Реферат на тему:
Філософія життя та погляди Фрідріха Ніцше
План
3.1 Каста вибраних
Людство, як і всякий інший тваринний вигляд, рясніє невдалими екземплярами; хворими, вироджуваними, кволими, - вдалі випадки є завжди виключенням, і, зважаючи, що людина є ще не сталий тваринний тип, навіть рідким виключенням.
Під рідким виключенням Ніцше розуміє такого типа людини, на основі якої можливе створення касти вибраних. Така каста сама буде джерелом цінностей даного " тварини " типа, і сама буде тим напрямом, по якому треба йти людству.
Саме у надлюдині Ніцше бачить сенс майбутнього, надію і порятунок. У розумінні Ніцше надлюдина є вищою стадією людства, але досягається ця стадія тільки тоді, коли маси принесені в жертву еліті!
Іншими словами існування надлюдини - це експлуатація людини людиною. Ніцше в своїх роботах хоче показати необхідність прагнення до пробудження нового життя, яке визначає і якою очищає кров вибрана меншість. Надлюдина повинна заснувати нові вдачі, вказати підлеглим їх обовязку, сильним їх борг і обєм влади і вести все людство до вищого майбутнього.
Ніцше пише, що він бродить не між людьми, а між їх окремими частками і членами, але немає цілісних людей. " Я броджу між людьми, осколками майбутнього, я споглядаю це майбутнє в моїх баченнях."
Всю глибину нових вдач і нових цінностей, яка повинна встановити каста вибраних можна визначити наступними словами Ніцше - "Вже успадковане відчуття, що він є вища істота з вищими домаганнями, робить його досить холодним і залишає його совість спокійної ; адже навіть всі ми не відчуваємо ніякої несправедливості, коли, наприклад, вбиваємо комара без всяких розкаянь совісті. Окрема людина усувається, в цьому випадку, як неприємна комаха. Він стоїть дуже низько, щоб мати право порушувати важкі відчуття у володаря миру".
"Хай гинуть слабкі і потворні - перша заповідь нашого людинолюбства. Треба ще допомагати їм гинути".
"Що шкідливіше за будь-який порок? - Співчувати слабким і калікам." Чеснота, що вихваляється ним, - це нічим не замаскована сила, дикий запал тварини, якої побоювалося все слабке і хворе, і тому завжди прагнуло ослабити його, змінити або назавжди перемогти. Ніцше віддається у владу цій силі, що захоплює його.
" Я із захопленням спостерігаю за чудесами, що розцвітають під гарячими променями сонця, - говорить Заратустра. - Це тигри, пальми, гримучі змії. . Насправді навіть зло має своє майбутнє, і самий спекотливий південь ще не відкритий людині. . " Коли-небудь на землі зявляться величезні дракони . . Ваша душа така далека від розуміння великого, що Надлюдина з його добротою буде для вас жахливий".
Ніцше направляє Надлюдину туди, де руйнується всяка мораль, де знищується слабкість і співчуття, де людина стала тією, ким він має бути, тим чого хоче його внутрішня природа.
Відкриті Ніцше цінності прославляють саме життя, тіло життя. Для Ніцше ці цінності є становленням самого життя. Боротьба за виживання, прагнення реалізації сили, прагнення до влади, право на позбавлення життя, право на панування - ось ті складові без яких, не можливий нормальний розвиток і прогрес будь-якого тваринного типа.
В результаті своїх пошуків Ніцше приходить до ідеї організації трьох класів даного типа.
Перший - нижчий, складає простий народ з його жалюгідною вірою. Другий - воїнів. Третій - священна каста, що визначає цінності і напрями життю.
Перевага вибраної касти полягає, перш за все, не у фізичній силі, а в душевній, це більш цілісні люди, що на всякому ступені розвитку також означає і більш цілісні звіри.
Ніцше вважає, що простий людина (стадо) не здатна прославити свого типа. Становлення Надлюдини може здійснити тільки аристократичне суспільство, як суспільство, яке вірить в довгі сходи рангів і разноценность людей. Суспільству, якому необхідне для процвітання рабство і жертви. Жертви людей, які самі дійшли до вершини розуміння того, що вони є на цьому світі лише необхідним матеріалом і існують ради відтворення подібного матеріалу. Тут потрібно вдуматися в саму суть справи.
Саме життя є, по суті своєму, привласнення, нанесення шкоди, подолання чужого слабкішого пригноблення, насильницьке навязування власних форм і щонайменше експлуатація. Ніцше говорить про експлуатацію як про основну органічну функцію, що знаходиться у звязку з суттю всього жвавого. Саме вона є тенденцією життя.
