Реферат по предмету "Культурология"


Козак Мамай

Легенда (уривки) То такий чудодій, що від нього всього чекати можна. Оце я в дорозі козаків спіткав. Сутичка з мурзаками у них вийшла. Крисонули, прокляті, одного січовика — руку майже одтяли. Рана така, що нічого вже не вдієш. Коли це враз, як сніг на голову, козак з'явився. Каже: "Кров не вода — розливати шкода".

Притулив ту руку до плеча, посипав рану перцем з сіллю. Бідний хлопець тільки зубами скреготів, а потім підвівся, сів на коня, взяв у ту руку шаблю й пита, де ті мурзаки кляті — То що! — встряв у розмову другий чумак. — Я оце щойно з-під Перекопа. Там у нас одстав один погонич. Чи в гречку де вскочив, чи на похмілля що скоїлось.

Відстав і бачить — валки вже не дожене ніяк. Хоч сядь та й плач. Аж ось навстріч йому вершник: їде на своєму коні, а поряд ще один жеребець. "Бери оцього чортяку, — каже, — і сьогодні з своїми хлопцями куліш їстимеш". Чумакові аж не віриться. "А що це за кінь?" — пита. "Та кажу ж тобі — я чорта жеребцем зробив". — "

А хто ти такий?" — "Мамай" І подався в степ. — Та як же це воно виходить? — розвів руками і стенув плечима парубок. — Я ось щойно з Полтави і теж стрічав його. Стоїмо отак, розмовляємо. Підходить один панок і починає розписувати, як ляхи Мамая спіймали. Коли це враз як загавкає поряд собача, що приблукало з одним базарюючим козаком.

Панок веде своє: як кати вже на дерево потягли в петлю гайдамаку. А песик зайшовся, так залящав, що аж у вухах дзвенить. Панок просить козака: "Вгамуйте, добродію". А той сміється — нічого, мовляв, не можу вдіяти. Така вже ця порода. "Що за порода?" — "А отака, що як хто робить з писка халяву, то вона гавкає доти, поки брехня

не вщухне". — "І в кого ж вона такого розуму набралась? Чи не в свого хазяїна — самого Мамая". — "Вгадали — так і є. Він перед вами " У пана й очі на лоб полізли. Так і лишився заїкуватим. І хто зна, чи то справді був сам Мамай, чи тільки його помічник. Адже у нього тих друзів, як на небі зірок.

Всі вони дужаки, характерники, химородники таку чудасію творили, що й самому чортові не під силу: сухими з води виходили, брали в руки розпечені ядра, кулі ловили на льоту, сон на людей наганяли, знали потаємні думки. Вони такі були маноцівники, що вміли ману пускати на ворогів, перекидатися вовками, котами. Чого тільки не втинали. А головне — добрим людям помагали, а злих карали. Найвідомішим серед характерників був сам Мамай. Нічим таким він не вирізнявся з-поміж січовиків.

Як і інші, мав шаблю та пістоль, куманець та чарку, бандуру та люльку. Козак як козак — з оселедцем на бритій голові, в сап'янцях, шароварах, часом латаних, інколи й без сорочки, але з правдивою душею, щирою і доброю. Був цей чорнявий вусань і співаком голосистим, і бандуристом умілим, і вояком хоробрим. Умів повеселитися й посумувати на самоті.

Люди не хотіли розлучатися з ним ні на мить. Ні ікони, ні парсуни гетьманів і царів не могли зрівнятися з цим яскравим зображенням козака. Декого брав сумнів — чи був такий запорожець насправді. Може, його вигадали, отого Мамая? Адже занадто він всюдисущий — скрізь поспівав. Та хай не вагаються маловіри. Кажуть, що на одному з портретів сам характерник написав таке:

Хоть дивись на мене, та ба не вгадаєш, Відкіль родом і як зовуть, нічичирк не знаєш. Коли трапилось кому у степах бувати, То той може прізвище моє відгадати. А в мене ім'я не одно, та є їх до ката, Так зовуть, як набіжить на якого свата Він був скрізь і всюди, як личить народному героєві.

Кажуть, і сам він, за запорозьким звичаєм, міняв своє ймення то на Харька, то на Бардадима, то на Велигуру. Дозволяв і своє ім'я прибирати кожному, хто був його гідний. Актуальність теми Актуальність теми дослідження визначається необхідністю осмислення процесу формування, ролі і місця образотворчого мистецтва в українській культурі досліджуваного періоду.

Крім того, вона обумовлена недостатністю дослідження образотворчого мистецтва з інтегративних культурологічних позицій, необхідністю вироблення цілісного розуміння культурологічних процесів. У сучасних умовах значно виріс інтерес до феномена культури, що обумовлено пошуком ціннісного гуманітарного змісту і сенсу життя. Сучасною наукою встановлено, що людина кінця XX століття підкоряється законам культурної комунікації.

