Міністерствоосвіти України
КіровоградськийДержавний Технічний Університет
Факультетавтоматики, енергетики та програмування
Курсоваробота
натему:“ScreenSaver”
Зміст
Завдання на курсову роботу
Вступ
1. Призначення та областьвикористання програми
2. Технічні характеристики
2.1 Постановка задачі на розробкупрограми
2.2 Опис алгоритму та функціонуванняпрограми
2.3 Опис язика програмування
2.4 Опис складу технічних іпрограмних засобів
3. Текст програми
Висновок
Перелік літератури
Завдання на курсову роботу
На мовіпрограмування ASM 86 розробити резидентну програму на тему ”Screen saver”(зберігач екрану), яка гасить екран у разі тривалої перерви в роботі зкомп’ютером. Текстову документацію до програми оформити у вигляді пояснювальноїзаписки за вимогами ДГСТ 2.105–79, ДГСТ 2.106–68, ДГСТ 2.104–68 та ДГСТ7.32–81.
Вступ
Курсова робота здисципліни “Програмування на ASM 86” на тему “Screen saver” складається зпрограмної частини (файл ssaver.com) та документації (пояснювальназаписка).
1.Призначення та область використання програми
Файл ssaver.comє резидентною програмою, яка має призначення гасити екран при тривалій перервів роботі з комп’ютером. Якщо на протязі хвилини на клавіатурі не була натисненажодна клавіша, то екран погасне. Для того, щоб відновити зображення достатньопросто натиснути на будь-яку клавішу.
Ця програма єдуже корисною, бо оберігає екран від передчасної втрати чіткості такольоровості зображення, та має широку область застосування, особливо наперсональних ЕОМ.
2.Технічні характеристики
2.1Постановка задачі на розробку програми
На мовіпрограмування ASM 86 розробити резидентну програму, яка здійснює гасіння екранучерез заданий проміжок часу, якщо жодна клавіша не була натиснена.
2.2Опис алгоритму та функціонування програми
Процедура OLD_09Hотримує вектор переривання 09H, зберігає його в змінній OLD_KB та встановлюєновий обробник переривання – NEW_09H.
Процедура обробкипереривання NEW_09H викликається по натисканню будь-якої клавіші. Так як в процесі їївиконання використовуються регістри, на самому початку процедури усі регістризберігаються в стек. Потім обнуляється лічильник часу COUNTER. Після цьогоперевіряється чи був погашен екран. Це робиться шляхом перевірки змінної MODE.Якщо MODE=1 (екран погашен), то здійснюється перехід на мітку SS_OFF, де вмістмасиву VIDEO0 – збережена раніше відео пам’ять – заноситься назад в відеопам’ять, режим екрану MODE встановлюється в 0 (екран не погашен), і обробникзакінчує свою роботу, розблокувавши перед цим контролер переривань та контролерклавіатури, а також відновивши значення всіх регістрів з стеку.
Якщо ж MODE=0(екран не погешен), то з стеку відновлюються значення усіх регістрів такерування передається старому обробнику переривання.
Процедура OLD_1CHпрацює аналогічно процедурі OLD_09H. Вона також отримує вектор переривання 1CH,записує його в змінну OLD_TIMER та встановлює новий обробник переривання –NEW_1CH.
Процедура обробкипереривання NEW_1CH викликається приблизно 18.2 рази в секунду. Аналогічнопроцедурі NEW_09H, NEW_1CH також змінює значення регістрів, і для коректноїроботи їх потрібно зберегти в стек, що й робиться на самому початку процедури.Далі перевіряється змінна MODE, щоб запобігти багаторазовому гасінню екрану.Якщо MODE=1 (екран був погашен), то здійснюється перехід на мітку EXIT, девідновлюються з стеку значення регістрів та керування передається старомуобробнику переривання.
Якщо MODE=0(екран не погашен), то перевіряється чи досяг лічильник часу COUNTERнеобхідного значення. Якщо не досяг, то значення COUNTER просто збільшується наодиницю і, відновивши з стеку значення усіх регістрів, керування передаєтьсястарому обробнику. Якщо ж лічильник COUNTER досяг заданого значення, тоздійснюється перехід на мітку SS_ON, де вміст відео пам’яті зберігається вмасив VIDEO0, а в відео пам’ять переписуються нулі із масиву VIDEO1. Післяцього змінна MODE встановлюється в 1 (екран погашен), з стеку відновлюютьсязначення регістрів та керування передається старому обробнику переривання.
2.3Опис язика програмування
ASM 86 являє собою мову програмування низького рівня.Основною різницею язика Assembler від язиків високого рівнятаких як C, Pascal та інші, є те, що оператори язиків високого рівня звичайнопереводяться в цілі набори машинних кодів, а команди язика Assemblerбезпосередньо в машинний код. Язик Assembler має багато достоїнств і одним зних є те, що на Assemblerі можна на пряму користуватися командами процесора.
