Реферат по предмету "Религия и мифология"


Аналіз сучасних релігійних течій в світовій і національній практиці

Аналізсучасних релігійних течій в світовій і національній практиці
 

План
1. Особливостінетрадиційних культів
2. Неохристиянськіоб'єднання
3. Велике Біле Братство
Список використаноїлітератури 
1. Особливості нетрадиційнихкультів
Нетрадиційнікульти формуються як різновид харизматичних культів. Приведемо їх основні особливості.
1.     Очолює харизматичний лідер, якийзапевняє, що він володіє новим унікальним «одкровенням» щодо Бога іреальності.
2.     Лідер створює особливу«сім'ю», або комуну, в якій його називають «отцем».
3.     Лідер встановлює обов'язкові для всіхправила поведінки, але сам не обов'язково слід їм.
4.     Група дотримуєтьсякатастрофічно-апокаліптичного погляду на світ. Члени організації частовідмовляються від всього майна, міняють місце проживання.
5.     Використовується певна техніка контролюза поведінкою обернених, що зазвичай передбачає ізоляцію від зовнішнього світу.
6.     У нових організаціях домінує колективнийкульт, використовуються «техніка» психологічного маніпулювання,психотерапія, особлива увага приділяється новонаверненою, їх адаптації догрупи.
Дослідникинетрадиційних культів виділяють такі їх різновиду:
1.        Неохрістианські об'єднання — Церкваоб'єднання, Діти Бога, Церква тіла Христа і ін. Для цих віросповіданьхарактерне прагнення об'єднати християнське віровчення з елементами східнихрелігій, наукоподібна фразеологія у викладі віровчення, яскраво виражені мотивишвидкого кінця світу і месіанізм, наділ керівника статусом посланця Бога,«живого Бога», що повідомляє людям нове одкровення і вищі етичнірозпорядження.
2.        Саєнтологічні (від англ. science — наука),або наукоподібні, напрями. Класичний представник — Церква саєнтології Р.Хаббарда. У цих напрямах отримують містичне трактування різні недослідженіявища природи і психіки людини.
3.        Культи неореалістів — СуспільствоСвідомості Крішни, Тихоокеанський вузол — буддійський центр, МісіяБожественного світла, Махарай Джі і ін. Спільною межею всіх цих неоорієнталістських(східних) культів є агресивна антиінтеллектуалістська спрямованість, а такожспособи психофізичної дії на людину. Вони називаються неоорієнталістськимитому, що запозичені зі сходу: це західні версії учень індуїстів і буддійських.
4.        Сатанинські групи — церква Сатани —проголошують себе свідомими носіями зла і антиподами християнства.
Діленнянетрадиційних культів на ці чотири групи умовно, оскільки в змістовній частцівіровчень і культової діяльності між ними немає жорстких кордонів. Неохристиянськівіросповідання запозичують багато елементів східних учень і культової практики,при обгрунтуванні віровчення широко використовується наукоподібна фразеологія.У свою чергу, орієнталістські культи намагаються знайти опору в християнськійсвідомості, використовувати знайомі для європейців і американців християнськіобрази і поняття.2.Неохристиянські об'єднання
Середнеохристиянських об'єднань найбільшого поширення набула Церква об'єднання, абоАсоціація Святого Духу за об'єднання світового християнства, заснована в 1954г.у Південній Кореї преподобним Сан Мун Муном. В даний час ця цілісна міжнароднаорганізація має мільйони послідовників в більш ніж 150 країнах світу. Керівнийорган Церкви — Усесвітній Місіонерський Центр — знаходиться в Нью-Йорку.Президентом центру є преподобний Кван. Засновник церкви Мун народився в 1920 р.Своє покликання він відчув в 16 років, коли в стані глибокого молитовногозанурення пережив, за його твердженням, сходження на нього Божественногоодкровення. В результаті дев'ятирічної духовної роботи він сформулювавосновоположні істини віри, викладені ним в праці «Божественний Принцип».Згідно ученню Муна, існує єдиний Бог, отець всіх націй, що сповіщає про себе віудаїзмі, християнстві, ісламі, буддизмі і інших релігіях миру. Тепер наставчас усвідомити «живого Бога» поза кордонами традиційних релігій.Людська історія складається з трьох періодів: «століття СтарогоЗавіту», «вік Нового Заповіту», «вік ЗавершеногоЗаповіту». Кожному віку Бог повідомляє "істину" в певному об'єміз урахуванням духовного рівня людей за допомогою месій і пророків. Перший і другийперіоди отримали свою "істину" в Біблії. У 1960 р. зачався останнійперіод — «століття Завершеного Заповіту». Месією третього періоду Муноголосив себе, а своя праця «Божественний Принцип» — істотнимдоповненням одкровення. Мун вважає, що Христос, створюючи церкву, бачив в нійне якусь організацію, а підставу Царства Божія на землі. Мета Церкви об'єднанняполягає в побудові цього царства. Оскільки основними перешкодами для йогостворення є, з погляду Муна, расизм, війни, бідність і інші соціальні пороки,остільки в Церкві очолююче значення надається не індивідуальному етичномувдосконаленню, а соціальній дії. Церква веде активну підприємницьку діяльність.