Осмислення і реконструкція минулого допомагає людині знайти опору в тих культурних цінностях, що лежать в основі майбутнього розвитку й удосконалювання культури. Культура розуміється нами як сукупний спосіб і продукт людської діяльності, що реалізується в процесах опредмечування і розпредмечування, і формі, що з'являється в єднальної ці предмети, а образотворче мистецтво як особливий тип освоєння людиною світу, образна модель

світобудови і самосвідомість культури. Розділ І. Загадка козака Мамая 1. Перші літописні згадування про козаків Широко відомо церковний переказ про передачу донськими козаками князю Дмитрові Донському після Куліковської битви своїх святинь (зокрема, Гребнівской ікони Божій Матері - оригінал її зник у 1918 р.). Козаки в ньому - маловідомий "народ християнський, військового чина" живучий десь на

Дону, що має "міста". Але цей лише переказ, що мають тільки непрямі підтвердження. Відповідно до відомих джерел, перші вірогідно відомі козаки - татари. Литовським літописам відомий козак Мамай, що врятував Великого князя Витовта після розгрому на Ворсклі в 1399/1400 р родоначальник князів Глинських. У російських літописах, як дотепер вважалося, перше згадування про козаків - рязанських -

відноситься до 1443/1444 р. (найбільш повне - в Ермолинской, а з пізніших - Ніконовського літопису). У 1443/1444 р. царевич Мустафь розоряв Рязанщину. Під стінами Переяславля Рязанського рязанці потім викуповували в татар бранців. У ту осінь степ вигорів від пожеж, а зима настала надзвичайно люта, із сильними вітрами. Стали гинути татарські коні,

і довелося Мустафеві повернутися до Рязані вже "світом", щоб тут зазимувати. Його з наближеними впустили в місто, але ті сталі як звичайно бешкетувати, і рязанці вигнали царевича геть. Подітися було нікуди, і він устав станом неподалік, на річці Листані, терплячи від голоду і холоднечі. Прогнати його "у поле" у Рязанцев не вистачало сил -

і вони дали знати в Москву. Великий князь Василь Васильович відправив свій "двір" під початком воєвод князя Василя Оболенського і боярина Андрія Голтяєва, а також "мордву на ротах" (лижах) - імовірно, загін з недавно приєднаної Мещери. Татари, що без коней, були худі і слабкі, від морозу і вітру головна їхня зброя - цибулі і стріли - "ні в що ж биша", однак вони "резашася міцно".

Мордва і рязанські козаки, що вдарили з іншого боку, були збройні рогатинами, сулицями і шаблями. Наявність рогатин у козаків, як і їхньої дії на лижах, свідчать, швидше за все, що в цьому випадку вони були не татарського походження. Цей епізод більш-менш відомий (у тому числі як перше згадування про використання лиж на війні), чого зовсім не можна сказати про інше свідчення. У 1445 році перший казанський хан Улу-

Мухаммед, понеся утрати від московських військ під Муромом і Гороховцом, послав "въ Черкасы по люди і приде дві тисячі казаковъ" (Ермолинская літопис, с.201). З ними хан розорив місто Лух на сході сучасної Іванівської області. Залишається лише ворожити, куди хан посилав за допомогою - вже на чи

Дніпро в П'ятигор'ї на Північному Кавказу? Повідомлення лежить, що називається, "на поверхні", але дотепер замовчувалося - можливо, з розумі ложно "дружби з братерським народом" (пізніше назва "черкаси" закріпилося на Русі за запорожцями. Наступне, повторене у всіх основних літописних зводах згадування козаків - вже в складі московського війська. Незрозуміло, але і воно не використовується дослідниками.

Це епізод першої московско-казанской війни, коли Великий князь Іван Васильович " дворъ свої, послалъ на Каму воевати помста Казанськихъ съ Москви до Галича, Рунь з казакы " У Галичеві і далі - по маршруті у Вологді, Устюге і В'ятці - до казацько-дворянського війська приєднувалися нові загони; від

В'ятки рать плила в насадах і успішно діяла потім на Нижній В'ятці. Козачий загін очолив видний представник двору Великого князя, воєвода з дворян Іван Руно (на наступний рік - безпосередній організатор нападу на Казань). Те, що загін відправлявся з Москви, дозволяє припустити, що в його склад входили і московські "охочие люди" з посадського населення.

Відкіля б не прибутку в Москву козаки - у нас їсти підставу вважати 1468 р. першою відомою датою перебування козаків у Москві. Це зведення усе-таки відомі, хоча і замовчувані. Недавно ж мені удалося знайти ще більш раннє, хоч і непряме, звістка про козаків! У псковських літописах зустрілося таке повідомлення: у 1405 р. посадник Юрій Пилипович Козачкович керував походом під м. Ржеву (Псковські літописи, т.1, с.28.