Тільки Достоєвський подібно до Ніцше зміг проникнути до самого дна хаосу людської душі. Достоєвський до всіх бісів посилає ілюзію гармонії життя. " Влада дається тільки тому, хто посмів нахилитися і узяти її"! - Заявляє Розкольників. Нахилитися до щось жахливому. Тільки вибрані здатні на таке.
Розкольників не хотів і не міг жити по законах "стада" і бути матеріалом. Він вирішив перевірити себе зможе він чи ні.! Має він влада чи ні! Влада над собою як над виробником матеріалу. Здатний він нахилитися до щось жахливому чи ні!
Ніцшеанська ідея Надлюдини є прагнення до висоти, до висоти, де людина стає вільною. Істину життя Ніцше зрозумів як вираження боротьби за волю до могутності, як творену цінність. Істина підкоряється створенню раси Надлюдини.
3.2 Шлях до світла
У своїй убогості і убогості стоїть перед Ніцше людина, позбавлена всякого відчуття життя, всякої цілісності, який вдає із себе повну суперечність інстинктам. Людина, яка повністю заперечує своє біологічне і фізіологічне становлення. Само по собі це "тварина" достатня не вдало.
"Справа йде про типа: человечество- просто матеріал для досвіду, колосальний надлишок невдалого - поле уламків".
Ніцше стверджує, що тільки після загибелі людини, разом з його гряззю, можливе створення вищого тіла! Ніцше бачить тільки безвихідь в боротьбі з людською гряззю, з його занепадом.
Не у боротьбі з людським розкладанням, а як раз навпаки, йдучи по шляху розкладання, Ніцше знайшов нові джерела сили.
"Стан разложения - ось, що є ідеальною умовою, в якій одиничні особи можуть досягати небувалого ступеня досконалості. Надлюдина і є ця одинична досконала особа, яка зростає на ґрунті людського розкладання як пишна квітка на родючому перегної".
Вище покликання і щастя людини прагнути стати таким перегноєм, щоб зробити можливим поява Надлюдини! У цьому і полягає нова мораль, до якої заповіт людей Ніцше.
Ніцшеанський шлях створення Надлюдини можна порівняти з процесом зародження будь-якого життя, який спочатку встановлений законами створення всього жвавого, тобто можна порівняти з біологічним механізмом первинного етапу зачаття життя.
Сенс такого первинного етапу полягає в тому, що зі всієї багатомільйонної безлічі жвавих " варіантів", здатних дати початок до створення нової досконалішої форми життя, відбувається відбір тільки одного. В результаті, з такого відібраного жвавого варіанту виходить розвиток і створення досконалішої форми життя, а решта всієї багатомільйонної маси життів приноситься в жертву і гине.
Подібний процес жертвопринесення є найприроднішим і необхіднішим так, як для створення щось досконаліше потрібна, в особі цих мільйонів жвавих часток, певна біологічна середа, яка і забезпечує всі необхідні умови для початку зародження. Таке вбивство з боку природи відбувається із завидною постійністю і без жодного розкаяння совісті. Дана середа, після виконання нею своїй функції, просто знищується як непотрібна і даремна. Тобто, можна сказати, що в цьому випадку все підкоряється закону природного відбору, але тільки на примітивному рівні.
За весь період існування людства, розвиток і вдосконалення як "людського", так і тваринного типа відбувався на основі цього біологічного механізму первинного етапу зародження досконалішої форми життя. Проте, подальше такий розвиток вперед досконалішої форми обмежений певними видовими рамками, тому що первинний етап зародження є примітивним рівнем, що забезпечує тільки обмежений розвиток вперед.
Те ж саме можна сказати і по відношенню до всієї природи. " Вся тварина і рослинне царство", помічає Ніцше " не розвивається від нижчого до вищого, але все в нім йде вперед одночасно", але, по незрозумілих причинах, людський тип, не маючи можливості розвиватися вперед, почав розвиватися у висоту, що противоречит природним законам становлення. Це приведе, вважає Ніцше, до неминучої загибелі " всього тіла землі". В результаті цього, Ніцше закликає до необхідності подальшого розвитку вперед, а не у висоту, тобто до розвитку яке визначене законами створення всього жвавого, але Ніцше не має зважаючи на ставати тваринним типом. Він закликає йти далі здолати людину - цей брудний струмок.
" Що таке мавпа для людини? Сміховисько або болісна ганьба! І тим же самим має бути людина для Надлюдини: сміховиськом або болісною ганьбою".
"Людина - це канат, натягнутий між твариною і Сверхчеловеком - канат над безоднею".