Мова ASM 86 дозволяє оперувати такими символами:
– латинськілітери: 26 заглавних та 26 строкових літер;
– цифри:від 0 до 9;
– знакиарифметичних операцій:
1. + (додавання)
2. - (віднімання)
3. *(множення)
4. / (ділення)
5. =(еквівалентно);
- командипересилки даних, (MOV, LEA, XCHG, PUSH, POP),
- командиарифметичних операцій, (ADD, ADC, SUB, SBB, MUL, IMUL, DIV, IDIV),
- командилогічних операцій, (NOT, AND,OR, XOR),
- командипередачі керування, (JMP, JA, JNA, JB, JNB, JE, JNE, JZ, JNZ, JC, JNC, INT, IRET, CALL, RET)
- спеціальнікоманди, (OFFSET – зміщення, MODEL – модель пам’яті, CMP – порівняння).
Також ASM 86 дозволяєоперувати з регістрами мікропроцесору (AX, BX, CX, DX, DI, SI, CS, DS, ES, SS,BP, SP), з пам’яттю та відео пам’яттю.
2.4Опис складу технічних і програмних засобів
Гарантуєтьсякоректна робота програми при наявності слідуючого складу технічних та програмних засобів:
–мікропроцесор… Intel 80286 абовище;
– об’ємоперативної пам’яті… 640kb та більше;
– об’ємвінчестера… 40Mb або більше;
– операційнасистема… MS DOS.
Програмаскладається з одного виконавчого файлу ssaver.com. Для того, щобзапустити програму на виконання необхідно просто набрати її ім’я в командномурядку DOS, вказавши перед ним шлях до файлу.
Наприклад C:\ssaver\ssaver.com
Висновок
Завдяки виконанійроботі, був детально розглянуто та реалізовано алгоритм роботи резистентноїпрограми, керування процесом обробки даних отриманих від портів на якихзнаходиться пристрій виводу на екран. Була створена програма, яка гасить екран,якщо не була натиснена жодна клавіша.
Переліклітератури
1. Том Сван“Освоение Turbo Assembler” (Второе издание) Диалектика 1996г.
2. Д. Бредли “Программированиена языке Ассемблер для IBM PC”
3. П. Нортон “Программноаппаратная организация компьютера IBM PC”
4. Ю.С. Лукача“Программно — технические средства персональных ЭВМ семейства IBM PC”.
5. В.Н. Пильщиков“Программирование на языке ассемблер”-“Диалог-Мифи” Москва 1997.
Текстпрограми
.MODEL TINY
.CODE
ORG 100H
START:
JMP INIT
OLD_KB DW 0,0
OLD_TIMER DW0,0MODE DB 0
COUNTER DB 0
VIDEO0 DB 4000DUP (?)
VIDEO1 DB 4000DUP (0)
OLD_09H PROC
MOV AH,35H
MOV AL,09H
INT 21H
MOVCS:OLD_KB,BX
MOVCS:OLD_KB+2,ES
MOV AH,25H
MOV AL,09H
LEA DX,NEW_09H
INT 21H
RET
OLD_09H ENDP
NEW_09H PROC
PUSH AX
PUSH BX
PUSH CX
PUSH DX
PUSH DI
PUSH SI
PUSH DS
PUSH ES
MOVCS:COUNTER,0
CMP CS:MODE,1
JE SS_OFF
POP ES
POP DS
POP SI
POP DI
POP DX
POP CX
POP BX
POP AX
JMP DWORD PTRCS:OLD_KB
SS_OFF:
MOV AX,0B800H
MOV ES,AX
MOV DI,0
PUSH CS
POP DS
MOV SI,OFFSETVIDEO0
MOV CX,4000
CLD
REP MOVSB
MOV CS:MODE,0
MOV AL,20H
OUT 20H,AL
IN AL,61H
MOV AH,AL
OR AL,128
OUT 61H,AL
MOV AL,AH
OUT 61H,AL
POP ES
POP DS
POP SI
POP DI
POP DX
POP CX
POP BX
POP AX
IRET
NEW_09H ENDP
OLD_1CH PROC
MOV AH,35H
MOV AL,1CH
INT 21H
MOVCS:OLD_TIMER,BX
MOVCS:OLD_TIMER+2,ES
MOV AH,25H
MOV AL,1CH
LEA DX,NEW_1CH
RET
OLD_1CH ENDP
NEW_1CH PROC
PUSH AX
PUSH BX
PUSH CX
PUSH DX
PUSH DI
PUSH SI
PUSH DS
PUSH ES
CMP CS:MODE,1
JE EXIT
CMPCS:COUNTER,0444H
JE SS_ON
INC CS:COUNTER
EXIT:
POP ES
POP DS
POP SI
POP DI
POP DX
POP CX
POP BX
POP AX
JMP DWORD PTRCS:OLD_TIMER
SS_ON:
PUSH CS
POP ES
MOV DI,OFFSETVIDEO0
MOV AX,0B800H
MOV DS,AX
MOV SI,0
MOV CX,4000
REP MOVSB
MOV AX,0B800H
MOV ES,AX
MOV DI,0
PUSH CS
POP DSMOV SI,OFFSETVIDEO1
MOV CX,4000
CLD
REP MOVSB
MOV CS:MODE,1
JMP EXIT
NEW_1CH ENDP
INIT:
MAIN PROC
CALL OLD_09H
CALL OLD_1CH
LEA DX,INIT
INT 27H
MAIN ENDP
END START