М Л.1941.). Прізвисько показує: не пізніше другої половини XІ в. у Пскову жив хтось Пилип по прозванню Козачок! Оборотний увага: слово написане у своєму первісному виді, по-тюркски, через "про" (як в українському) - аргумент не на користь "удревнителей", що роблять козаків від касаков чи касогов. У літописі вживається не саме слово (і поняття) "козак", а зменшувальна форма - "козачок"

. Прізвисько, можливо, говорить про соціальний статус носія - батька посадника. За аналогією з новим часом ("козачками" у Росії називали залежних, що знаходяться в служінні людей) для XІ в. можна припустити, що "козачок" - це, наприклад, охоронець у купця. Але, у всякому разі, якщо були "козачки", те, тим більше - були відомі автору літописного

запису і козаки! Хоча, звичайно, потрібно враховувати і відому подвійність цього поняття в російській мові. Так, у вологодському говорі до початку XX в. "козак" - аналог батрака, "сторонній, що не має майна, що живе найманою працею". Як би те ні було, очевидно одне: запозичене татарське "козак" відомо і вживається на Русі не пізніше

XІ в що настільки ж очевидно припускає існування дійсних козаків (хоча б і татарських), ще раніше! 1.2. Зародження козацтва Сперечатися про тім, коли зародилося козацтво і де, можна до нескінченності. Але чи настільки це важливо? У союз, за назвою - козаки, увійшли різні племена, окремі особистості, кожний у свій час. Важливо, що існує цей союз з легендарних часів.

Важливо, що племена, що ввійшли, у цей союз усвідомлюють себе єдиним цілим, і завжди приходили друг до друга на виторг, а стало бути з незапам'ятних часів усвідомлюють себе єдиним народом. Прикладів взаємодії і взаимовыручки можна привести безліч, нагадаю тільки які з них: 1. загальновідомі кількаразові спільні походи запорожців і донцов на Крим і чорноморське узбережжя Туреччини;

2. у місці широких колах відомо, що запорожці ходили на виторг донському отаману Кандрату Булавину, і, що Тимаш Разячи з донцами брав участь у визвольній війні українських козаків, проти польських магнатів; 3. участь запорожців у знаменитому Азовському сидінні обумовилося тим, що понад дві тисячі родин вирішили переселитися з Дніпра на Терек. Нерозумно було, з погляду здорового глузду, зніматися з, пускай не спокійного, але

обжитого місця, відмовлятися від звичного укладу життя, і переселяться в далеку і не менш небезпечне середовище горянських народів, якщо не врахувати того, що Дніпровські Черкаси переселилися до своєї рідні - Черкасам П'ятигорським; 4. дуже важко залишити без уваги і спільний похід козаків із Дніпра, Дону, Волги, Тереку

і Яїка під предводительством Степана Разіна на Персію, де в море змучені ранями і хворобами козаки, на зв'язуваннях плотів атакували і розгромили ескадру Перського шаха; 5. так само хочеться нагадати і про те, що під стіни Казані, на допомогу паную Московському Іванові ІV Грозному, по заклику отамана Сусара Федорова, на ряді з

іншими отаманами, привели своїх козаків отамани Іван Черкашин і Микита Пан, що у наслідку брали участь і в поході на Сибір, очоленим Єрмаком Тимофійовичем. Мимоволі, пригадується легенда про козака Мамая, про те, як він із пророком Магометом землю поділяв: вирішили козак Мамай і пророк Магомет, щоб дарма кров людську не лити, кинути по камені,

і де чий камінь упаде, там і земля того буде. Кинув свій камінь пророк Магомет, упав той камінь у піски Аравійські, з тієї пори і стала Аравія землею пророка Магомета. Кинув і козак Мамай свій камінь, а як був він великим характерником, обернувся той камінь птахом Небесної і з тієї пори, до куди зможе долетіти птах, там всі

і є земля козача. Прикладом справедливості вище сказаного, може послужити те, що козаки різних військ, з різних рік разом обживали і південь східної Європи, і Сибір, і Далекий Схід, і Середню Азію. Не даром Китайські імператори говорили, що границі Російської імперії прив'язані до арчаку козачого сідла. Де зупинився козачий кінь там

і границя Росії. Але останнім часом, за останні десять років, роки, коли відбувається відродження козацтва, козаки, усі частіше задають собі питання, що вони вважають найважливішим і відповідь на який, може дати відповіді на всі питання зв'язані з козацтвом, а може і з усім мироукладом. І якщо ми проаналізуємо діяння козаків і зіставимо з подіями, що відбувалися в цей час у світі, то побачимо, що козаки виступали стабілізуючою

силою і своїми діями впливали на процеси у віддалених від них регіонах. Відомо і те, що на Україні, на Дону й у Причорномор'я мамаями називали кам'яних ідолів, "бабів" на курганах, а також самі мумії в похованнях. По більшій частині це були статуї половецькі у виді вагітних жінок і воїнів. Зустрічалися серед них, найчастіше сховані в насипах,

і скіфські і навіть арійські - самі найдавніші. Існувала легенда про те, що мамаї - це люди, що скам'яніли чи те від довгого стояння під час потопу на рукотворних пагорбах, чи те за гріхи свої На курганах - козацьких могилах також споруджувалися кам'яні "баби" - мамаї. Розділ П. "Козак-Мамай" - народна картина 2.1. Дослідження картини Козак-Мамай У ході дослідження народної картини

Козак-Мамай розглядаються питання походження назви полотнини й образи козака, історії її виникнення і появи в Україні, композиційної, ритмічної і колірної побудови роботи, їхнього символічного значення, а також роль тексту стародавньої пісні на полотнині в загальному образному ладі добутку. У сучасній науці існує кілька версій походження народної картини Козак-

