Реферат по предмету "Литература"


Руська трійця: Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький



4

Доповідь на тему:

“РУСЬКА ТРІЙЦЯ”

Маркіян ШАШКЕВИЧ, Іван ВАГИЛЕВИЧ, Яків ГОЛОВАЦЬКИЙ.

Підготував

Учень 9 А кл.

Михалець Дмитро

На початку 30-х років XIX ст. центром національного життя та національного руху в Галичині стає Львів. Саме тут виникає напівлегальне демократично-просвітницьке та літературне угруповання “Руська трійця”. Таку назву воно отримало тому, що його засновниками були троє друзів-студентів Львівського університету і водночас вихо-ванців греко-католицької духовної семінарії: М. Шашкевич (1811-1843), І. Вагилевич (1811-1866) та Я. Головацький (1814-1888), які активно виступили на захист рідної української мови (термін “руська” для галичан означав українська).

Перебуваючи під значним впливом ідейних віянь ро-мантизму, національно-визвольних змагань поляків, тво-рів істориків (Д. Бантиша-Каменського), етнографів (М. Максимовича) та літераторів (І. Котляревського) з Над-дніпрянської України, члени “Руської трійці” своє го-ловне завдання вбачали в піднесенні статусу української мови, розширенні сфери ЇЇ вжитку і впливу, прагненні “підняти дух народний, просвітити народ”, максимально сприяти пробудженню його національної свідомості.

Свою діяльність члени гуртка розпочали з вивчення життя, традицій та історії власного народу. Із записни-ками в руках Я. Головацький та І. Вагилевич побували в багатьох містечках та селах Галичини, Буковини та За-карпаття. Наслідком цього своєрідного “ходіння в народ” стали не тільки численні добірки матеріалів з народо-знавства, фольклористики, історії та мовознавства, а й знання реального сучасного становища українського на-роду під іноземним гнітом. Зауважимо, що молоді патрі-оти шукали свій власний шлях допомоги пригніченому народові. Зокрема, під час своїх етнографічних подоро-жей вони контактували з польськими підпільниками, які готували антиурядовий виступ, але “Руська трійця” не пішла за революційними змовниками, зосередивши зусил-ля на культурницько-просвітницькій діяльності.

Першою пробою сил для членів гуртка став рукопис-ний збірник власних поезій та перекладів під назвою “Син Русі” (1833), у якому вже досить чітко пролунали закли-ки до народного єднання та національного пробудження. Наступним кроком “Руської трійці” став підготовлений До Друку збірник “Зоря” (1834), який містив народні піс-ні, оригінальні твори гуртківців, історичні та публіцис-тичні матеріали. Лейтмотивом збірки було засудження іноземного панування, уславлення визвольної боротьби Народу, оспівування козацьких ватажків -- Б. Хмельницького та С. Наливайка. Прозвучав у збірці і заклик до єднання українців Галичини і Наддніпрянщини. Слід заз-начити, що видання цієї книжки було заборонене і віден-ською, І львівською цензурою. Перша намагалася приду-шити молоді паростки українського руху в Галичині, по-боюючись, що він у перспективі може стати проросійським. Друга, відображаючи інтереси консервативних лі-дерів греко-католицької церкви, виступила не стільки про-ти змісту, скільки проти форми: поява книжки українсь-кою мовою посягала б на монополію та авторитет мови церковнословянської.

Для молодих авторів забороненої “Зорі” розпочався період переслідувань, обшуків, доносів, звинувачень у неблагонадійності. Принципове звинувачення було сформу-льоване директором львівської поліції: “Ці безумці хо-чуть воскресити... мертву русинську національність”. Про-те навіть у цих несприятливих умовах члени “Руської трійці” не припинили активної діяльності. Вони, ламаю-чи консервативну традицію, що передбачала виголошен-ня офіційних церковних промов латинською, польською чи німецькою мовами, водночас у трьох церквах Львова прочитали релігійно-моральні проповіді українською мо-вою. “Трійчани” енергійно виступали проти латинізації письменства, всіляко підтримували повернення рідної мо-ви в побут національної інтелігенції. У 1836 р. М. Шашкевич підготував підручник для молодших школярів -“Читанку”, написаний живою розмовною українською мо-вою (термін “читанка” належить самому М. Шашкевичу).

Наприкінці 1836 р. у Будапешті побачила світ “Ру-салка Дністровая”. І хоча ідеї визволення прозвучали в ній із значно меншою силою, ніж у “3орі”, лише 200 примірників цієї збірки потрапили до рук читачів, реш-ту було конфісковано. Що ж злякало офіційну владу цьо-го разу? Це був новаторський твір і за формою, і за зміс-том. Він написаний живою народною мовою, фонетич-ним правописом, “гражданським” шрифтом. Все це виді-ляло збірку з тогочасного літературного потоку, робило її близькою і зрозумілою широким народним верствам. Зміст “Русалки Дністрової” визначають три основні ідеї: визнання єдності українського народу, розділеного кор-донами різних держав, та заклик до ЇЇ поновлення; пози-тивне ставлення до суспільних рухів та уславлення на-родних ватажків -- борців за соціальне та національне визволення; пропаганда ідей власної державності та по-літичної незалежності. Цілком очевидно, що автори збірки певною мірою вийшли за межі культурно-просвітниць-кої діяльності у політичну сферу.

Аналізуючи причини заборони збірки, І. Франко заз-начав: “Русалка Дністровая”, хоч і який незначний її зміст, які неясні думки в ній висказані -- була свого часу явищем наскрізь революційним”. Це був рішучий виступ проти традиційних політичних і соціальних авторитетів.

“Русалка Дністровая” стала підсумком ідейних шу-кань та своєрідним піком діяльності “Руської трійці”. Незабаром це обєднання розпадається. Переслідуваний світською і церковною владою, на 32-му році життя по-мирає М. Шашкевич. У 1848 р. перейшов на пропольські позиції І. Вагилевич, який починає проповідувати ідею польсько-українського союзу під верховенством Польщі. Довше від інших обстоював ідеї “Руської трійці” Я. Головацький. Проте й він під впливом М. Погодіна приєд-нується до москвофілів і 1867 р. емігрує до Росії.

Яскравим та самобутнім явищем була діяльність громадсько-культурного обєднання “Руська трійця”. Члени цієї організації визначили та оприлюднили основне ядро ідей національного відродження, своєю різнобічною діяльністю здійснили перехід від фольклорно-етнографічного етапу національного руху до культурницького, робили перші спроби спрямувати вирішення національних проблем у політичну площину.




Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.

Сейчас смотрят :

Реферат Отношения между мужчиной и женщиной в Японии
Реферат Организация торгово-технологического процесса на предприятии оптовой торговли
Реферат Изменение адаптационного потенциала под действием однократной статической нагрузки у юношей и девушек 20-21 годов
Реферат Охорона праці у галузі
Реферат Algological newsletter (Kiev) №14 january 2002
Реферат Экономическая политика Германии 20-30 гг XX века
Реферат Статистический анализ демографических процессов в Матвеевском районе
Реферат Single Mothers In Todays World Essay Research
Реферат Особенности развития культуры эпохи Средневековья.
Реферат Возделывание различных сортов белокачанной капусты
Реферат Абалешев Александр Васильевич – заместитель министра финансов Ставропольского края
Реферат Малыгин, Степан Гаврилович
Реферат Природа зла в философии
Реферат А был ли в СССР социализм?
Реферат Азотные удобрения: о конкурентоспособности отечественных производителей