Ніцше зве людей до руху вперед по шляху створення "вищої стадії людства". Але як вже мовилося, ця стадія досягається тільки тоді, коли мільйони принесені в жертву вибраним! Тобто, для створення "ідеального" типа необхідний наступний етап. Механізм цього етапу зародження досконалішої форми життя подібний до механізму першого етапу спільного зародження всіх типів життя. Тобто знову необхідна багатомільйонна безліч жвавих "варіантів" . В результаті цього станеться повторне зачаття, але вже зачаття досконалого життя, тобто станеться зародження на найвищому рівні розвитку. Знову необхідна певна середа (людство) для створення умов появи щось " ідеального". І знову ж таки, вся ця середа, яка необхідна була при створенні щось ціле, досконалого має бути ліквідована, принесена в жертву як щось яке виконало свою функцію і є не потрібною.
Аналогічні процеси відбуваються при "розвитку" якої-небудь речі, органу або окремого організму.
З кожним істотним зростанням цілого змінюється і сенс окремих часток. Інколи їх часткове зникнення, їх зменшення в числі ( наприклад, шляхом знищення ) може бути ознакою зростаючої сили і досконалості. Тобто : звиродніння, зникнення сенсу і доцільності, одним словом смерть, відносяться до умов дійсного прогресу, який завжди є у формі волі і шляху до більшої могутності,и завжди проводиться за рахунок багатомільйонних менших сил. Величина прогресу навіть вимірюється кількістю того, чим довелося йому пожертвувати. Людство, пожертвуване у всій своїй масі процвітанню окремого сильнішого виду людини, - це був би прогрес.
" У людині велике те, що он - міст, а не мета; що можна любити в людині так це те, що він є перехід і загибель.
3.3 Вища культура
Як наслідок нової моралі, Ніцше захоплюється надзвичайно високими ідеями . Суть яких в основному зводиться до розділення культури. Одна з основних ідей, яку Ніцше намагається обґрунтувати, є розділення шкіл: професійні для більшості і класичні, по суті своєму вищі, для обмеженого числа, вибраних, де вибрані повинні продовжувати свої заняття до тридцяти років!
«Ціною праці нижчих класів, шляхом, так званої, неоплаченої праці привілейований клас має бути звільнений від боротьби за існування, і тим самим дістати можливість творити, створювати, задовольняти все нові потреби.»
Ніцше не раз переконується, що без ієрархії неможливе існування культури.
« Не всі мають право володіти красою; величезна більшість має бути приречене на приниження, працювати на своїх панів, поважати їх життя. Такий розподіл гарантує суспільству силу і як прямий наслідок цієї сили, дає місце красі, витонченості і грації».
Ніцше також говорить про необхідність « привілейованої» вищої освіти.
«Вища освіта і величезне число - ці два вирази якось не вяжуться між собою. Всяку вищу освіту здобувають тільки люди, складові виключення: для того, щоб мати право на такий високий привілей, потрібно бути самою привілейованою особою. Все велике і все прекрасне не може бути спільним надбанням».
«Великі речі залишаються для великих людей, пропасти - глибоких, ніжності і тремтіння жаху - для чуйних, а загалом все рідке - для рідких».
3.4 Шлях до мороку
Ніцше здригається перед жорстокістю істин, що відкривалися йому. Його охоплює жах побачивши цього світу без божества, але він приклоняється їх похмурою красою.
Ніцше вважає себе за приреченого. Він розуміє, що кожен існуючий вид має свої кордони, яких він не може переступити. Ніцше знає це і пише про це. Про це пише і Бердяєв. «Абсолютно не зрозуміло, як людина може піднестися над низькістю миру, вийти з царства das Man. Для цього в людині має бути вищий початок, що прославляє його над даністю миру.
А ще раніше Достоєвський через розкаяння Раськольникова відмовляється від ухвалення виниклих перед ним істин . Самого Ніцше знаючи, що він говорить не для цих вух не наполягає на ухвалення цього евангелиа зла і вважає за краще відстрочити той скрутний момент, коли пророка проголосить свій закон.
Заратустра з початок повинен закінчити справа служителя правосуддя - уничтожить вся слабка. Ніцше заривається в дійсність до самих її витоків, щоб коли ні будь вийти на поверхню і звільнити її.
"Коли-небудь, в сильніший час, ніж ця гнила сучасність, зявиться людина рятівник . Ця людина майбутнього, яка позбавить нас від колишнього ідеалу, який знов звільнить волю, який поверне землі її мету і людині його надію, цей противник християнства, цей переможець Бога."
Що ж це насправді? Символ або реальна дійсність? Ілюзія або надія?
4.1 Походження оцінок
4.2 Гармонія добра і зла
У своїй новій моралі Ніцше не йде до того, щоб повністю заперечувати категорії добра. Подібно до Достоєвському Ніцше жадає права "Самостійного хотения". Права на свободу. Навіщо? Якщо ставати на шлях переоцінок обовязково ставати злим. Чому не можливо для однієї і тієї ж людини згвалтувати малолітньою племінницю пані Рессліх і всі сили свої покласти на клопіт про дітей Мармеладових? Ніцше постійно задається питанням. Для чого якась межа між добром і злом? Ніцше не закликає відмовитися від всяких моральних категорій. Він тільки відкидає ідеалізацію мякості, яку називають добром і ганьба енергії звану злом. Ніцше говорить про те, що неможливо відокремити добро від зла так, як вони взаємно обуславливают один одного.