Мамай і образи запорожця: а) український фольклор перетворив образ половця і татарина в слов'янського богатиря-лицаря сподвижника Б.Хмельницького, б) мамаями називали степових кочівників, в) кілька рік у Запорізькій Січі називалися мамайками, г) половецькі кургани іменувалися могилами Мамаїв, д) реальні історичні обличчя гайдамаки, прозвані були мамаями, е)

ім'я християнського святого Маманта у Візантії. Найбільш достовірний дисертант вважає версію П.А.Білецького про те, що слово Мамай є синонімом терміна козак. Традиція написання картини зародилася на Україні в XVІ в її поява була зв'язана з історією запорізького козацтва. У композиційній, ритмічній і колірній побудові народної картини укладені світосприймання

і світогляд народу. Маються два типи композиції українських мамаїв: центральний (більш спокійне сприйняття дійсності) і динамічний (більш емоційне, іноді драматичне). Образ Козака-Мамая був емоційно значимий для українських козаков, сильно переживався ними. Він виражав, з одного боку, бажання народу мати рідну землю, а з інший прагнення до волі. У багатьох місцях поширювалися оповідання про нього.

На Південному Бузі, біля села Грушевка, знаходився колодязь і камінь, під яким, по народних переказах, начебто б зберігаються скарби, поховані Ммаем для знедолених. Десь біля Чигирина, у Бураковськім лісу, а по інших версіях, у Васильевському урочище, ріс величезний дуб, на якому козак вішав ворогів свого народу. Образ козака Мамая був широко відомий у ХУП сторіччі.

Про це свідчать картини народних художників. Але можна припустити, що він виник у гущавині козацького воїнства набагато раніш. Козак Мамай став героєм картин, фольклору, драматичних добутків. 2.2. Козак Мамай на Україні Розглянемо одну з таких стародавніх картин із зображенням легендарного Мамая. На ній, писаної олією на полотні, був зображений козак зі смутним поглядом, сивими вусами і чубом-оселедцем, закрученим за вухо.

Сидів він під дубом, у руках у нього була бандура. Дуб, можливо, символізував світобудову, світове древо. Відомо, що представлення про світове древо слов'яни в стародавності по перевазі відносили до дуба. На дубі висіли казанок і якийсь герб - знак родовитості. Перед козаком стояли штоф з горілкою і склянка. Відразу шапка, шашка, пістолі, порохівниця

і колода карт. За спиною - кінь, прив'язаний до уткнутого в землю спису. Словом, всі атрибути козацької військової честі і слави. Звичайно, писана вона в традиціях української народної творчості. Стародавня картина "Казак-Мамай", чи, як вона ще називалася, "Козак-Бандурист. Кочове життя, переповнене походами

і позбавленнями, невпорядкованість побуту, точніше, таке його пристрій, при якому козак щохвилини повинний бути готовим до походу, військова видобуток як одне з джерел доходу - усе це формувало своєрідний вигляд військової людини. Такі умови мало сприяли розвитку письмової літератури. Зате в козачому середовищі у всю повноту народного духу цвітуть переказу і пісні. Усіма самими таємними, пережитими людьми, зберігалося усно.

Тому настільки і розвита в козачому середовищі пісенна народна творчість. Навіть здається часом, що пісні і перекази заміняли і саму літературу. Але чому народний герой, образ, що виражає саму душу народну, у такій таємній сповіді носить настільки дивне ім'я - Мамай? Чи має він відношення до імені історичного персонажа, супротивника Дмитра Донського на поле

Куликовом? Однозначна відповідь на це питання дати після сімох сторіч украй складно. Ім'я Мамай досить часто зустрічався на Україні. У XVІІ столітті відомий деякий розбійник по імені Мамай, правдолюбець, захисник принижених, що вішав ворогів своїх на дубі. Той Мамаев дуб дотепер є на півдні України. Так що ім'я Мамай не повинне нас бентежити і спантеличувати.

І якщо хтось тепер дивується самому цьому імені, те це лише свідчить про те, як ми утрачаємо свої споконвічні природні і народні представлення. Цікаві висновки і спостереження над образом Казака-Мамая, до яких приходять сучасні дослідники. Джерела цього народного образа, як вважають наші сучасники, ідуть у найглибшу стародавність, а його історичне буття періодично підтверджується в подіях

і особистостях. Приміром, у серпні 1399 року деякий Казак-Мамай врятував життя Витовту, владико Великого князівства Литовського. Відбулося це під час невдалого бою з військами непереможного Тимура. Військо Витовта було розгромлено, а метикований козак - чи те син, чи те онук розбитого на поле Куліковому ординського темника Мамая - троє доби водив князя по непролазних хащах, поки той не догадався

обдарити його князівським титулом і дарувати урочище Глину у володіння. Після такої милості відразу відшукалася дорога з непрохідного лісу. зображенні курганних ідолів. Поза, вираження обличчя, чуб-оселедець з'явилися не в тюркському середовищі, а в значно більш ранньої - арійській, чиї традиції і донині зберігаються брахманами Індії. Плошка з горілкою - як неодмінний елемент статуй татарської традиції, ніяк не відповідає дійсності

