ІСТОРИЧНИЙ ПОРТРЕТ ЕРАЗМА РОТТЕРДАМСЬКОГО
План
Служба у єпископа продовжувалася більше року і склалася зовсім не так, як розраховував Еразм. Подорож до Риму турбувалася, час минав в нескінченних кочуваннях з місця на місце, з однієї єпископської резиденції в іншу, роботи було дуже багато, дозвілля для учених і поетичної праці не залишалося зовсім. Літом 1492 року Еразм прохав єпископа відпустити його до Парижа, вчитися богословю, і у вересні був вже студентом богословського факультету Паризького університету. Тут Еразм вперше безпосередньо стикнувся з традиціями італійського гуманізму і активно спілкувався з гуманістами Парижа. До весни 1499 року залишався він паризьким студентом, існуючи не стільки на мізерну стипендію Генріха Бергенського, скільки приватними уроками. Під опікою у нього були підлітки, яким треба було викласти загальноосвітній курс наук, що іменувався в середні віки «сімю вільними мистецтвами». Головною в цьому курсі була латинь, універсальна мова тодішньої науки і літератури, метою було вивчити хлопчика правильно і витончено виражати свої думки усно і письмово. Щоб учити у згоді з новими поглядами, були потрібні і нові підручники, а їх ще не було. Еразм складав для своїх підопічних власні посібники; друкувати їх він не поспішав, але друзям передавав і пересилав регулярно. Весь цей час він шукав меценатів, які захотіли б обезсмертити своє імя заступництвом майбутньому світилу богословя і словесності. Восени 1498 року такий меценат, нарешті, знайшовся: вуликам Блаунт, четвертий лорд Маунтджой ( 1479-1534).
У травні 1499 року Маунтджой відвіз Еразма до Лондона. Перший візит Еразма до Англії продовжувався порівняно недовго - півроку, але англійські зустрічі виявилися надзвичайно важливими для подальшої долі, перш за все - зустрічі з Томасом Мором і Джоном Колетом. Універсальна мова середньовіччя - латинь - начисто зняв мовні барєри. Томас Мор для Еразма без жодного сумніву став найчудовішим особа серед всіх, кого Еразму удалося дізнатися за своє життя. Багато в чому Еразм і Мор були несхожі і немов би доповнювали один одного, утворюючи удвох дійсно «досконалу людину», «вінець природи». Вони не просто любили один одного, гордилися і захоплювалися друг іншому - вони були необхідні один одному. « Дружні звязки два учених привели до створення спільної праці під назвою «Лукянові дрібниці», що стало неабиякою подією в історії європейської культури». Страта Мору стане для Еразма важкою втратою, він втратить всякий звязок із зовнішнім світом і через деякий час сам зійде у небуття.
Інтерес Еразма до релігії, до її внутрішнього, насамперед, змісту, до книг Священного писання, як до джерела особистого благочестя, виник в шкільних і зміцнився в перші монастирські роки. Потім він відступив на задній план перед гуманістичними інтересами філолога і літератора. Але «Відновлення ним справжніх текстів Нового заповіту і творів «батьків церкви» зробило величезний вплив на наукову критику Біблії, що мало велике значення для відродженого вільнодумства в масштабах всієї Європи». У вченій середі його і відмітили, і оцінили « але важко не погодитися з думкою одного американського дослідника, що до тридцяти років Еразм не створив ще майже нічого, а помри він близько сорока, його навряд чи памятали б сьогодні».
Щоб стати володарем дум передреформації Європи, а потім більше чотирьох століть зберігати репутацію найбільшого або, по малій мірі, зразкового представника ренесансного гуманізму, щоб прийти жвавим в XX століття, він повинен був знову звернутися до богословя, до проблем віри і благочестя. «Можливо, це прозвучить парадоксально, але, не залишився б Еразм в богословї, залишся він перевазі філологом і літератором, не було ні «Похвали дурості», ні інших творів, якими захоплюється сьогоднішній читач, відносячи їх до сфери художньої літератури». Нове звернення до богословя і побудова його на фундаменті твердих і глибоких філологічних пізнань, на вивченні якнайдавніших джерел християнства, свого роду союзу богословя з гуманістичною наукою Ренесансу були спочатку наслідком впливу Колета, Мору і інших англійських гуманістів, яких часто іменують «християнськими гуманістами». У не дуже густі лави «християнських гуманістів» стає тепер і Еразм, щоб з часом зайняти місце в самій голові колони.
