаннявеликих букв. Ці букви мають свої конструктивні особливості, учні успішнозасвоюють їх на уроках письма. Попередньо слід зазначити, що літеру слідрозглядати під керівництвом класовода, порівнювати з друкованою і обов'язково зрукописною, внаслідок чого діти знаходять спільні та відмінні елементи. Тількипісля такої роботи необхідно пояснювати її написання.
Звичайно, при написанні тієї чи іншої буквиучні можуть припускатися помилки або неточності. Щоб цього не відбулося,класоводу слід навчити дітей уміло виправляти помилки при написанні букви. По-перше,вчитель може взяти руку дитини в свою і, спрямовуючи її при письмі, пояснюватинаписання букви. В такому разі вчитель допоможе координувати рухи руки, а вдитини краще буде працювати зорова і рухомоторна пам'ять. По-друге, завдякивмілому використанню вчителем усіх прийомів письма діти можуть точнішезапам'ятати конфігурацію букви, а письмо під рахунок дасть змогу відчутиплавність та розміреність при написанні, тобто дасть уявлення про правильний іритмічний рух руки в процесі письма.
При виправленні графічних помилок можназапроваджувати прийом наведення червоним кольором правильної структури букви нанеправильному її накресленні. По-третє, виправляти помилки треба тільки шляхомзакреслення і надписування зверху, бо зразок пишемо на початку рядка чи на полізошита. Ні в якому разі не можна брати помилку в дужки, адже дужки — цепунктуаційний знак. Крім того, не можна обводити по написаному кілька разів.
На всіх заняттях з письма доцільно повторюватискладні випадки написання букв і буквосполучень, приділяти максимум увагизапису букв, складів, слів під диктовку, правопис яких не розходиться з вимовою.Якщо записуємо речення чи зв'язний текст, то спочатку слід читати його в цілому(для ознайомлення), а потім за частинами. В кінці читається текст чи речення зметою перевірки записаного. Якщо в реченні зустрічаються важкі для написанняслова, їх доцільно виписати на дошку, розібрати і тільки тоді запропонуватизапис в зошиті.
Загальна структура уроку на опрацювання новоїбукви має відповідати сформульованій темі, наприклад: «Звуки [с], [с'], позначенняїх буквою „ес“, тобто у ній повинен відображатися провідний принцип аналітико-синтетичногометоду навчання грамоти — від звука до букви. Основна частина уроку, на якомуучні ознайомлюються з новою буквою, може складатися з таких етапів (див. додаток1).
Уже в період навчання грамоти виконувані учнямиграфічні вправи, пов'язані з засвоєнням конфігурації рукописної літери, повинніспрямовуватися на досягнення більш перспективної мети — формування у школяріворфографічно правильного письма. А тому загальна структура уроку письма, наякому вивчається нова буква, підпорядковується найважливішому принциповінавчання грамоти за звуковим аналітико-синтетичним методом — »від звука добукви". Це означає, що перед графічними вправляннями в написанні літериучні мають виконати ряд аналітико-синтетичних вправ зі звуками, які позначаютьсяна письмі даною буквою.
На уроці письма виконується також робота,пов'язана із розвитком мовлення і мислення школярів, приділяється значна увагавиробленню у них умінь і навичок загально-навчального характеру, зокремапрацювати всім класом в однаковому темпі, ритмічно.
У післябукварний період учні під керівництвомвчителя формують власний почерк, виробляють практичні навички зразкового письмав зошиті і на класній дошці, засвоюють прийоми правильного написання букв,раціонального поєднання їх у словах, вправляються в написанні слів і речень. Однакнасамперед школярі повинні уже добре засвоїти назви всіх елементів, щоутворюють букви.
Для того, щоб учні навчились писати красиво таправильно, особливу увагу слід приділити перевірці зошитів і аналізу учнівськихробіт, тому рекомендуємо, по-перше, показувати кращі зошити. Вони можуть бутирозміщені на класній дошці чи на спеціально відведеному місці для виставкиучнівських робіт; по-друге, працювати на кожному уроці над виправленням типовихпомилок, обов'язково робити аналіз, вказуючи на помилки, причини їх та методикувиправлення; по-третє, проводити індивідуальну роботу (аналіз, подання зразків,проведення додаткових консультацій з дітьми). Закріплюючи графічні навички,передусім потрібно зупинитись на правилах письма. Все це слід систематичноконтролювати, бо від цього в багатьох випадках залежить накреслення букв.
Загальним недоліком у навчанні графіки письмає поспішність, що спричинює до поверхового засвоєння техніки безвідривності, аце згодом гальмуватиме прискорене письмо. Ось чому при закріпленні тієї чиіншої букви необхідно звернути увагу на основні елементи: звідки починатиписати кожну частину букви, де закінчувати її, як поєднувати одну букву зіншими в словах. Діти повинні також засвоїти, що майже всі елементи малих буквсполучаються між собою на середині робочого рядка, а великі букви в більшостівипадків — на верхній рядковій лінії.
Вдосконалюючи навички письма у післябукварнийперіод, вчитель може звертатись до дітей з різними запитаннями-завданнями,наприклад: відшукати ті букви в рядку, які написані краще, добре розглянути їхі написати рядок правильно; подивитись на дошку (таблицю), проаналізувати разомз учителем безвідривно написані елементи букв чи самі букви і виконати в зошитірядок такого самого безвідривного письма.
Особлива увага під час формування графічнихдій має приділятися повному усвідомленню того, що робить дитина. Для цього взошитах пропонують завдання на зіставлення і порівняння графічних ліній зоточуючими предметами. Зіставляючи їх, дитина успішніше засвоюватимепрограмовий матеріал, легше входитиме в навчальну діяльність. Ігрові формиподачі завдань на кожній сторінці зошита, зміст навчальних цікавих ситуаційпривертатимуть увагу шестирічного учня, змушуватимуть його аналізувати,синтезувати, робити посильні висновки, а звідси — розвиватимуться мова імовлення дитини, міцнішими ставатимуть навички звукового аналізу слів — спільноїоснови читання і письма, формуватимуться правильні рухові дії.