і відноситься до арійського напою сомі. Те, що на зображеннях XVІІ і наступних століть поряд зі списом зображувалися стріли і цибуля, причому над плічми героя, можна розглядати саме як арійську традицію брахманів, що бачили в стрілі магічне знаряддя для "проколювання" простору і часу. До речі, ця ж традиція проглядається й в оформленні кам'яних хрестів над могилами запорожців

і задунайців, цвинтаря яких збереглися в сіл Капуловка, Усатово, Нерубайське. Більшість хрестів - явно дохристиянського періоду. Дотепер залишається пам'ять про Мамає (чи декілька Мамаях?) у регіональній топоніміці: сіло Мамайка (раніше називалося Мамай) біля Сочі, хутір Мамай на Дону, річка Мамайка на

Ставрополлі. Та й місце військової слави Мамаїв курган нагадує, звичайно ж, про древній образ воїна, деякому герої, оказавшемся тепер напівзабутим. І все-таки залишається загадкою сама назва картини - "Казак-Мамай", незважаючи на всі запропоновані пояснення. Таємниче ім'я народного героя, якщо, звичайно, це ім'я, а не синонім слова "козак", як вважають, можливо справедливо, деякі дослідники.

2.3. Якщо Мамай устане Козак Мамай - самозаглиблений воїн на відпочинку з бандурою в руках, незмінною люлькою в роті, завбачливо покладеним у ніг мушкетом і настільки ж обов'язковим рядом штофом з горілкою - один із самих оригінальних персонажів українського фольклору. Його зображення в XVІІ-XІ сторіччях прикрашали навряд чи не кожну сільську хату.

Мамай, склавши по-турецьки ноги, з сумом чи навмисним молодецтвом дивився на їхніх мешканців не тільки з картин, але і зі ставень, скринь, навіть бджолиних вуликів. Що розповідав? Яку звістку ніс? Про що попереджав? Задуматися про цьому можна сьогодні в Національному художньому музеї, де зібрано кілька десятків зі збережених ледве більш сотні "Мамаїв". До унікальних картин з фондів самого

Українського Національного музею добавлені роботи з експозицій Дніпропетровського історичного музею імені Яворницького, Музею українського народного декоративного мистецтва, Музею народної архітектури і побуту, Музею Івана Гончара. Куратори, Ирени і Валерія Сахаруків, сконструювали виставку (першу в заявленому ними фестивалі наївного

мистецтва) уміло, розумно й елегантно, з'єднавши в експозиції стародавніх "Мамаів" із сучасними неоархаїками Тамарою й Олександром Бабаками. Зафіксований на відео процес створення своєрідних графічних палімпсестів поверх народної картини сучасним художником і дивовижні величезні об'єкти, сплетені з лозин руками його дружини, нічого, здається, до суті "Мамая" не додають і розшифрувати

її не допомагають, але самі по собі цікаві і, безумовно, додають виставці технологічне оснащення і солідність "актуального проекту". Він, утім, актуальний і без пари чудових сучасних художників. Оскільки в "Мамая", дійсно, варто вдивитися, вслухатися в його хвацькі байки (ними часто постачені зображення) і оторопіти, відчувши генетичне споріднення з легендарним козаком, що задирливо говорить про себе "

А я, сказати, душу щира, сорочки не травню, коли не п'ю, те воші б'ю, таки не гуляю". Мамаем прийнято захоплюватися, але ж він герой - амбівалентний, про що, здається, догадувалися і наші предки. Він - одночасно - утілення народної мрії і народного лиха. Про це, до речі, поряд з безвісними художниками, що малювали, що відклав у сторону шаблю, що відпустив пастися коня, що хлебнув добрий ковток горілки

і поринув в медитацію чи в невтримну пихату хвальбу козака, знав і безжалісний, з вічною судорогою в душі український геній Микола Гоголь. Мрія - це щасливе, хмільне неробство на щедрій землі, а якщо вона раптом не вродить, те під рукою завжди мається корчмар-єврей, з якого можна витрусити грошат на нову випивку й обмундирування (одягнений Мамай, хоч і ремствує з приводу сорочки, як правило, дуже недурно).

Мрія - це насолода самітності, що, якщо обридне, можна різноманітити трапезою зі зневажуваним, утім, ляхом, лайкою з дуркою-дружиною і ласкою бойової подруги - крепкогрудої Одарки чи моторної Химки (вона ще і закусити принесе). Мрія - це відчуженість від суєти, коли всі діла обумовлені прекрасним вибором: музицирувати на лютні, ссати колиску, читати книги (по-латинському!), ну а коли зовсім замучили, давити вошей.

По-тюркськи в слові "Мамай", до речі, немає нічого романтичного і героїчного. Воно значить - Ніхто. Мамай на народних картинах цією своєю анонімністю навіть злегка кичиться (мов, "як зовуть, відкіль родом, нічичирк не знаєш"). Але ж положення це, скоріше, тужливе. Герой міфу зобов'язаний мати ім'я. Не випадково, здається, розквіт народної мамаїани приходиться на пору прекрасно усвідомлюваного

козаками історичної поразки, дезавуювання, а потім і знищення Січі, період перетворення українця в малоруса. Важко відігнати думка, що горде, блаженне і сите "байдикування" Мамая оплачено відмовленням від боротьби. Тільки що і залишається євреїв трясти, так над поляками насміхатися.