У 1514 році Еразм розлучається з Англією. Це рік стає важливим в його житті. Тепер він знаменитий, тепер не він шукає меценатів, а меценати сперечаються із-за нього. Але Еразм їх вибирає собі тепер сам - Іоганн Фробен стає його монопольним видавцем на довгі роки. «Минуло близько двадцяти років. Безвісний паризький студент перетворився на великого, прославленого по всій Європі ученого- богослова і філолога, кращого латиніста свого віку і, як знаємо нині ми, всіх століть Відродження. Він був некоронованим владикою в тій, що не знала державних кордонів республіці учених, володарем розумів всієї освіченої Європи. Королі, князі, єпископи почитали за честь одержати від нього лист і побачити своє імя в присвяченні до нової праці Еразма». У цьому ж році, Еразм одержує лист від настоятеля монастиря Стейн: августинскому канонікові Еразму пропонувалося повернутися, нарешті, в свою обитель після двадцятирічних мандрів. Еразм відмовляється повернутися, посилаючись на свою непридатність до чернечого життя, але перш за все на те, що виконує велике і бажане богові справа відродження богословя. Хоча повернути його силою, як збіглого, монастирські власті, мабуть не могли (Еразм встиг обзавестися охоронними грамотами від папської курії, що дарували йому особливі права і привілеї), відповідь пріору Стейна - важлива віха в біографії Еразма: він безповоротно порвав з минулим, усвідомив своє призначення в житті.
З 1515 -1517 роки робота над працею продовжується. Випущена нова богословська праця: звільнений від помилок грецький текст Нового заповіту з широкими коментарями і латинським переказом; девять томів творів святого Ієроніма; «Виховання християнського государя», присвячуючи його королеві Карлу Іспанському в подяку за посаду королівського радника, яку він отримав в 1515 році. У 1516 році він сприяє виходу в світ книги Томаса Мора « Про якнайкращий пристрій держави і про невідомий острів Утопія » . У ці роки все, що коли-небудь вийшло з-під пера Еразма, придбало і цінність і інтерес. Багато його рукописів, розсіяних по різних містах Європи, стали предметом уваги друкарів і виходили в світ без відома, а нерідко і до чималого обурення автора.
У 1517-1521 роках Еразм жив переважно в Лувені. Перші два з них можна вважати за апогей Еразмової слави. Він найяскравіша зірка і світської науки, і богословя. Йому немає спокою від відвідувачів. Він завалений листами і підношеннями. Але 31 жовтня 1517 року виступив зі своїми 95 тезами проти індульгенцій Мартін Лютер. Зачалася Реформація.
Спочатку Еразм підтримує Лютера повністю (втім, лише приватно, не публічно), потім зі все більшою настороженістю придивляється до його дій і прислухається до висловів. Він бачить, що Лютер непримиренний і нетерпимий точно так, як і його противники, а боротьба лютеран з папським Римом направлена не до оновлення Церкви, а до її розколу. У справедливості боротьби Еразм не сумнівається, але мета жахає його. Консервативні богослови миттю відчули внутрішній звязок між «новим богословям» Еразма і «Лютерової єрессю». У поправках до тексту і традиційного тлумачення священних книг, в прагненні повернутися назад, до джерел християнства, до ідей і правил древньої церкви, вони побачили посягання на католицьку віру в цілому - і були, по-своєму, мають рацію. Військові дії відкрили лувенці. Серед новоявлених опонентів були і добрі знайомці Еразма, люди, яких він поважав і цінував. Тим більше незясовною і несподіваною виявилася для нього ця раптова ворожнеча. Він відбивався щодуху, писав одну «апологію» за іншою, волав до захисту тата і імператора. До богословів приєдналися жебраки, ченці-проповідники (домініканці і кармеліти). Еразма публічно поносили в церквах. Його оголошують ересиархом - передвісником і прямим посібником Лютера. Тепер мета цькування одна - змусити князя учених і богословів виступити проти Лютера і, тим самим, роздавити Лютера вагою Еразмова авторитету. І католики, і лютерани чекали від Еразма рішучого і вирішального виступу, а він все мовчав, або висловлювався якомога більш невизначено. Від старих своїх позицій він не відрікався (і католицькі фанатики кричали, що це він повинний у все що відбувається), але і згоди з Лютером не декларував (і лютерани таврували його зрадником). Положення Еразма стає все більш важким і двозначним. Він віддає перевагу втечі, і в кінці 1521 року переселяється до Базеля.