Вона володіє корпораціями в харчовій промисловості, рибальстві, виробництвікомп'ютерів, медичної техніки. Преподобний Мун бачить в промисловостіфундамент, на якому буде побудовано «Царство Божіє». Церкваоб'єднання функціонує у всьому світі як «сім'я». У ній відсутніформальні канони і обряди. Головне, по ученню Муна, це складові її люди, щопіклуються про інших людей. Члени Церкви жертвують релігійній общині гроша,майно. Головна мета члена Церкви — знайти «нове народження» і взятиактивну участь в будівництві царства Божія. Церква об'єднання — розвиненаорганізація, здатна змагатися з так званими традиційними релігіями. Але вирославона з маленької общини — харизматичного культу, минувши всі стадії інституціоналізаціїі оцерковлювання. Основні принципи створення нетрадиційних віросповідань буливикористані на початковій стадії формування Церкви об'єднання.
Віровчення,культ і організація Міжнародного Суспільства Свідомості Крішни
Найбільшвеликим з сучасних неоорієнталістських віросповідань є Міжнародне СуспільствоСвідомості Крішни (MOCK) — релігійна організація вайшнавов. У 1966 р. цюорганізацію заснував в США індійський проповідник Абхай Ширан Де (1896-1977),що отримав ритуальне ім'я Його Божественна Милість Бхактіведанта СваміПрабхунда. Завдяки активній місіонерській діяльності засновника MOCK і йогопослідовників це релігійне віровчення широко розповсюдилося по всьому світу.Прихильників цієї релігії в світі — близько 700 тис. Готуються кадрисвященнослужителів, видається журнал «На шляху до Бога».
Ученнякришнаїтів генетично пов'язане з індуїзмом. Кришнаїти представляють своєвіровчення і культ як органічне продовження, сучасну інтерпретацію древньогоучення вед. Основна праця, в якому Свамі Прабхунда виклав своє учення,називається «Бхагавад-гита, як вона є». Таким чином, кришнаїти хочутьпідкреслити, що їх релігія не є якоюсь новою освітою. Вона має якнайдавнішекоріння і базується на «учнівській спадкоємності», ланцюг якої виникна зорі творіння, коли Крішна — верховна особа Бога, вклав знання вед в серцеБрахми, першої створеної жвавої істоти у Всесвіті. Брахма передав його своємусинові і учневі Нерьяде, який згодом став духовним вчителем Шріли Вьясадеви,укладача Вед. У XX ст цей ланцюжок дійшов до Бхактіведанти Свамі Прабхунди,який зумів викласти це учення на зрозумілому для людини нашого часу мові — мовілюдей, вихованих в традиціях європейської культури.
Віровченнякришнаїзма, або релігія вайшнавов (відданих Богові), засноване на принципімонотеїзму. Згідно цьому віровченню, існує єдиний абсолютний Бог — Крішна, якийвиступає в трьох своїх проявах: Бхагаваки, Брахмана і Паратама. Бхагавак — цепрояв Бога як Верховній особі, що володіє незбагненними якостями, всімбагатством, могутністю, красою. Брахман — це позаособистісна сторона: всепроникнаабсолютна істина, незбагненна, нескінченна сила, випромінюваннятрансцендентального тіла Особи Бога. У Паратаме виражається Верховна Душа, яказнаходиться в серці кожної жвавої істоти разом з індивідуальною душею, —дживой. Бог вічний і володіє нескінченною різноманітністю енергій. Увідповідності co безліччю дій у Бога безліч імен, але головне з них — Крішна(Всепрівлекающий). Решта Богів мислиться як аватары (втілення) Крішни. Укришнаизме такий аваторой є і Ісус Хрістос. Крішнаїзм, як і багато іншихвіросповідань, що виникли в XX ст, прагне стати релігією об'єднання. Тому вінвключає в свій пантеон всіх Богів традиційних релігій.
Кришнаїтивелике значення надають вченню про подвійну природу миру. Людина також єістота, що складається з двох зачав: духовного і матеріального. Духовнийпочаток є основою людини — це те, що живе вічно, тіло лише оболонка душі, ідуша постійно міняє цю оболонку. Слідуючи традиціям релігії вед, кришнаїтистверджують, що душа здатна перевтілюватися в 8 млн. 400 тис. форм життя. Ціперевтілення відбуваються за законом Карми і можуть продовжуватися нескінченно.Проте, коли душа придбала людську зовнішність, у неї з'являється можливістьперервати цей ланцюг перероджень, розвинути свою початкову духовну свідомість іусвідомити себе невід'ємною часткою з Крішной.