Ну і, звичайно, задумливо одурманювати себе горілкою і тютюном. Я це до того, що наші мрії, насправді , часто втілюють наші трагедії і лиха. Але ж мрії наші дуже постійні Одна журналістка завершила свій справедливо захоплений відгук про виставку в Національному художньому музеї чудовою фразою: "Якщо Мамай устане, світ довкола нього негайно звалить".

Свята правда. Розділ Ш. Святий чи кам'яна баба? Неодноразово турецький султан ремствував: "Боїться мене Персія, тремтять венеціанці, просять пощади іспанці, німці зобов'язані виконувати усе, що я їм наказав, увесь світ схиляється переді мною, і тільки якісь запорожці заподіюють мені стільки лиха". Слава про козаків гриміла по всій Європі - і з військовою міццю

Туреччини на всій планеті могла суперничати тільки козацька відвага. Січ - і грандіозне явище в історії оборони рідного краю від зазіхань ворогів, прототип зовсім нової форми державності, концентрований "коктейль" шляхетності і волі. Оскільки "адреса" українського козацтва - і границя двох цивілізацій (європейської - і землеробської, християнської, азійської -

і кочової, і мусульманської), те "парубки" - і деякий небачений досі гібрид цих культур. Відповідно до існуючих легенд, хто тільки не "сидить" на їхній "генеалогічному древі": і кімерійско-скіфські предки, і хазарські, і сугубо слов'янські, і вища, як вважав

Гітлер, раса - арії. Яка ж версія найбільш близька до істини? Як говорить переказ, нашим найдавнішим предкам "виповнилося" 6 тисяч років. Саме в ІV тисячоріччі до Різдва Христова в одній з ранніх держав, придніпровської землеробський Аратте спостерігався буйний розквіт, відомий за назвою Трипільської археологічної культури. Тоді-те і виникла уздовж

її степових границь арійська спільність скотарських племен. З переселенців, що залишили в ІІІ тисячоріччі до н.е Аратту, "народилося" і плем'я русичів. Йшли століття, "родина" наших предків росло і розселялася по сусідніх територіях - і малоазійської Троаде, італійських Етрурії і Норике. Відтіля вони дотопали по "

Бурштиновому шляху" до Пруссії і Прибалтики, а потім відкрили "шлях з варяг у греки" і на початку І тисячоріччя н.е. "повернулися додому", замкнувши кільце своїх мандрівок. Цей загадковий "дикий" і "грубий" народ мав власну писемність задовго до появи на Русі християнських просвітителів Кирила і Мефодія. Мотаючи по світлу, мандрівники не забували про свою придніпровську прабатьківщину:

інакше не виникло б, наприклад, "споріднення" між полісами Іліоном (Троєю) у Рси і нашим Геліоном у Ворскли з їхніми легендами про мандрівного змієборця Гераклі. Подібна притча існувала в козаків і зв'язувалася з печерою острова Перун. Багато містечок нині закордонної місцевості -

і практично "брати-близнюки" за назвою з козачими куренями. Сліпі піснопевці-сказителі, і лірники, бандуристи, кобзарі, і дуже схожі з Гомером і іншими троянськими "виконавцями". Арійський кшатрий-воин як дві краплі схожий на кошового отамана. До речі, арії першими приручили коня і створили збройну (причому не чим-небудь, а булавами) кінноту

- і це згодом особливо шанувалося козацтвом. Від арієв і козача тактика раптового нападу і миттєвого вискальзування з-під відповідного удару. Особливо процвітали в ній парубки у водяних боях, керуючи зі своїми чудесами-чайками. Властивим тільки аріям звичай покривати обличчя небіжчиків червоною матерією існував і в козаків. Причому навіть тоді, коли ховалися вони своїх покійних родичів уже на православних

цвинтарях, а не в курганах. Традиційний могильний земляний, що поростив сходами горбок, обкладений червоними яйцями по числу померлих у родині, також був споконвіку арійським. "Еталоном", ідолом, кумиром козацтва був козак Мамай. Але чому герой, що виражає саму душу народну, носить настільки дивне і якесь "чужорідне" ім'я - і Мамай? На Україні,

Дону й у Причорномор'я мамаями називали кам'яних ідолів, "бабів" на курганах, а також самі мумії в похованнях. Існує легенда про те, що мамаї - це люди, що скам'яніли чи те від довгого стояння на рукотворних пагорбах під час Потопу, чи те покарані за якісь свої гріхи. Ще до того як Русь прийняла християнство, у Константинополеві візантійські імператори розпорядилися російських купців, що приїжджали,

і служивих селити чомусь у церкви Святого Маманта чи Мамонта. Він і став одним з перших святих, через який русичі осягали благодать нової віри. Можливо, згодом ім'я святого трансформувалося в ім'я народного героя. На "руку" цій гіпотезі "працює" той факт, що зображення козака Мамая на древніх карбуваннях було ідентичним лику святого