Тут, укритий від нестямної лайки ворогів, він холоднокровно і тверезо визначив свою позицію в боротьбі, якою поклав початок виступ Лютера. На перших порах він співчував Лютеру цілком і, хоча від публічної підтримки ухилявся, вважаючи, що це лише загострить розбрат, приватно всіляко його виправдовував. Потім, ще в Лувені, він намагався примирити що ворогують, закликав обидві сторони до взаємної стриманості, одночасно переконувавшись все ясніше, що шлях Лютера - не його шлях, що якщо вони і були союзниками, то лише тимчасовими. І вже в Базелі, не під чужим тиском, а по власному почину, по внутрішній потребі, він розмежувався з Лютером до кінця («Про свободу волі», 1524). Але це не змусило його приєднатися до табору обскурантів і завзятих папістів. Свої переконання він зберіг не зворушеними і продовжував висловлювати їх до кінця життя, підставляючи себе під вогонь обох таборів.
Період Базеля тривав до 1529 року, коли прихильники реформи узяли верх в Базелі. І знову, як колись в Лувені, Еразм вимушений бігти, тільки цього разу він рятує свою незалежність від реформаторів, що перемогли, які, серед іншого, поспішили оголосити присутність на своїх недільних богослужіннях обовязковим.
1529 - 1535 року він жив у Фрейбурзі. Політичні події майже не хвилюють його більше - роки і хвороби беруть своє. Але ні старість, ні недуги, не владні над невичерпною працездатністю цієї людини - одна книга слідує за іншою: «Про раннє і гідне виховання дітей» (1529) « Пояснення псалма XXII», «Міркування щодо війни з турками», «Про пристойність дитячих вдач» (1530), «Тлумачення Символу віри», «Про згоду в Церкві» (1533), «Про приготування до смерті» (1534) « Еклезіаст, або Євангельський проповідник» (1535), І це - не рахуючи нових видань античних авторів і батьків церкви, переказів « апологий», збірок своїх листів, доповнень до « Розмовам».
У червні 1535 року Еразм приїхав до Базеля, щоб особисто спостерігати за друкуванням « Євангельського проповідника», якого він писав багато років і сам оцінював дуже високо. Звістка про страту Томаса Мора до крайності важко, він дійсно відчув, що життя кінчене. Він помер в ніч на 12 липня 1536 року в будинку Ієроніма Фробена, сина і спадкоємця Іоанна Фробена. 18 липня він був зі всіма можливими почестями похоронений в кафедральному соборі Базеля.
Еразм Роттердамський - одна з найосвіченіших людей і видатний діяч гуманістичної культури, творець нової гуманістичної системи світогляду і визнаний володар дум передреформації Європи по праву називається «Іоаном Передвісником Реформації. Він прокладав їй дорогу і критикою чернецтва, і своєю концепцією світського благочестя і світського богословя, і постійним зіставленням старовині і сучасності, і виданнями Нового заповіту і Батьків Церкви. Еразм зніс яйце, Лютер його висидів». Було б наївно приписувати найважливіші історичні події діяльності окремих людей, але все таки ті або інші віхи історії не випадково асоціюються в свідомості і памяті з певними іменами, символами цих подій, що стають як би. «Вплив Еразма на передову суспільну думку XVI - XVII ст. було величезне. До розвороту подій Реформації, коли його слава пішла на спад, сучасники бачили в нім безперечного главу міжнародної «республіки учених» і навіть Лютер визнавав Еразма «найкрасномовнішимі».
1. Эразм Роттердамский. Адагии /Пер. с лат. Маркиш С.П. // Маркиш С. П. Знакомство с Эразмом из Роттердама.-М.: Мысль,1971.223 с.
2. Эразм Роттердамский. Воспитание христианского государя / Пер. с лат. Маркиш С.П.//Маркиш С. П. Знакомство с Эразмом из Роттердама. Указ. изд.
3. Эразм Роттердамский. Декламация о достойном воспитании детей для добродетели и наук, и при этом с самого рождения. (О достойном воспитании детей с первых лет жизни)/ Пер. с лат. Володарский В.М.// Идеи эстетического воспитания. - М.:1973. Т.1.
4. Эразм Роттердамский. Жалоба мира, отовсюду изгнанного и поверженого / Пер. с лат. Бакина В.Д.// Чиколини Л.С. Эразм Роттердамский и его время. М.:Наука,1989.С.248 -273.
! |
Как писать рефераты Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов. |
! | План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом. |
! | Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач. |
! | Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты. |
! | Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ. |
→ | Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре. |