Звільнитисявід матеріального світу, розвинути в собі свідомість Крішни може кожна людина.Для цього він повинен присвятити себе відданому любовному служінню Богові. Нацьому блуканні базується бхакта-йога, яка складається з дев'яти видівдіяльності.
Бхакта-йогає основою культової діяльності кришнаїтів. На думку кришнаїтів, мета їхкультової діяльності полягає в тому, щоб повністю зануритися в духовнусвідомість, відновивши свої взаємини з Богом, і розвинути в собі любов донього, спочатку властиву кожній жвавій істоті. Один з найважливіших принципів,на якому базується культова практика кришнаїтів, полягає в самообмеженнілюдини. Кришнаїт — «відданий» — повинен прагнути звести до мінімумупотреби тіла, щоб підняти свою свідомість на вищий рівень і зберегти час длядуховної діяльності. Самообмеження включає відмову від мирського життя і всіхблаг, які вона надає. Ідеальною формою такої відмови є перш за все відмова відмайна, пожертвування засобів на користь MOCK і переходу в храм на положенняченця або черниці. Ті, хто не переходить на чернечий спосіб життя, можутьпродовжувати свою діяльність в світі, заробляючи собі на життя і вносячипожертвування до храмів. Велике значення в кришнаїзмі надається харчовимобмеженням. «Відданим» забороняється є м'ясо, рибу, яйця. Кришнаїтипропагують вегетаріанську їжу. Разом з тим вони забороняють застосовуватиодурманюючі і збуджуючі засоби, у тому числі кава, чай, тютюн, засуджуютьнедозволені статеві стосунки, тобто не призначені для зачаття дітей.
Укультовій практиці кришнаїтів велике місце відводиться обмиванню. На їх думкуохайність — одна з важливих якостей «відданого». Обмиваннярекомендується здійснювати два-три рази на день. Зробивши обмивання,«відданий» наносить на тіло тилак глину з берегів Ямуни — одної зісвященних річок Індії. Тілак наносять на лоб і дванадцять інших місць на тілі,при цьому кожного разу вимовляють одне з імен Вішну. Ці знаки, згідно кришнаїзму,захищають тіло і указують на те, що людина, носячий тилак, віддана ВерховнійОсобі Бога, Нуш Крішни.
Великезначення в культовій практиці кришнаїтів мають ритуальні богослужіння в храмі,які здійснюються щодня: починаються зі світанку — в 4 ранки — і закінчуються в21 годині
Особливезначення в культовій практиці мають медитації, під час яких чоловік повністювідмовляється від цього світу і концентрується на любові до Бога. Винятковароль під час медитації відводиться мантре (очищенню розуму): «Харі Крішна,Крішна Харе, Харі, Харі Рама, Харі Рама, Рама, Рама Харі, Харі». З поглядукришнаїтів, мантра — це оспівування святих імен Бога. Протягом дня кришнаїтиповинні вимовити мантру 1728 разів. Як затверджують вчителі кришнаїзма — гуру,повторювати мантру необхідно для того, щоб повністю сконцентрувати свідомістьна Бозі, прийти в молитовний стан і медитувати під звуки Його святого імені.Медитації можуть бути як індивідуальними, так і колективними. Індивідуальні медитації(джана) здійснюються на чотках, колективні — під час служби в храмі. Цей видмедитації називається киртана. Кришнаїти надають релігійне значення всім видамжиттєдіяльності своїх послідовників — «відданих». Тому культовоюдіяльністю є і прибирання храму, і переклад рідною мовою учення СваміПрабхунди, і добродійністю. За кожним «відданим» закріплені певніобов'язки, і виконання їх представляється як здійснення релігійного боргу,форма прояву любові до Крішне і служіння йому. Найбільш же важливою визнаєтьсямісіонерська діяльність, проповідь і пропаганда учення, включаючи іперекладацьку видавничу діяльність.
МіжнароднеСуспільство Свідомості Крішни є релігійною організацією типа деномінації.Основними вічками релігійного життя є храми. При храмах, як правило, створюютьпроповідницькі (місіонерські) центри — гуркули, де здобувають систематичнурелігійну освіту і виховання що прийшли в общину «віддані». Минувшинавчання, вони присвячуються у вайшнави. Всі храми в адміністративномувідношенні самостійні. Разом з тим є три рівні взаємодії і координації їх діяльності.На нижчому рівні координація здійснюється через реєстраційні ради, щоскладаються з представників храмів регіону, на національному — через радупрезидентів найбільш крупних храмів країни. Світовий центр МіжнародногоСуспільства Свідомості Крішни знаходиться в Індії — в Західній Бенгалії, містіМаяпур.3.Велике Біле Братство