Мамонта на Кіпрській іконі. Є повір'я, що зв'язують життя й інших козаків з житієм святих. Найбільш відомі серед них подвиги Кузьми і Дем'яна (Доміана) - канонізованих православною церквою, "біографія" яких явно більш древня - дохристиянська -і висхідна до "кузні" і "домнице". Пара козаків-ковалів прославилася тим, що десь на

Полтавщині (не в чи околицях легендарного Гелона?) схитрувалась запрягти в плуг знахабнілого, що буянив змія і гнала його "аж до Синього моря; там він напився солоної води -і та й лопнув". А проорана їм борозна з високим відвалом називається з тих пір "Змієвими валами", що перетинають у різних напрямках Україну, Молдову, Крим і Тамань. Можна згадати і ще аналогії: одна з особливо шанованих церков у древньому

Києві була присвячена Іллі - самому "войовничому" із християнських пророків. І саме богатир по імені Ілля Муромець виявився головним героєм народного епосу. Микула (Микола) Селянинович теж має ім'я святого, котрому був присвячений найдавніший з відомих нам храмів, споруджених ще при Аскольді. Крім здогадів, що мамаївський образ списаний

із православних ікон, а може, навіть з буддійських чи митраїстських танок, ходять підозри і про татарське походження нашого "головного" козака. У парсунах і лубках з його зображеннями дотримували строгих правил, що з'явилися в далекій давнині. У народній творчості козак Мамай зображений частіше музикантом, чим воїном, але доброзичливий, з позитивною аурою, він завжди готовий стати бійцем - і неодмінно знаходяться поруч

і чекають своєї години шабля, пістоль, порохівниця. Народно-поетичний образ козака Мамая, козака-бандуриста, народного розповідача казок, співака переріс в українській культурі в ідеал представлення про героя-захисника батьківських земель від ворогів. Зображена поза, вираження обличчя, чуб-"оселедец" виникли саме в арійському середовищі (чиї традиції і донині зберігаються брахманами Індії), а не в тюрсько-татарській.

Крім того, пляшка з горілкою, обов'язковий для нас атрибут застіль, татарам ніяк не властива. Вогненна водица, скоріше, "правнучка" священного напою аріїв соми. Озброєння Мамая теж зовсім не змахує на татарське: на картинах XVІІ і наступних століть поряд зі списом козака "екіпірували" стрілами і цибулею, що можна розглядати як арійську традицію брахманів, що бачили в стрілі магічний

інструмент для "проколювання" простору і часу. Цей же символ використовується в оформленні багатьох кам'яних хрестів над могилами запорожців, цвинтаря яких збереглися в сіл Капуловка, Усатово, Нерубайське; причому більшість хрестів - і явно дохристиянських типів. Не всі перекази презентують козака Мамая як ефемерний образ. Були в нього і самі що ні

є реальні, історичні втілення. Наприклад, зовсім точно встановлено, що деякий козак Мамай врятував життя владико Великого князівства Литовського Витовту. Як свідчать документи, під час невдалого бою з військами непереможного Тимура армія Витовта була розгромлена. І метикований козак три доби блукав із князем по непролазних хащах, поки до того не дійшло "розплатитися" з невдачливим поводирем

князівським титулом і дарувати урочище Глину у володіння. Після такої милості відразу відшукалася дорога з дрімучого лісу. І от цей козак Мамай, новоявлений князь Глинський став предком по материнській лінії росіянина царя Івана Грозного (мати Івана Васильовича - княгиня Олена Глинська). Спадкоємцем міфічного Казака-Первопредка цілком можна вважати

і непереможного кошового отамана Сирко, про молодецтво якого складалися легенди. Сирко - це від сірий, алегоричного прізвиська вовка. Дотепер живий переказ про відповідні перетвореннях кошового перед ворожим військом. А ще казали, начебто один раз підстрелив він зі свого пістоля чорта, що купається в Дніпрові. У народі почитали цього отамана як Сирентія

Іоановича Праворучника. Говорять, не брали його ні кулі, ні шаблі; двічі він воскрев з мертвих завдяки чудодійному соку, те пак "живій воді". Вмираючи в третій і останній раз, заповідав відрубати собі праву руку, сім років носити її перед військом, а потім повернути назад у курган: "Не бійтеся, що я нехрещений: я є щирий православний християнин!".

На війні запорожці у випадку потреби виставляли вперед цю магічну кінцівку, говорячи: "Коштуй, душа і рука Сирка з нами!" І ворог "блискав п'ятами". Загадковий образ, відбитий на старих, потьмянілих від часу картинах, що давно перестала прикрашати хати і будинку по хуторах і станицям, повернувся зі свого, як думалося, остаточного небуття. Задумливо сидить сьогодні козак Мамай на головній площі української столиці.

Зі смутним поглядом, довгими вусами і чубом-"оселедцем", закрученим за вухо, сидить козак Мамай на майдані, "медитує". У руках бандура, у роті колиска, поруч напоготові штоф з горілкою і склянка. Відразу шапка, шашка, пістолі і порохівниця, а в кишені -колода карт (на картинах, що зображують козаків, вони звичайно лежать "напоготові"). За спиною - кінь, прив'язаний до уткнутого в землю спису.