Знати, що таке добро, значить, знати для чого чоловік існує. Відокремити хороше від поганого означає тим самим заперечувати життя, біля якого, у всіх її проявах, ми бачимо як її та, так її і ні. Не існує абсолютних норм добра і зла.
Переберіть якості" доброї" людини, чому він нам приємний. Тому що з ним нам не потрібно воювати, тому що він не викликає в нас ні не довіри, ні напруги, ні строгості. Він мякий. Наша слабкість, лінь відчувають себе добре при цьому. Наша безпека, так само забезпечена. Але хіба перешкодить додати при цьому не багато зла, що б хоч трішки відчути свою силу. Якщо вже затверджувати силу, то затверджувати треба цілком. Затверджувати без обмежень.
Яка різниця між жертвою на користь людини і просто звірячим жартом. От чого не убити стареньку, щоб випробувати страшну радість свободи самостійного хотения.
На відміну від Достоєвського, що не приймає ніякої гармонії, Ніцше намагається втиснути в гармонію істини затвердження життя і так, щоб вони могли співіснувати. Він не заперечує повністю співчуття, але заявляє, хай будуть права і біля жорстокості.
У своїх роботах Ніцше пише. "Ми вважаємо, що суворість, насильство, рабство, небезпека на вулиці і в серці, скритність, хитрість спокусника і чортівня всякого роду, що все зле, жахливе, тиранічне, хиже і зміїне в людині, так само сприяють піднесенню типа чоловік, як і його протилежність.
Бердяєв пише: "Трагізм людського життя, перш за все не в конфлікті добра і зла, а в конфлікті позитивних цінностей. В імя свободи людина може пожертвувати любовю, в імя жалості може пожертвувати науковим покликанням і т. д.".
Досліджуйте життя кращих і плодотворнейших людей і народів, і запитаєте себе, чи може дерево, якому призначено гордо проростати у височінь, уникнути поганої погоди і бурь, і чи не належать несприятливі збіги обставин і опору із зовні, всякого роду ненависть ревнощі, самокорисливість, недовіря, суворість пожадливість і насильство до сприяючих обставин, без яких навряд чи можливе велике зростання.
"Співчуття визнав я небезпечнішим, ніж будь-який порок", заявляє "тверда" людина, серце якої готове розірватися від співчуття побачивши жахів життя".
4.3 Зло як краща сила
Вільна людина без етичний, оскільки він хоче у всьому залежати від самого себе, а не від якої-небудь традиції: у всіх первозданних станах людства "зле" збігається з індивідуальним, вільним, довільним, не звичайним, не передбаченим, непіддатливим численню.
Масштаб таких станів завжди залишався в силі; якщо вчинок здійснювався не тому що так веліла традиція, але з інших мотивів ( скажемо в особистих, корисливих цілях), то він називався без етичним і виглядав таким навіть для того, що зробив його, або в основі його лежала зовсім не слухняність перед традицією. Великий творець завжди індивідуальний нікому і нічому не підпорядкований.
"Сучасна людина, - говорит Ніцше, є в біологічному відношенні суперечністю цінностей, він сидить між двома стільцями, він говорить відразу так і ні. Ми якщо нас розглядувати з фізіологічної точки зору, - фальшиві". Означає знову і знову - "людина є щось, що має бути здолане". Що велике в людині, це те, що він міст, а не мета, що можна любити в людині, це те, що він перехід і загибель. Так говорив Заратустра".
Це "подолання людини" повинне відбуватися в імя життя, в імя розвитку здорових інстинктів життя, щоб сама мораль його була торжествуючим проявам цих здорових інстинктів, а така мораль полягає в наступному
"Зле - краща сила людини. Людина повинна стати краще і зліше".
" Все зле обумовлене сильною волею, а так, як все зле здійснюється лише під засобом сили волі, то воно, на нашому талому повітрі, скоро звиродніє в чесноту".
Все те, що називається злом для теперішніх вух різатиме слух, якщо назвати це добром, але нехай ми це назвемо нові злом, злом реальним, злом яким володіє всяка істота, для того, щоб просто виживати і яке представляється як зброя проти вбиваючого добра рабів. Зло як прагнення до життя сильних і добро як прагнення слабких.
! |
Как писать рефераты Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов. |
! | План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом. |
! | Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач. |
! | Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты. |
! | Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ. |
→ | Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре. |