Цярелігійна організація сформувалася в 1990 р. в Києві як незалежне суспільствоПрисвячених, таких, що входять в міжнародний інститут душі «Атма». Їїзасновниками були Іоан Свамі (він же тоді і патріарх) і Марія Деві, які неначеприйшли в цей світ з місією Ісуса Хріста, щоб передати людству останню заповідьБожу і прийняти мученицьку смерть за гріхи людей. Вони входили в Трійцю, яканазивається ЮСМАЛОС. (Іоан Свамі — Іоан Крестітель — ЮС, Марія Деві —Богородиця — МА і Логос, або Ісус Хрістос — ЛОС). Над трійцею, як і над всімсвітом, коштує Верховна Божественна Особа. З часом оповістило, що Ісус Хрістосненаче вселився в Марію Деві.
Творціцього об'єднання — зараз добре відомі люди. Іоан Свамі — Ю. Крівоногов —колишній кібернетик, кандидат наук. Спочатку він спрацьовував з кришнаїтами,потім порвав з ними і створив інститут душі «Атма» і нову релігію. Марія Деві —М. Цвигун, за фахом лікарка-терапевт, була кореспонденткою газети «Атма», анадалі, кинувши сім'ю і малолітнього сина, стала дружиною Крівоногова. Уминулих життях Іоан Свамі і Марія Деві неначе були Адамом і Євою, Крішной іРама, Діонісом і Персефоною, Богоматір і Хрестителем, Києм і Лебедем, Ромео іДжульєтою.
Надумку засновників цього напряму, ЮСМАЛОС уповноважена самим богом, і лише вонаможе диктувати релігійні закони.
Напочатку 90-х років організації Великого Білого Братства існували в Одесі,Дніпропетровську, Києві. У найбільшій з них — київською — налічувалося декількасотень членів. Більшість з них були ще молодими людьми або підлітками знесформованою психікою, легко піддавалися навіюванню і тому готові буливиконати будь-які накази Крівоногова, який заявляв, що той, хто загине за МаріюДеві, потрапить в «золоте століття».
Впродовж1992—1993 рр. братерство готувалося до «другого пришестя Христа», коли Христосповинен був побувати в Києві — «Новому Єрусалимі». Поява Ісуса Хріста повиннабула, неначе, статися під час однієї з проповідей Білого Братерства, яке збиралосяпоказати його людству і не дати розіпнути другий раз. Потім повинен настати СудБожий, на якому суддею буде Ісус Хрістос, а по праву і ліву руки від ньогосидітимуть Іоан Свамі і Марія Деві. Саме після цього суду і зачнеться «золотестоліття». З часом в ролі Ісуса Хріста повинна була виступати М.Цвигун.
Дляпідготовки членів об'єднання до пришестя і з метою контролю над нимивідкриваються таємні трущоби, в яких поселяли віруючі. Члени об'єднання веливідчужений спосіб життя, поривали зв'язки з сім'ями, не працювали, не вчилися,довго постили.
Матерідітей, які залишали свої сім'ї і вступали в Біле Братство, навіть створиликомітет «Порятунок», а також зверталися у Верховну Раду, прокуратуру зпроханням допомогти повернути дітей. Але тут виникла не юридична, амедико-соціальна проблема. Дітей повернути в сім'ї дуже важко із-за зрушень всвітосприйманні і психіці.
Осінью1993 р. організатори Білого Братерства зробили акцію, до якої довгий часготувалися. У Києві на майдані біля Софійського собору вони організували гучнівиступи, які привели до порушень громадського порядку, пошкодження національноїсвятині українського народу — храму Святої Софії. Правоохоронними органами булиприйняті заходи, а значна частка учасників акції затримана для медичногообстеження і лікування, а також проведення розслідування.
Антигромадськадіяльність Білого Братерства спричинила немало негативних наслідків.Непоправної шкоди завдана здоров'ю великого числа людей, їх психіці — не лишечленів братерства, а і багатьом їх родичам. До того ж сталося порушеннягромадського порядку, були зруйновані сімейні зв'язки. Держава втратила івтрачає повноцінних громадян.
Невиконаннязаконів і норм загальнолюдської моралі небезпечно для суспільства. Томуорганізатори братерства були притягнуті до кримінальної відповідальності. Їхсправи передані до суду. Але судовою справою історія братерства не закінчилася.Звільнені з розподільників МВС, виписані з лікарень члени братерства зновупродовжують свою небезпечну діяльність. Це набуває досить масового характеру.Тому можна чекати продовження діяльності Білого Братства, яка може виявлятися вінших формах.
Списоквикористаної літератури
1.   Гуревич П.С. Нетрадиционные религии на Западе иВосточные религиозные. –М., 1995.
2.   Митрохин Л.Н. Религиозные культы в США. – М.,1984.
3.   Основырелигиоведения/ под редакцией И.Н.Яблокова. – М., 1994.
4.   Радугин А.А. Введение в религиоведения. – М.,1996.
5.   Калинин Ю.А.., Харьковщенко Е.А.Религиоведение. – К., 1997.
6.   Лубовский В.И.Религиоведение. –К., 1997.
7.   Рибачук М.Ф. Религиоведение. – К., 1997.