Словом, всі історичні атрибути козацької вольниці, військової честі і слави. Дивний типаж: і захисник батьківщини, надійна опора державності, у будь-яку хвилину готовий рвонути захищати Родіну, і філософ-мудрець із глибоким мудрим поглядом, і співак-мислитель, кобзар-бандурист. Він ховає ще чимало таємниць. Наприклад, мало що відомо про його магічну силу. Хіба що

існує народна мудрість: "Сидить козак Мамай, у кобзу грає, що замислить, вусі має". Монумент козаку Мамаю - це українська "статуя" волі. Практично весь арсенал штучок, характерний для нашого великого предка має одну головну мету - позбавити рідну землю від ворогів. Пісня, звуки інструмента, трубка, кінь - усі для єдиного: розвіяти злі сили, викурити їх, затоптати.

Дуб на майдані - символ сили народної, котрий несе ще й окультний зміст, є учасником містичного таїнства. Мамай, правдолюбець, захисник принижених, вішав ворогів своїх на цьому дубі. Дерево відігравало роль і жертовний вівтар, і "пугала" для нахаб. Той мамаїв дуб, по легенді, дотепер росте на півдні України. Лихо тільки, ніхто не знає де… Живуть легенди про славного

Козака Мамая. Широко поширені його стародавні зображення, що надихають і сучасних художників. Сидить собі "по-турецьки" вояк, при ньому - шабля, спис, пістоль, у руці - чубук чи чарка, чуб-"оселедець" закручений за вухо, довжелезні вуса на голеному хитруватому обличчі; поруч з ним - кінь Дивний образ! Висновок Українська народна картина “Козак Мамай” третє століття привертає увагу багатьох митців та всіх небайдужих

до української культури та мистецтва. Картина “Козак Мамай” – образне виявлення, ознака стану найвищої гармонії – єднання душі і тіла, соборності духовного та матеріального світу. Картину “Козак Мамай” малювали на стінах, на скринях, кахлях, вуликах, як священний оберіг добробуту та ладу у господарських та духовних справах. Усього у світі таких картин нараховується 106.

Фахівці говорять, що оцінити вартість робіт поки складно, адже їхній писали живописця-самоучки. Раніш у селах у багатьох хатах висіло зображення козака Мамая. Кожен художник малював його по-своєму: то Мамай курить люльку, то грає на музичних інструментах, а на задньому плані обов'язково жанрова сценка з зображенням його подвигу. Для дійсного колекціонера українського живопису мати "козака

Мамая" дуже престижно - колекція стає предметом особливої гордості. Перелік використаної літератури 1. Словник декоративно-ужиткового мистецтва за ред. професора Я.П. Запаска. – Львів. – Афіша. – 2000 рік; 2. Українська культура №6. – 2003 р.; 3. Пиросмани. Избранные произведения. – Москва. – 1986 г.; 4. Образотворче мистецтво. – №1. – 2001 р. 5. Марченко

Т.М. Козаки-мамаї К.: Опішне, 1991 79 с.: ілюстр. [ст 85.12(4УКР) М 30] 6. Марченко Т. Народні картини // Пам'ятки України 1991 № 4 С.14-17. [ст] 7. Народна течія в українському живопису // Жолтовський П. Український живопис XVII-XVIII ст К.: Наук. думка, 1978 С.277-318.: ілюстр. [ст 85.143(4УКР)

М 79] 8. Дослідження місця іконопису, картин світського змісту та народної картини "Козак-бандурист" в загальному розвитку культури України XVII - XVIII ст. 9. Чмир В. Козак Мамай. Чому Мамай? // Наук. світ 1999 № 7 С.10-11. [ст] 10. Шилов Ю. Козак Мамай // Шилов Ю. Пути ариев К 1996 С.262-267. [ст 63.3(4УКР)

Ш 59] 11. Щербаківський Д. Козак Мамай // Нар. мистец 1977 № 1 С.18-22. [ст 85.12(4УКР) Н 30] 12. Козак Мамай. Авт уклад. В.В.Оліфіренко, В.К.Чумаченко. — Київ—Донецьк —Краснодар: Козак Мамай, 1998. —214 с.



Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.

Сейчас смотрят :

Реферат Административный договор
Реферат Планирование товарного обеспечения оптового предприятия
Реферат Акмалова Эльвира Лябибовна Учитель русского языка и литературы Iкатегория, 13р Грамота Министерство образования Пед стаж 31 год лингвимтический анализ на урок
Реферат ПЭВМ характеристика история развития структурная схема
Реферат Модель дослідження стійкості та якості перехідних процесів слідкувальної системи
Реферат Европейский парламент
Реферат История, природные ресурсы и сфера туризма в Нидерландах
Реферат Законодательная власть
Реферат Управление асинхронным двигателем
Реферат Генетический анализ кукурузы
Реферат Все о налогах характеристика, функции, методы, принципы
Реферат Методика обучения решению сюжетных задач в курсе математики 5-6 классов
Реферат Оптимізація хірургічного лікування катаракти й глаукоми методом факоемульсифікації в поєднанні з 2
Реферат Международно-правовое сотрудничество по профилактике наркомании и наркопреступности Уголовно-правовая характеристика
Реферат Реализация системы распространения ключей на основе алгоритма Диффи-Хеллмана длиной 256 бит