Не сдавайте скачаную работу преподавателю!
Данный реферат Вы можете использовать для подготовки курсовых проектов.

Поделись с друзьями, за репост + 100 мильонов к студенческой карме :

Пишем реферат самостоятельно:
! Как писать рефераты
Практические рекомендации по написанию студенческих рефератов.
! План реферата Краткий список разделов, отражающий структура и порядок работы над будующим рефератом.
! Введение реферата Вводная часть работы, в которой отражается цель и обозначается список задач.
! Заключение реферата В заключении подводятся итоги, описывается была ли достигнута поставленная цель, каковы результаты.
! Оформление рефератов Методические рекомендации по грамотному оформлению работы по ГОСТ.

Читайте также:
Виды рефератов Какими бывают рефераты по своему назначению и структуре.

Сейчас смотрят :

Реферат Как отразилась любовь к родине в лирике Пушкина?
Реферат 1. Почему миф называют мифом. Чем миф отличается от сказки
Реферат Конституционно-правовой статус Президента. Усыновление, опека (попечительство)
Реферат Писарев Д.И. "Базаров"
Реферат Радиолокационный тренажер NMS-90
Реферат Авдотка
Реферат Эволюция памяти и понятия времени
Реферат Действия над матрицами
Реферат Нанак – основоположник философии сикхизма
Реферат Гражданско-правовая ответственность за вред причиненный жизни и здоровью граждан
Реферат Образ Матрены Тимофеевны в поэме Кому на Руси жить хорошо Н.А.Некрасова
Реферат Методология историко-педагогического исследования развития педагогического знания
Реферат Теоретические аспекты специфики государственных финансовых ресурсов
Реферат Возрастная психология
Реферат Типичные ошибки в семейном воспитании